Tutkimukset todistavat, että älykkäät naiset eivät hanki lapsia
Kommentit (108)
[quote author="Vierailija" time="06.08.2013 klo 17:06"]
Vai että lääkäriksi opiskeleva lapseton. Noh, kyllä lääkärinaiset yleensä hankkivat monta lasta, en tiedä ainoatakaan lapsetonta naislääkäriä ja minä tunnen heitä paljon.
[/quote]
No kokemuksensa kullakin, onko se jotenkin ihmeellistä jos opiskelee lääkäriksi mutta ei halua lapsia? Kyllä toki monilla lääkärinaisilla on lapsia, samoin kuin muillakin akateemisilla mutta nythän oli kyse älystä eikä vain koulutuksesta. Toisilla kun on vain suurempi äo kuin toisilla vaikka koulutus olisikin sama.
Mitä tulee tuohon tutkimukseen, en epäröi sen tuloksia laisinkaan omien havaintojeni perusteella.
56, tilastollinen päättely niin pielessä kuin voi olla.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2013 klo 17:24"]
[quote author="Vierailija" time="06.08.2013 klo 17:04"]
Asumme itse alueella, jossa ihmiset ovat erittäin koulutettuja ja esim. kuopukseni luokkatovereiden äideistä 2 on professoria, 2 lakimiestä löytyy myös, yksi tutkijalääkäri. Näistä äideistä kahdella on 4 lasta ja toisilla kahdella 2. Eli lähipiirin kokemukset kumoavat kyllä aika rajusti tuon tutkimuksen.
[/quote]
Omat henkilökohtaiset kokemukset eivät voi rajusti kumota minkään tutkimuksen tuloksia. Ei tutkimus kerro mitään yksittäistapauksista. Jos asut alueella, jolla elää tavallista enemmän korkeasti koulutettuja ihmisiä, ei liene mikään ihme, että sieltä löytyy myös korkeasti koulutettuja, joilla on lapsia. Onko niin vaikea tajuta, että KESKIMÄÄRIN voidaan ehkä havaita sellainen yhteys, että korkeampi älykkyysosamäärä korreloi pienemmän lapsiluvun tai lapsettomuuden kanssa? Ehkä joku niistä professoriäideistä kykenisi selittämään tämän sinulle.
[/quote]
Muistithan kirjoittaa samansisältöisen viestin myös ketjuun kommentoineille lapsettomille, jotka puoltivat tutkimuksen tuloksia, sillä "oman tuttavapiirini perusteella asia tosiaankin on noin"? ;)
(En kirjoittanut kommentoimaasi viestiä.)
[quote author="Vierailija" time="06.08.2013 klo 17:03"]
Mun on jotenkin tosi vaikea käsittää, että joku oikeasti älykäs todistelisi täällä vauvapalstalla älykkyyttään...
Mutta mitäpä minä mistään tiedän.
[/quote
Tarkoitatko, että vauvapalstalla ei voi olla älykkäitä ihmisiä? Vai että älykäs ihminen ei voi haluta ilmaista olevansa älykäs?
Itse olen viime aikoina tänne eksyttyäni huomannut, että tämä on hyvin vilkas keskustelupalsta ja täällä kirjoittelee selvästikin hyvin erilaisia ihmisiä. Osa viesteistä ja kommenteista on minusta ihan selvästi älykkään oloisia. Tietysti se vaihtelee sen mukaan, mikä on ketjun aihe.
Ja voi, kyllä aika monikin älykäs ihminen on ärhäkkä "todistelemaan" älykkyyttään. Tulee mieleen moniakin esimerkkejä, ensimmäisenä eräs tuntemani erittäin älykäs lapseton nainen. Osa älykkäistä ihmisistä on sellaisia, että he eivät kestä yhtään tyhmiä kommentteja ja näpäyttävät sellaisista hyvin nopeasti. Itsekin olen sen verran hassu, että tästä aloituksesta vähän provsoiduin. Ärsytti, kun mutkia oli taas vedetty ihan suoriksi. Ja juu, jos joku esittää, että olen väistämättä tyhmä koska minulla on lapsia, niin minulla on taipumus ilmaista, että olen eri mieltä. En siis esimerkiksi jätä asiaa omaan arvoonsa (Mikä olisi kypsää) tai ajattele kiltisti, etä "näinhän se varmaan on, taidan olla itse asiassa tosi tyhmä" (Mikä olisi jo osoitus tosi huonosta itsetunnosta). Toki kypsä, järkevä ja rauhallinen ihminen antaisi mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Mutta yllätys yllätys, älykkyys ei aina korreloi myönteisesti gandhimaisen kypsyyden kanssa.
