Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Subjektiivinen päivähoito-oikeus on muuten muuttumassa

Vierailija
06.08.2013 |

Tiesitkö sitä. Kokonaan sitä ei voida ottaa pois mutta muutoksia on tulossa...

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
06.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäin juuri työttömäksi. Tällä hetkellä töiden hakeminen on minulle kokopäivätyö. Lisäksi olen ilmoittautunut vapaaehtoisesti mm. Koulutukseen. Teen osa-aikaisia opiskeluja, joista huolimatta minut lasketaan työttömäksi.

Jos lapsella ei olisi hoitopaikkaa, minne laittaisin hänet siksi aikaa kun soittelen työnantajille, käyn haastatteluissa, koulutuksissa, työkkärissä ja teen noita opiskelujani, jotka nekin edistävät työnsaantimahdollisuuksia, koska ovat opintoihin liittyviä? tai jos saan niitä töitä? Olen muutaman kerran saanut töitä siten, että olen saman tien haastattelusta tai seuraavana aamuna aloittanut työt. Olen valmis tekemään myös keikkatöitä.

Pystyisikö kunta löytämään lapselle muutaman tunnin varoitusajalla hoitopaikan? Ja joka kerta saman paikan. Ei lasta voi pitää heittopussina, jota heitellään vieraisiin paikkoihin joka viikko. Ja mulla on sentään vain yksi lapsi.

Ja armeija paperien käsittelijöitä ja todistusten kirjoittajia tarvittaisiin, jotta saataisiin käsiteltyä mitä tein mikäkin päivä ja oikeuttaako se hoitopaikkaan vai ei.

Vierailija
2/15 |
06.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama, Itse  hoidin lapset kotona ja nyt molemmat jo koululaisia. Ihan sama mulle kuka vie lapsensa hoitoon tai kuka ei. Mutta se on hullua, että joku tosiaan tekee lapsia ja vie aina isommat hoitoon ja vauvoja vain syntyy lisää..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
06.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä opiskelen etänä, muutama tunti viikossa menee koulussa mutta nekin on illalla. 

Mistäpä meidän naapurit totuutta tietää? He näkevät, kun mies vie aamulla lapset hoitoon. Minua näkee roskia viemässä tai jos lähden tai tulen aamulenkiltä. Sitten puoli kolmen jälkeen tulen lasten kanssa ja illalla lähden jonnekin jos lähden. 

Siitä voi tehdä johtopäätöksiä mutta en välitä - mikä varmaan ärsyttää tietynlaisia ihmisiä kaikista eniten.

Vierailija
4/15 |
06.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti tulee sellaisia muutoksia, että kunnallinen päivähoito muuttuisi ilmaiseksi ja hoitopalveluiden käyttämistä suositeltaisiin kaikille yli 3-vuotiaille.

Vierailija
5/15 |
06.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.08.2013 klo 12:42"]

Toivottavasti tulee sellaisia muutoksia, että kunnallinen päivähoito muuttuisi ilmaiseksi ja hoitopalveluiden käyttämistä suositeltaisiin kaikille yli 3-vuotiaille.

[/quote]

Minä kannattaisin sitä, että kotihoidon tukea nostettaisiin reilusti, mutta se kestäisi vain 1.5v (-2v). Tämän jälkeen alkaisi mahdollisuus ilmaiseen n. 20h vko esiopetukseen (esim 8-12). Tällöin osa-aikatyöllä voisi rahoittaa kotihoitoa, tänä aikana voisi opiskella, hakea töitä tai nukkua ynivelkoja vauvan anssa, ja lapset pääsisivät virikkeiden piiriin. Vain työssäkäyville tai lastensuojelullisista syistä varattaisiin laajempi hoito-oikeus.

Vierailija
6/15 |
06.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni jos teet kotona töitä niin sinulle kuuluu oikeus viedä lapsi päiväkotiin. Eiköhän ne kotona makaavat sossua ja työkkäriä saavat kuuluisi hoitaa omat lapsensa kun eivät tee mitään työtä!

