Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ksylitolipastillikielto lisää lasten eriarvoisuutta

Vierailija
06.08.2013 |

Helsingin varhaiskasvatusviraston linjauksen mukaan ei ole varhaiskasvatuksen tehtävä opettaa lapsille suuhygieniaa. Vaikka he ovatkin oikeassa että se on kodin tehtävä, ymmärtävätkö he itse että tässä on taas yksi asia jossa ns. "paremmista" kodeista tulevat lapset saavat etumatkaa?

Jaksavat ja välittävät vanhemmat huolehtivat muutenkin suuhygieniasta ja sen opettamisesta, siinä ei päiväkodin yksi pastilli muuta mitään. Mutta huonompiosaiset lapset jäävät tässäkin oman onnensa nojaan kun kukaan ei heille ole kertomassa että hampaistakin pitäisi huolehtia.

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
06.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kunta voisi kustantaa ns.hoito/koulupuvun, kaikille samanlaiset

Vierailija
22/27 |
06.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.08.2013 klo 19:59"]

Kotona kuitenkin huolehditaan hyvin lapsen hampaista.

[/quote]

Ap:han nimenomaan kirjoitti siitä että tämä(kin) kolahtaa taas niiden vähempiosaisten lasten nilkkaan, joiden kotona ei jakseta tai viitsiä huolehtia.

Kotona hyvin voivat lapset kyllä selviävät vaikka millaisista säästöistä ja leikkauksista, mutta ne kotonakin heitteillä olevat sitten kärsivät. Karu totuus on että useimmat tällaiset yhdenmukaisuuden varjolla tehdyt päätökset vain lisäävät eriarvoisuutta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
06.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä väliä mokomilla pastilleilla? Rauhoittukaa ja ostakaa itse , jos olette niin pastilliuskovaisia.

Vierailija
24/27 |
06.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.08.2013 klo 21:12"]

Miten niin vähempiosaisille lapsille ei kukaan opeta hammashygieniaa? 

Kai ne hampaat pestään aamuin illoin köyhässäkin perheessä? Me myös pienituloisia ja todellakin lapsilla pastillit ja purkkaa myös. 

[/quote]

Ei tässä köyhiä tarkoiteta, vaan niitä lapsia joista ei kotona huolehdita niin hyvin yleensä joko mielenterveys- tai paihdeongelmien takia. En usko että ksylitolipastillit ovat missään kodissa rahasta kiinni, vaan suunhoito voi muiden ongelmien rinnalla mitätön ongelma.

Enkä sano että se olisi se ykkösprioriteetin asia huonosti hoidetulle lapselle. Vaan että pastillien antaminen päivähoidossa on niin mitätön vaiva ja kustannus, että lopettamisesta on pelkkää haittaa.

Vierailija
25/27 |
06.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.08.2013 klo 19:11"]

mulle on ihan sama saako teidän penskat niitä pastilleja mut mä katselen asiaa siitä näkökulmasta et jos ne ei saa xylitolia niin reikiintyminen lisääntyy joka tietää kansantaloudellista tappiota moninkerroin pastilleihin verrattuna. mut mun mielestä ensi-sijainen pastillien mutustelupaikka ja suuhygienian opetuspaikka on joka kakaran kotona. voin kertoo et mun lapsuudessa ei espoon päiväkodeissa ja peruskoulussa annettu koskaan mitään xylitoli pastilleja tms. hampaiden harjaus ja purkan jauhaminen opittiin kotona, tosin mun mutsi on hammaslääkäri joten meillä kotona suuhygieniaan ehkä panostettiin astetta enemmän.

[/quote]

Mielenkiintoista. 70-luvulla syntyneen mieheni koulussa aikoinaan pestiin hampaat päivittäin, se harjaus oli osa koulupäivää, se taito opeteltiin siis myös koulussa. Itse olen 80-luvun puolella syntynyt, ja muistan kuinka joka vuosi koulun pihaan parkkeerasi hammashoitoauto, jossa hampaat fluorattiin. Monessa kunnassa ei tällaista palvelua enää saa, hammashoito on yksi osa-alue, missä on säästetty huomattavasti verrattuna aikaisempiin käytäntöihin.

Harmillista jos pastilleistakin on luovuttu. Ymmärrän ap:n huolen hyvin.

Vierailija
26/27 |
06.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka en kannatakaan sitä, että lapset vetävät viikon mittaan monta kourallistaan pastilleja, niin tuo on kyllä odotettavissa, että kansan hammasterveys laskee. Kouluissa ei enää tehdä vuosittaisia tarkastuksia. Niiden sijaan koululle lähetetään jokin video ja ilmaiset harjat lapsille. Meidän lapset ei oo kuulleetkaan niistä vaaleanpunaisista tabuista, millä näki harjaustuloksen.

Ja jos ongelmia on, niin hammaslääkäriajat on kiven alla ja ainakin kolmen lähimmän hoitolan ohi pitää ajaa ja se saatu aika on siellä neljänneksi lähimmässä hoitolassa vajaan tunnin ajomatkan päässä. Näin meillä, kun kunnan pinta-ala on suuri.

Kyllä tuollainen palvelujen huononeminen näkyy ajan kanssa kansalaisten hammasterveydessä.

Vierailija
27/27 |
06.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.08.2013 klo 21:24"]

[quote author="Vierailija" time="06.08.2013 klo 21:12"]

Miten niin vähempiosaisille lapsille ei kukaan opeta hammashygieniaa? 

Kai ne hampaat pestään aamuin illoin köyhässäkin perheessä? Me myös pienituloisia ja todellakin lapsilla pastillit ja purkkaa myös. 

[/quote]

Ei tässä köyhiä tarkoiteta, vaan niitä lapsia joista ei kotona huolehdita niin hyvin yleensä joko mielenterveys- tai paihdeongelmien takia. En usko että ksylitolipastillit ovat missään kodissa rahasta kiinni, vaan suunhoito voi muiden ongelmien rinnalla mitätön ongelma.

Enkä sano että se olisi se ykkösprioriteetin asia huonosti hoidetulle lapselle. Vaan että pastillien antaminen päivähoidossa on niin mitätön vaiva ja kustannus, että lopettamisesta on pelkkää haittaa.

[/quote]Ok, kiitos infosta. Meidän kunnassa myös lopetettiin pastillien antaminen vuosi sitten. Loppujen lopuksihan se on pieni kustannus kaupungille. Kouluun onneksi saa ottaa omat pastillit mukaan, ainakin meillä. 

Muistan myös omasta lapsuudesta kuinka koulussa oli oma hammashoitola,jossa käytiin kerran tai kahdesti vuodessa ja hammashuolto toimi muutenkin paremmin.