Tutkimukset todistavat, että älykkäät naiset eivät hanki lapsia
Kommentit (108)
[quote author="Vierailija" time="06.08.2013 klo 16:01"]
Kaipa he haluavat seurata ja testata lääkärinoppejaan jälkikasvunsa avulla! Vijaako premissisi että lääkärit olisivat muita akateemisia fiksumpia?
[/quote]
Ei voi toki yleistää, mutta kyllähän lääkikseen on useimmiten vähän vaikeampi päästä kuin moniin muihin akateemisiin opinahjoihin. Vaaditaan soveltavaa tapaa ratkaista ongelmia yms. Tuskin kukaan lääkiksen käynyt tyhmäkään on. Mutta toki tämä matemaattisilla mittareilla tutkittu älykkyys ei kerro ihmisestä kaikkea, tai esim. ns. tunneälykkyyttä. Mutta moni joka ei ole kouluttautunut voi olla myös älykäs, koulutus ei kerro kaikkea sillä on monia syitä miksi ihmiset eivät korkeasti kouluttaudu vaikka kykyjä olisikin.
Älykkäille naisille ei myöskään tule vahinkovauvoja, koska ymmärtävät seksin-ehkäisyn-raskauden välisen yhteyden.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2013 klo 16:09"]
Havaintojeni mukaan asiaan vaikuttaa se, että jos nainen opiskelee alaa joka kiinnostaa ja sitten tekee töitä joista aidosti nauttii, on kynnys "äitiyteen" paljon isompi. Johtunee siitä, että elämässä on paljon sisältöä vert. nainen jolle koulunkäynti on ollut pakkopullaa ja työskentelee ns. "paskaduunissa" pienellä palkalla.
Jos verrataan em. tapauksia, niin 1. tapaus "menettää" paljon kun saa lapsen. Jos on vuosia kehittänyt jotakin juttua töissä, niin siitä on vaikea irrottautua pois ja antaa muiden hoitaa sitä juttua. Samoin tulot tippuvat, ja saattaa joillekin myös ns. mökkihöperyys iskeä kotona kun ei pääse haastamaan itseään vert. työelämässä.
Tapaus 2. taas lapsen saatuaan saa taukoa siitä kamalasta työstään mikä EVVK häntä. Samoin tulotaso ei suhteessa laske niin paljoa mitä isompaa palkkaa saavalla, on helpompi olla kotona vuosikausia. Ja jos itseään ei ole halunnut ns. haastaa älyllisesti, kotona oleskelu on luultavasti todella miellyttävää kun saa vaan istuskella hiekkalaatikon reunalla.
[/quote]
Juuri näin. Puolet vapaaehtoisesti lapsettomista naisista ilmoittaa valintansa ensisijaiseksi syyksi sen, ettei ole keksinyt mitään syytä hankkia lapsia. Kun elää mielelästä, tyydyttävää ja syvästi merkityksellistä elämää, ei elämään tule mitään sellaista tyhjiötä, jonka lapsi voisi täyttää. Ei ole sattumaa, että monet menestyksekkäimmistä taiteen, tieteen ja politiikan hahmoista ovat olleet lapsettomia. Kun ei ole vanhempi, aikaa ja energiaa vapautuu muuhun käyttöön valtavia määriä.
Onpa maailmassa vähän älykkäitä naisia, ja määrä vähenee edelleen, kun älykkäät eivät lisäänny...
Olisikohan parempi sanoa, että ura-orientoituneet pyrkyrit ja itsekkäät eivät hanki lapsia?
Mun äitillä on kolme lasta ja hän on hyvin älykäs ihminen. Minulla ei ole lapsia ja tuskin koskaan tulee olemaankaan. Sen sijaan minä olen suht typerä ja kaiken lisäksi pitkäaikaistyötön!
[quote author="Vierailija" time="06.08.2013 klo 16:22"]
Jep, ja vauvapalstallahan tyypillisimmin riehuvat vapaaehtoisesti lapsettomat, jotka julistavat omaa aatettaan ja kuinka on niiiiiii-iiiiiin ihanaa kun ei ole "puskettu ulos sinappikoneita".
[/quote]
Toivottavasti kukaan äiti ei oikeasti loukkaannu siitä, että tänne kirjoittavat myös lapsettomat. Se ei ole varmastikaan kenenkään tarkoitus. Itse en epäröidä iloita ääneen lapsetomuudestani, koska se on oikeasti hieno asia. Elänhän sellaista elämää kuin haluan. Toivottavasti mahdollisimman moni vanhempi voi olla omaan elämäänsä yhtä tyytyväinen.
Mun on jotenkin tosi vaikea käsittää, että joku oikeasti älykäs todistelisi täällä vauvapalstalla älykkyyttään...
Mutta mitäpä minä mistään tiedän.
Mun on jotenkin tosi vaikea käsittää, että joku oikeasti älykäs todistelisi täällä vauvapalstalla älykkyyttään...
Mulla ensimmäisenä vastaväitteenä tuli mieleen professori akateemikko Leena Palotie, jolla oli 2 lasta. Leena ikävä kyllä kuoli ihan liian nuorena syöpään, mutta hän oli maailmallakin johtava tutkija alallaan.
Asumme itse alueella, jossa ihmiset ovat erittäin koulutettuja ja esim. kuopukseni luokkatovereiden äideistä 2 on professoria, 2 lakimiestä löytyy myös, yksi tutkijalääkäri. Näistä äideistä kahdella on 4 lasta ja toisilla kahdella 2. Eli lähipiirin kokemukset kumoavat kyllä aika rajusti tuon tutkimuksen.
