Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kumpi haitallisempaa sikiölle?

Vierailija
06.08.2013 |

Lopetin tupakoinnin heti positiivisen raskaustestin tehtyäni. Sen jälkeen ei tullut mieleenkään polttaa enää. En käyttänyt nikotiinivalmisteita myöskään, ja alkuun pärjäsin oikein hyvin. Olen ollut nyt puolitoista kuukautta polttamatta, ja raskaus on sujunut hyvin.

Mutta ahmin usein. Saatan syödä päivässä pahimmillaan yhteensä 4500 kcal, ja 3000 kcal on enemmän sääntö kuin poikkeus. Minulla on vaikeaa pahoinvointia ja siihen tuntuu auttavan suolaisten, epäterveellisten tuotteiden syöminen, vähän väliä. Tiedän ettei tämä ole terveellistä minulle eikä sikiölle. 

Ja tiedän, että tupakka ja ahminta ovat vaihtoehtoisia toisilleen, minulla ainakin. Mutta ajatus tupakoinnista aiheuttaa tunnontuskia jo pelkkänä ajatuksena, samalla tavoin kuin tämä liiallinen syöminenkin.

Lähtöpainoni oli hyvin matala, mutta se ei paljoa lohduta kun olen jo nyt kerännyt 6 kiloa, eikä ensimmäinen kolmanneskaan ole ohi. Sen aikanahan painon ei erityisemmin kuuluisi nousta.

Joten, kumpi on pienempi paha, se että tupakoisin kahden savukkeen verran päivässä vai se että lapsesta tulee aivan epäilemättä sokerivauva ja syntymäpaino on tätä meno varmaan sen 6 kiloa sekin...

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
06.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahoinvointi hellittää aikanaan. Vaihda epäterveelliset herkut vaikka hedelmiin, kasviksiin ja vissyveteen. 

http://www.babycenter.com/2_inside-pregnancy-how-smoking-affects-your-baby_10354439.bc

Vierailija
2/24 |
06.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sun vauvasta tosiaan välttämättä sokerivauvaa tule, vaikka ahmisit joka päivä. Sinusta voi taasen tulla lihava. Ajan myötä kannattaa alkaa kehittää stressin siedolle tai laskemiselle jotain muitakin tapoja - nimim. "Kokemusta on"

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
06.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.08.2013 klo 08:43"]

Tupakointi, vähäinenkin, aiheuttaa sikiölle hapenpuutetta. Ahmimisella ei välttämättä ole vaikutusta vauvaan, jos sulla ei ole raskausdiabetestä. Toki ne saavutetut kilot jää sun harmiksi myös synnytyksen jälkeen.

[/quote]

Sori, alapeukutin tätä vahingossa, mutta komppaan siis täysin. Mitä ikinä teetkin, niin älä ainakaan ala tupakoida uudestaan.

Vierailija
4/24 |
06.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme porukkaa täällä taas. Yks hullu suosittelee porkkanoita ja toinen väittää ettei sokerivauvaa tule, vaikka ahmisit joka päivä..Hohhoijaa, just joo. Älä nyt ainakaan ihan mitä sattuu suuhusi pistä esim: Porkkanoita, maksaa, liikaa sokeria tai suolaa. Mä voisin melkein sanoa, että mielummin ne pari tupakkaa päivässä, kuin hirvittävä mättäminen ja siitä aiheutuva stressi.

Vierailija
5/24 |
06.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tupakointi tietysti on haitallisempaa. Kyllä se mahdollinen sokerivauva saa kuitenkin paljon paremman startin elämään kuin hapenpuutteesta ja vierotusoireista kärsinyt vauva, jolle saattaa myöhemmin tulla kehitysviiveitä ja ties mitä. Lapsipuoleni äiti tupakoi paljon raskausaikana, ja kas, nyt kun poika on 4 niin on alkanut ilmetä paha puheenviivästymä ja motoriikkakin on ikätasosta jäljessä. Eihän tämä välttämättä tietenkään tupakoinnin syy ole, mutta mitä jos onkin? Haluatko riskeerata?

Vierailija
6/24 |
06.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.08.2013 klo 10:55"]

Tupakointi tietysti on haitallisempaa. Kyllä se mahdollinen sokerivauva saa kuitenkin paljon paremman startin elämään kuin hapenpuutteesta ja vierotusoireista kärsinyt vauva, jolle saattaa myöhemmin tulla kehitysviiveitä ja ties mitä. Lapsipuoleni äiti tupakoi paljon raskausaikana, ja kas, nyt kun poika on 4 niin on alkanut ilmetä paha puheenviivästymä ja motoriikkakin on ikätasosta jäljessä. Eihän tämä välttämättä tietenkään tupakoinnin syy ole, mutta mitä jos onkin? Haluatko riskeerata?

