Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko tämä ihan tavallinen käytäntö? (lastenvaatteiden antamisesta)

Vierailija
04.08.2013 |

Eli kaveri sanoi että saisin häneltä vaatteita, ja sitten seuraavaksi sanoikin että merkkaa vaatteet niin voin laittaa ne pois aina kun jäävät pieniksi ja hän hakee ne sitten pois.

Onko tämä ihan yleistä? Minusta jos jotain annetaan, niin se on sitten annettu. Kuinka moni lainaa niitä vaatteita toisille ja vaatii takaisin?

Kommentit (48)

Vierailija
1/48 |
04.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta ihan ok, jos antaa. Itse kyllä varoittaisin niiden vastaanottajana, että niihin saattaa tulla tahroja, onko se ok? Jos ei niin ei anna sitten. Koska mitenkään en pysty varomaan, ettei tahroja tulisi. 

Itse en ostaisikaan jos toinen vaatteita minulle lahjoittaa (enkä voi itse valita vain ne, mistä olisin valmis maksamaan) joten käy ihan hyvin ottaa vain "lainaksi". Jos ei muuta sovita, oletan silloin, että vaatteet jäävät minulle ja vaikka voin myydä ne eteenpäin.

Vierailija
2/48 |
04.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No lainaaminen on juuri sitä, että palautetaan takasin, kai nyt ymmärrät..? On ihan yleistä ja jos kamppeet jopa merkataan niin sun ei tarvii miettiä, mitkä ne lainatut taas olikaan.. Käytät niitä sen mitä tarviit ja palautat pois, mikä ongelma.  Jotkut antaa tavaroita pois, jotkut ei.. Ootko taas niitä, kenen pitäis ilmaiseksi saada..?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/48 |
04.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan tuo on sopimuskysymys. Joku antaa ainiaaksi, joku lainaksi.

Vierailija
4/48 |
04.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ikimaailmassa ottaisi vaatteita lainaan!

Kuitenkin niille käy jotain tahroja/reikiä/katoamisia ja miten sitten suu pannaan???

Vierailija
5/48 |
04.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suunnittelitko, että olisit myynyt ne sitten käytön jälkeen pois...

Vierailija
6/48 |
04.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ottais tuolleen lainaksi. En ottaisi vastuuta että pesen ja säilytän niitä niin hellävaroen, että kelpaavat vielä.

Vierailija
7/48 |
04.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin voi antaa/ottaa lainaksi, mutta silloin tietysti lainaajan pitää olla sinut sen kanssa että vaatteille voi käydä jotain. Minä lainasin vaatteita kaverini lapselle, joka oli iältään omien lasteni välissä. Halusin tietysti vaatteet takaisin seuraavaa lastani varten, mutta en siinä välissä niitä tarvinnut. Minusta on myös ymmärrettävää, että alkuperäinen omistaja haluaa sitten itse myydä vaatteensa eteenpäin kun kaikki tutut lapset ovat niitä käyttäneet. En itse ainakaan kehtaisi myydä jos saisin kaveriltani tämän lapsen vanhan reimatecin tms. jolla on jälleenmyyntiarvoa.

Vierailija
8/48 |
04.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääkö sun kaverin tapa olla tavallinen käytäntö? Se on hänen tapansa ja se siitä. Eikai niitä vaatteita ole pakko ottaa.

Vierailija
9/48 |
04.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2013 klo 16:35"]

En ikimaailmassa ottaisi vaatteita lainaan!

Kuitenkin niille käy jotain tahroja/reikiä/katoamisia ja miten sitten suu pannaan???

[/quote] No näistä sovitaan siinä lainaustilanteessa. Jos nuo eivät haittaa vaatteiden omistajaa, niin sittehän asia on ok.

Vierailija
10/48 |
04.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillakin on,älä ota vastaan,jos et halua palauttaa

Vierailija
11/48 |
04.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainaan antaminen on ihan normaalia, outoa olisi jos vuokraisi niitä =D

Vierailija
12/48 |
04.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan kaveriporukassa tehty aina tuolleen. Kaikki sai aikalailla samoihin aikoihin lapsia ja monelle oli tulossa sitten taas uusi lapsi, vaatteet kävivät vaan välissä lainassa. Tottakai jokainen ymmärsi että hävikkiä voi tulla, mutta body sinne toinen tänne, ei niin väliä. Tosin lainailimme yleensä vaan niitä pienimpiä vaatteita, 50-70 cm, jotka menevät niin vähän aikaa ettei kaikkien ollut järkevää hankia isoa kasaa niitä.

