Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kansalaisaloite/131 etenee nyt mukavasti, kohta 46 300 allekirjoitusta!

Vierailija
05.08.2013 |

Kansalaisaloite ruotsi vapaaehtoiseksi on nyt saanut tänään uutta vauhtia netissä,  menee 46 300:n raja rikki ja viikon päästä 50 000?

Viikonloppuna on kentältä kerätty jalkatyönä n. 2000 allekirjoitusta ja netissä tulee seuraavan viikon aikana uutta 1000-1500 allekirjoitusta, eli 50 000 raja on jo lähellä. Loppuviikosta tulee uudet päivitykset.

Arvioitu lopullinen allekirjoittajien määrä tällä hetkellä onn.  55 000-60 000 , mutta voi olla että vauhti kiihtyy lopulta aika kovaksi ja allekirjoitusten määrä saattaa yllättää vielä todella positiivisesti! Vielä aikaa allekirjoittaa aloite on runsas kuukausi.

Nyt on tullut aika suomenkielisten päästä eroon pakkosuomenruotsista ja tilalle suuria maailmankieliä, espanjaa, ranskaa, venäjää, saksaa jne. englannin lisäksi. Myös ruotsia saisi vapaasti valita jos tahtoo.

https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/131

Kommentit (293)

Vierailija
121/293 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo hei menkää sinne yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen keskustelupalstoille kun ei ne ressukat siellä pääse koskaan nettiin eikä lue lehtiä eikä muutenkaan tiedä maailman menosta mitään. Minä olisin kyllä erittäin kiitollinen jos tosiaan suuntaisitte sinne!

Vierailija
122/293 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.08.2013 klo 16:24"]

Joo hei menkää sinne yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen keskustelupalstoille kun ei ne ressukat siellä pääse koskaan nettiin eikä lue lehtiä eikä muutenkaan tiedä maailman menosta mitään. Minä olisin kyllä erittäin kiitollinen jos tosiaan suuntaisitte sinne!

[/quote]

Sinun pakkoruotsin puolustusstrategiasi ei nyt toimi. Ehdottaisin, että perustaisit sen järkiperäisiin argumentteihin. Ai niin, niitähän ei ole. Jatka siis samaan malliin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/293 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.08.2013 klo 16:33"]

[quote author="Vierailija" time="09.08.2013 klo 16:24"]

[/quote]

Sinun pakkoruotsin puolustusstrategiasi ei nyt toimi. Ehdottaisin, että perustaisit sen järkiperäisiin argumentteihin. Ai niin, niitähän ei ole. Jatka siis samaan malliin.

[/quote]

Onneksi pakkoruotsin vastustajien idea pakkosyötöstä etnisellä vainolla höystettynä onkin toiminut niin mahtavan hyvin.

Vierailija
124/293 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.08.2013 klo 17:34"]

Onneksi pakkoruotsin vastustajien idea pakkosyötöstä etnisellä vainolla höystettynä onkin toiminut niin mahtavan hyvin.

[/quote]

Eikö se muka ole pakkosyöttöä? Pakotetaan ihmiset opiskelemaan kieltä, jota he eivät halua? Ja vain sen takia, että saataisiin suomenkielisille samanlainen rasite, joka ruotsinkielisillä selvänä vähemmistönä on.

Taitaa tosiaan argumentit olla vähissä, kun pitää koko ajan yrittää nokitella ylimielisesti.

Vierailija
125/293 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä mä vain kovasti ihmettelen, että jos laiskat ja tyhmät ei opi jotain helppoa ruotsia ja englantia, niin miten ne oppisivat jotain kiinaa tai edes venäjää :D

Vierailija
126/293 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.08.2013 klo 18:34"]

Sitä mä vain kovasti ihmettelen, että jos laiskat ja tyhmät ei opi jotain helppoa ruotsia ja englantia, niin miten ne oppisivat jotain kiinaa tai edes venäjää :D

[/quote]

Missä on sanottu ettei opi? Eihän sitä siksi vastusteta. Eikä englannista ole puhuttu mitään.

