Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tunnen olevani epäonnistuja koiranpennun kasvatuksessa

Vierailija
12.08.2020 |

Asia on niin että sain viikko sitten koiranpennun, joka on todella ihana ja uskoakseni kilttikin. Ei ainakaan mikään ylivilkas täystuho, ei juurikaan edes vingu ja tekee tarpeet mieluiten ulos. Hankintaan olin mielestäni hyvin valmistautunut useamman vuoden, lukenut tietoa rodusta, terveydestä, opetellut paljon ruokinnasta ja katsonut eri harrastusryhmiä paikkakunnalta, hoitopaikatkin tiedossa lähipiiristä, olen kuluttanut paljon rahaa ruokaan ja tavaroihin.

Nyt kun pentu on kotona tuntuu että en yhtäkkiä osaa yhtään mitään ja kasvatan sen väärin. Pentu vaikuttaa ymmärrettävästi aralta uudessa kodissa enkä osaa suhtautua asiaan. En uskalla edes laittaa ruokaa tai tiskejä kun pelkään pennun heräävän ja alkavan vonkua. Tietty se leikkii iloisesti kanssani, mutta silloinkin tuntuu että teen varmaan jotain väärin tai pentu tylsistyy seuraani. Haluaisin viedä sitä paikkoihin ja näkemään muita koiria/ihmisiä mutta pelkään pelästyttäväni sen. Koitin harjoitella sen kynsien leikkausta mutta pentu alkoi vinkua niin että pelästyin itse. Juuri näinhän pentu oppiikin pelkäämään, kun omistaja on epävarma. Katson lenkkeileviä pariskuntia koirineen miettien, että nuokin ovat saaneet koulutettua koiransa mutta minä en.
Olen saanut niin paljon ristiriitaista tietoakin, tee niin, älä todellakaan tee niin, vaan tee näin... Lähtien nyt vaikka yksin olon opettelusta. Toisten mielestä parasta kun arkirutiini tulee pennulle nopeasti tutuksi ja toiset suosivat että pitävät monien viikkojen loman aluksi.

Töissä ollessani tunnen valtavaa syyllisyyttä siitä että ”hylkään pennun” ja se alkaa vihata monua. Työpäiväni aikana mies (yrittäjä, jonka työpaikka ihan kodin lähellä) kyllä seurustelee sen kanssa, käyttää ulkona ja syöttää koiraa parin tunnin välein. Muutenkin koiran hoito on meillä melko tasapainoista ja molemmilla on vastuuta mutta minä olen se, kuka ei saa nukuttua ja joka pissoja siivoilee ja huolehtii. Varasin pentukoulun joka alkaisi kahden viikon päästä, toivottavasti sitten osaisi katsoa tätä pentuarkea uusin silmin. Aloin jo miettiä että kuinka sitä koskaan pystyisi ihmislasta hoitamaan kun koirastakin aiheutuu tällaiset paineet :D
Haluaisin kuulla että en ole ainoa kuka on ajatellut näin! Ja kyllä, on ensimmäinen koirani ja pientä ”helppoa” rotua, ei tosiaan mikään sakemanni.

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

🐶❤️

Vierailija
22/25 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elä normaalisti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille mukavista viesteistä! :) Aloin jo miettiä juurikin tuota, että voiko ns. äitiysmasennus iskeä yhtä lailla uudelle eläinvauvan omistajalle. Tuntuu että olen tämän viikon jäljiltä jo ihan poikki vaikka pentu ei tosiaan mikään vaikea ole, ujo vain. Väsymys ja yhteisen kielen puuttuminen on raskain osuus, kyllä minä niitä kusia siivoilen. Toivoisin että pentuaika menisi siivillä ja yhtäkkiä huomaisin että minulla onkin fiksu aikuinen koirakaveri..

- Ap

Vierailija
24/25 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kaikille mukavista viesteistä! :) Aloin jo miettiä juurikin tuota, että voiko ns. äitiysmasennus iskeä yhtä lailla uudelle eläinvauvan omistajalle. Tuntuu että olen tämän viikon jäljiltä jo ihan poikki vaikka pentu ei tosiaan mikään vaikea ole, ujo vain. Väsymys ja yhteisen kielen puuttuminen on raskain osuus, kyllä minä niitä kusia siivoilen. Toivoisin että pentuaika menisi siivillä ja yhtäkkiä huomaisin että minulla onkin fiksu aikuinen koirakaveri..

- Ap

Sait jo hyviä neuvoja, ei kannata heti alkuunsa luovuttaa ja tehdä sekä itseä että lemmikkiä hermoheikoksi. Suhteuta vaikka siihen, että ennen käytiin naapuritalosta pentu, laitettiin naru kaulaan ja kas sitte sulla oli koira. Nykyään lemmikistä huolehtiminen on tietty erilaista, mutta ei se niin vaikeeta ole. Mukavia päiviä teille t. hiukan kade koska itsellä ei koiraa <3

Vierailija
25/25 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- Ap

Kyllä se siitä! Totutte toisiinne, ja ennen pitkää elämä asettuu uomiinsa. Ei tarvitse olla täydellinen. Naurattaa itseäkin nyt jälkeenpäin, miten tosissaan sen homman aluksi otti. Koira on nyt tuttu perheenjäsen, tiedetään toistemme oikut ja meillä on ihan omat läpät. Täydellisiä ei olla kumpikaan. Toinen saattaa joskus väsyneenä olla hieman epäjohdonmukainen, toinen saattaa varastaa toisen näkkileivän. Sellaista se on se perhe-elämä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme seitsemän