Voi karmeus!!! Mulla on hampaan vieressä ikenessä patti
ja olen odottanut noin viikon verran sen kanssa, jos se sattuisi katoamaan. Ei ole kipeä eikä vaivaa, tosin sattuu vähän jos siihen painaa.
Nyt sitten luin aiheesta ja olen ihan kauhuissani... se on siis ilmeisesti joku fisteli, joka puskee ulos mätää hampaan juuresta. Voi kamala! Ja vähintään juurihoito tai hampaan poisto on ollut muilla tuomiona.
Menen huomenna hammaslääkäriin ja kauhulla odotan mitä tapahtuu...
Onko täällä kenelläkään ollut moista?
Kommentit (38)
No mulla on niin harvinainen tilanne, että hammaslääkäri on todennut, että hampaani säilyvät paremmin vähäisemmällä harjauksella. Omaan myös melko aktiivisen syljenerityksen suussa, se on melkoisen hyvä hampaiden suoja.
Harjaan hampaitani siis noin kahdesti viikossa. Ollut hyvässä kunnossa monta vuotta. Niin ja satunnaisesti käytän hammatikkuja/lankaa, jos jotain on hampaan koloissa. Niin ja hammaskiven poisto kerran vuodessa.
Hei, miehellä oli vasta tänä kesänä ikenessä patti. Häneltä poistettiin jo aiemmin tapaturman jälkeen hammas ja tilalle laitettiin nastahammas. Sen kohdalle tuli se patti, joka vaivasi mieltä, meni lääkäriin ja mätäähän siellä oli ja nastahammas jouduttiin poistamaan. Nyt on tyhjä kolo rivistössä! Vaikea sanoa sinun tilanteeseesi mitään, käy rohkeasti lääkärissä.
muksulla oli. kummankin yläkulmahampaan yläpuolelle tuli fisteli. kulmikset (maitohampaat) poistettiin ja mätäkin lähti samalla ja parani. Oli muuten terveet hampaat ja komeat juuret. (isommat kuin monessa rautahampaassakaan olen nähnyt) Eihän se kiva toimenpide ollut, mutta 10 vuotiaskin oli reipas ja itkun tirautti, kun juuria väännettiin ja käännettiin irti.. koko pimu oli silloin ihan mutkalla ja tuo oli pelännyt, että leuka lähtee irti. Viikon päästä oli eheä tyttis.
tsemppiä sulle toimenpiteeseen.
Voi kääk, ei tässä varmaan muuta ole edessä. Menen menen, aika on heti aamulla. Mutta inhottaa ja pelottaa... Ja nyt kun olen noista lukenut niin tuntuu että koko pää on mätä.
ap
[quote author="Vierailija" time="05.08.2013 klo 14:45"]
Hei, miehellä oli vasta tänä kesänä ikenessä patti. Häneltä poistettiin jo aiemmin tapaturman jälkeen hammas ja tilalle laitettiin nastahammas. Sen kohdalle tuli se patti, joka vaivasi mieltä, meni lääkäriin ja mätäähän siellä oli ja nastahammas jouduttiin poistamaan. Nyt on tyhjä kolo rivistössä! Vaikea sanoa sinun tilanteeseesi mitään, käy rohkeasti lääkärissä.
[/quote]Miksi koloa ei täytetä?
Mene nyt hammaslääkäriin nopsaan. Kaverilleni tuli kanssa payttti, ja se oli syöpäkasvain, luusyöpä. Onneksi meni nopsaan ja hammaslääkäri ohjasi kiireellisenä eteenpäin. Kaveri selvisi, puolet leukaluusta meni uusiksi, mutta nykyaikana onneksi hoito tepsii. Ihan terve on nyt, ja leuka on luutunut entiselleen.
Koska uuden hampaan teko todennäköisesti maksaisi yksityisellä mansikoita ja julkisen hammaslääkäri sanoi, että jos siihen haluaa pysyvän hampaan pitää se tehdä yksityisellä hammaslääkärillä. Tällä hetkellä ei ole rahaa tuollaisiin. Eikä kolo juuri häirise, se on parantunut täysin eikä näy kuin leveästi nauraessa. Ei siis ole etuhammas.
Mulla on ollut vuosia. Lääkäri sanoi ettei aiheuta toimenpiteitä.
[quote author="Vierailija" time="05.08.2013 klo 14:53"]
Koska uuden hampaan teko todennäköisesti maksaisi yksityisellä mansikoita ja julkisen hammaslääkäri sanoi, että jos siihen haluaa pysyvän hampaan pitää se tehdä yksityisellä hammaslääkärillä. Tällä hetkellä ei ole rahaa tuollaisiin. Eikä kolo juuri häirise, se on parantunut täysin eikä näy kuin leveästi nauraessa. Ei siis ole etuhammas.
