Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ksylitolipastillikielto lisää lasten eriarvoisuutta

Vierailija
06.08.2013 |

Helsingin varhaiskasvatusviraston linjauksen mukaan ei ole varhaiskasvatuksen tehtävä opettaa lapsille suuhygieniaa. Vaikka he ovatkin oikeassa että se on kodin tehtävä, ymmärtävätkö he itse että tässä on taas yksi asia jossa ns. "paremmista" kodeista tulevat lapset saavat etumatkaa?

Jaksavat ja välittävät vanhemmat huolehtivat muutenkin suuhygieniasta ja sen opettamisesta, siinä ei päiväkodin yksi pastilli muuta mitään. Mutta huonompiosaiset lapset jäävät tässäkin oman onnensa nojaan kun kukaan ei heille ole kertomassa että hampaistakin pitäisi huolehtia.

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
06.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko tuo kuitenkin kiinni rahasta. Ei ole varaa pastilleihin ja sitten keksitään tuollainen perustelu.

Vierailija
2/27 |
06.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämänhän vois ratkaista niin että varakkaammat vanhemmat vie pastilleja myös köyhemmille jaettavaksi. Itse voisin hyvinkin viedä vaikka 4 pastillipurkkia kerrallaan päiväkotiin sen yhden sijaan. Tiedän että moni muukin varakkaampi voisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
06.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoululaiset saavat pastillit ja pienemmät huuhtelevat suunsa vedellä purskutellen lounaan jälkeen. Mitä ihmeellistä tässä on? Antakaa kotona niitä pastilleja!

Vierailija
4/27 |
06.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole rahasta kiinni, monessa paikassa vanhemmat kustantavat pastillit. Olisi sitäpaitsi ihan naurettava säästökohde. Minua eniten suututtaa tämä järjetön kieltokulttuuri, kaikki tasapäistetään, mitään ei saa tehdä tai päättää itse. Kyllähän ne lapset hengissä pysyy ilmankin pastilleja, mutta miksi niitä pitäisi kieltää? Tutkimustulokset ovat aika yksiselitteiset, joten miksi pastillit kielletään nyt kaikista kaupungin päiväkodeista?

Vierailija
5/27 |
06.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä te tästä nyt melskaatte? Tää kieltohan tuli jo viime syksynä. Voi olla, että jossain on syötetty aiemmin tilattuja pastilleja mutta ainakin lapseni pk.ssa tästä asiasta tiedotettiin viime syksynä! Oma lapseni oli eskarilainen ja hänen ryhmänsä sai pastillit.

Vierailija
6/27 |
06.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja meidän päiväkodissa Helsingissä (jossa muuten vanhempaintoimikunta kustantaa pastillit) kun oltiin ennen kieltoa mietitty että pastillijakelua voisi laajentaa myös aamu- ja välipalaan!

Vierailija
7/27 |
06.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.08.2013 klo 18:53"]

Antakaa kotona niitä pastilleja!

[/quote]

Taisit missata totaalisesti aloituksen pointin?

Vierailija
8/27 |
06.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulle on ihan sama saako teidän penskat niitä pastilleja mut mä katselen asiaa siitä näkökulmasta et jos ne ei saa xylitolia niin reikiintyminen lisääntyy joka tietää kansantaloudellista tappiota moninkerroin pastilleihin verrattuna. mut mun mielestä ensi-sijainen pastillien mutustelupaikka ja suuhygienian opetuspaikka on joka kakaran kotona. voin kertoo et mun lapsuudessa ei espoon päiväkodeissa ja peruskoulussa annettu koskaan mitään xylitoli pastilleja tms. hampaiden harjaus ja purkan jauhaminen opittiin kotona, tosin mun mutsi on hammaslääkäri joten meillä kotona suuhygieniaan ehkä panostettiin astetta enemmän.

Vierailija
9/27 |
06.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille yliopistollisen sairaalan lääkärit sanoi ettei ksylitolituotteita, aiheuttaa vatsavaivoja lapsille.

Vierailija
10/27 |
06.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.08.2013 klo 19:17"]

Meille yliopistollisen sairaalan lääkärit sanoi ettei ksylitolituotteita, aiheuttaa vatsavaivoja lapsille.

[/quote]miksi peukku alaspäin?

Vierailija
11/27 |
06.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole pastillipurkkiin varaa..olisiko pitänyt miettiä ennen siitoshommia, onko varaa pykätä mukeloita.

