Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä? Nuoren työssäoppimisjaksohan on ihan orjatyötä :(

Vierailija
05.08.2013 |

Nuori asuu omillaan, yleensä ottanut opiskelujen ohelle töitä jotta saa rahoitettua elämänsä, mutta nyt joulukuuhun saakka ei yksinkertaisesti pysty koska työssäoppimispaikan työajat ovat hänellä klo 8-16 joka ikinen arkipäivä.

Ei saa elokuulta edes opintotukea, ruokailuja ei työpaikan puolesta makseta vaan tyttö saa koululta ruokarahan (2€/päivä) joka maksetaan tytön tilille kaksi kuukautta työssäoppimisjakson jälkeen.

Toimeentulotukea ei voi hakea, koska opiskelee elokuun ajan = tämä lasketaan normaaliksi opiskeluajaksi eikä sosiaalitoimistossa suostuta edes kuuntelemaan tytön tilannetta.

Olen itse luvannut auttaa rahallisesti, mutta tyttö ei oikein haluaisi minun apuani.

Tytölle luvattiin lisäksi päivässä YKSI n. 15 minuutin mittainen kahvitauko, koska muut tauot on neuvoteltu vakkarityöntekijöille TES:sin mukaan, minkä piiriin tyttö ei kuulu.

Onko tää nyt ihan oikein? Tyttö tekee joka ikinen päivä kaksi tuntia ylityötä, koska kuulemma koulun mukaista työsopimuksen kuuden tunnin päivää ei ole mahdollista toteuttaa. Työpaikkana ihan normaali päivittäistavaraliike.

Kommentit (45)

Vierailija
41/45 |
05.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mokaaja on koulu, jos ei se valvo asioita. kouluhan sen koulutuksen järjestää.

Rehtoriin yhteyttä

Vierailija
42/45 |
05.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo liian vähäiset tauot eivät kyllä ole ok. Muuten kuulostaa normaalilta; työpäivähän on yleensä 7,5 tuntia + ruokatauko, ei 6 tuntia. Itse tein opintojen ohella ilta- ja viikonlopputöitä rahoittaakseni opinnot, vaikka ihan täyspitkiä koulupäiväni olivat. Samoin päivät harjoittelupaikassa.

Opintotuki pitäisi kyllä saada, kun vain hakee sen, ja kunhan elokuun työmäärä täyttää jotkut kriteerit. Luulisi täyttävän, jos on nyt jo aloittanut ja tekee 8 h päivässä.

Työssäoppimisjakoon ei voi suhtautua löysäillen, koska silloin sitä työtä ei opi. Vaikka tekisi ahkerasti ja tunnollisestikin, työpaikka ei silti välttämättä hyödy harjoittelijasta, koska ammattitaito ei ole vielä riittävällä tasolla, virheitä tulee (joskus hyvin kalliitakin), tekijää pitää valvoa muita aktiivisemmin, aikaa menee perehdyttämiseen ja harjoittelujakson jälkeen se merkitsee hukkaan heitettyä aikaa koska tekijä lähtee jatkamaan opintojaan. Kyllähän systeemi voi vaikuttaa hyväksikäytöltä, mutta harjoittelupaikan näkökulma voi olla hyvin toisenlainen.

Itse otan aina välillä harjoittelijan, mutta se kannattaa vain silloin, kun löytyy oikeasti tehtävään sopiva, ahkera ja motivoitunut henkilö. Kerran tein poikkeuksen ja firma sai maksaa siitä kalliisti! Nykyisin olen hyvin tarkka siitä, millaisen ihmisen päästän meille harjoitteluun. Mutta kyllä meillä harjoittelijalle kuuluvat tasan samat tauot kuin muillekin, ja pyrin myös mahdollisimman joustavasti sovittelemaan harjoitteluajat siten, että harjoittelija voi myös käydä töissä. Vapaa-ajan menot työajalla ovat nekin minulle yleensä ok, kunhan vastaavat tunnit tehdään sitten joku toinen päivä sisään. Kunhan nyt ei ihan jatkuvalla syötöllä ole menossa.