[/quote]

Joo, ei taida olla tupakoinnin syytä sun ystäväsi lapsen dysfasia! Mä en ymmärrä miten te voitte puolustella tota ylensyömistä, kun sen haitat on todella hyvin tiedossa. Ja miten niin sokerivauva saa hyvän startin elämään? Sokerivauva tarvitsee kuitenkin aika kauan sairaalan valvontaa syntymän jälkeen. Ja ajatteleppas, jos lapsi oikeasti syntyy 6-kiloisena.. Siinä voi jo itse synnytyksessä tulla pahoja komplikaatioita, eikä se sektiokaan mitenkään riskitön operaatio ole.

Vierailija
7/24 |
06.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herranen aika sentään, etten sanoisi. Ap tosissaan miettii aloittaisiko tupakoinnin hillitäkseen mässäilyä? Hyvä nainen, nyt tahdonvoimaa peliin ja puputa vaikka sitä salaattia tai hedelmiä. On se kumma ettei aikuinen ihminen voi hillitä itseään jääkaapilla! Miksi ostat kaupasta herkkuja toistuvasti? 

Tai sitten jatkat syömistä samaan malliin ja pudottelet sitten synnytyksen ja imetyksen jälkeen ne ylimääräiset kilot. Toivottavasti löydät jonkun järkevän ratkaisun, tsemppiä! :)

Vierailija
8/24 |
06.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen lukemaan Allen Carrin kirja "helppo tapa lopettaa tupakointi (stumppaa tähän)", ei tule vierotusoireita eikä varsinkaan tarvetta korvata tupakkaa mässäilyllä. Itse lopetin tuon kirjan luettuani, puoli vuotta sitten, eikä tupakanhimoa, tai muitakaan himoja ole sen koommin ollut. En lihonut tms.- päinvastoin, laihduin koska oli taas energiaa urheilla :)

Vierailija
9/24 |
06.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä lopetin tupakoinnin heti, kun testi näytti plussaa. Lapsi oli toivottu, ja alkio oli siinä vaiheessa kolmiviikkoinen. Tupakkaa ei tehnyt mieli lainkaan koko raskausaikana. Sen sijaan söin todella paljon. Päivittäin meni suuria määriä jäätelöä, karkkia, hampurilaisia, ihan mitä vain rasvaista tai makeaa. Oli jatkuva nälkä. Olin jo alun alkaen hieman ylipainoinen, ja raskausaikana painoa tuli lisää. Verenpaine pysyi koko ajan matalana eikä sokerirasituksestakaan tullut mitään sen kummempaa tulosta. Vauvani syntyi 2,5-kiloisena. Imetyksestä ei oikein tule mitään, kun maito ei noussut, ja vauva onkin alusta alkaen saanut etupäässä korviketta. Nyt vauva on kolme kuukautta vanha, ja minulla on aivan helvetillinen tupakanhimo päivittäin. Mietin koko ajan, josko lopettaisin sen vähäisenkin imetyksen, jotta saisin edes kerran päivässä vetää henkoset.

Vierailija
10/24 |
06.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on sanottu, että mielummin antaa sitä tupakka maitoa, kuin lopettaa imetyksen. Ne maidon hyödyt on suuremmat, kuin tupakan haitat. Tämä viesti siis 21:lle.

Vierailija
11/24 |
06.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.08.2013 klo 11:31"]

Herranen aika sentään, etten sanoisi. Ap tosissaan miettii aloittaisiko tupakoinnin hillitäkseen mässäilyä? Hyvä nainen, nyt tahdonvoimaa peliin ja puputa vaikka sitä salaattia tai hedelmiä. On se kumma ettei aikuinen ihminen voi hillitä itseään jääkaapilla! Miksi ostat kaupasta herkkuja toistuvasti? 

Tai sitten jatkat syömistä samaan malliin ja pudottelet sitten synnytyksen ja imetyksen jälkeen ne ylimääräiset kilot. Toivottavasti löydät jonkun järkevän ratkaisun, tsemppiä! :)

[/quote]

Oksennan kaiken terveellisen, ja se taas aiheuttaa kuivumisen, jonka vuoksi se sairaalareissukin.

ap

Vierailija
12/24 |
06.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puutostila.

Tupakointi on pahempi kuin ahminen.

Todennäköisesti sinulla on jokin vitamiinin tai hivenaineen puutostila.
Käy apteekista hakemassa raskausvitamiineja. Ja panosta kasviksiin ja kotimaisiin marjoihin.

Pidän kaikkia tupakoitsija äitejä itsekkäinä. Eikö se vauva ole tärkeämpi kuin tupakka ja alkoholi?  On karmeaa katsoa Kätilöopiston ulkooven edessä olevia äitejä jotka vetävät tupakkaa.. Miksi hankkivat lapsia?

