Millainen opettaja antaa lapsen kärsiä nälkää?!
2. luokalla oleva tyttöni tuli koulusta kotiin, itki ja oli kylmähikinen. Hänellä oli kova nälkä! Ope (mies) oli kuulemma laittanut lautaselle vain yhden perunan ja nokan kastiketta.
Tavallisesti tyttöni syö kotona vähintää kolme perunaa. Minusta lapsen nälkään jättämisellä ei ainakaan voi perustella valtion säästötavoitteita!
Viime lukukautena ei ollut ruuan kanssa ongelmaa ja oli toinen opettaja, joka kesän aikana vaihtui. Päätin, että tyttö on huomispäivän kotona ja minä käyn tapaamassa opea..
Onko palattu takaisin 50- luvulle, jossa lapsilla piti olla omat eväät mukana ja kouluruuaksi sai vaan velliä?? :(
Kommentit (30)
Aikamoisia vastauksia täällä! Ei ois vissiin pitänyt puhua mitään.. Kaikki lapset eivät ole samasta muotista, myös ujoja lapsia on samoin kuin aikuisia. Ei tytölle kotona olla varmastikaan liian ankaria, saa kyllä tehdä ja touhuta ihan vapaasti.
Minä soitan huomenna opettajalle ja mainitsen asiasta. Tyttöni ilmeisesti ajatteli, että saa kerralla sen määrän, mitä yleensä syö. Eikä sitten tohtinut hakea lisää, kun toiset olivat jo syöneet.Opettajalla kai sellainen tyyli, että laittaa kaikille lapsille vähän sillä ekalla kerralla.
Toinen koulupäivä meillä menossa..
AP
Päästä ihmeessä lapsesi huomenna kouluun! Ei tuollaisen syyn takia jäädä pois koulusta! Ota huomenna yhteys opettajaan. Tsemppiä, eiköhän se ruokailu ala sujua!:) Rohkeutta vaan tytölle lisää, ja koulussa saa toki ottaa ruokaa lisää!
Terv. Luokanopettaja (vielä lomalla:))
Jämsästä muistaakseni tuli tänään radiossa ohjelmaa koulusta, jossa oli ekaluokkalaisia pihalla.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2013 klo 19:02"]
Millään paikkakunnalla Suomessa ei alakoulu ole vielä alkanut. Jotkut ammattiopistot ovat. Huono provo.
[/quote]
Jämsässä (kaupunki keski-suomessa, tampereen ja jyväskylä puolivälissä) alkooi peruskoulu tänään.
Huomaa, että se oli ensimmäinen koulupäivä. Opettajalla voi olla se kokemus, että varsinkaan tytöt eivät syö paljon ja jättävät ruokaa lautaselle. Sinänsä kummallista, että lapsi ei saa itse ottaa ruokaa, eikä voi käydä hakemassa lisää sitten kun on sen ainoan perunan syönyt.
Kysy kuitenkin opettajalta, miksi lapset eivät saa ottaa itse. Sehän vähentää opettajan työtä ja vaivaa, kun ei tarvitse annostella.
Ap, oikeastiko kilahdit näin isosti yhdestä ruokailusta? On teillä rankat monet vuodet vielä edessä, ei mulla muuta.
ps, asioita voi hoitaa ihan fiksustikin, suosittelen, että opettelisit edes.
No voi nyt hyvänen aika. Itse kävin ala-asteen ysärillä, ja kyllä meillekkin ruoka annosteltiin (tosin se oli keittäjä,joka ruuan antoi). Standardiannos kaikille, ellei itse sanonut "älä laita paljoa", "pistä paljon". Se opettaja ei voi lukea lapsesi ajatuksia.. Eikö lapsesi osaa avata suutansa, että nyt tuli liian pieni annos? Tarvittaessa sitä ruokaa voi myös hakea lisää, jos jää nälkä.
Nykyään tosiaan sitä ruokaa annostellaan, näkkäriä esim. saa tasan yhden palan. Yhtä oppilasta kohti ruokaan on varattu todella pieni rahasumma. Ruuasta on sentakia tullut onnetonta litkua, kun sitä jatketaan vedellä säästöjen saamiseksi. Ja oikeasti, lisää ei aina saa hakea kun ei ole mitä hakea. Ruokaa tehdään vain sen verran, että jokainen saa sen yhden satsin. Aina ruoka ei edes riitä kaikille, vaan loppupään ruokailijat voi joutua syömään pelkkää näkkäriä.
Tätä on kouluruokailu nykyään, parempi melkein olis jos lapset tois omat eväät tai ruokailusta tehtäisiin maksullinen.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2013 klo 19:02"]
Millään paikkakunnalla Suomessa ei alakoulu ole vielä alkanut. Jotkut ammattiopistot ovat. Huono provo.
[/quote]noh, ainakin Kuortaneella on alkanut tänään. Ja olikohan Suomussalmi toinen.