Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En ymmärrä työkavereiden rahan käyttöä

Vierailija
04.08.2013 |

Joka kerta ennen tilipäivää valittavat kuinka on tili sipissä, auto kulkee pelkillä bensahöyryillä vimpat päivät kun ei ole rahaa tankata ja syödään kynsiä kun ei ole rahaa ostaa ruokaa.

Ja odotas kun on sitten tilipäivä, hirveällä kiireellä tuhlaamaan ne rahat. Lapselle pleikkapelejä, itse kampaajalle (leikkaus, monivärivärjäys...) säkillinen herkkuja ja 24 tlk sidukkaa , viikonloppuna ravintolaan syömään ja baariin....

Ja yllättäin taas ollaan sipissä ennen palkkapäivää.

Meillä kaikilla on 30h/vko työsopimus eli pieni on palkka meillä mutta aika hyvin saa tehdä lisätöitä niin halutessaan, itse teen pääsääntöisesti täyttä työviikkoa eli aika hyvin saan lisätienestiä.

Työkaverit eivät päivää jatka oikeistaan koskaan. Sitten ihmettelevät kuinka minulla on varaa matkustella, ajan uudehkolla autolla jne.  Annan ymmärtää että tilini on yhtä sipissä kuin heilläkin mutta todellisuudessa tilanne ei ole sinne päinkään. Nytkin ennen palkkapäivää työkaverini kertoi hänen tilillään olevan 3€ rahaa ja odottaa tilipäivää kuin kuuta nousevaa, nyökkäilin että juu sama tilanne, minun tilillä rahaa oli 3000€.

Tiedän että kun seuraavan kerran jaetaan bonarit saan pari sataa taas enemmän rahaa kuin työkaverit, kun ne perustuu meillä tehtyihin työtunteihin, on taas kateutta ilmassa. Ja seuraavan kerran taas kun maksetaan lomakorvaukset. En ymmärrä kuinka joku voi elää noin ettei ole päivän vanhaa vitosta rahaa!

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
04.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään tuhlaamista tajua, mutta kun itselle jää pakollisten menojen jälkeen se vajaa 200 niin kyllä sitä tosiaan tili on nollilla, kun seuraava palkkapäivä koittaa.

Vierailija
2/27 |
04.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No yleensä kun tulot on pienet, se vähäinen tili tulee tuhlattua ihan päivässä-kahdessa. Ja sitten taas kituutetaan loppukuukausi. Näin se monella tuntuu menevän matalapalkka-aloilla. Hienoa, että olet poikkeus massasta, ap.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
04.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hassulta kuulostaa kyllä. Meillä palkkapäivä ei eroa muista päivistä ostelun suhteen mitenkään. Laskut maksetaan ja muuten jatketaan ihan tavallista elämää enkä välttämättä tilipäivän jälkeen moneen päivään osta mitään kun en tarvitse. 

Vierailija
4/27 |
04.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä oon ihmetellytvarsinkin yhden työkaverin rahankäyttöä. Hän on yksin (tai kahden pienen koiran kanssa) asuva sinkku, minulla mies, lapsi ja yksi koira. Palkka on aivan tasan sama, ja silti ennen palkkapäivää ainakin puheiden perusteella minulla on parempi tilanne kuin hänellä. Joskus on jopa kulkenut iimeiset päivät mun kyydillä töihin kun ei ole rahaa bensaan. Ja meidän perhe kuitenkin elää aivan täysin mun tuloilla (+lapsilisä), eli luulis että meillä kulutus oli pikkusen isompaa. Sama monen muun sinkkutyökaverin kohdalla, turha tulla mulle itkemään jos ei palkka riitä yhden ihmisen menoihin.

Vierailija
5/27 |
04.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän työkavereitasi paremmin kuin hyvin. Rahaa ollut käytössä niukasti jo vuosia. Sain yllättäin muutaman tuhat euroa ylimääräistä ja rahat oikein poltteli näpeissä. Oli kiire käyttää rahat pois, toki niillä ostettiin hyödyllistä ja tarpeellista.

Nyt taas eletään kädestä suuhun, rahaa on alle satanen.

Vierailija
6/27 |
04.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2013 klo 12:03"]

No yleensä kun tulot on pienet, se vähäinen tili tulee tuhlattua ihan päivässä-kahdessa. Ja sitten taas kituutetaan loppukuukausi. Näin se monella tuntuu menevän matalapalkka-aloilla. Hienoa, että olet poikkeus massasta, ap.

[/quote] No jos se tili melkein menee vuokraan, sähkölaskuun, puhelin- ja nettimaksuihin, sekä lasten harrastuksiin, niin niihin se tili tulee melkein tyhjennettyä palkkapäivänä.

Vierailija
7/27 |
04.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joiltain ihmisiltä puuttuu kyky ajatella pitemmän ajan päähän. Eli ollaan impulsiivisia ja ostetaan se ihana paita ja huulipuna ja kaikkea muuta mahdollista palkkapäivänä (kun silloin sitä rahaa tilillä on) ja sitten loppukuusta itketään. Samat ihmiset usein myös sortuvat pikavippeihin, koska on heti saatava se juttu.

