Aloituspalkka: DI joka osaa kiinaa, venäjää ja arabiaa?
Valmistun nyt alkusyksyllä dippainssiksi. Olen käynyt kiinan, venäjän ja arabian peruskurssit ja puhun kaikkia em. kieliä sujuvasti (lisäksi lukiosta ja yläasteesta ranska ja saksa). Miten ne vaikuttaa aloituspalkkaan? Sehän on normaalisti jotain 3500, mutta voinko pyytää kielitaitoon vedoten 5000?
Kommentit (48)
[quote author="Vierailija" time="06.08.2013 klo 17:32"]
Valmistun nyt alkusyksyllä dippainssiksi. Olen käynyt kiinan, venäjän ja arabian peruskurssit ja puhun kaikkia em. kieliä sujuvasti (lisäksi lukiosta ja yläasteesta ranska ja saksa). Miten ne vaikuttaa aloituspalkkaan? Sehän on normaalisti jotain 3500, mutta voinko pyytää kielitaitoon vedoten 5000?
[/quote]
Ei vaikuttane mitenkään. Onnea työnhakuun.
Lue vastaus nro 11. Se oli aivan täydellinen.
Ja 25op ei ole mitään.
Itse saan kaksikielisyydestä 50e/kk lisää. Olen lakimies.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2013 klo 17:51"]
[quote author="Vierailija" time="06.08.2013 klo 17:41"]
Korjaan.
Perusopinnot, 25op kaikista kolmesta.
Ja aivan varmasti työnantajani tulee niistä maksamaan.
-ap
[/quote]
Työnantaja voi maksaa, jos kielitaidostasi on sille hyötyä. Ei se muuten varmasti todellakaan maksa.
[/quote]
Silloin maksaisi, jos sinulla olisi - ja työnantaja tarvitsisi - kontakteja noilla alueilla eikä vain "kielitaitoa" (oikeasti kieli opitaan asumalla ulkomailla, ei koulunpenkillä).
Yliopistosta tai varsinkaan lukiosta hankittu kielitaito ei vaikuta palkkaasi millään tavalla. Kaikkien potentiaalisten työnantajiesi työkieli on Suomessa "bad English". Olennaista on, että saat esitettyä asiasi - joka sinun täytyy ensin osata ja ymmärtää - mahdollisimman ytimekkäästi ja siten, että viestisi ymmärtää se toinen bad Englishin puhuja ulkomailla.
Sitten kun olet päässyt töihin ja sisälle itse asiaan, pohjautuu viestintä pitkälti standardeihin ja muuhun vakiintuneeseen käytäntöön. Siinä ei tarvita kielitaitoa senkään vertaa.
Työhaastattelussa ei kannata painottaa mitään sellaista kielitaitoa, minkä tärkeyttä työnantaja ei ole erityisesti korostanut.
Miksi olet tuolleen raapinut hajallaan alkeita sieltä ja täältä?
Jos oikeasti olisit halunnut lisäeuroja kielitaidosta, olisit keskittynyt yhteen - vaikka nyt ranskaan tai saksaan, opiskellut tosissaan, hakenut opiskelijavaihtoon ja työharjoitteluun vaikka EU:hun tai CIMO:n kautta jonnekin ja oppinut sen yhden kielen + englannin superhyvin. Silloin se olisi voinut jopa näkyä palkassa, tosin nykyisin EU-hommiinkin riittää natiivisti sitä toista eurooppakieltä puhuvia, kun ulkomaankomennuksilla olleiden vanhempien lapset ovat varttuneet työikäisiksi.
Sun kieli-cv on repaleinen, alkeita monesta, muttei oikein konkreettista hyötyä mistään. Vaikea uskoa, että ilman asumista noissa maissa oikeasti sujuvasti puhuisit ko. kieliä.
Tyhmä ei ole se joka on maksamatta, vaan se joka suostuu eikä edes yritä neuvotella työehdoista. Ruotsista ja englannista ei kuulukaan maksaa mitään kun jokainen suomalainen osaa ne kielet vähintään välttävästi.
Jos joku ehdottaa minulle 50 euroa kuussa että käyttäisin kielitaitoani niin ovi ei kävisi kun tasan tarkkaan yhteen suuntaan sen jälkeen. 5000 euroa pidän oikeastaan miniminä millä aion tehdä töitä. Alle sen en mene.
