Ärsyttää, annoin kaverilleni huippu hyvän kakkuni ohjeen ja nyt hän jakelee
sitä fb:ssä kaikille ketkä kuvaa ovat kommentoineet että haluavat ohjeen. En voi mitään,mutta mä olen tunnettu kakuistani ja mua ärsyttää tämä respetin jako,olen vielä sanonut kaverilleni että olen kakun päästäni tehnyt ja päästäni reseptin hänelle antanut.Varmasti netistä löytyy hyvin samanlaisia reseptejä,mutta googlaisivat sitten sieltä.Olenko todella itsekäs?
Kommentit (60)
Miksei kakkureseptiin olisi tekijänoikeutta? Sivullinen.
Et ole itsekäs. Ymmärrän harmistumisesi.
Sinä voit kieltää ystävääsi jakelemasta reseptiäsi, jos niin haluat. Äkkiseltään rinnastaisin tekijänoikeuksiin oikeuksiasi omaan reseptiin.
Hyvä kiertämään! Olet vähän hassu, mutta mahtuuhan meitä maailmaan..
Mitä väliä sillä oikeastaan on, jos muutkin saava maistaa hyvä kakkua? Tosin jos olisin kaverisi, niin mainitsisin jossain että XX:n ohjeella tehty kakku niin menisi kunnia kelle se kuuluu.
Ei ole itsekästä harmistua tuosta. Sitä et varmaan voi estää, että kaverisi jakelee kakun ohjetta muille, mutta kaverisi tässä tökerösti käyttäytyy.
Miten se sulta on pois. Ja jos jotenkin on, niin syytä tilanteesta vain itseäsi. Jos et halunnut reseptin leviävän, niin miksi aloit itse sitä levittämään. Salainen resepti pysyy salaisena vain siten, ettei sitä kerro kenellekään.
Olet aika pössähtänyt kun tommosen asian takia vedät koko hernepellon nokkaasi.
En tajuaisi olla jakamatta reseptiä eteenpäin, ellei sitä annettaessa kielletty.
[quote author="Vierailija" time="04.08.2013 klo 21:01"]
Miksei kakkureseptiin olisi tekijänoikeutta? Sivullinen.
[/quote]
resepti ei ole teos kuin poikkeustapauksessa.
Minä kyllä ymmärrän. Sinuna ilmaisisin kaverille, että resepti ei ollut tarkoitettu yleiseen jakoon. Jotenkin ystävällisesti, mutta niin, että se tulee selväksi. Esim. pyytäisin poistamaan sen FBsta. Jos jonkin on vaikea tätä ymmärtää, niin helpottaisiko vertaus, että tilanne on aika sama, kuin jos kaveri esittelisi sinun kirjoittamaasi runoa omanaan ("tässä kiva runo teidänkin onnittelukortteihin"). Aika monella ravintolalla on ihan tarkoituksella salaisia reseptejä. Ja entäpä, jos ap suunnittelisi julkaisevansa reseptejään? Uusien reseptien laatiminen edellyttää osaamista, jota ei kaikilla ole, joten on ajattelematonta laittaa kaverin resepti julkiseen jakoon kysymättä. Eri asia on, jos ap olisi saatesanoina todennut, että saa antaa eteenpäin.
Minä kyllä ymmärrän. Sinuna ilmaisisin kaverille, että resepti ei ollut tarkoitettu yleiseen jakoon. Jotenkin ystävällisesti, mutta niin, että se tulee selväksi. Esim. pyytäisin poistamaan sen FBsta. Jos jonkin on vaikea tätä ymmärtää, niin helpottaisiko vertaus, että tilanne on aika sama, kuin jos kaveri esittelisi sinun kirjoittamaasi runoa omanaan ("tässä kiva runo teidänkin onnittelukortteihin"). Aika monella ravintolalla on ihan tarkoituksella salaisia reseptejä. Ja entäpä, jos ap suunnittelisi julkaisevansa reseptejään? Uusien reseptien laatiminen edellyttää osaamista, jota ei kaikilla ole, joten on ajattelematonta laittaa kaverin resepti julkiseen jakoon kysymättä. Eri asia on, jos ap olisi saatesanoina todennut, että saa antaa eteenpäin.
Resepteillä ei ole tekijänoikeutta http://kemppinen.blogspot.fi/2006/01/resepti-on-suojaton.html
Reseptin jakaminen ei estä ap:ta julkaisemasta reseptiä myöhemmin, koska resepteillä ei yleensäkään ole tekijänoikeutta.
Runovertaus ei toimi, jos kaveri ei ole väittänyt kakkureseptiä itse keksineensä.
Ap on kyllä nolon pihi. Että ei nyt kukaan muu saisi leipoa sitä samanlaista kakkua kuin hän vain. Todellinen ympäristön ilahduttaja.
Kiva kun muutama pystyi samaistumaan fiilareihini. Mun kakkuni on vaan se mun juttuja ne saa aina kehuja,tuntuu että kaverini ottaa tavallaan kunnian itselleen jakamalla kakun kuvaa ja reseptiä muille kysymättä minulta. Mulle on aina suuri kunnia saada kehuja kakuistani ja siksi tämä on mulle ehkä niin iso juttu :)? Tekijänoikeuksiin(olemattomiin) olisi naurettavaa vedota,mutta kiukuspäissäni se kävi mielessä:DD No joo,en ihan niin pikkumainen ole. Onhan se mukavaa jos muutkin saa maistaa herkkujani,mutta se ei ole kivaa että muut ottaa kunnian minun keksinnöistäni. Ja tosiaan,joskus olen haaveillut oman resepti kirjan julkaisemisestani,omissa nimissäni.AP
Ihan normaalia harmistua. Kaverisi olisi voinut edes kysyä, saako reseptin laittaa eteenpäin.
Jos oot raskaana, etkä halua, että tieto siitä leviää, niin älä kerro kenellekään. Jos aiot laittaa lapsellesi erikoisen nimen, etkä halua että joku kaverisi ehtii ennen sinua, niin älä mainosta sitä nimeä tutuillesi. Jos oot löytänyt unelmiesi talon hiljaisesta myynnistä, niin älä kehuskele sillä ympäriinsä, jos et halua, että joku tuttu vetää välistä. Jos oot löytänyt alennusmyynnistä tosi halvalla upean mekon, niin älä kerro kenellekään mistä ostit sen, jos et halua, että jollain on kohta samanlainen mekko päällään. Jos keksit herkullisen reseptin, jonka haluat pitää salassa, niin älä anna sitä kaverille levitettäväksi facebookissa.
Olet tyhmä. Kuvitteletko että sulla on jonkinlainen tekijänoikeus?