Onko tämä ihan tavallinen käytäntö? (lastenvaatteiden antamisesta)
Eli kaveri sanoi että saisin häneltä vaatteita, ja sitten seuraavaksi sanoikin että merkkaa vaatteet niin voin laittaa ne pois aina kun jäävät pieniksi ja hän hakee ne sitten pois.
Onko tämä ihan yleistä? Minusta jos jotain annetaan, niin se on sitten annettu. Kuinka moni lainaa niitä vaatteita toisille ja vaatii takaisin?
Kommentit (48)
Minusta on käytännöllistä saada lainaan, koska pääsee vaatteista heti eroon ilman suurempaa vaivaa kun jäävät pieniksi =)
Oletan että on kyse vauvojen vaatteista, 50-62 kokoa ei saa juuri mitenkään pilattua.
Kerran olen vastaanottanut lapselleni vaatteita lainaksi. Siis puhe oli antamisesta, mutta tuodessaan antaja sanoikin, että haluaa ne takaisin, kun meillä ei ole käyttöä. En käyttänyt näitä sitten ollenkaan, koska en uskaltanut, etteivät mene huonoksi, mutta annoin takaisin vasta sitten, kun lapsi oli kasvanut niistä ohi.
Omien lasten merkkivaatteet myyn ja loput annan tutuille saate sanoin, että voivat tehdä niillä mitä parhaaksi näkevät. Monet näyttävät myyvän oman käyttönsä jälkeen.
Itse olemme antaneet lapsemme vaatteita eteenpäin läheiselle perheelle ajatuksella että emme itse niitä tarvitse. Sanoimme vaatteita antaessa, joita tulikin aina annettua oikeastaan koko pieneksi jäänyt vaatevarasto eli tosi paljon että sitten kun eivät mahdu lapselle antakaa ne eteenpäin seuraavalle käyttäjälle joka olikin jo tiedossa.
No kuulimme sitten että vaatteet oli myyty eteenpäin. Olisin kyllä voinut ihan itsekin vaatteet pistää myyntiin ja tuotolla ostaa uutta vaatetta.
Lainavaatteissa on kyllä riski että riikkoontuu tai likaantuu, häviää jne. Lainaaja saattaa haluta jälkikäteen korvausta jos joku vaate meneekin huonoksi. Ei kannata ottaa lainaan jos tarkoitus on tosiaan palauttaakin myöhemmin.
En enää anna kenellekään vaatteita, myyn ne itse.
[quote author="Vierailija" time="04.08.2013 klo 17:09"]
Minusta on käytännöllistä saada lainaan, koska pääsee vaatteista heti eroon ilman suurempaa vaivaa kun jäävät pieniksi =)
Oletan että on kyse vauvojen vaatteista, 50-62 kokoa ei saa juuri mitenkään pilattua.
[/quote]
Todellakin saa... Hajustetut pesuaineet huuhteluaineista puhumattakaan, veloureita ei kuivata kuivurissa, vaan ovat ihan korppua ja pinta vaurioitunut, kuivataan niin että huonosti lingotut = painavat vaatteet ripustetaan pyykkipojilla helmasta roikkumaan ja ensin vielä venautetaan muotopuoliksi helmasta pamauttamalla, kauluksia venytetään niin että pääntie roikkuu olkapäillä... Koirakodeissa haisee kammottavalle, myös puutaloasumisen haju tarttuu jne.
Lainaaminen on todella yleistä. Mä kieltäydyin aikoinaan siitä touhusta kokonaan.
Juurikin, koska jengi sitten odotti saavansa käytettyjä vaatteita priimakunnossa takaisin. Tai kerran kaveri oli lainannut ja jotain oli kulunut rikki.. Uusi olisi pitänyt hankkia tilalle.
Tein aina selväksi, että joko otan tai maksan nyt käytetyistä, mutten missään tapauksessa ota lainaan mitään lasten vaatteita. Pääsin hyvin paljon helpomalla kuin kaverit ja tuttavat, jotka vielä vuosien kuluttua kinaavat jostain vuonna kivi ja kuokka lainatusta nutusta.
Minun kaveri ilmoitti että saan heidän lastensa vanhoja vaatteita muutaman kassillisen. Kun antoi, sanoi että saan vain lainaan että palautan sitten kun ei enää mahdu.
Noh, olin jotenkin nössö enkä kehdannut kieltäytyä niistä (ystävällinen ele ja olin kohtelias). Vaatteet olivat kuitenkin aivan kamalia, siis en missään nimessä olisi niitä lapselleni pukenut. Sitten säilöin niitä kaksi vuotta kaapissa kunnes saatoin palauttaa. Huh. Ja niissä oli tullessa hyvin voimakas hajustetun pesuaineen tuoksu, vein ne sitten samanhajuisina takaisin :D
Musta tuo on hyvä tapa, jos tuttavapiiriin kuuluu paljon lapsia aika pienillä ikäeroilla. Meillä lastenvaatteet ovat siis kiertäneet lainassa ja se on toiminut minusta hyvin. Vaatteet kiertävät kaveri- ja perhepiirissä, kunnes ne on kulutettu loppuun tai uutta käyttäjää ei löydy. Jokainen on varmasti säilyttänyt myös jotain muistona. Juhlapukuja ja muuta ns. arvokasta ja harvemmin käytettävää varotaan tietysti vähän enemmän, mutta ainahan niitä koittaa vähän varjella kuitenkin.