-ap
Et osaa ruotsia? Olet kelvotonta kansalaisainesta.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2013 klo 21:01"]
Tyhmä ei ole se joka on maksamatta, vaan se joka suostuu eikä edes yritä neuvotella työehdoista. Ruotsista ja englannista ei kuulukaan maksaa mitään kun jokainen suomalainen osaa ne kielet vähintään välttävästi.
Jos joku ehdottaa minulle 50 euroa kuussa että käyttäisin kielitaitoani niin ovi ei kävisi kun tasan tarkkaan yhteen suuntaan sen jälkeen. 5000 euroa pidän oikeastaan miniminä millä aion tehdä töitä. Alle sen en mene.
-ap
[/quote]
Ok.
Kerro minulle esimerkkitilanne, jossa sinä käyttämällä kielitaitoa jossain valitsemassasi kielessä voisit sen kielitaidon perusteella osoittaa olevasi esim. vaikkapa sen 1500 € arvokkaampi kuin vastahakijasi, joka hallitsee mainion englannin (kuten sinäkin). Puhut paljon kielitaidostasi ja vaatimuksistasi maksaa siitä, mutta et kerro yhtään mitään siitä, miten osaat tosipaikassa sitä kieltä käyttää. Merkintä kielitaidosta cv:ssä on ihan yhtä tyhjä kuin Di tutkinto ilman työkokemusta. Tai siis se kielitaito paperilla on n. 10 kertaa köykäisempi kuin se tutkinto jos totta puhutaan.
-ap
[/quote]
Honey, kun se työnantaja ei tarvitse sua käyttämään koulussa hankkimaasi kielitaitoa oikeastaan mihinkään, ehkä tervehtimän kohteliaasti neuvottelun alussa, saman tekee ne 5 muuta suomalaista, jotka neuvotteluun osallistuvat, jotka ovat rampanneet kohdemaassa ehkä 10 vuotta ja puhuvat sitä sujuvaa small talkia itsekin.
Tekee pahaa murskata unelmiasi, mutta maailma on täynnä heitä, jotka ovat jo lapsena asuneet ulkomailla ja puhuvat suomen ohella harvinaisia kieliä kuin äidinkielenään, kiinassa vaikkapa lukevat merkkejä sujuvasti, osa on läynyt jopa paikallista koulua. Suomi on niin pieni työntekijämarkkina, että jos kielitaidon perusteella etsitään tekijää, niinkin peruskoulutus kuin DI, siihen löytyy taatusti syntyperäistä kieltä puhuva tekijä. Sitten kun on työkokemuksen perusteella erikoisasiantuntija jollain alueella JA hallitsee kieliä, voi vaatia palkan lisää. Monen kielen osaaminen alkeistasolla on mainiota turistina, mutta työelämässä siitä ei ole suurta hyötyä kohteliaisuuksien vaihtamista lukuunottamatta.
"5000 euroa pidän oikeastaan miniminä millä aion tehdä töitä. Alle sen en mene.-ap"
Ja vaihtoehtosi on mikä?
Onnea vain valitsemallesi tielle. Sinulle ei ilmeisesti ole tullut mieleen että kaikista noista sinun mainitsemistasi kielistä on jopa ylitarjontaa it-alalla. Oli ihan pakko kysäistä mieheltäni joka on perikymmentä vuotta alalla ollut ja jonka tiimissä on vain ja ainoastaan kiinasta tulleita että miten on. . Hän sanoi että nykyään ei edes harkita kuin syntyperäisiä kyseisten kielien taitajia jos sellaisia tarvitaan. Pelkästään kiinalaisten hyvän englannin kielen taidon omaavia joilla on yli 10 vuoden kokemus it-alalta on satoja. Osa heistä puhuu sujuvasti myös suomen kieltä asuttuuaan Suomessa sen kymmenisen vuotta. Arabinkielisiä löytyy (heitä löytyy muutamia yli 10 vuotta Suomessa alalla töissä olleita joilla on jopa Suomen kansalaisuus. Venäjältä löytyy natiiveja ehdokkaita joilla on myös erinomaiset saksan kielen taidot englannin kielen lisäksi.
Kerrotko mihin tehtäviin luulisit tarvitsevasi kyseisiä kieliä it-alalla?
Ja eikö kukaan ole muka vielä huutanut provoa?
Sallikaa minun.
PROVO!!!
[quote author="Vierailija" time="06.08.2013 klo 21:29"]
Sallikaa minun.
PROVO!!!