Asioista pitäisi voida sopia harjoittelupaikan kanssa siten, että kohtelu on järkevää ja tarkoituksenmukaista kummallekin osapuolelle. Jos tämä ei onnistu, koulun pitäisi hoitaa asia kuntoon. Etsikää ap tarvittaessa toinen harjoittelupaikka!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/45 |
05.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantajat käyttävät nuoria oikeasti ihan häikäilemättömästi hyväkseen, nykyään moneen paikkaan ei edes oteta harjoittelijoita, joten joillain paikkakunnilla opiskelijat joutuvat taistelemaan harjoittelupaikoista.

Kilpailu on kovaa ja työssäoppijalta vaaditaan välillä enemmän kuin vakkarilta, jos mokaat saat auttamatta huonon arvosanan.

Jos kyse on kassatyöskentelystä, niin ei siinä niin vaan taukoilla. Tuo 15 minuuttia OPISKELIJALLE on jo todella avokätistä, siinä ehtii jopa kiskaisemaan proteiinipatukan naamaasa. Omat eväät on oltava mukana, mitään säilytystiloja ei ole tms. joten ainoa vaihtoehto on juurikin joku tyyliin patukka, menee pieneen tilaan ja sen saa kiskaistua naamaansa nopeasti. 

Ja auta armias jos opiskelija ei osaa vaikkapa esimerkiksi tupakkalistoja ulkoa, siinä hermostuu asiakkaat ja pomo.

Varsinkin jos tyttösi on näitä " Työn kuuluu olla sitä ja tätä, ei saa laittaa siivoamaan/hyllyttämään" vaan nuori on pakko laittaa kassalle. Luuletko että kukaan alkaa opettamaan miten kassa toimii? Ei todellakaan. Itse se pitää oppia virheiden, asiakkaiden vihan ja huonon arvosanan kautta. Niin ja, kassatytön arvosana omatoimisuudesta on automaattisesti nolla.

Vierailija
44/45 |
05.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä on myös todella paska kokemus "työssäoppimisesta"päivittäistavaraliikkeessä,siis ihan hyllytystä eikä siitä mitään edes oppinut,eli käyttävät mielellään orjatyövoimaa. Tuossa asiassa voisi kyllä olla kouluun yhteydessä,tai yrittää neuvotella top-paikan edustajan kanssa työajoista,tauot nyt ainakin kuuluvat 8h työpäivään. Ei tarvitse sietää mitä tahansa!

Vierailija
45/45 |
05.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin opiskellessa kahdessa eri paikassa työssäoppimassa, meillä oli siis jaettu tuo työssäoppimisen määrä kahteen jaksoon.

Toisessa paikassa kaikki toimi loistavasti, työnantajan puoli oli mukava ja joustava. Työaika harjoittelussa oli silloin 6 tuntia päivässä, ei 8 vaikka oikeilla työntekijöillä yleensä onkin 8 tuntia. Harjoittelu on eri asia kuin työ, ja harjoittelusta piti kuitenkin tehdä raporttia yms. joiden tekemiseen piti jäädä aikaa.

Toinen paikka oli sitten nihkeämpi, ei aivan hirveä joten kyllä siellä sen jakson ajan oli mutta juuri mitään ei oppinut. Oppilaitoksen puolelta nimittäin annettiin jokaiselle oppimistavoitteet harjoittelujakson ajalle. Ihan opettajan ja työpaikan ohjaajan kanssa käytiin läpi joten ei olisi pitänyt olla epäselvää. Opiskelija Oonan tulee tutustua hommiin A, B ja C, hänelle pitää opettaa laitteiden C ja D käyttö ja työhön tulee sisältyä myös E:tä.
No itse harjoittelussa sitten ohjaaja yritti saada minua tekemään jotain muita hommia, ja kun sanoin että jakson aikana minun on tarkoitus oppia sitä ja tätä niin jupisi vaan jotakin. Lopulta en sitten paljoa oppinut koska ohjaaja ei pitänyt kiinni suunnitelmasta. Ruokatauon sain kuitenkin pitää vaikka päivä oli sen 6 tuntia,  eli ei olisi pakko ollut puolen tunnin taukoa antaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi seitsemän