Onko alkoholismi oikea sairaus vai ei?
Käsihän sitä kallo silti ääntä kohti pullistaa. Siihen voi aivojen käskyllä vaikuttaa, ettei kallistu eikä pullistu.
Kommentit (57)
Itse aiheutettu sairaus, joka loppuu kun LOPETTAA ALKOHOLIN KAATAMISEN KURKUSTA ALAS. SAATANA.
Antabuskuurille väkisin jos maksa-arvot näyttää punaista. Poliisi hakee joak viikko sairaalaan ja antabusta pakaraan. Jos kuolee niin sitten kuolee.
Riippuvuus on sairaus eikä mikään moraalimammojen mielipidekysymys. Riippuvuussairaudesta voi lukea vaikka duodecimin sivuilta jos asia on epäselvä.
Vierailija kirjoitti:
Antabuskuurille väkisin jos maksa-arvot näyttää punaista. Poliisi hakee joak viikko sairaalaan ja antabusta pakaraan. Jos kuolee niin sitten kuolee.
Suomessa ei ketään hoideta väkisin. Ei edes raskaana olevia päihdeäitejä.
Se on sairaus eikä tämä ole mielipideasia.
On myöskin turhaa ylimielisesti todeta että voisin juoda joka päivä mutten juo koska en halua olla juoppo. Koska kukaan joka alkaa käyttää alkoholia ei tiedä tuleeko hän sairastumaan alkoholismiin vai ei.
Alkoholismi on sairaus, ei tahdonvoiman puutetta. Alkoholismin ainoa toimiva hoitokeino on täysraittius.
Nämä asiat on faktoja. Lisäksi voi olla monia mielipiteitä.
Leila Koo kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ei ketään hoideta väkisin. Ei edes raskaana olevia päihdeäitejä.
Tähän pitäisi tulla muutos. Minusta ihmisoikeudet loppuu siihen paikkaan kun yksilöstä tulee vahingollinen itselleen tai muille.
Alkoholismi on riippuvuus. Riippuvuudet ovat mielisairauden osa-alue. En tiedä miksi välttämättä jotkut haluavat riippuvuuden sijaan painottaa tuota sairautta. Ihan kuin se olisi jotenkin parempi tai hyväksyttävämpi.
Olen kokeillut kaikki mahdolliset dietit, urheililajit filosofiat ja paikkakunnanvaihdokset, lääkkeet ja ihmissuhteet ja seksisuhteet. Ainoa asia joka järjestää ajatukseni rennoksi on etanoli. Olen oppinut elämään sen totuuden kanssa, mutta minun ei tarvitse kuitenkaan juoda kuin harvoin. Täysraittius on väärä tie.
Vierailija kirjoitti:
Sitä kannattaa hoitaa sairautena, mihin ainoa lääke on juomattomuus. Päivästä toiseen, päivä kerrallaan. Itse en ole vielä siinä onnistunut. Marko Jantusta lainatakseni, niin hänelle jokainen päivä on ”game seven”.
Kyseisellä termillä viitataan siis jääkiekon pudotuspelien ratkaisevaan matsiin.
Huominen on mun ensimmäinen game seven.
Olet oikeilla jäljillä. Toivottavasti löydät sopivan vertaistukiryhmän. Niistä on valtava apu.
Alkoholismi, ylipaino, huumet, tupakka = kaikki ovat riippuvuuksia. Ylipaino siis herkuttelusta ja ahmimisesta riippuvuus.
Määritelläänkö riippuvuus sairaudeksi vai ei? Enemmän mielen sairaushan se on.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Eikä huumeiden käyttökään ole sairaus. Ihan oma valinta. Juu ei ole helppoa raitistua mutta elämä harvemmin on helppoa ja ruusuilla tanssimista. Itse voisin juoda viiniä vaikka joka päivä ja olla onnellisesti huppelissa aamusta iltaan mutta en tee niin koska en halua olla juoppo. Itse ne rajat on laitettava ja pidettävä. Aikuisen ihmisen vastuu omasta itsestään!
Tuossa se virheajatus- ja -käsitys juuri on. Että se on hauskaa ja yhtä juhlaa. Alkoholistin juominen on pakonomaista ilman mitään nousuhumalaa. Sitä kyllä haetaan, mutta ei sitä enää koskaan tule. Se ei ole kivaa millään muotoa, vain vieroitusoireiden väistyessä voi jonkinlainen nousuhumalan irvikuva hetken olla. Ainetta himoitsee vaikka tietää miten pahaa se tekee ja toisaalta alkoholistin mieli löytää verukkeet. Itse juomaputkessa juominen menee jo autopilotilla.
Onnellinen huppeli kertoo miten vähän asiasta tiedät ja hyvä niin itsesi vuoksi.
Raitis alkoholisti
https://en.wikipedia.org/wiki/Naltrexone#Alcoholism
Naltrexone poistaa halun juoda alkoholia.
Riippuvuudet on mielenheikkouksia, joita voi hoitaa lääkkeillä ja terapialla. Opiaattiblokkereita on joka lähtöön.
Vierailija kirjoitti:
https://en.wikipedia.org/wiki/Naltrexone#Alcoholism
Naltrexone poistaa halun juoda alkoholia.
No ei poista, päänsärkyä siitä kyllä tulee jos juo alkoholia.
Vierailija kirjoitti:
Riippuvuudet on mielenheikkouksia, joita voi hoitaa lääkkeillä ja terapialla. Opiaattiblokkereita on joka lähtöön.
Riippuvuudet johtuu olosuhteista missä ihminen alkaa etsimään pakokeinoa mielentuskasta. Älä puhu heikkouksista ellet itse ole ollut kauheissa elämäntilanteissa ja noin vain selvinnyt ilman mitään apua. Tuskin sinulla hajuakaan mitä monet riippuvaiset ovat kokeneet kun puhut heikkouksista.
Itse aiheutettu sairaus joo, mutta ei kukaan päätä ryhtyä alkoholistiksi.
Jos pohjalla on taipumus alkoholismiin ja syystä tai toisesta turvautuu alkoholiin apukeinona, niin siitä ojasta ei yksin niin vain noustakaan.
Alkoholismin ympärillä on hirveästi moralisointia suuntaan ja toiseen. Jos ollaan huolissaan kustannuksista, niin eipä se alkoholin runteleman elimistön korahdusten hoitokaan halpaa ole.
Jos taas lähtökohta on se, että "mitäs läksit, kuole pois", niin arvot on niin täysin erilaiset, ettei asiallista keskustelua voi syntyä.
Mitä nyt sitten sairautena itsekukin pitää? Ei ole sairaus siinä mielessä, että voisit tartunnan saada esim. toiselta alkoholistilta. Kuitenkin sairaudeksi luokiteltu kuten erilaiset mielensairaudet vaikkeivät nekään tartu toisten tautien tavoin.
Vierailija kirjoitti:
Mitä nyt sitten sairautena itsekukin pitää? Ei ole sairaus siinä mielessä, että voisit tartunnan saada esim. toiselta alkoholistilta. Kuitenkin sairaudeksi luokiteltu kuten erilaiset mielensairaudet vaikkeivät nekään tartu toisten tautien tavoin.
Tarttuvuus ei ole mikään kriteeri sairauksille.
Alkoholismi on sairaus, joka sairastuttaa myös lähipiirin.