Ammattikoulun suojavarusteet, kuka maksaa?
Poika kertoi ensimmäisen koulupävän jälkeen, että pelkästään suojavarusteita tulee hankittavaksi yli 500 eurolla. Varusteita ei myöskään saa hommata itse, vaan ne tulee tilata koulun kautta.
Löysin kuitenkin tällaisen kommentin:
"Työturvallisuusmääräyksissä vaaditut suojavarusteet pitää saada ilmaiseksi. Pari vuotta sitten tulleen lain mukaan oppilaitokset rinnastetaan työmaiksi, joten koulun pitää maksaa ja hankkia opiskelijoille suojavarusteet. Aivan kuten työpaikalla työnantajan täytyy. Näitä suojavarusteita ovat mm. kypärä, turvakengät, silmäsuojaimet, kuulosuojaimet. Työvaatteet (paidat, housut) jäävät sitten opiskelijan itsensä maksettavaksi."
Kuka tietää paremmin?
Kommentit (29)
Ja lainvastaista on myös se, että varusteet tulee hankkia koulun kautta yhteistilauksena. Jos varusteet ostetaan omaksi, ne tulee saada hankkia haluamastaan paikasta.
[quote author="Vierailija" time="09.08.2013 klo 11:53"]
Ja lainvastaista on myös se, että varusteet tulee hankkia koulun kautta yhteistilauksena. Jos varusteet ostetaan omaksi, ne tulee saada hankkia haluamastaan paikasta.
[/quote]
Monesti se yhteistilaus tulee halvemmaksi. Miksi maksaa ylihintaa tuotteesta, jonka voit saada paljousalunnuksella huomattavasti halvemmalla?
Tuolla oli aika halvat hinnat työvaatteille http://proficient.fi/tuotelistaus/tyovaatteet-ja-suojaimet Tuolta vain laittaisi joukkotilauksen menemään niin uskoisin että säästäis jonkun pari sataa!
Vähän ohiksena...
mä olen aina ihmetellyt, miksi esimerkiksi sanomalehdissä ja muissa uutisjutuissa aina vuodesta toiseen päivitellään ja vertaillaan lukiokirjojen hintoja, mutta ei koskaan puhuta siitä, että ammattikouluissa opiskelevatkin joutuu laittamaan paljon rahaa varusteisiin.
[quote author="Vierailija" time="19.05.2014 klo 10:34"]
Vähän ohiksena...
mä olen aina ihmetellyt, miksi esimerkiksi sanomalehdissä ja muissa uutisjutuissa aina vuodesta toiseen päivitellään ja vertaillaan lukiokirjojen hintoja, mutta ei koskaan puhuta siitä, että ammattikouluissa opiskelevatkin joutuu laittamaan paljon rahaa varusteisiin.
[/quote]
No kun ei joudu, lue tuo aiemmin linkitetty säädös.
Useimmat koulut kyllä ehdottavat omien välineiden hankkimista, kun ne ovat ikään kuin henkilökohtaisia ja jäävät opiskelijan käyttöön sitten kun valmistuvat.
Oppilaitokset tekevät myös yhteistilauksia ja siksi tavarat saadaan halvemmalla kuin erikseen ostamalla. Mikään ei tietenkään estä hankkimasta niitä käytettyinä ja kirppareilla näkee myynnissä mm. kokintakkeja.
Ite opiskelen putkialaa. Työvaatteet ja kengät sain ilmaiseksi. Myös hitsausmaskin sain ilmaiseksi. Työkalupakista piti itse maksaa reilu 150e ja pakin arvo on n.350e ja koulu maksoi loput pakin hinnasta ja työkalut ovat ammattilaiskäyttöön tarkoitetut, eli parhaat mitä voi saada. Koulukirjat maksoivat myös ihan kiitettävästi.
No meillä piti luonnollisestikkin hankkia kirjat itse.
Sitten varusteet: turvakengät, varustevyö, käsiraudat. Kaasua ja tkp:tä kun ei saa noin vain kantaa niin niitä ei hankittu.
Kaikki hankittiin itse tai opettajien kautta kimppatilauksina. Ei puhettakaan että olisi ilmaiseksi saatu. Koululta kyllä saatiin lainaan harjoituksiin mutta työssäoppimiseen piti olla omat välineet jotka luonnollisesti jäi omaksi koulun päätyttyä.
Kaikki ei hankkinut kaikkia välineitä missään vaiheessa mutta meilläpä se ei ollutkaan niin tarkkaa.
Ja kyllä ainakin tuntemillani metallipuolen käyneillä esimerkiksi saa olla ihan omat kengät jos sellaiset on jo olemassa tai sitten ostaa koulun kautta huomattavasti edullisemmin uudet. Soita sinne koululle jos tuntuu vaikealta, kyllä voidaan edellyttää että oppilaat itse maksavat välineensä kuten juurikin kokit ja leipurit tekevät. Myös parturi-kampaajat ostavat itse saksensa.
Vaatteet ja suojavarusteet voipi olla iha eri asia täs kohtaa..
No ihan siitä puhtaasta syystä, että laki sanoo niin selvästi suojavarusteiden osalta :) Ja ammattikoulutus on maksuton ihan siinä kuin peruskoulukin. Toki normaalit työvälineet ja kirjat pitää itse maksaa.