Vierailija
13/24 |
06.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse oksensin koko raskausajan. Ja olin käytännössä syömättä mitään kaksi viikkoa raskauspahoinvoinnin aikana.  Laihduin 6 kiloa. Nestehukkaa en kärsinyt koska join vettä koko ajan. Oksentelu jatkui päivittäin synnytykseen asti. Viimeisen kerran oksensin synnytyssalissa. Neuvolasta lähettivät ravintoterapeutille. Sain syödä päivässä 3000 kcaloria ilman että lihoin. Koska suurin osa tuli ulos.

Vierailija
14/24 |
06.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vastaa kysymykseen. Toivottavasti pahoinvointi jo kohta helpottaa ja syömishalut pienenevät.

Vierailija
15/24 |
06.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ite lihoin lopettamisen aikana n.10kg. tosin lopetin jo vuosi ennen raskautta.neuvolassa tuohon 10kiloo ei puututtu koska olin lopettanut sen tupakoinnin ja osin siitä johtui noi kilot.raskauden aikana olen nyt lihonut n.20kiloo ja ei ole tullut sokerilasta vaikka kokeissa olen käynyt kahdesti.

Vierailija
16/24 |
06.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinulla on raskauspahoinvointia, niin tupakointi ei siihen auta. Jos kyse taas on tupakoinnin vieroitusoireista, niin mieti toisenkin kerran olisiko mitään fiksumpaa keinoa hoitaa niitä kuin ylensyönti.

Toisaalta jos olet todella hoikka, niin tuo syömishimo voi olla enemmänkin elimistön "hätää" eli se yrittää kerätä vararavintoa vahan päivän varalle ja imetystä varten. Tämä on jossain määrin luonnollista, kunhan painonnousun tahti vaan pysyy kohtuullisena.

Tupakointia älä aloita missään tapauksessa, sen vieroitusoireet hellittää kyllä. Syömisen kanssa kannattaa miettiä useampia kohtuu keinoa. Esim. säännölliset ruoka-ajat (vaikka sitten useamminkin, kuin 5 krt/pv), mutta ei koko ajan puputtamista. Joka aterialla myös kasvikunnantuotteita. Juo reilusti vettä (suolainen ruoka tekee janon tunteen, joka voi tuntua myös nälkänä tai pahentaa nälän tunnetta). Yritä liikkua paljon (ei välttämättä niin kovalla sykkeellä) tavoitteena saada aioille muuta ajateltavaa ja yksinkertaisesti viettää aikaa jääkapin ulottumattomissa.

Vierailija
17/24 |
06.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tupakointi on haitallisempaa. Ahmiminenkin varmaan loppuu/vähenee kun pahoinvointi menee ohi. Se tapahtuu useimmiten rv 14 paikkeilla.

Vierailija
18/24 |
06.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tupakointi, vähäinenkin, aiheuttaa sikiölle hapenpuutetta. Ahmimisella ei välttämättä ole vaikutusta vauvaan, jos sulla ei ole raskausdiabetestä. Toki ne saavutetut kilot jää sun harmiksi myös synnytyksen jälkeen.

Vierailija
19/24 |
06.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nelonen, ei tämä vieroitusoireita enää ole, ne helpottaa jo kahden ekan viikon aikana (enkä kyllä oikeastaan kokenut niitä ollenkaan, peittyivät raskauden tuottaman ilon alle luultavasti). Luultavasti psyykkistä tupakanhimoilua koska syöminen on todella alkanut ahdistaa, alan olla epätoivoinen. Pahoinvointi on sen verran pahaa että olen joutunut jo sairaalahoitoonkin kerran sen takia, mutta toivottavasti ei jatku koko odotusaikaa.

Raskausdiabetesta pidän epätodennäköisenä, lähtöpaino oli kuitenkin alle normaalipainon ja olen aina liikkunut tosi paljon (tosin se on nyt myös jäänyt pahoinvoinnin vuoksi, ja varmaan sekin masentaa kun ei pysty liikkumaan, joinain päivinä en jaksa edes olla jaloillani vaan pitää istua tai maata).

Tiedän että pitäisi keksiä parempia keinoja hillitä ahmintaa, tupakka tuskin on se ratkaisu. En varmaankaan pystyisi elämään sellaisen päätöksen kanssa että tupakoin raskausaikana.

En vain keksi yhtäkään keinoa. Jääkaapin ulottuvilta on vaikea päästä pois koska en ihan oikeasti jaksa liikkua mihinkään saati vääntäytyä ovesta ulos. Yksi vaihtoehto olisi heittää kaikki ruuat menemään mutta menen tosi huonoon kuntoon jos olen kolmekin tuntia syömättä yhtään mitään, tulee ihan karsea olo enkä pysty kuin nukkumaan.

Vierailija
20/24 |
06.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

7 siis ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi viisi