Vierailija
7/15 |
06.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laki pitäisi muotoilla niin, että lapsella on oikeus subjektiiviseen varhaiskasvatukseen ja kunta voi sen järjestää kerhossa, puolipäiväryhmässä tai kokoaikaisesti, jos lapsi sen lisäksi tarvitsee hoitoa vanhempien ollessa töissä.

Vierailija
8/15 |
30.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunpa ihmiset tajuaisivat: kuinka työtön voi olla ns. "aktiivinen työnhakija" (sivutoiminen opiskelu, kouluttautuminen, työnhaku jne.) jos lapsi on kotona hoidettavana? Miten voi tehdä ns. pätkätöitä tai keikkatöitä (joita monet työt nykyisin ovat) kun lapsi olisi saatava nopeasti hoitoon? Lapsen hoitaminen kotona on kokoaikatyötä. En halua että lapseni joutisi yllättäen aina uusin päiväkotiryhmiin, vaan haluan että hän saa olla yhdessä ja samassa ryhmässä kunnallisessa päivähoidossa kuten työssäkäyvienkin lapset. Jos työtön joutuisi hoitamaan lasta kotona, lapsi joutuisi heittopussiksi kun jokin työkeikka tulisi tai työtön hakeutisi koulutukseen. Subjektiiviseen päivähoito-oikeuteen on myös työttömillä oltava oikeus!!

Vierailija
9/15 |
06.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahaa, no en tiennnyt.. Voisitko kenties tarkentaa hiukan, että minkälaisista muutoksista mahdollisesti on kysymys?

Vierailija
10/15 |
06.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan fiksua. Lapset kerhoihin ja päiväkoti vain töissäkäyvien/opiskelevien lasten vanhemmille!!

Vierailija
11/15 |
06.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ihan oikeasti ärsyttää, kun naapuruston lestaäiti vie neljä lastansa joka päivä päiväkotiin. Nyt on taas raskaana. En vaan yksinkertaisesti käsitä, miksi niitä lapsia pitää tehtailla, mutta ei itse sitten kuitenkaan jaksa hoitaa. Joku järki tuohon subjektiiviseen päivähoitoon todellakin!!!!! 

Vierailija
12/15 |
06.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivähoito on siirtymässä kokonaisuudessaan opetushallituksen alaisuuteen. Joitakin säädöksiä on tulossa siihen, että ketkä päivähoitopalveluja saa käyttää. Eli ei tule olemaan enää kokonaisuudessaan subjektiivinen oikeus toi päivähoito.

Miksiköhän tästä ei ole ollut mediassa esillä enemmän. Onhan tuo iso juttu. Hankaloittaa varmaan perheiden elämää tulevaisuudessa.

Vierailija
13/15 |
06.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

minusta voisi rajata niin ettei yksikään kotona oleva saa lapselleen päivähoitopaikkaa ellei ole painavat syyt. mutta jos ei jaksa katsoa esikoista kun vauva syntyi taloon.... laiskuutta. 

Vierailija
14/15 |
06.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mikä teidän mielestä on ongelma siinä subjektiivisessä päivähoito oikeudessa? Ettehän tekään jaksa itse lapsianne hoitaa, kun lapsen vielä ollessa pieni pitää kerran töihin juosta. Miksei me kotona työtä tekevät saada laittaa lasta hoitoon, kun te konttorissa sitä tekevät saatte?

Vierailija
15/15 |
06.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä lasketaan työssäkäymiseksi? Jos on freelance-yrittäjä ja työkeikkoja pukkaa niin vähän, ettei viikkotyötunteja kerry kuin 10, niin onko silloin työtön? Joutuuko lapsi pois päiväkodista? Mutta voiko yrittäjä edes olla teknisessä mielessä työtön?

Nämä subjektiivisen päivähoito-oikeuden vastustajat eivät ymmärrä nykyajan epätyypillisiä työsuhteita. Ja että harkinnanvarainen systeemi lisäisi byrokratiaa (=kustannuksia) kun pitäisi kytätä kuinka paljon töitä joku oikeasti tekee/montako opintopistettä suorittaa ja käsitellä olosuhteiden muutoslomakkeita. No, onhan sillä toki työllistävä vaikutus, mutta...