Hoi kusipääautoilijat!
Ettekö tiedä että jos jalankulkija on astunut (tai edes astumassa, eli odottamassa tien reunassa että milloin pääsee) suojatielle, niin silloin teidän tulee pysähtyä.
Tiedän että pyöräilijöiden tulee väistää silloin kun auto ei käänny suojatielle, mutta jalankulkijoita (myös pyörää taluttavat) tulee väistää.
Olen törmännyt teihin kusipäisiin kuskeihin jo aivan liikaa, ja mm. eilen kun olin jo astunut suojatielle (pyörää taluttaen) painaa kuski ja toinenkin kaasua vain hurauttaakseen nenäni edestä.
Ja kaikista röyhkein oli ehkä se kuka ajoi melkein päälleni, kyseinen kuski vieläpä kääntyi suojatielle, jolloin hänen olisi tullut väistää kaikkia suojatietä ja pyörätien jatketta ylittäviä. (kyseisessä paikassa paloi vihreä suoraan ajaville sekä jalankulkijoille/pyöräilijöille)
Ei tuolla liikenteessä kohta enää uskalla jalan tai pyörällä kulkea. Kun kummityttöni (6v.) oli käymässä, ja pyöräilimme yhdessä, niin pelotti kyllä ihan sairaasti että miten käy kun sellaisen arvaamattoman tenavan kanssa liikkuu tälläisten hurjapäiden seassa, vaikka pysähdyttiin kyllä tytön kanssa jokaiseen tienylitykseen..
Mutta kiitokset näille autoilijoille ketkä pysähdytte vaikka pyöräilijä olisi pyörän selässä tietä ylittämässä, olette kultaisia.
(kyllä minulla on ajokortti, en omista autoa mutta autoilen kyllä silloin kun auton saan, ja täällä Turussa auto nyt on opiskelijalle lähes tarpeeton)
Kommentit (28)
VAIN SUOMESSA:
Sitten jos näytät keskaria jollekin törppöilleelle kusipääautoiliijamiehelle niin se tulee ja vetää turpiin, sama vaikka olet nainen niin nyrkki käy!
Tuli mieleen noista jotka ajavat ihan persauksissa kiinni, miehen kaveri sanoi että hän tekee tätä joskus eli jarruttelee silloin käsijarrulla koska jarruvalot eivät syty ja takana ajava ei tajua että edessä oleva hiljentänyt niin sille tulee pikkasen kiire tehdä paniikkijarrutus :D Siinäpä oppii, ja sehän on peräänajajan vika jos osuu, joten...
[quote author="Vierailija" time="06.08.2013 klo 15:41"]
Tuli mieleen noista jotka ajavat ihan persauksissa kiinni, miehen kaveri sanoi että hän tekee tätä joskus eli jarruttelee silloin käsijarrulla koska jarruvalot eivät syty ja takana ajava ei tajua että edessä oleva hiljentänyt niin sille tulee pikkasen kiire tehdä paniikkijarrutus :D Siinäpä oppii, ja sehän on peräänajajan vika jos osuu, joten...
[/quote]
Aika hyvin sen paniikin saa aikaan niitä jarruvaloja vilauttamallakin. Ihan kivoja kauhistuneita ilmeitä on silloin näkynyt taustapeilistä.
Hankitaan porukalla jotain pyöränromuja ja talutetaan ne auton eteen...
Asun Länsi-Helsingissä, ajan 12+12 kilometrin työmatkat päivässä, ja näen jo tuona aikana 1-3 tapausta päivittäin ajavan päin punaista, 5-6 tapausta jotka eivät käytä vilkkuja ja 1-2 jotka meinaavat ajaa jalankulkijan tai pyöräilijän päälle.
Itse varsinkin kaupungissa jätän antamatta tietä kuin sitä annan. Ei siksi, että minulla olisi kiire tai siksi, että en osaa liikennesääntöjä. Syy on toisten autoilijoiden auttamaton kyky noudattaa yhtä tärkeimmistä liikennessäännöistä: suojatien eteen pysähtynyttä autoa ei saa ohittaa muuten kuin myös itse pysähtyen ennen suojatietä.
Liian monta kertaa olen meinannut päästä yliajon todistajaksi, kun viereistä kaistaa myöten joku humauttaa jalankulkijan nenän edestä. Eli sori, kävelen itsekin paljon ja tiedän miten ärsyttävää on joutua väistelemään autoja, mutta auton ratissa en halua aiheuttaa tilannetta, jossa jalankulkijalla on riski jäädä yliajetuksi, joten olen antamatta tietä.
M22
[quote author="Vierailija" time="06.08.2013 klo 16:30"]
Itse varsinkin kaupungissa jätän antamatta tietä kuin sitä annan. Ei siksi, että minulla olisi kiire tai siksi, että en osaa liikennesääntöjä. Syy on toisten autoilijoiden auttamaton kyky noudattaa yhtä tärkeimmistä liikennessäännöistä: suojatien eteen pysähtynyttä autoa ei saa ohittaa muuten kuin myös itse pysähtyen ennen suojatietä.
Liian monta kertaa olen meinannut päästä yliajon todistajaksi, kun viereistä kaistaa myöten joku humauttaa jalankulkijan nenän edestä. Eli sori, kävelen itsekin paljon ja tiedän miten ärsyttävää on joutua väistelemään autoja, mutta auton ratissa en halua aiheuttaa tilannetta, jossa jalankulkijalla on riski jäädä yliajetuksi, joten olen antamatta tietä.
M22
[/quote]
Maailman huonoin tekosyy.. pysähdy vähän kauemmaksi suojetiestä niin näkyvyys viereiselle kaistalle on parempi.
Nämä kusipääautoilijat ovat sellaisia etteivät käytä edes vilkkuja vaan saattavat yllättäen kääntyä jonnekin edestäsi, tai kääntyä vastaantulevien kaistalta pokalla eteesi jos olet menossa suoraan!