Ärsyttää nämä "kuukausi toimeentulotuella"-jutut
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013080517323377_uu.shtml
Harvemmin työtön joutuu ostamaan toimeentulotuella 10 euron työpaikkaravintola-annoksen, eikä työttömän ole mikään pakko laittaa 120 euroa junalippuihin.
Toimeentulotuella ei olekaan tarkoitus elää herroiksi, vaan tulla toimeen, kuten nimikin sanoo. Sitä nostetaan sen aikaa, että jatketaan taas normielämää, vaikkapa työntekoa. Sairaat ja työkyvyttömät erikseen, mutta nuoren työkykyisen turha itkeä, ettei ttt riitä.
Kommentit (66)
Tää on niin outoa jotenkin. Itse elän 400 eurolla kuussa, eli vuokran jälkeen jätän tilille 400e/kk (eli 100e/ viikko, 14e/ päivä) ja loput menevät säästöön. Säästöistä otan sitten jos tulee jotakin reissuja tai kodinkoneostoksia tms, mutta laskut, jotka maksan puoliksi puolison kanssa, katetaan tuolla 400e:llä. Puoliso pienipalkkaisessa työssä, netto n. 1000e kk, vuokramme 600e eli puoliksi maksettuna 300e/ per naama.
Ja hyvin riittää! Ei tässä toki paljoa matkustella (ulkomailla emme ole käyneet kertaakaan), autoa ei ole (eikä tarvita kun ydinkeskustassa asutaan), kaikki huonekalut ja muut on hankittu vuosien mittaan ja mitään meiltä ei puutu (paitsi ne kunnon työpaikat).
400e /kk on lapsettomalle, parisuhteessa elävälle oikeasti ihan riittävä raha. Varsinkin kun työmatka- tai työlounaskuluja ei ole, osa-aikatyöhöni kuljen pyörällä ja osa-aikaisuuden vuoksi ei tarvitse töissä ruokaillakaan. 14 eurolla päivässä (eli yhteenlasketusti meillä on ehkä 35e päivässä rahaa) saa oikeasti jo aika hyvät ruuat. Eikä siellä kaupassa herrajumala joka päivä käydä, kaksikin päivää kun on kuluttamatta rahaa niin yhtäkkiä on kymppejä tuhlattavaksi, ja silloin usein ostelemmekin jotain kivaa. Viimeksi frisbeegolfvälineet :) Siinä muuten kiva tarvikekustannuksia lukuunottamatta ilmainen kesäharrastus, suosittelen!
[quote author="Vierailija" time="06.08.2013 klo 10:27"]
[quote author="Vierailija" time="06.08.2013 klo 10:12"]
Mulla lapsi aloittaa yläasteen ja olen tässä laskeskellut että kun hän on lukioiässä, minun olisi parempi olla työtön ja surkeilla työkkärinrahoilla niin saisin hänen opiskelukulunsa (kirjat tai amiksessa työvaatteet jne mitä siellä tarvitaan) sossusta eikä tarvitsisi niitä surkeasta palkastani maksaa.
[/quote]
Sossu maksaa yleensä vain ensimmäisen ammattikoulutuksen kulut, huomioithan tämän :)
[/quote]? Miks pistäisin lapsen kahteen kertaan opiskelemaan?
[quote author="Vierailija" time="06.08.2013 klo 10:15"]
Minusta tuet on nyt jo liian isoja. Ei valtiolla ole loputtomiin varaa tuollaiseen törsäämiseen. Tuki vois olla vaikka puoli vuotta nykyisen suuruinen ja sitten tippua reilusti. Taikka sitten sen eteen pitäisi oikeasti tehdä jotain yleishyödyllistä. Loppuisi se vuosien lorviminen kun olisi tiedossa joku päätepiste sille ilmaiselle loikoilulle.
[/quote]
Mä käyn koulussa 4 iltana viikossa (matkoineen 6 tuntia/ilta) ja osan teen etäopintoina kotoa käsin öisin kun lapset nukkuu. Lisäksi teen 3-7 vuoroa viikossa töitä. Niin mitä yleishyödyllistä esimerkiksi minun pitäisi mielestäsi vielä tehdä, ja millä ajalla?
[quote author="Vierailija" time="06.08.2013 klo 10:36"]
Mulla lapsi aloittaa yläasteen ja olen tässä laskeskellut että kun hän on lukioiässä, minun olisi parempi olla työtön ja surkeilla työkkärinrahoilla niin saisin hänen opiskelukulunsa (kirjat tai amiksessa työvaatteet jne mitä siellä tarvitaan) sossusta eikä tarvitsisi niitä surkeasta palkastani maksaa.
[/quote]
Sossu maksaa yleensä vain ensimmäisen ammattikoulutuksen kulut, huomioithan tämän :)
[/quote]
Pointti oli se, että lukiokirjoja ei yleensä makseta. "Ensimmäisen" lukee tuossa siksi, kun niin se virallisissa yhteyksissä on tapana mainita.