Itse olen pakkoruotsin vastustaja ja olen oppinut englannin ja ruotsin lisäksi saksan ja venäjän. Ruotsia kun vaan ei tarvitse missään.

Vierailija
127/293 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi sanon, ettei opi, koska suomalaiset eivät osaa ruotsia, vaikka se on äärettömän helppo kieli peruskoulussa. Olin itse 15 vuotta töissä laivalla, joka seilasi ruotsinlipun alla, ja siellä suomalaiset matkustajat olivat aivan mykkiä, kun pelkäsivät, että henkilökunta on täysin ruotsinkielinen. Kuitenkin myös ruotsalaisilta työntekijöiltä vaadittiin suomenkielentaito.

Vierailija
128/293 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.08.2013 klo 18:52"]

Siksi sanon, ettei opi, koska suomalaiset eivät osaa ruotsia, vaikka se on äärettömän helppo kieli peruskoulussa. Olin itse 15 vuotta töissä laivalla, joka seilasi ruotsinlipun alla, ja siellä suomalaiset matkustajat olivat aivan mykkiä, kun pelkäsivät, että henkilökunta on täysin ruotsinkielinen. Kuitenkin myös ruotsalaisilta työntekijöiltä vaadittiin suomenkielentaito.

[/quote]

Väitätkö että ruotsinopetus ei tuota ruotsin osaajia? Että pakkoruotsi on turhaa?

Vierailija
129/293 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.08.2013 klo 18:34"]

[/quote]

Tuo kertoo kaiken pakkoruotsin kannattajien ymmärryksestä. Kun kyse on siitä, että sellainen, joka haluaa oppia jotain muutakin kieltä kuin englantia ja ruotsia ja haluaisi oppia vielä sen hyvin, pakotetaan opiskelemaan toisena kielenä helppoa ja turhaa ruotsia sen tärkeämmän kielen asemesta. Sen helpon ruotsin nyt oppii vaikka kolmena vuotena lukiossa, jos olisi kiinnostusta.

Vierailija
130/293 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.08.2013 klo 19:06"]

[/quote]

Väitätkö että ruotsinopetus ei tuota ruotsin osaajia? Että pakkoruotsi on turhaa?

[/quote]

Kohta on 20 vuotta siitä, kun minä kirjoitin eximian ruotsissa, enkä ole muistaakseni koskaan puhunut suomenruotsalaisen kanssa. Osaisin ehkä tilata kahvia ruotsiksi. Olen silti täysin pätevä virkamies. Ei tosin ole hajuakaan oman alani ruotsinkielisestä sanastosta. Pakkoruotsi toimii niin maan perusteellisen hyvin...

Vierailija
131/293 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

En väitä, päinvastoin, olen ruotsinopetuksen kannattaja, mutta en halua puhua pakkoruotsista! Mielestäni "taviskoululaisten" olisi hyvä opiskella ruotsia ja englantia kuten tähänkin asti. Jos "pakkoruotsi" poistetaan, kaikenmaailman janicoitten ja nicobetterien jakomäkeläiset vanhemmat pakottavat heidät opiskelemaan kiinaa tai japania, vaikka starttiluokkakin on tuottanut tuskaa.

Vierailija
132/293 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.08.2013 klo 19:29"]

[/quote]

[/quote]

Kohta on 20 vuotta siitä, kun minä kirjoitin eximian ruotsissa, enkä ole muistaakseni koskaan puhunut suomenruotsalaisen kanssa. Osaisin ehkä tilata kahvia ruotsiksi. Olen silti täysin pätevä virkamies. Ei tosin ole hajuakaan oman alani ruotsinkielisestä sanastosta. Pakkoruotsi toimii niin maan perusteellisen hyvin...

[/quote]

Kyllä täällä lounaisrannikolla ruotsinkieltä tarvitaan asiakaspalvelussa päivittäin, ja ihan ruotsinruotsalaisten kanssa.