Eivät osaa ns. pitkän tähtäimen ajattelua, eli sitä että jos nyt ei ostakaan sitä kahdettakymmenettä huulipunaa meikkilaukkuun, jää 15€ säästöön ja jos jättää vuodessa esim. 10kpl 15€ ns."turhaa" juttua ostamatta, säästää 150€. Monella rahaa valuu joka päivä hukkaan, esim. pulla+kahvi+iltapäivälehti päivittäin tekee n.6€/päivä =viikossa 30€ ja vuodessa 1500€, millä pääsee jo esim.  ulkomaanmatkalle.

Vierailija
8/27 |
04.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap puhuikin tuhlaamisesta turhaan ja sitten rahan puutteen valittamisesta. Minulla myös puolison suvussa tyyppejä, että raha polttelee käsissä ja se pitää heti käyttää. Kun itse sain pienen perinnön, muuten mukava mutta rahan käytössään holtiton anoppini - siitä huolimatta, että on joskus elänyt kovassa köyhyydessä - kysyi että mihinkäs meinaat käyttää. Sanoin, että en mihinkään, vaan laitan säästöön sitä varten että joskus tulee tarvetta johonkin. Anoppi sanoi että sinähän se kumma olet. 

Vierailija
9/27 |
04.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2013 klo 12:07"]

Minä oon ihmetellytvarsinkin yhden työkaverin rahankäyttöä. Hän on yksin (tai kahden pienen koiran kanssa) asuva sinkku, minulla mies, lapsi ja yksi koira. Palkka on aivan tasan sama, ja silti ennen palkkapäivää ainakin puheiden perusteella minulla on parempi tilanne kuin hänellä. Joskus on jopa kulkenut iimeiset päivät mun kyydillä töihin kun ei ole rahaa bensaan. Ja meidän perhe kuitenkin elää aivan täysin mun tuloilla (+lapsilisä), eli luulis että meillä kulutus oli pikkusen isompaa. Sama monen muun sinkkutyökaverin kohdalla, turha tulla mulle itkemään jos ei palkka riitä yhden ihmisen menoihin.

[/quote]

oletko varma, ettei hänellä ole velkaa/lainoja, joita lyhentää? Näin sitä käyttörahaakin jää vähemmän. Velkahan saattaa olla joku vanha

Vierailija
10/27 |
04.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap sanoo, että hänkin valehtelee saldostaan kuun lopussa ja antaa ymmärtää n olevan lopussa, vaikkei olekaan. Mistä hän tietää, ettivät muut tee moin?ehkä teillä on vain se kulttuuri (uilla duunarialooilla on,  tulee ay-liikkeestä) että rahaa pitää olla ainaliian vähän - muutenhan palkankorotuksen vaatiminen olisi ahneutta.

Vierailija
11/27 |
04.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap jatkaa...

Olen huomannut että jos joutuu odottamaan esim. palkka- tai lapsilisäpäivää että ostaa jonkun tarpeellisen asian, niin maksaa todennäköisesti enemmän siitä kuin jos sitää rahaa olisi ollut valmiiksi jemmassa. Esim. meillä piti työkaverin kanssa ostaa molemmilla keväällä lapselle jalkiskengät. Minä ostin kun sattui erään urheiluliikkeen loppuunmyynti maksoin 30€ niistä, työkaveri odotteli palkkapäivää ja maksoi samoista kengistä 60€. Uuden vuoden alla minä ostin heti kun raketit tuli myyntiin 15€:n kokoelman raketteja, työkaveri odotteli taas palkkapäivää ja osti raketit vasta aattona, joutui ostamaan kalliimmat kun halpoja paketteja ei ollut enää jäljellä..

Samoin yksi tuttu valitteli kuinka S-etupäivät on aina silloin kun hänellä ei ole rahaa. Ja kuinka ne päivät on ihan saman tekevät, kuinka on parempi ostaa silloin kun on tarvetta. Minä säästän joka kerta S-etupäivillä 20€. Sillä summalla saisi melkein 2 pakettia vaikka vaippoja.

Jos joka kuukausi maksaisi vaikka tuon 15€ enemmän sen vuoksi ettei rahaa ollut silloin kun olisi ollut hyvä tarjous edessä niin vuosi tasolla se tekisi jo 180€ lisäkulua. Jos nuo työkaverit vaikka kuukauden olisivat säästeliäästi, he saisivat talouden aika hyvin kuntoon.

Vierailija
12/27 |
04.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahan käyttö jakaa tosiaan ihmiset eri lääneihin! Joskus nuorempana, kun sanoin, ettei ole varaa ostaa jotakin, niin kaveri sitten palkkapäivänä muistutti ostamaan kyseisen asian. Sanoin, etteivät asiat niin ole. Se, ettei ole varaa, ei tarkoita, etteikö olisi rahaa siihen.  Se raha vaan on viisaampaa käyttää johonkin muuhun tai laittaa säästöön myöhempää tarvetta varten.