Jos me saisimme toimeentulotukea, eläisimme huomattavasti leveämmin kuin nyt. Nyt meillä mies on työtön ja minä olen kotihoidontuella. Saamme erilaisia tukia kuussa nettona noin 1100-1200e. Siitä vuokra 750e ja loput jää laskuihin ja ruokaan sun muuhun. Tt-tukea jos saataisiin niin jäisi monta satasta enemmän kuussa käteen. Ihan naurettavaa jeesustelua kohkata tt-tuen pienuudesta. Monet elää paljon niukemmin.
Ja syy, miksemme saa tukea on se, että minulla on mm. sijoitusvakuutus ja muutama osake. En halua näistä luopua, koska ne ovat olleet minulla aina ja tämä "köyhyys" on kuitenkin toivottavasti vain tilapäistä.
Vastaus 15, olen samaa mieltä sun kanssa. Miksi Suomessa suositaan elämäntyyliä, jossa puputtamalla ressukoita lapsia, saa muiden kustantamaa elatusta. 2-3 lasta/perhe on ok määrä. Sen yli mentäessä tukia ei tarttis maksaa. Nyt SÄÄLITTÄÄ KATSOA PUPUTTAJIEN LAPSIA. Ressukoita, joiden äidit ja isät ei ehdi heistä huolehtia.. eletään köyhyydessä jne. LOPETTAKAA LASTEN YLENMÄÄRÄINEN SIKIÄMINEN TÄHÄN MAAILMAAN. Kuka jaksaa maksaa teidän tuet ??? Maksakaa itse hölmöilynne :-)
[quote author="Vierailija" time="06.08.2013 klo 10:38"]
[/quote]
[/quote]
Pointti oli se, että lukiokirjoja ei yleensä makseta. "Ensimmäisen" lukee tuossa siksi, kun niin se virallisissa yhteyksissä on tapana mainita.
[/quote] Ja miten niin ei makseta? Se on harkinnanvarainen toimeentulotuki, eli sen päättää kukin virkailija ihan erikseen, et sinä.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2013 klo 10:44"]
[/quote]
[/quote]
[/quote] Ja miten niin ei makseta? Se on harkinnanvarainen toimeentulotuki, eli sen päättää kukin virkailija ihan erikseen, et sinä.
[/quote]
Oletko jotenkin vajaa? Se virkailija voi tosiaan päättää olla maksamatta, joten ei kannata laskea sen varaan.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2013 klo 10:37"]
[quote author="Vierailija" time="06.08.2013 klo 10:15"]
Minusta tuet on nyt jo liian isoja. Ei valtiolla ole loputtomiin varaa tuollaiseen törsäämiseen. Tuki vois olla vaikka puoli vuotta nykyisen suuruinen ja sitten tippua reilusti. Taikka sitten sen eteen pitäisi oikeasti tehdä jotain yleishyödyllistä. Loppuisi se vuosien lorviminen kun olisi tiedossa joku päätepiste sille ilmaiselle loikoilulle.
[/quote]
Mä käyn koulussa 4 iltana viikossa (matkoineen 6 tuntia/ilta) ja osan teen etäopintoina kotoa käsin öisin kun lapset nukkuu. Lisäksi teen 3-7 vuoroa viikossa töitä. Niin mitä yleishyödyllistä esimerkiksi minun pitäisi mielestäsi vielä tehdä, ja millä ajalla?
[/quote]
Etkö sä tajua, ettei tässä puhuta susta? Kyllä ttt:n saajista pieni prosentti on työssäkäyviä.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2013 klo 10:50"]
[quote author="Vierailija" time="06.08.2013 klo 10:44"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Oletko jotenkin vajaa? Se virkailija voi tosiaan päättää olla maksamatta, joten ei kannata laskea sen varaan.
[/quote]Oletko itse jotenkin vajaa? Satunpahan vaan tuntemaan ja tietämään itse nämä asiat paremmin kuin sinä. Ja lisäksi tunnen kuntani ihmiset jne.
Mua ärsyttää itse toimeentulolla eläjät. Musta mistään loikoilusta ei pitäskään maksaa edes tuon vertaa. On kai sillä vapaa-ajalla aika suuri arvo sinänsä, että saa tehdä asioita, joita töissä käyvä ei usein ehdi.. Esim. Lenkkeillä, käydä marjassa, lukea kirjoja.. Eikä nämä edes maksa mitään. Väitän, että aika suuri osa näistä toimeentuella eläjistä saisi töitä, jos yhtään viitsii hakea. Jos ei löydy omalta paikkakunnalta, niin sitten menee töihin sinne missä sitä on. Isäni sanoi, että tukien tullessa monien ihmisten yritteliäisyys loppui siihen paikkaan. Samaan aikaan aukes kylässä kaljabaari, jossa nämä sitten päivänsä istuivat ja rahansa kuluttivat. Yhteiskunta ei voi kustantaa kaikkea, ei täysin työkykyisten imisten lorvailua ja makoilua. työkyvyttömät ihmiset on ihan toinen juttu. Jos toimeentulotuki tuntuu liian pieneltä, niin siihen on yksinkertainen ratkaisu- mene töihin
Yksin tai parisuhteessa voi köyhistellä verraten helposti. Mutta niitä lapsia ei tosiaan köyhän kannata hankkia.