[/quote]
Huutele keskenäs. Kyllä nämä on ihan tavallisia harhakuvitelmia vastavalmistuneilla.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2013 klo 21:29"]
Sallikaa minun.
PROVO!!!
[/quote]
Hei, tuu hetkeksi rekryämään näitä "tulevaisuuden toivoja", ihan arkipäivää on ap:n visio :) Vastavalmistunut ja pitäis saada vähintään 6000 €/kk. Oikein pätevä on ollut 6 kk vaihdossa Irlannissa tai Hong Kongissa ja siten ihan mielettömät kielitaitobonarit (ajattelematta että Hong Kongissa puhutaan ihan eri kiinaa kuin vaikka Shanghaissa...). Ei oikein oo visioo mihin sen oman asiantuntemuksen voisi suunnata, mutta kamalasti pitäisi maksaa ja tietty täydet lomat ja vapaat työajat, koska kuka nyt officessa hengaa??? Niin ja manager -titteli pitää lukea käyntikortissa, vaikka ei olis yhtään alaista...
Luulen ja pelkään ettei ole mikään provo ja odottelen ap:n hakemusta pöydälleni, taatusti sen saan, noilla kielillä, koulutuksella ja pyrkimyksillä ;) Terveisin siitä ainoasta firmasta joka noille kileialueille sattumalta vetää, rekryää kyllä, mutta moni kakku silkkoa sisältä...
-ap
[/quote]
Sun ainoa mahdollisuus päästä rahastamaan noilla kielillä on se, että löydät firman joka oikeasti tarvitsee taitojasi - voi olla vaikeaa. Varsinkin isommissa firmoissa maailma on segmentoitu eikä kukaan tarvitse kuin maksimissaan yhtä tai kahta noista. Ongelma on myös se että ei paljoa kupissa paina opintopisteet. Esimerkiksi koko sun kielirepertuaaria vakuuttavampaa olisi, jos olisit asunut muutaman vuoden Kiinassa ja hallitsisit Kiinan kielen _ja_ kulttuurin. Ulkomailla työskennellessä kielitaito on vain pieni osa kommunikointia. Näitä monia kieliä raapineita löytyy kyllä enemmän kuin uskotkaan.
Viittä tonnia en pidä mitenkään kummoisena vaatimuksena. Mä sain sen aikanaan aloittaessani natiivitasoisella Englannilla ja paskalla kouluruotsilla, enkä ole koskaan muita kieliä tarvinnut. Töitä olen tehnyt niin Venäjällä, Kiinassa kuin arabimaissakin ja lisäksi noin 50 muussa maassa kuudella mantereella.
Provohan tämä on, mutta harmillisen lähellä vastavalmistuneiden harhautunutta maailmaa. Vastavalmistunut DI ei taida saada suomalaisyrityksessä 5000 euroa eillei takana ole jotain selvää, oikeaa työkokemusta jo ennen valmistumista. Vastavalmistuneen paras neuvo on yrittää saada työpaikka, joka jotenkin liittyy siiheen, mitä tavoittelee tekevänsä ja näyttää sitten kyntensä siinä. Hyvä työ huomataan aina - eikä ylimielinen asenne työtä hakiessa jää koskaan huomaamatta.
Mikä DI ap:sta tulee? Sekin vaikuttaa paljon.
5000 euroa on pelkkä unelma suurimmalle osalle vielä monen vuoden työkokemuksen jälkeen. Suurin osa firmoista ei edes ala keskustelemaan asiasta:) Mistä ihmeestä nämä palkkavaatimukset kumpuavat! Varmaan niistä valeista joita jotkut jo alalla olevat lipsauttelevat olevan omia palkkojaan.
Suomalaisella dippainssillä on muutenkin melko huonot työllisyysnäkymät. Sitä voi miettiä miksi firmat pistävät, siis muutkin kuin Nokia, nimenomaan suomalaisia pihalle nyt kun on tiukempaa. Täältä jossa asun lähtee lähikuukausina ennen joulua loputkin suomalaiset inssit. Taitaako peräti yksi jäädä joka firman mielestä tuottaa firmalle jotakin.
Siellä koulussa pitää opettaa noiden typerien palkkavaatimusten sijaan että työpaikan saa pitää jos on hyödyllinen firmalle. Ne ajat oli ja meni jolloin pystyi vetoamaan koulutukseen. Nykyään firmat katselevat muutaman kuukauden tulokkaita ja sitten pistetään pihalle kun homma ei toimi ja uutta tilalle. Ja ihan laillisesti.