Ei liian nuuka saa olla, mutta todellakin kauaskantoinen rahan käyttö on järkevää ja säästää monelta murheelta.

Vierailija
13/27 |
04.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidatte olla aika nuoria?

Mulle oli uusi tuttavuus tuo 'sipissä' =)

Vierailija
14/27 |
04.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen aina ollut pienituloinen. Kampaajalla en koskaan ole käynyt silloin, kun tarvitsee, vaan silloin kun on rahaa. Rahaa yleensä eniten on juuri sinä päivänä kun se tilille tulee. Huulipunia en ole ostanut vuosiin ja kun vähän aikaa sitten ostin meikkivoiteen ja ripsarin, teidän, että se kostautuu hyvin pian. No miksi en ole saanut säästöön? Kas kun ne tulot ovat viimeisen 25v  olleet samat kuin menotkin: perheen ruoka 5lle, enää 1, sähkö, netti puhelin, työmatkat, nyt opiskelut, lasten. lasten harrastus ja vaatteet,  2 lapsen sairaus, oma sairaus. Siinä on silloin joskus pakko nykästä jotain nopeasti potista, jos jotain itselle tarviin. Viimeksi olen ostanut uuden vaatteen 2011. Kaikki ostan kirppipiksiltä, saan suvulta. ..että kiitos säästövinkeistä. ainiin, on minulla yksi pahe, käyn kerran viikossa kahvilla 2€ kerta. jos sen jätän pois, niin sehän on jo satanen.

Vierailija
15/27 |
04.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä nuo työkaverit on ihan oikeasti pa tilipäivänä alla, vaikka itse valehtelinkin. Ja tiedän asian siitä, että työkaverilla oli yksi sellainen tarve jonka ostamista ei olisi tilipäivään siirtänyt jos ei oikeasti olisi ollut tili kuivana.

T.ap

PS:ei muuten olla mitään nuoria, neljääkymmentä käydään.

Vierailija
16/27 |
04.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Sippi" tarkoittaa, että on niin väsynyt, että on aivan loppu. Rahat eivät voi olla "sipissä". AP ei osaa suomea oli nuori tai vanha.

[quote author="Vierailija" time="04.08.2013 klo 13:09"]

Taidatte olla aika nuoria?

Mulle oli uusi tuttavuus tuo 'sipissä' =)

[/quote]

Vierailija
17/27 |
04.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen oikea sentinvenyttäjä nykyään. Muistan kuitenkin kun nuorenpana ostin palkkapäivänä saappaat, johon tosiaan meni melkein koko palkka. Sit sitä vain kituutti loppukk:n. Mutta tein sen valinnan ihan tietoisesti. Silloin sillä ei ollut väliä. Eli kädestä suuhun ihan vapaasti. puurollakin pystyi elämään viikon/kk. Nykyään menee muut asiat edelle ja pahanpäivänvarasto vielä niidenkin edelle. Aikansa kutakin. Kyllähän työkaveri tuntuu kuitenkin aina selviävän.

Vierailija
18/27 |
04.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Persoonallisuuskysymys. Itse olen niin turvallisuushakuinen, etten kestäisi olla rahaton palkkapäivänä. Aina pitää olla muutama tonni puskurissa äkillisiä menoja tai hankintoja varten ja sivuun laitettuna kolmen kuukauden elämiskustannukset. Olen ehkä neuroottinen, mutta tästä kyllä palkitaan siten, että on vähemmän stressiä ja mahdollisuus tarttua hyviin tarjouksiin, kun niitä kohdalle osuu. Sain esimerkiksi meille uuden sohvan reilulla alennuksella, kun pystyin tekemään kaupat saman tien.

Vierailija
19/27 |
04.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2013 klo 13:32"]

"Sippi" tarkoittaa, että on niin väsynyt, että on aivan loppu. Rahat eivät voi olla "sipissä". AP ei osaa suomea oli nuori tai vanha.

[/quote]

Katsohan tuolta, mikäli kielen muuttuminen on sinulle uusi asia:

http://urbaanisanakirja.com/word/sippi/

Vierailija
20/27 |
04.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

minäkin olen huomannut, että asiat halutaan heti. Kun keksitään tarve esim. uusi puhelin niin se mennään ostamaan ekasta kaupasta hinnalla millä hyvänsä . Hiukan odottamalla ja tutkimalla se puhelin voisi löytyä paljon edullisemmin.  Itse opin harkinta-ajan järkevyyden kun olin ostamassa pinnasänkyä. Halusin tietyn mallin ja jostain syystä en päässyt heti sitä ostamaan. Sattumalta luin lehteä ja näin kirpparipalstalla myynti-ilmoituksen siitä sängystä. Kävi ilmi että sänky oli aivan uusi, sain sen puoleen hintaan. Samoin olen haaveillut yhdestä valaisimesta mutta en ole raskinut sitä ostaa, nyt se oli yhdessä verkkokaupassa puoleen hintaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi viisi