Missähän tuo on mahdettu tehdä, Suomessa äitien on ainakin mahdollista yhdistää ura ja perhe.
Vai että lääkäriksi opiskeleva lapseton. Noh, kyllä lääkärinaiset yleensä hankkivat monta lasta, en tiedä ainoatakaan lapsetonta naislääkäriä ja minä tunnen heitä paljon.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2013 klo 15:08"]
Munkin kaveripiiri todistaa tätä aika hyvin. Siis sellaiset "normaaliälykkäät" opettajat, psykologit, toimittajat jne. kyllä hankkivat 2-3 lasta, mutta sitten ne neljä huippuälykästä, jotka tunnen (=jonkin alan tutkijatohtoreita tms.) ovat ainakin vielä nyt n. 40-vuotiaina lapsettomia.
[/quote]
ja kovin usen nämä huippuälykkäät ovat myös miehettömiä.
Arvoisa tutkijamies (vaikea uskoa, että todella olet tutkija, tutkijat osaavat yleesä yhdyssanat). Koulutuksen ja älykkyysosamäärän välillä on erittäin suuri yhteys. Korkeammin koulutetut ovat älykkäämpiä kuin matalasti koulutetut, yksilölliset erot ovat sitten erikseen.
Ja edelleen sinä, lääkäriksi opiskeleva lapseton: taidat olla aika nuori. Harvalla opiskeluaikoina on lapsia, mutta kyllä niitä lapsia sitten alkaa suurimmalle osalle siunaantua.
On myös erittäin vahvaa näyttöä siitä, että korkea koulutus lisää miehen lapsimäärää. On harvinaista, että korkeakoulutettu ja hyvässä asemassa työelämässä oleva mies on lapseton.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2013 klo 17:04"]
Asumme itse alueella, jossa ihmiset ovat erittäin koulutettuja ja esim. kuopukseni luokkatovereiden äideistä 2 on professoria, 2 lakimiestä löytyy myös, yksi tutkijalääkäri. Näistä äideistä kahdella on 4 lasta ja toisilla kahdella 2. Eli lähipiirin kokemukset kumoavat kyllä aika rajusti tuon tutkimuksen.
[/quote]
Omat henkilökohtaiset kokemukset eivät voi rajusti kumota minkään tutkimuksen tuloksia. Ei tutkimus kerro mitään yksittäistapauksista. Jos asut alueella, jolla elää tavallista enemmän korkeasti koulutettuja ihmisiä, ei liene mikään ihme, että sieltä löytyy myös korkeasti koulutettuja, joilla on lapsia. Onko niin vaikea tajuta, että KESKIMÄÄRIN voidaan ehkä havaita sellainen yhteys, että korkeampi älykkyysosamäärä korreloi pienemmän lapsiluvun tai lapsettomuuden kanssa? Ehkä joku niistä professoriäideistä kykenisi selittämään tämän sinulle.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2013 klo 17:24"]
[quote author="Vierailija" time="06.08.2013 klo 17:04"]
[/quote]
Omat henkilökohtaiset kokemukset eivät voi rajusti kumota minkään tutkimuksen tuloksia. Ei tutkimus kerro mitään yksittäistapauksista. Jos asut alueella, jolla elää tavallista enemmän korkeasti koulutettuja ihmisiä, ei liene mikään ihme, että sieltä löytyy myös korkeasti koulutettuja, joilla on lapsia. Onko niin vaikea tajuta, että KESKIMÄÄRIN voidaan ehkä havaita sellainen yhteys, että korkeampi älykkyysosamäärä korreloi pienemmän lapsiluvun tai lapsettomuuden kanssa? Ehkä joku niistä professoriäideistä kykenisi selittämään tämän sinulle.
[/quote]
No etpä sinäkään tunnu järjen jättiläinen olevan. Jos annan esimerkin huippuälykkäästä tutkijasta jolla on lapsia, ja kerron muutaman esimerkin korkeasti koulutetuista äideistä joilla on lapsia, en tietenkään tarkoita, että kaikilla ei olisi. Voin muuten kertoa lisäksi, että lasteni luokalla 90 prosenttia vanhemmista on korkeasti koulutettuja. Ns. duunari-taustaisia on 2 isää ja yksi äiti. Minäkään en ole duunari.
En tiedä ketä tarvitaan selvittämään sinulle, että en tunne yhtäkään korkeasti koulutettua naista tai miestä, joka olisi lapseton! Ja melkoisen määrän ihmisiä minäkin tunnen, omasta koulutuksestani, työpaikoistani ja luottamustehtävistäni.
Mutu-tutkimuksella saman tilanteen näkee palstallakin. "Siis TÄH?" - ja "V-tu mäen tajuu!" -tyyliset aloitukset eivät viittaa erityisen älykkäisiin naisiin. Miesten on helppo tavata tasoisiaan naisia, joten kyseisille naisille on varmasti kysyntää.
Suomessa on niin, että korkea koulutus korreloi suuren lapsimäärän kanssa. Tästä oli Hesarissa joku aika sitten juttua. Vapaaehtoinen lapsettomuus taas on lapsettomuuden syynä harvinainen. Paljon yleisempää on, ettei lapsia ole saanut tai ei ole löytänyt ajoissa sopivaa kumppania.
Kenenkään älykkään ei tarvitse todistella olevansa älykäs.