Äitiysloma ja tuuraajat - häviääkö työpaikka alta?
Olen jäämässä kohta äitiyslomalle ja (lukuisten) työtehtävieni kanssa on päädytty aika monimutkaiseen kuvioon. Osa hommista menee ihan viralliselle äitiyslomasijaiselle, joka kuitenkin tekee myös muuta. Loput työt ja projektit ja vastuualueet jaetaan eri osaajille yrityksessä. Syynä tähän on se, että ei ollut mahdollista löytää tekijää, joka vois tarpeeksi rivakasti ottaa haltuun kaikkia töitä ja vastuita kerralla. Osalla projekteista on tiukka aikataulu ja osaamisvaatimukset ovat aika kirjavia. Nyt tietysti mietityttää, että häviääkö tässä poissaoloni aikana koko (nykyinen) työnkuvani eli palaan sitten joskus tekemään töitä jollain muulla työnkuvalla? Voinko edes edellyttää paluuta nykyistä vastaavaan rooliin - joka mulle on nyt suullisesti luvattu, mut silti epäilyttää. Onko kenelläkään kokemuksia vastaavasta? Ja jos työnkuvani ns. yksipuolisesti muutetaan palatessani, eikö se vaatisi jopa yhden hengen yt:t, noin virallisesti? Edellyttäen tietysti, että entiset tehtävät ylipäänsä ovat silöoin vielä olemassa... :)
Kommentit (8)
Lain mukaan sun pitäisi saada vastaava tehtävä.
Mua arvelutti sama asia, kun jäin kotiin. Sitten hoitovapaan loppupuolella soittivat, että mun tilalle vakituiseksi palkattu oli irtisanoutunut, pääsisinkö aiemmin takaisin. Tulin ja vähän ajan kuluttua sain vielä ylennyksen. Sattui tuuri, huonommalla säkällä voi olla, ettei olisi ollut töitä ollenkaan.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2013 klo 20:35"]
Mua arvelutti sama asia, kun jäin kotiin. Sitten hoitovapaan loppupuolella soittivat, että mun tilalle vakituiseksi palkattu oli irtisanoutunut, pääsisinkö aiemmin takaisin. Tulin ja vähän ajan kuluttua sain vielä ylennyksen. Sattui tuuri, huonommalla säkällä voi olla, ettei olisi ollut töitä ollenkaan.
[/quote]
Miten voi sun tilalle olla palkattu vakituiseksi joku, jos olet vanhempainvapaalla? Eikös se ole laitonta?
[quote author="Vierailija" time="06.08.2013 klo 23:17"]
[quote author="Vierailija" time="06.08.2013 klo 20:35"]
[/quote]
Miten voi sun tilalle olla palkattu vakituiseksi joku, jos olet vanhempainvapaalla? Eikös se ole laitonta?
[/quote]
Eihän se laitonta ole. Laki sanoo, että minulle on oltava vastaavat tehtävät tullessani, sehän on sitten työnantajan päänsärky miten sen järjestää, jos joku on palkattu tilalle. Voi siirtää sen palkatun toisiin tehtäviin, muodostaa kaksi vastaavaa tehtävää, jolloin uusi palkattu ja takaisin tuleva hoitavat molemmat samaa tehtävää, tarjota takaisin tulevalle parempaa tehtävää tms.
Tai sitten tehdä kuten mun työnantajani teki ja toivoa parasta, että asiat ratkeavat itsekseen, kuten mun tapauksessani tuurilla heille kävikin.
Esikoisen jälkeen kun palasin töihin. (olin team-leader) oli meille palkattu päällikkö joka otti hommani hoitaakseen. Ja kun palasin töihin siirrettiin mut eri yksikköön noin 40 km:n päähän edellisestä, jouduin siellä olemaan reilun vuoden ennenkuin pääsin takas vanhaan yksikköön. teamleder lisäni palkassa sain pitää kun sitä ei pois voitu ottaa mutta muuten kyllä hommat vaihtu.
Nyt tämän kuopuksen syntymän jälkeen pääsin sentään takas ihan omiin hommiin, oli työt lisääntyneet niin että tuuraajanikin pystyi jäämään tänne.
Moni firma palkkaa äitiyslomansijaisen suoraan vakituiseksi ihan siksi, että siten saa parempaa työvoimaa ja on muutenkin selkeämpää.
Jos on lupa vakinaistaa, niin miksikäs ei .
Multa vaihtui työnkuva äitiysloman jälkeen kahdesti. (siis kaksi eri lomaa)