t.Se älykkyyttään todistellut älykkään äidin tutkijatytär
[quote author="Vierailija" time="06.08.2013 klo 17:09"]
Ja edelleen sinä, lääkäriksi opiskeleva lapseton: taidat olla aika nuori. Harvalla opiskeluaikoina on lapsia, mutta kyllä niitä lapsia sitten alkaa suurimmalle osalle siunaantua.
[/quote]
Niin, tuotahan ei varmaan kukaan vapaaehtoisesti lapseton olekaan saanut kuulla mutta eipä siinä mitään;) Olen toki vielä nuori, mutta on vaikea kuvitella että mieltä muuttaisin vanhempanakaan kun olen samaa mieltä ollut jo lapsuusiästä asti, eikä muiden "kyllä mielesi muuttuu vielä" lausahdukset vaikuta mielipiteisiini. Ei moni lapsen kovasti haluavakaan muuta mieltään vanhempana, eikä heillekään sanota että "kyllä se mieli vielä muuttuu". Toki kaikki on mahdollista mutta minulla ei ole koskaan ollut tunnetta että haluaisin lapsen, en keksi mitään syytä miksi haluaisin ja mieheni on samaa mieltä myös. Lapsiperheiden arki ei viehätä meitä vaikka toki niissä on omat hyvät puolensa ja ilon aiheensa tietenkin. Kaikilla vain ei ole tarvetta lasten hankkimiseen ja se on ihan ok, jokaisella omat valintansa. Musta on vain hassua miten moni aina paasaa että kyllä se sinunkin mieli vielä muuttuu, no sittenhän se nähdään kun olen päälle 40v. :) Jotenkin tuntuu, että toisten on vaikea uskoa etteivät toiset halua lapsia, mutta ei se minua haittaa, moni opiskelutoverinikin ei halua lapsia sekä tunnen paljon itseäni vähän vanhempiakin naisia jotka eivät kaipaa lapsia elämäänsä. Mutta jokainen tyylillään, kumpikaan tapa ei ole väärä valinta.
52:lle kannattaa miettiä sitä oman kokemuksen "otantaa": Sinä perustelet omaa näkökulmaasi kuopuksesi luokkakaverien vanhemmilla =tottakai tuossa otannassa kaikilla on lapsia koska he sattuvat olemaan lapsesi luokkakaverien vanhempia.
Jos taas hakisit otantasi näkökulmaasi esim. jostakin konferensista johon kokoontuu maailman älykkäimpiä ihmisiä, saattaisit huomata että kappas täällä ani harvalla on lapsia.
Asuinalueet ym. yleensä jakaantuvat niin, että tietyillä asunalueilla asuu tietyn tuloluokan ihmisiä/perheitä (jos alue on kallis kaikilla ei ole siellä oleviin asuntoihin varaa, ja lapsiperheet kaipaavat enemmän tilaa mitä sinkku/pariskunta). Teidän asuinaueen rakenne on tuollainen, ja jos menisit toiseen kaupunginosaan, siellä saattaisi kuvalemsi lapsiperhe olla harvinaisuus, asukkaina olisi esim. meneviä uraorientuneita citysinkkuja tmv. joilla ei lapsia ole, ja siksi halauvat elää keskellä kaupunkia kerrostalo kaksiossa tmv. (jossa lapsiperhe "ei voisi" elää).
Kyse olikin siitä, että korostit opiskelualaasi ja sitä, että tuntemasi amk-koulutetut ovat hankkineet lapsia. Harva lääkisopiskelija hankkii opintojen aikana lapsia, joten perustelu ontuu pahasti.
