Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En ymmärrä työkavereiden rahan käyttöä

Vierailija
04.08.2013 |

Joka kerta ennen tilipäivää valittavat kuinka on tili sipissä, auto kulkee pelkillä bensahöyryillä vimpat päivät kun ei ole rahaa tankata ja syödään kynsiä kun ei ole rahaa ostaa ruokaa.

Ja odotas kun on sitten tilipäivä, hirveällä kiireellä tuhlaamaan ne rahat. Lapselle pleikkapelejä, itse kampaajalle (leikkaus, monivärivärjäys...) säkillinen herkkuja ja 24 tlk sidukkaa , viikonloppuna ravintolaan syömään ja baariin....

Ja yllättäin taas ollaan sipissä ennen palkkapäivää.

Meillä kaikilla on 30h/vko työsopimus eli pieni on palkka meillä mutta aika hyvin saa tehdä lisätöitä niin halutessaan, itse teen pääsääntöisesti täyttä työviikkoa eli aika hyvin saan lisätienestiä.

Työkaverit eivät päivää jatka oikeistaan koskaan. Sitten ihmettelevät kuinka minulla on varaa matkustella, ajan uudehkolla autolla jne.  Annan ymmärtää että tilini on yhtä sipissä kuin heilläkin mutta todellisuudessa tilanne ei ole sinne päinkään. Nytkin ennen palkkapäivää työkaverini kertoi hänen tilillään olevan 3€ rahaa ja odottaa tilipäivää kuin kuuta nousevaa, nyökkäilin että juu sama tilanne, minun tilillä rahaa oli 3000€.

Tiedän että kun seuraavan kerran jaetaan bonarit saan pari sataa taas enemmän rahaa kuin työkaverit, kun ne perustuu meillä tehtyihin työtunteihin, on taas kateutta ilmassa. Ja seuraavan kerran taas kun maksetaan lomakorvaukset. En ymmärrä kuinka joku voi elää noin ettei ole päivän vanhaa vitosta rahaa!

Kommentit (27)

21/27 |
04.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi ihanaa saada säästöön 30 euroa viikko. Mutta täysin mahdotonta juuri tällä hetkellä :( olen alle 30 vuotias, asun pääkaupunkiseudulla. Rahat menee vuokraan, sähköön, autoon (pakko olla työnpuolesta ja mikään lada ei käy asiakastapaamisiin ja firmalla ei autoetua :/ ) myös siisti pukeutuminen on edellytys firmassa ja kauluspaidat ja jakkupuvut, sellaiset oikeesti hyvin istuvat eivät ole halvimmasta päästä. Onneksi me muutetaan nyt syksyllä miehen kanssa yhteen ja myydään molemmata autot pois ja ostetaan yhteinen auto niin saadaan kaikki kulut puolittumaan.  Nyt minulle jääkin rahaa pakollisten menojen jälkeen n. 500 kuussa. Minun ammattiin ja palkkaukseen nähden se on TOSI vähän ja rahat on aina loppu viikkoa ennen tilipäivää :( Laskettiin miehen kanssa yksi ilta että kun maksetaan vaan yhtä vuokraa/omistus asuntoa, yhtä autoa, yhtä autovakuutusta, yhtä sähköä meille jää reipapasti yli 1000 euroa "säästöön" kuussa ja se on PALJON! Työtön ystäväni käy mm. matkoilla ulkomailla O.o ja on pyytänyt minuakin mukaan ja ihmettelee miten minulla ei ole rahaa matkustaa.. Niin jännä juttu. Joskus tuntuu että yhteiskunnan tuilla pystyy säästämään paremmin kuin se, että oot töissä. Ja vaikka marraskuussa jäänkin äitiyslomalle uskon että yhteen muutostamme meillekin alkaa jäämään rahaa säästöön ettei kaiikki mene kädestä suuhun vaikka toki lapsikin rahaa tarvitsee tai siis kuluttaa. Molemmat saadaan suht. ok veronpalautukset että sillon viimeistään mennään vaunuostoksille ja semosille "pakollisille" mitä ei välttämättä vielä alle KK ikäinen vauva tarvitse.

