Tiedätkö lähipiiristäsi ketään, joka olisi matkustanut ulkomaille kesän aikana?
Ja minne menivät? Etkö kyseenalaistanut heidän toimintaa näin korona-aikaan? Niin ja tarkoitan muualle kuin Norjaan.
Kommentit (78)
Joo kaikki voivat kertoa ja sitten voidaan yhdessä ihmetellä ja haukkua näitä ihmisiä! Ihanaa! Mentäisiinkö aivan koti-oville asti terrorisoimaan?
Lopettakaa nyt tämä matkustelijoiden jahtaaminen ja mehustelu sillä kuinka väärin ovat tehneet ja kuinka te ainakin olette paljon fiksumpia. Ei ole fiksua matkustaa tässä tilanteessa missään nimessä, mutta tämä alkaa olla jo lapsellista. Aloituksen ihmeellinen. "Tiedätkö lähipiiristä ketään joka olisi matkustanut kesän aikana?". Ja vastaus kysymykseesi, kyllä, hieman kyseenalaistan, mutta en silti näitä ihmisiä pidä yhtään sen hunonpina tai arvottomampina kuin itseäni.
Mä kävin Virossa pikavisiitin, hengityssuojaa ja maskia käyttäen. Ei ollut turistireissu, enkä nähnyt siinä mitään suurempaa riskiä kuin kotimaassa matkailussa.
Pääkaupunkiseudulla en kuitenkaan noussut autosta, en halunnut ottaa koronariskiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähipiiristäni kukaan ei ole matkustellut tänä kesänä, ei myöskään lapseni kaveriperheet ole matkustelleet. Eli lähipiirissäni on vain älykkäitä ihmisiä + minä mukaanlukien. Ei tulisi mieleenkään lähteä hakemaan koronaa ulkomailta, hullut toimivat näin. Olen matkustellut paljon elämäni aikana, voin kyllä odottaa että miten tämän koronan kanssa käy, en halua tautia enkä halua sairastuttaa ketään muutakaan. Olen vältellyt muutenkin ihmisjoukkoja. Tällaisena aikana älykkäät erottuvat junttimassasta ja pysyvät terveenä.
Kuulostatkin hyvin älykkäältä. Olisi mielenkiintoista kuulla Mensan testituloksesi.
Tämä. Et ikävä kyllä onnistunut luomaan itsestäsi älykästä kuvaa. Päin vastoin. Tuo teksti oikeastaan romutti kokonaan kuvitelmat älykkyydestäsi.
Siskontyttö kävi virolaisen poikaystävänsä kanssa Virossa ja Latviassa heinäkuun alussa. Autoilivat ympäriinsä. Ovat välttyneet koronalta (onneksi). Ihan lähipiiristä ei ole muut matkustaneet.
Kavereista ja tuttavista on matkailtu lähinnä Virossa. Yksi tuttava teki pidemmän kierroksen ympäri Baltiaa, oli reissussa pari viikkoa.
En tunne ketään, joka olisi matkustanut edes Viroon. Sukulaiset ja tuttavat ovat mökkeilleet tai matkustaneet Suomessa ja Lapissa, yhden perheen piti käydä Norjassa mutta ruuhkan takia eivät viitsineet.
Meidän piti mennä Riikaan, mutta emme sitten varanneet matkaa, kun heinäkuun alussa näytti jo olevan tapaukset nousussa. Ei tehnyt mieli ottaa riskiä.
En ymmärrä lainkaan näitä riskimaihin matkustajia ja aika vähän ymmärrystä löytyy muillekaan maille matkustavia, Norjaa ja Baltian maita lukuunottamatta. Jos on pakko matkustaa, niin Norja, Ahvenanmaa ja Viro ovat ne parhaat kohteet, koska samalla reissulla tuetaan myös suomalaisia yrittäjiä. Jos taas sukulaisia asuu toisessa maassa, niin välimatkaan on totuttu eikä ole mikään kiire rynniä nyt tapaamassa kaikki mahdolliset ihmiset, aina voi odottaa, että tilanne on molemmissa maissa hyvällä tolalla. En lainkaan ymmärrä sitä äitiä, joka laittoi lapsensa britti-isän luo. Älytöntä!
Yks tuttu tuli just Kreetalta ja nyt on jo Oulussa. Karanteenista ei tietoakaan.. järkevänä oon pitänyt ja ammattinsakin (sh) puolesta ihmettelen.
Niin mitäs se minun kyseenalaistaminen toisten matkustelua liikuttaa? Hohhoijaa.. työympäristöstä on moni käynyt Ruotsissa, Norjassa ja Virossa taitaa olla yksi tällä hetkellä. Ja ei, heitä ei kiinnosta muu kuin se, että on oikeus matkustaa.
Itse peruimme tältä vuodelta 2 reissua ja pysyttelemme kotimaassa. Ensi vuonna toivon parempia matkustusmahdollisuuksia.
Vierailija kirjoitti:
Yks tuttu tuli just Kreetalta ja nyt on jo Oulussa. Karanteenista ei tietoakaan.. järkevänä oon pitänyt ja ammattinsakin (sh) puolesta ihmettelen.
Ei Kreikan matkailijoiden tarvitse mitään karanteenia pitää. Vain riskimaista tulevien.