[/quote]Hpö hpö kuitusillan saa satasella ja aikaa menee muutama minuutti
Tjaa, no sen nastahampaan laittokin oli tajuttoman kallista ja vaati monta lääkärikäyntiä. Mut kuten sanottu, no money. Itse en oo päässy kampaajalle puoleen vuoteen, oon vaan leikelly otsatukkaa itse. Uusi hammas tietysti menisi mun uuden tukan edelle, jos toiseen olis varaa... t. 6
Niin tietysti, voihan se olla jotain pahempaakin kuin pelkkä mädäntynyt hammas. Sekin vielä.
Eli kallis paukku on edessä tuon nastan kanssa...
Miksi ette huolehdi hampaistanne?
Mun veljellä kasvoi ikeneen ontelokasvain. Miten syöpä tai kasvain johtuu hampaiden kunnosta? Sama kun sanois rintasyöpäpotillaalle, että miksi et huolehtinut rinnoistasi?
[quote author="Vierailija" time="05.08.2013 klo 15:15"]
[/quote]
Eipä se aina ole huolehtimisesta kiinni. Olen aina hoitanut hampaani hyvin (ja hammaslääkärikin aina kehuu), mutta silti kerran tuli tuommoinen ja juurihoitoito piti tehdä.
Minä olen aina huolehtinut hampaistani hyvin, mutta mulla on suoraan sanoen periytynyt huonot hammasluut. Isälläni murenee hampaat ja on paljon reikiä jne ja minä olen saanut saman kohtalon. En syö karkkeja tai mitään muutakaan makeaa, pesen aamuin illoin ja käytän hammaslankaa ja suuvettä. Ja silti mulla tulee reikiä koko ajan ja juurihoidon kokeneita hampaita muistaakseni 3.
Tämä patti on uusi juttu, joten ihan sikasiistiä. Ei ole kiva kuulla jankutuksia suun ja hampaiden hoidosta kun oikeasti teen kaikkeni fluoritabletteja myöten.
Minulla halkesi yksi hammas pari kuukautta sitten ja toinen hammas vuosi sitten. Aivan hanurista tämä homma. Parempi varmaan olisi irrottaa kaikki ja ottaa tekarit :(
ap
[quote author="Vierailija" time="05.08.2013 klo 15:40"]
Minä olen aina huolehtinut hampaistani hyvin, mutta mulla on suoraan sanoen periytynyt huonot hammasluut. Isälläni murenee hampaat ja on paljon reikiä jne ja minä olen saanut saman kohtalon. En syö karkkeja tai mitään muutakaan makeaa, pesen aamuin illoin ja käytän hammaslankaa ja suuvettä. Ja silti mulla tulee reikiä koko ajan ja juurihoidon kokeneita hampaita muistaakseni 3.
Tämä patti on uusi juttu, joten ihan sikasiistiä. Ei ole kiva kuulla jankutuksia suun ja hampaiden hoidosta kun oikeasti teen kaikkeni fluoritabletteja myöten.
Minulla halkesi yksi hammas pari kuukautta sitten ja toinen hammas vuosi sitten. Aivan hanurista tämä homma. Parempi varmaan olisi irrottaa kaikki ja ottaa tekarit :(
ap
[/quote]Fluorit ja suuvedet , ei ihme jos murenee
Mulla oli viimevuonna tuollainen patti. Pääsin heti hammaslääkäriin ja hammas avattiin ja puhdistettiin. Juurihoito piti tehdä kaksi kertaa. Sillä siitä selvittiin.
[quote author="Vierailija" time="05.08.2013 klo 16:24"]
Mulla oli viimevuonna tuollainen patti. Pääsin heti hammaslääkäriin ja hammas avattiin ja puhdistettiin. Juurihoito piti tehdä kaksi kertaa. Sillä siitä selvittiin.
[/quote]Ja harjakaupan kautta kotiin. Aina oppii
[quote author="Vierailija" time="05.08.2013 klo 15:15"]
[/quote]
voi olla monta syytä, mutta sinä olet varmaan huolehtinut, samoin ehkäisystä, lapsia on sen verran kuin suunnittelit, autosi on aina priimakunnossa, alla aina tuliterät renkaat, kaikki huollot tehty, sammuttimet autossa ja veneessä, talo priimakunnossa, ylipainoa sinulla ei ole, koska huolehdit kunnostasi, kotisi saisi arvostelussa 10+ näytät 10v ikäistäsi nuoremmalta, koska olet huolehtinut itsestäsi, koulussa sait vain kymppejä, koska huolehdit läksyistäsi,
raha-asiasi olet osannut hoitaa, omaisuutesi kasvaa huimaa vauhtia,
olet johtavassa asemassa hyvässä työpaikassa,
kiva kun joku osaa huolehtia asioistaan,
jos olet aviossa, eroa sinulle ei koskaan tule, koska osaat huolehtia asioistasi