Vierailija
22/27 |
04.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuntolaina laittaa rahankäytön kuriin

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
04.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen kuten työkaveris, tili tuli tili meni. Nautitaan pari viikkoa ja sitten köyhäillään pari. EN VALITA, enkä ole kateellinen bonareista. Mä haluan nauttia vapaa-ajasta ja olla perheen kanssa, siksi en jää ylitöihinkään, ellei ole viiminen hätäpakko.

Säästöön laitan satasen kuussa ja sillä rahalla tehdään seuraavan kesän reissut.

Vierailija
24/27 |
04.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2013 klo 12:30"]

[quote author="Vierailija" time="04.08.2013 klo 12:07"]

Minä oon ihmetellytvarsinkin yhden työkaverin rahankäyttöä. Hän on yksin (tai kahden pienen koiran kanssa) asuva sinkku, minulla mies, lapsi ja yksi koira. Palkka on aivan tasan sama, ja silti ennen palkkapäivää ainakin puheiden perusteella minulla on parempi tilanne kuin hänellä. Joskus on jopa kulkenut iimeiset päivät mun kyydillä töihin kun ei ole rahaa bensaan. Ja meidän perhe kuitenkin elää aivan täysin mun tuloilla (+lapsilisä), eli luulis että meillä kulutus oli pikkusen isompaa. Sama monen muun sinkkutyökaverin kohdalla, turha tulla mulle itkemään jos ei palkka riitä yhden ihmisen menoihin.

[/quote]

oletko varma, ettei hänellä ole velkaa/lainoja, joita lyhentää? Näin sitä käyttörahaakin jää vähemmän. Velkahan saattaa olla joku vanha

[/quote]

Olen varma.

Vierailija
25/27 |
04.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en käytä peruspalkkaa tyhjänpäiväisyyksiin. Hemmottelujuttuja voin sitten maksaa lisätöistä saaduilla tuloilla. Esim. 2 tuntia kun tekee viikossa lisätöitä niin saisi jo maksettua täyden kampaajakäsittelyn. t:ap

Vierailija
26/27 |
04.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap taitaakin juuri kertoa, miten työkaverit valittavat rahanpuutteesta, mutta eivät myöskään ole valmiita tekemään niiä lisätöitä, mitä ap esimerkiksi tekee joka viikko.

Rahankäyttöä voi varmasti suunnitella myös niin, että jos haluaa jotain, niin on kuukauden ajan valmis tekemään niitä lisätöitä, jotta saa myös enemmän rahaa palkkapäivänä.

Itsekin sanon usein, ettei minulla ole varaa ostaa jotain juuri nyt. Se tarkoittaa kuitenkin sitä, etten aio tuhlata säästöjäni siihen yhtään, vaan ostan sitten, kun olen erikseen säästänyt sitä varten.

Eräs tuttuni maksaa autolainaansa pois todella pienellä lyhennyssummalla, mutta samalla ostelee merkkilaukkuja yms. joka kuukausi. Itse taas tein niin, että maksoin autolainani pois aika isolla summalla ja lyhyellä välillä. Sain lainan pois, mutta koko ajan pystyin kuitenkin elämään ihan normaalisti.

Itse jos haluan "tuhlata", teen yleensä niin, että säästä alkukuussa kaikesta sopivasta, ja jos ennen palkkapäivää on vielä "ylimääräistä" rahaa jäljellä, niin voin hyvillä mielin tuhlata ne.

Vierailija
27/27 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän työkavereitasi paremmin kuin hyvin. Rahaa ollut käytössä niukasti jo vuosia. Sain yllättäin muutaman tuhat euroa ylimääräistä ja rahat oikein poltteli näpeissä. Oli kiire käyttää rahat pois, toki niillä ostettiin hyödyllistä ja tarpeellista.

Nyt taas eletään kädestä suuhun, rahaa on alle satanen.

En ymmärrä työkavereita, olen pienituloinen eikä tule mieleenkään ostaa mitään vain siksi että tilille tulee rahaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän neljä