En. Kaikki tutut ovat ja jättäneet väliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei Kreikan matkailijoiden tarvitse mitään karanteenia pitää. Vain riskimaista tulevien.
Aivan kuten alku-keväällä kenenkään Itävalta, Italia matkaajan ei tarvinnut pitää karanteenia... niinhän tää homma taas leviää käsiin. Lentokentät ja matkusteluun liittyvät reitit on niitä vaaranpaikkoja. Ei välttämättä se kohdemaa ole riski, mut lentäminen on.
On kuunneltu rääkyjiä, jotka inisee jonkun Kreikan matkasta. Sama suupaltti on itse käynyt Norjassa ja Ruotsissa kesälomalla. Se on vaan eri asia..
Eipä siinä mitään outoa ole. Autossa kun matkustaa omassa porukassa ja liikkuu lähinnä luonnossa niin mitäpä riskiä siinä on.
Kyllä, itse kävin autolla telttailu- ja vaellusreissulla Lapissa, samalla kävin Norjan puolella. Ihan rauhassa voitte moralisoida, vähemmän reissussani oli korona-altistusta kuin Etelä-Suomen kohteita kiertäessä :)
Meijän suvun eläkeläiset lähti Tallinnan risteilylle ja lähtivät heti vielä uudestaan kun ei nyt sitten tiedä pääseekö hetkeen. Kyllä pisti vituttamaan kun ite koittanut vältellä kaikkea kanssakäymistä ja tehdä oman osani viruksen taltuttamiseksi. Jos ollut pakko johonkin omalta tontilta mennä (eläinlääkäri, apteekki) niin puhtaat kädet ja käsidesi mukana, sekä kunnon turvavälit muihin (monelta tämä jo unohtunut), ruokaostokset tulleet kotiin sitten maaliskuun. En niinkään pelkää itse saavani virusta mutta se että itse levittelisin sitä oireettomana muihin.
Me käytiin Norjassa tapaamassa norjalaisen mieheni perhettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riskimaat ymmärrän, ja lentokentät toki ovat riskejä. Mutta jos puhutaan esimerkiksi VIrosta, missä tilanne on HUOMATTAVASTI rauhallisempi kuin Suomessa, niin jos jonkun niin Viron kuuluisi laittaa rajat kiinni suomalaisilta. Miksi on teidän mielestänne OK matkustaa Suomessa ahtaasti, jossa koronatartuntoja on paljon, mutta jotenkin turvatonta ja vastuutonta mennä maahan missä koronan kanssa ei olla lirissä?
Kerro mulle millä sä menet Viroon? Laivalla, no oletkos lukenut uutisia kuinka laivoilla on kulkenut ihmisiä joilla on korona. Terminaalit ovat täynnä ihmisiä, laivasta poistuessa on paljon ihmisiä.
Kun ajaa autolla laivaan, ei ole terminaalia. Laivalla pysyy sitten omissa oloissaan maski ja hanskat kädessä. Matka ei kauaa kestä, ei siinä tarvi mihinkään koskea yms.
Joo ikävä kertoa, mutta suurin osa ei mene autolla. Joudut myös poistumaan autosta ja aina sielä rapuissa on täysi tungos. Myös kannet ovat olleet täynnä väkeä. Toivottavasti ei myöskään kova pissahätä iske.
Ja tätä ruuhkaa ei yhtään olekkaan ostoskeskuksissa ja ravintoloissa Suomessa? Ei hotelleissa? Ei kylpylöissä? Ei ruokakaupassa :D Ihan oikeasti... Ja jos ei kahta tuntia voi olla pissimättä niin suosittelen lääkärillä käyntiä. Just saying.
Viron laivalla olleet tartuntapaukset on todistetusti olleet SUOMALAISIA, jotka ovat jo lähtiessään olleet oirellisia koronan kantajia. Näihin samoihin väliinpitämättömiin tyyppeihin voi siis törmätä ihan täällä maallakin. Ongelma on SUOMALAISET, ei virolaiset. Hyvillä mielin olen siellä käynyt.
Totta kai Suomessa on ruuhkaa joissain kaupoissa, huvipuistoissa jne. En ymmärrä miksi niihin pitää mennä. Koska kyllä täällä kauppaan pääsee myös ilman ruuhkaa, mikä tarve niissä ostoskeskuksissakaan on olla?
En missään nimessä ole väittänyt, että ongelma olisi virolaiset vaan ongelma on ahtaat suljetut tilat. Kuten ne terminaalit.
Varmasti useampikin ihminen on käynyt laivalla vessassa, oli ongelmia tai ei.
Sä voit hyvin mielin käydä vaikka espanjassa, se ei muuta mun mielipidettä siihen että näinä aikoina on hemmetin hölmöä mennä ahtaisiin paikkoihin, missä ei pysty pitämään suojaetäisyyksiä.
Toki sen koronan huonolla tuurilla saat vaikka lähi salesta.
Suunnilleen kaikki lähtivät ramppaamaan heti kun rajat olivat auki. Unkariin, Kroatiaan, Italiaan, Ranskaan ainakin jotkut lähtivät. Itse olin/olen tämän loman ihan vaan kotona.