Vierailija
12/27 |
06.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja eihän se yksi pastilli riitä ollenkaan. Meillä ainakin hammaslääkäri antoi ohjeeksi, että 2-3 pastillia ruoan jälkeen (4-vuotias lapsi), joten yksi kaupungin pastilli sinne tänne. Kotona kuitenkin huolehditaan hyvin lapsen hampaista. Tää on taas niitä uutisia, joiden takia ei tarttee aamiaispöydässä lehteä lukiessa alkaa hyperventiloida. 

Vierailija
13/27 |
06.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei xylitolin puputus mitään hygieniaa ole. Tulee raukoille vielä se käsitys että korvaisi pesun

Vierailija
14/27 |
06.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen opettajana yksityisessä päiväkodissa ja lapset saavat pastillit (jotka päiväkoti maksaa) jokaisen aterian jälkeen. Aamupala, lounas, välipala. 

Vierailija
15/27 |
06.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä sitä suuhygieniaa voi opettaa myös ilman päivittäistä pastillia.

Meillä ainakin 4-vuotiaalla on vaikeuksia erottaa xylitolpastillit karkista....hänelle olisi ihan sama syödä mitä tahansa karkkia ruuan jälkeen kunhan saa jonkun pastillin ja ihan se ja sama mitä vanhemmat siinä vieressä selittää jostain xylitolista, joten päätettiin luopua noista pastilleista kotonakin.

Vierailija
16/27 |
06.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.08.2013 klo 18:47"]

Tämänhän vois ratkaista niin että varakkaammat vanhemmat vie pastilleja myös köyhemmille jaettavaksi. Itse voisin hyvinkin viedä vaikka 4 pastillipurkkia kerrallaan päiväkotiin sen yhden sijaan. Tiedän että moni muukin varakkaampi voisi.

[/quote]

Minäkin voisin. Mutten vie.

Kuitenkin tupakkaan ja kaljaan riittää rahaa...

Vierailija
17/27 |
06.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.08.2013 klo 18:57"]

Tutkimustulokset ovat aika yksiselitteiset, joten miksi pastillit kielletään nyt kaikista kaupungin päiväkodeista?

[/quote]

Tutkimustulokset ovat varmasti yksiselitteisiä, jos tutkittavana on vain yksi näkökulma. Jos xylitolia tutkittaisi laajasti kaikilta vaikutuksilaan, niin sitä tuskin annettaisi lapsille. Kuten joku jo sanoi, niin vatsanväänteitä / ilmavaivoja saa xylitolista aika moni. Viitteitä on jo siitäkin, että xylitoli aineena altistaa lihomiselle vaikuttamalla rasvasoluihin.

Xylitoli on hyväksi hampaille. Mutta se ei tarkoita, että se olisi hyväksi ihmiselle.

Vierailija
18/27 |
06.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.08.2013 klo 19:54"]

Jos ei ole pastillipurkkiin varaa..olisiko pitänyt miettiä ennen siitoshommia, onko varaa pykätä mukeloita.

[/quote]

NO katsos kun se lapsi ei ole ollut mukana tekemässä sitä päätöstä syntyäkö vai ei, niin siksi yhteiskunta yrittää niistä lapsista parhaansa mukaan pitää huolta, olipa vanhemmat millaisia tahansa.

Normaaliälyinen kyllä ymmärtää tämän pointin.

Vierailija
19/27 |
06.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.08.2013 klo 20:18"]

[quote author="Vierailija" time="06.08.2013 klo 18:47"]

[/quote]

Minäkin voisin. Mutten vie.

Kuitenkin tupakkaan ja kaljaan riittää rahaa...

[/quote]

Kaikki köyhät ei juo kaljaa tai polta tupakkaa, tiedän koska olen itsekin ollut tiukassa taloustilanteessa. Ja sitten toisaalta, jos vanhempi päättää vähätkin rahat käyttää huonoihin elämäntapoihinsa ennemmin kuin hoitaa lapsensa hyvin, siitäkö pitää sitä lasta rangaista?

se joka tuota alunperin ehdotti

Vierailija
20/27 |
06.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin vähempiosaisille lapsille ei kukaan opeta hammashygieniaa? 

Kai ne hampaat pestään aamuin illoin köyhässäkin perheessä? Me myös pienituloisia ja todellakin lapsilla pastillit ja purkkaa myös.