Tulet kyllä huomaamaan tulevina vuosina, että useimmat opiskelukaverisi perustavat perheen ja saavat useampiakin lapsia, vaikka nyt muuta puhuisivat. Voit toki kokea, ettet muuta mieltäsi ja hyvä niin. Tulet vain huomaamaan, että mielenmuuttajia tulee olemaan paljon.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2013 klo 18:00"]
Osa älykkäistä ihmisistä on sellaisia, että he eivät kestä yhtään tyhmiä kommentteja ja näpäyttävät sellaisista hyvin nopeasti.
[/quote]
Täällä yksi sellainen ilmoittautuu, jo kaduttaa että eksyin tällekin palstalle kun onhan tämä kuulu jo typeristä jutuistaan. Jos jotkut laukovat idioottimaisuuksia, sitä on vaikeaa kestää kun ei voisi uskoa että kukaan on niin typerä oikeasti. Siinä menee usko ihmiskuntaan kun ihmiset todistavat typeryytensä aina uudestaan ja uudestaan, mutta siksi kai tuo "maailmantuska" onkin usein älykkäillä ihmisillä, kun kärsitään siitä miten tyhmiä asioita ihmiset tekevät ja mitkä ovat seuraukset. Älykäs ymmärtää, mutta on vaikea hyväksyä sitä faktaa että suuri osa ihmisistä vain ei ole kovin älykkäitä. Voin vain kuvitella miten tuskaisaa olisi olla oikea supernero ja yrittää keskustella ihmisten kanssa, kyllä varmaan olisi vaikeaa kun vertaista keskusteluseuraa on vaikea löytää.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2013 klo 18:05"]
52:lle kannattaa miettiä sitä oman kokemuksen "otantaa": Sinä perustelet omaa näkökulmaasi kuopuksesi luokkakaverien vanhemmilla =tottakai tuossa otannassa kaikilla on lapsia koska he sattuvat olemaan lapsesi luokkakaverien vanhempia.
Jos taas hakisit otantasi näkökulmaasi esim. jostakin konferensista johon kokoontuu maailman älykkäimpiä ihmisiä, saattaisit huomata että kappas täällä ani harvalla on lapsia.
Asuinalueet ym. yleensä jakaantuvat niin, että tietyillä asunalueilla asuu tietyn tuloluokan ihmisiä/perheitä (jos alue on kallis kaikilla ei ole siellä oleviin asuntoihin varaa, ja lapsiperheet kaipaavat enemmän tilaa mitä sinkku/pariskunta). Teidän asuinaueen rakenne on tuollainen, ja jos menisit toiseen kaupunginosaan, siellä saattaisi kuvalemsi lapsiperhe olla harvinaisuus, asukkaina olisi esim. meneviä uraorientuneita citysinkkuja tmv. joilla ei lapsia ole, ja siksi halauvat elää keskellä kaupunkia kerrostalo kaksiossa tmv. (jossa lapsiperhe "ei voisi" elää).
[/quote]
Jättävätkö huippuälykkäät ihmiset keskimääräistä useammin tekemättä lapsia siksi, etteivät halua jälkikasvua, vaiko siksi, että he he ymmärtävät, että huippututkijankin (tms.) vuorokaudessa on vain 24 tuntia?
Olen älykäs ihminen enkä halua lapsia. En pidä älykkyyttä syynä lapsettomuuteeni, mutta kyllä kyky ja taipumus itsereflektioon, maailman ihmettelyyn, analyyttiseen ajatteluun, tiedon suhteuttamiseen ja arvopohdintoihin on varmaankin myötävaikuttanut siihen, että olen osannut tehdä itselleni oikean päätöksen.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2013 klo 18:09"]
Kyse olikin siitä, että korostit opiskelualaasi ja sitä, että tuntemasi amk-koulutetut ovat hankkineet lapsia. Harva lääkisopiskelija hankkii opintojen aikana lapsia, joten perustelu ontuu pahasti.
Tulet kyllä huomaamaan tulevina vuosina, että useimmat opiskelukaverisi perustavat perheen ja saavat useampiakin lapsia, vaikka nyt muuta puhuisivat. Voit toki kokea, ettet muuta mieltäsi ja hyvä niin. Tulet vain huomaamaan, että mielenmuuttajia tulee olemaan paljon.
