Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Varokaa stevian laksatiivisia vaikutuksia!

Vierailija
09.08.2013 |

Tuli eilen vedettyä stevialla makeutettu suklaalevy, ja illalla alkoi mahassa möyriä. Pari kertaa piti yöllä käydä vessassa ja nyt aamulla sama jatkuu. Kamalat ilmavaivat ja väänteet. Ei kait siinä muuta, mutta pitäisi lähteä ajamaan pitkää matkaa kohta, saa nähdä kuinka mielenkiintoinen matka tulee..

Ja muuten, se suklaa oli ihan hyvää :P Varokaa vaan näitä sivuvaikutuksia!

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
31.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juon silloin tällöin steviajaffaa, enkä ole huomannut kyseisiä oireita. Pidän kovasti mausta, parempaa kuin lightit ja normijaffa. 

Vierailija
2/13 |
31.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sokerialkoholeja (makeutusaineita) veikkaan aiheuttajksi minäkin.

Ainakaan ne marketin "steviat" sokerihyllyssä on jotain sekoituksia eivätkä puhdasta steviaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
31.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

minäkin luulisin, että se maltitoli varmaankin aiheutti paskatiivisen vaikutuksen. minulle käy tuolla tavalla kun syön  maltitolilla makeutettuja karkkeja. sen sijaan steviajaffalla en ole huomannut tätä vaikutusta.

Vierailija
4/13 |
31.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tulee kaikista makeutusaineista hirveät vatsavaivat, mutta pussillisesta stevialakua ei tullut mitään. Ihan testimielessä kokeilin sen vuoksi, kun tosiaan makeutusaineet eivät yleensä sovi mulle ollenkaan. Sen sijaan sorbitolit, asesulfaami K:t, aspartaamit ja muut kammotukset ovat semmoisia, että jo pari pastillia pistää mahan sekaisin.

Vierailija
5/13 |
31.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stevialla ei ole laksatiivisia vaikutuksia. 

Vierailija
6/13 |
31.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stevia ei ole laksatiivi.

Vierailija
7/13 |
31.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se taisi jokin muu siinä suklaassa olla laksatiivi kuin se stevia. Minä käytän makeuttajana leipomuksissani steviaa, eikä koskaan ole ollut laksatiivisia vaikutuksia.

Laitapa sisällysluettelo niin analysoidaan.

Vierailija
8/13 |
31.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, komppaan ylläolevia. Itselläni menee myös steviasuklaista maha sekaisin, mutta se ei johdu steviasta. Käytän puhdasta nestemäistä steviaa makeutukseen (siis puhdasta, EI mitään Canderelin tai Hermesetaksen keinotekoisia steviasotkuja) eikä se aiheuta mitään oireita.

Maltitoli sotkee mahaa, samoin myös inuliini (tai oligofruktoosi), joita kannattaa ehdottomasti välttää jos tuoteselosteissa näkyy. Aspartaami, sorbitoli, yms. muut keinotekoiset makeutusaineet myös. Muuten, ksylitoli sotkee myös mahaa, mutta erytritoli ei.

Vierailija
9/13 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo nuo makeutusainekarkit on hyviä ummetukseen :) 

Vierailija
10/13 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä käytän tota vaikutusta estämään välillä ummetusta :) eli syön pieniä määriä irtokarkkeja joista tiedän, että jos söisin pussilisen niin rapa lentäisi

Vierailija
11/13 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja minä laitan välillä tarkoituksella "ravan lentämään" kun on ummetusta, syömällä askillisen makeutusaineella makeutettuja pastilleja. Toimii.

Vierailija
12/13 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko siinä suklaassa stevian lisäksi käytetty maltitolia? Useimmissa stevia-suklaissa on.

Vierailija
13/13 |
31.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä että laksatiivisen vaikutuksen ja ilmavaivojen syynä on luultavasti maltitoli jota on usein lisätty stevialla makeutettuihin tuotteisiin. Maltitoli on sokerialkoholi, joka ei kokonaan imeydy ruuansulatuksessa. Stevialla ei lukemieni tutkimusten mukaan pitäisi olla laksatiivisia vaikutuksia. Terv: sokerialkoholit laittavat oman vatsani sekaisin todella herkästi