Tosi hyvin sujui, en muista itselläni yhtään "tuhoutunutta" vaatetta, en lainaan antajana enkä lainaan saaneena.

Vierailija
13/48 |
04.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ottaisi enkä ottanut. Halusin itse ostaa mieleiseni vaatteet tytölle. Muutenkaan en pidä "lainailu"-tavasta, joko annetaan tai sitten myydään. Usein sitä haluaa myös säästää vauvan vaatteita muistoksi.

Vierailija
14/48 |
04.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin alkaa ottamaan lainaksi aikuisten vaatteita. Olisiko jollakin tarjolla? Pidän muodikkaista vaatteista ja niiden tulisi olla nyt vasta ostettuja. Palautan, kun tulee uusi muoti.

Vierailija
15/48 |
04.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole lainannut kenellekään mitään enkä ottanut vastaan lainatavaraa. Helppoa ja tämä on minun käytäntöni, sen yleisyydestä en tiedä. Olen kyllä ostanut omaksi käytettyä edullisesti ja vähemmän edullisesti, saanut lahjoituksena - antanut itse pois, myynyt pois, mutta lainausrumbaan en ryhdy.

Ne tavarat, joille itselleni on vielä käyttöä, pysyvät omassa perheessä ja ajatus on käyttää seuraavalla. Ne vaatteet, joilla ei ole käyttöä, lähtevät kiertoon, mutta ei lainaksi vaan kokonaan pois nurkista. Meillä on paljon tavaraa ja vaatetta, enkä tosiaan ala pitää lukua, mikä rätti pitää palautua Maijalle ja mikä Riitalle. Vaatteiden kunnostakaan eiole takuita käytön jälkeen. Lisäksi olen hajusteallerginen, enkä halua, että kalliilla ostetut vaatteet pilataan jollain Omolla lainapaikassa... Usein tarjotut lainavaatteet myös käryävät niin voimakkaasti, että jäisivät käyttämättä.

Vierailija
16/48 |
04.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskon lapselle annoin muutaman vaatteen, lähinnä tyttöjen juhlamekkoja, lainaan, sillä halusin ne takaisin ja mahdollisesti lapseni lapsille ainakin näytettäviksi. Muuten olen kyllä antanut pieneksi menneet vaatteet lopullisesti pois.

Vierailija
17/48 |
04.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverini halusi lasteni vaatteita ja sanoin, että voin antaa lainaan, ikäeroa kun omilla lapsilla on 2v, joten ajattelin säästää esikoiselta seuraavalle enkä viedä kirppikselle. Kaveri tuohtui tosissaan, koska vaatteet kuuluu antaa pois, ei niitä saa haluta takaisin. En sitten antanut ainuttakaan.

Vierailija
18/48 |
04.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on aina suvun sisällä lainattu vauvan vaatteita, ja jatkoimme samaa perinnettä eteenpäin. Minun ja miehen sisarusten, sekä serkkuni lasten kesken on lainailtu vaatteita puolin ja toisin lasten iästä ja sukupuolesta riippuen. Tällaisessa lainaamisessa on selvää että niitä aarteita ei lainata eteenpäin, vaan ihan käyttövaatetta, ja niitä saa tosiaan käyttää "ominaan". Sitten kun niitä ei enää lainaaja tarvitse, palauttaa vaatteet lainaajalle. Osa on loppuun kulutettu, mutta se kuuluu asiaan.

Vierailija
19/48 |
04.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2013 klo 16:57"]

Kaverini halusi lasteni vaatteita ja sanoin, että voin antaa lainaan, ikäeroa kun omilla lapsilla on 2v, joten ajattelin säästää esikoiselta seuraavalle enkä viedä kirppikselle. Kaveri tuohtui tosissaan, koska vaatteet kuuluu antaa pois, ei niitä saa haluta takaisin. En sitten antanut ainuttakaan.

[/quote]

Millaisilla aivoilla kaverisi on varustettu?

Vierailija
20/48 |
04.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten vaatteiden lainaaminen on vähän hölmöä: tulee tahroja, kuluu, menee rikki, kärsivät pesussa. Niitä on kurja palauttaa. Siksi olen antanut pois minkä omen halunnut kierrättää. Ei tule ylimääräistä huolta vaatteiden saajalle.