Vierailija
133/293 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaankin, tosin Tilastokeskuksen mukaan "Eniten matkustajia Suomeen saapui Venäjältä, mistä tuli 1,7 miljoonaa matkustajaa. Venäläisiä kävijöitä oli 17 prosenttia enemmän kuin edellisenä talvena, ja heitä oli yli puolet kaikista kävijöistä (talvi 2011-2012) " eli Venäjältä tulijoita on enemmän kuin kaikista muista maista yhteensä. Lisäksi venäjää puhuu 275 miljoonaa ihmistä (30-kertainen luku ruotsiin verrattuna) eli muuallakin kuin Venäjällä puhutaan venäjää ja onhan se myös G8 suurvalta.

[/quote]

Kyllä täällä lounaisrannikolla ruotsinkieltä tarvitaan asiakaspalvelussa päivittäin, ja ihan ruotsinruotsalaisten kanssa.

[/quote]

Vierailija
134/293 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.08.2013 klo 19:42"]

[quote author="Vierailija" time="09.08.2013 klo 19:29"]

[/quote]

Ruotsinruotsalaisia olen tavannut Ruotsissa, palvelivat minua sujuvalla englannilla. En tosin odottanutkaan, että saisin suomenkielistä palvelua, takerteleva suomenruotsikaan ei kelvannut. (Olin juuri tullut Saksasta ja Ranskasta ja käyttänyt siellä paikallisia kieliä.) Lounais-Suomessa en ole tainnut käydäkään ja tuskin olen sinne muuttamassakaan lähiaikoina. Suomi kun on varsin iso maa.

Vierailija
135/293 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.08.2013 klo 19:33"]

En väitä, päinvastoin, olen ruotsinopetuksen kannattaja, mutta en halua puhua pakkoruotsista! Mielestäni "taviskoululaisten" olisi hyvä opiskella ruotsia ja englantia kuten tähänkin asti. Jos "pakkoruotsi" poistetaan, kaikenmaailman janicoitten ja nicobetterien jakomäkeläiset vanhemmat pakottavat heidät opiskelemaan kiinaa tai japania, vaikka starttiluokkakin on tuottanut tuskaa.

[/quote]

Pakkoruotsiksi sitä sanotaan, koska se on pakollista, ja se on sen ongelma. Muutenhan voisi puhua pelkästä ruotsista, kuten nyt puhutaan englannista. Tavikset mun puolestani voivat ottaa helpon ruotsin, mutta tarkoitus olisikin, että voisi lukea vaikkapa sitä kieltä, jossa asuu sukulaisiakin, olipa se sitten espanja tai saksa tai mikä vaan. Pakolle pitäisi aina löytyä perustelut.

Vierailija
136/293 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.08.2013 klo 20:17"]

[quote author="Vierailija" time="09.08.2013 klo 19:33"]

[/quote]

Pakkoruotsiksi sitä sanotaan, koska se on pakollista, ja se on sen ongelma. Muutenhan voisi puhua pelkästä ruotsista, kuten nyt puhutaan englannista. Tavikset mun puolestani voivat ottaa helpon ruotsin, mutta tarkoitus olisikin, että voisi lukea vaikkapa sitä kieltä, jossa asuu sukulaisiakin, olipa se sitten espanja tai saksa tai mikä vaan. Pakolle pitäisi aina löytyä perustelut.

[/quote]

No tuossahan ne selvät perustelut olivat: WT-mammojen kakarat ovat liian tyhmiä oppiakseen muita kieliä kuin ruotsia.

Vierailija
137/293 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

48 800

Vierailija
138/293 |
11.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

49 200

Vierailija
139/293 |
11.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iltalehti: Uskotko kansalaisaloitteen ruotsin vapaaehtoisuudesta menestyvän eduskunnassa?

75%: kyllä

25%: ei

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013081117353914_uu.shtml

Vierailija
140/293 |
11.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

50 000 nimen ylitys varmaan uutisoidaan tv-uutisissakin. Se varmaan puskee myös kansalaisaloite.fi -sivun mittarin yli 50 000 nimen.