Esimerkiksi esikoisen käyttövaatteet menivät lainaan ystävälle, jonka lapsi on reilun vuoden nuorempi sitä mukaa, kun ne jäivät meillä pieneksi. Sitten kun ne jäivät siellä pieneksi, vielä ehjät ja siistit ja lisäksi ystävän omalle lapselleen ostamat palautuivat meille keskimmäisen käyttöön. Kun keskimmäinen kasvoi ulos noista vaatteista, ne menivät pikkuveljeni lapselle. Pikkuveljen pojalta ne menivät ystävän nuoremmalle lapselle ja tulivat sieltä takaisin meille kuopuksen käyttöön. Ei se tietenkään ole sama satsi kuin se, joka lähti silloin neljä lasta sitten kiertoon meiltä, vaan vaatteita on kulunut loppuun ja tullut lisää.
Ristiin lainailun idea on musta (ainakin meillä) ollut lähinnä se, että turha ostaa (kollektiivisesti) mitään turhaa, vaan ensin käytetään loppun se, mitä ympäriltä löytyy.
En minäkään ota mielellään lainaan, kun kuluuhan ne ja osa menee koppuroiksi, tahrat ei lähde jne. Ainoastaan kestovaippoja joista suurin osa vain paranee vanhetessaan. Itsekin annan aina vaatteet pois ihan omiksi, tai saa niitä sitten antaa eteenpäin jos haluaa. Sellaisia en sitten anna joita kaipaisin takaisikin.
mun kaveri lupasi myydä kirppishintaan omansa pois, tytölle poikien vanhat, lähinnä kaipailin yövaatteita. no pussi tuli ja maksoin vaan 10e en katsonut lainkaan kun oli kiire. ja kun aloin purkaamaan pussia myöhemmin vaattet oli ihan hirveitä, valkoiset olivat harmaita ja muut nyppääntyneitä yms, itse olisin antanut noin kamalat pois, ilmaiseksi, vaikka yleesä pidän ihan reiluna antaa rahaa että saa vaikka jonkun uuden vaatten tilalle.
lainassa mikään ei ainakaan parannu, oisko kestovaippa ainut jos sekään aina.
ja meillä ainakin esikoisen uudet vaattet ovat nyppäntyneitä ja kuluneita osa, vaikka vaan pientä kokoa. eli luulen että meidän kolmas niitä ei enää käytä. en kehtaa edes antaa nitää kellekkään. ottasiko uffekaan?
Me olemme lainailleet sisarusten ja sukulaisten kesken lastenvaatteita vähän sinne ja tänne. Jokainen meistä on joka kerta ostanut itse vähän lisää joko kaupasta tai kirppikseltä. Vaatteita on lainailtu sillä periaatteella, että ne saavat kulua, sotkeentua ja mennä rikki. Jos on ollut jotain sellaista, jonka olen halunnut säästää muistoksi, niin niitä en sitten ole antanut lainaksi. Lainaan ottaessa ollaan käyty vaatteet läpi ja otettu vain ne, joita haluaa pitää. Myös ulkovaatteet kiertävät.
Meistä tämä on ollut todella hyvä tapa. Kenelläkään meistä ei ole ollut rahaa liiaksi, että olisi kokonaisen vaatevaraston halunnut ostaa vauvalle, taaperolle tai leikki-ikäiselle kun voi saada lainaksi ihan hyviäkin vaatteita. Lainailu on myös ympäristöystävällinen teko.
Ap:n kuvaama ei ole vaatteiden antamista vaan lainaamista, ihan normaalia toimintaa. Moni lähipiirin äiti kierrättää vaatteita pienillä lapsilla tuolla periaatteella, ne vaatteet palautetaan, jotka ovat vielä siinä kunnossa että voi käyttää, loput roskikseen.
Huonolaatuiset vaatteet saa pilattua yhdenkin lapsen käytössä, hyvälaatuiset kestävät. Meiltä on lähtenyt vaatteita neljännelle käyttäjälle ja nyt ovat jo viidennellä vauvalla, hyvin kestää.
No ei tuo minusta mitenkään normaalia toimintaa ole, en ole ikinä kuullut että joku LAINAISI lastenvaatteita. Annetaan kyllä ja myydään, mutta miksi ihmeessä ne pitäisi vielä takaisin ottaa kaappeihin pölyttymään? Vaatteet kuluu kuitenkin käytössä enkä ainakaan omiani haluaisi kenellekään lainata, koska kyllähän vaatteissa on käytön jälkeen tahraa/kulumaa ym. Itse ei ainakaan tulisi edes mieleen, että lainaisin vaatteita. Jos mulla on ylimääräistä, niin mielihyvin annan/myyn lastenvaatteita pois että saan lisää tilaa kotiin. Jos ikäeroa on paljon, johan ne vaatteet on pois muodistakin taas vuosien päästä, kun lainaaja ne palauttaa. Vauvan vaatteet on ehkä eri juttu, kun niitä käytetään vain hetki, mutta ainakin isompien lastenvaatteet kuluu reilusti jo yhdelläkin käyttäjällä.