[/quote]
Niin no sama se minulle jos mieltään muuttavat, kerroin vain omista havainnoistani... Tunnen kuitenkin joitain 30v. akateemisia naisiakin harrastuksieni parista ja on heissäkin useita jotka eivät lapsia halua, mutta toki kaikille suotakoon mahdollisuus muuttaa mieltään. Ja edelleen, eihän koulutustaso vaikuttanut tutkimuksessa vaan älykkyys. En ole supernero eikä tarkoitus ollut korostaa koulutusta itseäni ylentääkseni, ala vain sattuu kiinnostamaan minua ja toiset eivät näytä haluavan uskoa että voi olla ihan fiksu ja olla haluamatta lapsia, sekä olla hyvässä parisuhteessa. Joku vain vaikutti pitävän poikkeuksena kun en halua lapsia, mutta voihan niin toki ollakin että monet saman alan naiset hankkivat lapsia. Eikä toki tuo tutkimus koske kaikkia yksilöitä, mutta mielestäni sen tulos on vain helppo uskoa. Omien havaintojeni perusteella en siis ole yllättynyt siitä, kun peilaan tutkimusta tuntemiini ihmisiin.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2013 klo 18:11"]
[quote author="Vierailija" time="06.08.2013 klo 18:00"]
Osa älykkäistä ihmisistä on sellaisia, että he eivät kestä yhtään tyhmiä kommentteja ja näpäyttävät sellaisista hyvin nopeasti.
[/quote]
Täällä yksi sellainen ilmoittautuu, jo kaduttaa että eksyin tällekin palstalle kun onhan tämä kuulu jo typeristä jutuistaan. Jos jotkut laukovat idioottimaisuuksia, sitä on vaikeaa kestää kun ei voisi uskoa että kukaan on niin typerä oikeasti. Siinä menee usko ihmiskuntaan kun ihmiset todistavat typeryytensä aina uudestaan ja uudestaan, mutta siksi kai tuo "maailmantuska" onkin usein älykkäillä ihmisillä, kun kärsitään siitä miten tyhmiä asioita ihmiset tekevät ja mitkä ovat seuraukset. Älykäs ymmärtää, mutta on vaikea hyväksyä sitä faktaa että suuri osa ihmisistä vain ei ole kovin älykkäitä. Voin vain kuvitella miten tuskaisaa olisi olla oikea supernero ja yrittää keskustella ihmisten kanssa, kyllä varmaan olisi vaikeaa kun vertaista keskusteluseuraa on vaikea löytää.
[/quote]
Toinen asia onkin sitten se, onko tuo näpäyttely sosiaalisesti älykästä.
Sitäkin voisi toki pohtia, onko tiedollisesti älykäs mutta sosiaalisesti täysi tumpelo laajemmassa tarkastelukontekstissa sittenkään niin kovin älykäs.
Kumma kun kukaan täällä ei mieti, miten on miesten laita? Haluavatko älykkäät miehet lapsia? Kummasti se älykkäidenkin naisten mielestä lastenhankinta on vain naisten juttu. Miehen elämäänhän se lapsi ei vaikuta.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2013 klo 18:29"]
Kumma kun kukaan täällä ei mieti, miten on miesten laita? Haluavatko älykkäät miehet lapsia? Kummasti se älykkäidenkin naisten mielestä lastenhankinta on vain naisten juttu. Miehen elämäänhän se lapsi ei vaikuta.
[/quote]
Minä olen mies. Veikkaisin, että miesten ei tarvitse olla kovin älykkäitä ymmärtääkseen, ettei lasten hankkiminen ole mikään oikotie onneen. (Tämä on vain puoliksi vitsi.) -65
Älykkäät miehet hankkivat lapset ilmeisesti niiden tyhmien naisten kanssa. Mahtaa lapsettomia naisia harmittaa, sillä he joutuvat älykkäinä naisina tyytymään tyhmiin miehiin.
Ennen kuin kukaan lapseton älähtää, niin tämähän on ihan tutkittua faktaa. Älykkäät, hyvätuloiset, korkeasti koulutetut ja johtavassa asemassa olevat miehet saavat tutkimusten mukaan selvästi muita miehiä enemmän lapsia. Lapsettomat miehet taas ovat huomattavan usein syrjäytyneitä.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2013 klo 17:57"]
Muistithan kirjoittaa samansisältöisen viestin myös ketjuun kommentoineille lapsettomille, jotka puoltivat tutkimuksen tuloksia, sillä "oman tuttavapiirini perusteella asia tosiaankin on noin"? ;)
(En kirjoittanut kommentoimaasi viestiä.)
