Säihkähtäneenä, ja hiukan ihmeissäni
Ajattelin joku hetki sitten tekemään clili con carnetta ja laitoin wokkipannu lämpiämään, ja siihen jonkun verran vetttä, ettei pala. Menin sitten yläkertaan laittamaan pyykkiä, ja rupsein järjestelemään paikkoja, ja unohdin koko wokkipannu kokonaan ( olen harvinaista kyllä yksin kotona). Istahdin myös tän koneen ääreen, kun äkkiä toinen kisooistamme alkoi maukua ihan hädissään, ihan outo ääni (olleet meillä n 6 kk). Luulin että jotain pahaa on tapahtanut, ja ryntäsin alakertaan. Siellä kissa oli hellan luona lattialla , ja naukui hädissään, ja wokkipannu oli ihan hehkuvan punainen. Säihkähdin, ja samalla oin ihmeissäni. Kissa on oikein lutunen, mutta en ole kovin älykkäänä pitänyt. Mutta vaistosipa vaaran. Saa kissa nyt erikoisannoksen lempiruokaansa :-)
Kommentit (11)
Hyvä palohälytin! :) Yllättävää, ettei katossa oleva palohälytin ehtinyt vielä hälyttää.
Eläimet vaistoaa vaaran, ei sillä ole mitään tekemistä älyn kanssa. Hyvähän se on jos osaa hälyttää vaarasta muille.
Meidänkin kissa on pariin kertaan huutanut lieden edessä, kun uuni tai levy on unohtunut päälle. Mistäköhän ne tietää, että on vaaratilanne?
Pannu näyttää olevan ihan ok. Pannu oli tyhjä (vedestä), on sellainen aito, ohut kiinalainen pannu. Palohälytinkin on, pitää tosin testata. Yleensä kyllä testaa palohälyttimet kevätsiivouksen yhteydessä ainaki (piiputtaahan ne, jos patteri alka aloppua ja pitkään). Olen asunut talossa, joka sytytettiin palamaan, ja olen yleensä aika tarkka paloturvallisuuden suhteen. Kuumahan keittiössä oli ja pannu oli tosi punaisen nälöinen. tiedä noista kiinalaisista pannuista, mistä kavat oikeasti on tehty ( onko paloturvalliset)
palovaroittimia on kaksi, ja mulla on jopa sammutuspeitto ( ja riittävn iso) hellan vieressä seinällä. ap.
palovaroittimet testattu nyt, toimii! ei kai vielä ollut savua tai kuumuutta riittävästi. ap.
asun kerrostalossa ja JOPA mullakin on sammutuspeite... ja treenannut sen käyttöä