No jossakin tietyssä vaatteessa on tunnearvoa niin sen voi siksikin haluta takaisin. Itse en jaksaisi pelkän rahallisen arvon takia sitä rumbaa. Itse annoin haalrin jossa tunnearvoa ja kysin voiko henkilö antaa takaisin juuri tuon tunnearvo asian takia. Ei ole kuulunut, mutta koska annoin sen haalarin niin annoin sen, eli takaisin pyytäminen oli sen jälkeen vain pyyntö ei vaatimus.
Itse kyllä mielelläni antaisin noita vaatteita eteenpäin, mutta ihmiset loukkaantuvat helposti ja luulevat, että pidän köyhinä siksi en enää lahjoita vaan vien kirpparille. Myyn sitten sellaiset mistä rahaa voi saadakkin.
Itse olisin kyllä toivonut, että joltakin saisi jotain vanhoja lasten vaatteita, mutta tuttavapiiriin ei kuulu ketään sopivaan ikään kuuluvaa.
Lainaaminen onnistuu varmaan parhaiten laheisten kanssa, jotka eivat ole kovinkaan turhantarkkoja. Meilla lainavaatteet palautettiin takaisin (eivat olleet meilla kaytossa). Tama lahinna siksi, etta tuntui vaikealta pitaa vaatteita erillaan omistamme.
Lahjaksi saavat kierratysvaatteet menivat osa kierratykseen, osan myyntiin. Laadukkaammat vaatteet ja rakkaimmat (vaikka nahjuisemmatkin :) menivat talteen, jos saamme lisaa lapsia.
Ystäväni saa kohta lapsen, itse en ole varma haluanko lisää lapsia...
Siksi annan nyt lainaan pienet vaatteet, koska niitä on turhaa ostaa kun ovat niin lyhyen aikaa käytössä, mutta en viitti pois antaa ja ostaa uutta sitten taas jos päätämme että haluammekin toisen lapsen joskus.
Erikoiselta kuulostaa. Tavallista olisi myydä tai antaa, mutta lainaaminen... Itse peruisin diilin tuossa kohtaa, ja sanoisin suoraan että kannattaa lainata jollekin muulle. Se on kuitenkin se kaikkein tärkein lempivaate mihin tulee se ikuinen tahra, ja sitten itketään joka suuntaan kun TOI pilas kaiken.
[quote author="Vierailija" time="04.08.2013 klo 16:27"]
Eli kaveri sanoi että saisin häneltä vaatteita, ja sitten seuraavaksi sanoikin että merkkaa vaatteet niin voin laittaa ne pois aina kun jäävät pieniksi ja hän hakee ne sitten pois.
Onko tämä ihan yleistä? Minusta jos jotain annetaan, niin se on sitten annettu. Kuinka moni lainaa niitä vaatteita toisille ja vaatii takaisin?
[/quote]
Jos hän ehdottaa tuollaista ja haluat vaatteita, tietenkin toimit hänen ohjeiden mukaan. Käytännössähän tuo on lainaamista. Miksi pidät outona, jos hän omia vaatteita antaa, ettet palauttaisi, kun et tarvitse niitä? Vai olisitko mieluummin ilman?
[quote author="Vierailija" time="04.08.2013 klo 17:23"]
No kuulimme sitten että vaatteet oli myyty eteenpäin. Olisin kyllä voinut ihan itsekin vaatteet pistää myyntiin ja tuotolla ostaa uutta vaatetta.
[/quote]
Toi on jotenkin TODELLA noloa :-o
Jos jotain saa, ihan sama mitä, niin ei sitä myydä eteenpäin. Jos on sanottu, että antakaa eteenpäin, niin sitten annetaan. Jos haluaa myydä, niin siitä neuvotellaan sen kanssa, jolta esine on saatu.
Käsittämättömiä ihmisiä, ei mitään käytöstapoja.
Onneksi omassa lähipiirissä tuo toimii. Yksi kaveri on sellaisessa "piirissä", jossa kierrättävät lastenvaatteita. Tiputtivat juuri yhden pois ko. piiristä, koska tämä henkilö hamstrasi vaatteita ja myi kaikki merkkivaatteet. Vaatteet, joita muut kierrätivät kavereiden kesken lapselta lapselle :-o Ja tämä henkilö vielä ihmetteli mitä teki väärin.
Huh.
Minä ottaisin mielelläni lainaksi, sillä varauksella tietysti, että lainaaja ymmärtää, mahdollisen tahraantumisen ym.kulumisen. Itse en haluaisi yhtään pieneksi käyneitä vaatteita nurkkiin pyörimään, enkä jaksa mitään kirpputorimyyntiäkään alkaa harrastaan.