Tuossa Iltalehden jutussa rahat meni suurimmaksi osaksi kaljaan. Miten muka toimeentulotuella voi ostaa illassa 13 eurolla kaljaa?
[quote author="Vierailija" time="06.08.2013 klo 09:38"]
Mielestäni on hyvä että asia nostetaan esille, sillä rahalla elää todella niukasti.
Jatkuvasti vuodesta toiseen tuilla ei ole herkkua kenellekään.
Uskon että monen ihmisen masennuksen todellinen syy on köyhyys. Jos rahaa olisi enemmän käytössä elämä hymyilisi.
[/quote]No höpö höpö. 410 eurolla ei todellakaan elä niukasti. Ei ole tarkoitettu matkusteluun vaan ruokaa, hammastahnaan, saippuaan, johon se riittää liiankin kanssa, kun katsoo kuinka moni vaan makaa sohvillaan
[quote author="Vierailija" time="06.08.2013 klo 09:43"]
Hyvinhän sillä rahalla yhden kuukauden pärjää, mutta kun sillä elää kuukaudesta toiseen, niin ei paljon naurata kun pitää ostaa esimerkiksi uudet talvivaatteet ja lapsiperheessä se on edessä joka syksy.
Tällaista ei ihan varmasi ole missään muualla kuin Suomessa, että ollaan kateellisia jopa toimeentulotuella eläville.
[/quote]
Porvarihan on katkera köyhän saamasta ilmaisesta ruoka avustakin. Suomalaisen porvarin ja wannabe porvarin sielussa elää katkera viha köyhiä kohtaan.
Toimeentulotuen hakijoita on koko ajan vain enemmän. Millä kaikki tuet maksetaan? Yhtälö on mahdoton, kun on enemmän tuensaajia kuin työläisiä.
Se mikä noissa jutuissa minua ärsyttää on se, että helppohan sitä kenen tahansa on kuukausi leikkiä köyhäilyä. Eri asia on pitkän päälle selvitä välttämättömistä hankinnoista, kun rahat riittävät juuri juuri ruokaan.
Monin verroin ärsyttävät nämä kympin lounaista valittavat. Minä otan töihin eväät.
Ei helkkari, mikä noitten juttujen idea ylipäänsä on? Osoittaa, että tuki on tosi pieni ja lisää tarvittais?? Voi apua, en voi käsittää moista tyhmyyttä. Tuki on tarkoitettu väliaikaiseksi ratkaisuksi ja sen kuuluukin, hitto soikoon, olla pieni!!! Ei sen ole tarkoituskaan riittää työpaikkaruokailuihin tai kaljoihin, vaan peruselämiseen. Ei kotona lorvailemalla kuulukaan saada samaa rahaa kuin töissä käymällä. Eri asia toki sairaat ihmiset, mutta jos nuori terve nuori ihminen valittaa toimeentulotuen pienuutta, niin mars töihin valittamasta.
Sitäpaitsi, kuten joku aiemminkin kirjoitti, 400 euroa käyttörahaa vuokran maksun jälkeen lapsettomalle riittää kyllä aivan mainiosti. Itsellä oli jokunen vuosi sitten tilanne, että halusin säästää muutaman tuhannen euron matkan muutamassa kuukaudessa. Nettopalkkani oli 1250 e, tästä pois asuntolaina 350e, laitoin säästöön joka kuukausi 500 euroa ja jäljelle jäi noin 400 e kuussa. Ihan hyvin sillä pärjäsi, kun säästeliäästi eleli. Ihan perusruokaa kaupasta, työmatkakuluja ei ollut kun kuljin polkupyörällä, työpaikkakin oli matalapalkka-alalla, joten ei tarvinnut töissä mitään rikasta esittäääkään, kaikki muutkin siellä eväitä söi.
Sinänsä iltalehden juttuidea on ihan kiva, mutta minusta se antaa vääristyneen käsityksen siitä, mihin toimeentulotuen pitäisi riittää. Konserttilippuihin, ulkona syömiseen, kaljalla käymiseen?
Kokeilisi mielummin elää kuukausi vaikka kotihoidontuella.
Hah! Kyllä mulle tollanen loistelias toimeentulotuki kelpaisi kotihoidontuen tilalle!
[/quote]