[/quote]
En. Kommentoin tuota viestiä lähinnä siksi, koska "kumota rajusti" pisti silmään. Yleensäkään tapanani ei ole toimia minään kaikkia viestejä tarkkailevana keskustelupalstapoliisina, vaan kommentoin sitä mihin satun huomioni kiinnittämään. Minusta on ihan okei kommentoida jotain sen tapaista, että "omat havaintoni vahvistavat tämän tutkimustuloksen". Tyhmää on pelkästään oman (valikoidun) tuttavapiirin perusteella todeta tutkimustulos kumotuksi tai vahvistetuksi.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2013 klo 15:36"]
Koulutus ja tulotaso eivät vaikuttaneet lapsen tekemiseen. Älykkyys kylläkin.
Eli miksi puhutte tietyn koulutuksen hankkineista naisista? Ei siitä ollut kyse.
[/quote]
Jutussa, mihin oli viite lukee: Briteistä tilastoa pitävän Office of National Statisticsin mukaan lapsettomien naisten määrä on melkein kaksinkertaistunut 1990-luvulta. Yksi viidestä 45-vuotiaasta on lapseton ja koulutettujen naisten joukossa lapsettomien määrä on noussut peräti 43 prosenttiin, mikä viittaa siihen, että Kanazawan havainnot ovat oikeassa.
Tulee mieleen sellainen, että tällaista tulosta tutkimuksessa haettiinkin. Pitkä koulutus vaikeuttaa lasten saamista, " parasta ennen päivä" kun usein meneekin jo ohi. Jutussa kerrotaan tutkimuksesta, mutta sitten marssitetaan kaiken maailman "julkkuja" jotka eivät halunneet saada lapsia. Entäs ne, jotka jäivät tahtomattaan lapsettomiksi. Turhaa tällainen sota älykkäiden ja vähemmän älykkäiden välillä. Lajille on kuitenkin tärkeää edelleen, että lapsia syntyy.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2013 klo 14:52"]
On harvinaista, että korkeakoulutettu ja hyvässä asemassa työelämässä oleva mies on lapseton.
[/quote]
Onko se harvinaisempaa kuin korkeakoulutettujen naisten lapsettomuus? Kiinnostaisi lukea dataa ja analyysiä aiheesta.
t. korkeakoulutettu lapseton mies
[quote author="Vierailija" time="06.08.2013 klo 15:17"]
Mutta miksi lääkärinaiset saavat enemmän lapsia kuin muut akateemiset?
[/quote]
Veikkaan, että lääkärit yleensäkin pystyvät aika vapaasti järjestämään työaikansa perheellisenä. Ei tarvitse tehdä tavallista 8 h päivää 5 päivänä viikossa, vaan voi pitää vaikka yksityisvastaanotolla muutamana iltana viikossa vastaanottoa ja kääriä samat rahat kuin normityöaikaa tekevä. Myös hoitovapaan aikana voi helposti tehdä keikkaa ja kääriä hyvät rahat, eikä kituuttaa 300 eurolla kuukaudessa. Helpottaa lapsiperheen arkea kummasti, kun palkkataso on korkea, mutta tehdyt tunnit pienempiä.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2013 klo 15:08"]
Munkin kaveripiiri todistaa tätä aika hyvin. Siis sellaiset "normaaliälykkäät" opettajat, psykologit, toimittajat jne. kyllä hankkivat 2-3 lasta, mutta sitten ne neljä huippuälykästä, jotka tunnen (=jonkin alan tutkijatohtoreita tms.) ovat ainakin vielä nyt n. 40-vuotiaina lapsettomia.
[/quote]
Tossa artikkelissa todetaan, että tulotalossa ja koulutuksella ei ole merkitystä naisten lapsettomuuteen, ainoastaan älykkyydellä.
Kaikki huippuälykkäät eivät kouluttaudu korkealle. Eikä kaikki korkeastikoulutetut ole mitenkään poikkeuksellisen älykkäitä.