Ruotsinkielen pakollisuus esti koulutukseni - muita?
Ruotsinkielen asemasta keskultaessa jotkut eivät hyväksy pakkoruotsi termiä. Oma kauppaopiston läpikäyminen jäi kiinni ruotsin kielestä, tämä esti myös jatko-opintoni, muuten sain kiitettäviä arvosanoja. Vapaaehtoinen kielivalinta olisi mahdollistanut minulle edes yhden vieraan kielen oppimisen ja jatko-opinnot.
Olenko tyhmä, lahjaton? Kielellisesti en ole lahjakas, muuten kyllä koulut on sujunut ja elämä muutenkin.
Koulutuspohjani on pakottanut minut yrittäjäksi, hyvä asia näin jälkikäteen tarkasteltuna. Nykyään työllistän 50 henkeä ja maksamme veroja ihan hirveästi...
Yrittäjänä olen kuitenkin ollut todella tiukilla vuosia, lainsäädäntömme on jättänyt myös minut hyvin huonolle sosiaaliturvalle yrittäjyyden vuoksi. Konkurssin jälkeen en saanut edes työttömyyskorvausta, saati muuta sosiaaliturvaa.
Haluatteko te ruotsinkieliset tätä? Pelottaako mihin katkeruuteen ja vihaan tämmöinen voi johtaa? Entä jos en ole ainut...itse voisin kuvitella että jonain päivänä rahoittaisin jotain ilkeää toimintaa. Jos joskus syrjäytyisin, voisin hyvin kuvitella itseni kiertämässä tammisaaressa pahoilla teillä.
Kielikeskustelu on ollut värikästä - onko siihen ihan hyvät syyt?
Kommentit (85)
En hauku pakkoruotsin vastustajia vaan ap:tä joka kertoo pohtivansa terrorismin rahoittamista ja sinua joka komppaat kyseistä toimintaa.
[quote author="Vierailija" time="02.08.2013 klo 22:44"]
En jaksa lukea koko ketjua, mutta ihmettelen kuka ei opi ruotsia jos on hyvä kielipää. Sehän on ehkä helpoimpia kieliä maailmassa. Ja ihan vaan tiedoksi, tässä maassa on myös paljon töitä joissa ruotsin kielen taidosta on hyöytä erittäin paljon. Itsekin olen sellaisessa ja voin vain kiitellä tätä ns. pakkoruotsia että sain tämän työn.
[/quote]
Tässä maassa on myös paljon töitä joissa tarvitaan saksaa, englantia, saamea, venäjää, ranskaa jne. Itse asiassa niiden tarve lisääntyy koko ajan. Niitä ei kuitenkaan opeteta pakollisina.
Niin ja sinun subjektiivinen kokemuksesi pakkoruotsin hyödyllisyydestä ei tarkoita sitä, että siitä on hyötyä ihan kaikille. Suurimmalle osalle suomalaisista siitä ei ole mitään hyötyä. Eikä se hyöty siitä muuksi muutu vaikka kuinka kerrot oman elämäntarinasi. Paljon rahaa vaan heitettiin ja heitetään edelleen kankkulan kaivoon ja niin että tiedetään että hommassa ole mitään järkeä. Kyllä poliitikot tietää tasan tarkkaan että pakkoruotsitus on epäonnistunut homma.
[quote author="Vierailija" time="02.08.2013 klo 19:54"]
[quote author="Vierailija" time="02.08.2013 klo 19:42"]Jos opinnot jäivät kiinni ruotsin kielestä, se on kyllä ihan oma vika. Se pakollinen ruotsin kielen kurssi (virkamiesruotsi vai mikä sen nimi nyt olikaan) on _todella_ helppo. Kun suurinpiirtein seiskaluokan ruotsinkirjan ekat sivut osaa (hej, jag heter Matti, vad heter du?) niin pääsee läpi. Jos olit kaikissa muissa aineissa hyvä, niin oli kyllä vain motivaation puute, joka esti sinua valmistumasta.[/quote]
Mutta kysymys kuuluu: Miksi sitä ruotsia pitäisi ylipäätään edes opetella, vaikka olisikin niin helppoa? Kyse on periaatteesta..
Mites itäsuomalaiset sitten? Mitä ihmettä he tekevät pakkoruotsilla?
[/quote]
Itäsuomalainen täällä opiskeli ruotsia ihan mielellään. Kumma kun me 80-luvulla Pohjois-Karjalassa onnistuimme opiskelemaan englannin ja ruotsin lisäksi myös saksaa yläasteen kahdeksannelta. Lukiossa sai vielä ottaa venäjän. Miten se nyt ei oppilailta onnistuisi, vaikka ollaan muuten muka niin viisaita?
Eli olet jonkin sortin ääliö, jos et kyennyt ruotsia opettelemaan.
[quote author="Vierailija" time="02.08.2013 klo 22:40"]
Voi helvetti nyt sentään.... Ap kirjoittaa todella SAIRAITA uhkauksia. Ja sitten kanssapersut uhriutuu että ei saa sanoa blaa blaa. Vittu mitä paskaa.
[/quote]
Kyllä muakin nolottais, jos ainoa tapa millä osaan puolustaa pakkoruotsia on se että haukun sen vastustajia netissä tyhmiksi ja persuiksi. Mitään kunnon perusteluita kun ei näytä löytyvän. Pelkkää haukkumista ja toisten mollaamista.