Ruotsinkielen pakollisuus esti koulutukseni - muita?
Ruotsinkielen asemasta keskultaessa jotkut eivät hyväksy pakkoruotsi termiä. Oma kauppaopiston läpikäyminen jäi kiinni ruotsin kielestä, tämä esti myös jatko-opintoni, muuten sain kiitettäviä arvosanoja. Vapaaehtoinen kielivalinta olisi mahdollistanut minulle edes yhden vieraan kielen oppimisen ja jatko-opinnot.
Olenko tyhmä, lahjaton? Kielellisesti en ole lahjakas, muuten kyllä koulut on sujunut ja elämä muutenkin.
Koulutuspohjani on pakottanut minut yrittäjäksi, hyvä asia näin jälkikäteen tarkasteltuna. Nykyään työllistän 50 henkeä ja maksamme veroja ihan hirveästi...
Yrittäjänä olen kuitenkin ollut todella tiukilla vuosia, lainsäädäntömme on jättänyt myös minut hyvin huonolle sosiaaliturvalle yrittäjyyden vuoksi. Konkurssin jälkeen en saanut edes työttömyyskorvausta, saati muuta sosiaaliturvaa.
Haluatteko te ruotsinkieliset tätä? Pelottaako mihin katkeruuteen ja vihaan tämmöinen voi johtaa? Entä jos en ole ainut...itse voisin kuvitella että jonain päivänä rahoittaisin jotain ilkeää toimintaa. Jos joskus syrjäytyisin, voisin hyvin kuvitella itseni kiertämässä tammisaaressa pahoilla teillä.
Kielikeskustelu on ollut värikästä - onko siihen ihan hyvät syyt?
Kommentit (85)
[quote author="Vierailija" time="03.08.2013 klo 10:56"]
[quote author="Vierailija" time="03.08.2013 klo 10:03"]
[quote author="Vierailija" time="03.08.2013 klo 09:57"]
Itse olen opiskellut oman alani ruotsia AMK:ssa ja kyllä siitä läpi pääsi, vaikka en ole koskaan ollut ruotsissa mitenkään hyvä.
Jos on halua niin pääsee läpi vaikka mistä.
[/quote]
Vaan sitä muiden kielten opiskelun esteeksi pystytettyä porttikieltä ei yksinkertaisesti tarvita, olipa se portti sitten kuinka matala ja hapero tahansa.
[/quote]
AP:n ja parin muunkin kannataisi liittyä posetiivareihin. Positiivisella asenteella pääsee paljon pidemmälle elämssä kuin negatiivisella. Nyt AP on käyttänyt vuosia miettimällä "pakko"ruotsia jolle ei edes ole pystynyt mitään tekemään.
Asenne auttaa. - Aina
[/quote]
En minä ole negatiivinen ihminen, vain pakkoruotsi hiertää. Mutta monia tuntuu ärsyttävän ongelmien esiin nosto.
Minkälainen ihminen ei näe mitään ongelmaa sellaisessa ongelmien esiintuonnissa jossa ilmoitetaan halukkuus rahoittaa terrorismia?
[quote author="Vierailija" time="03.08.2013 klo 11:15"]
Minkälainen ihminen ei näe mitään ongelmaa sellaisessa ongelmien esiintuonnissa jossa ilmoitetaan halukkuus rahoittaa terrorismia?
[/quote]
Sellainen joka on jo tosi kypsä Suomenruotsalaisiin, keittää asiaa miettiessä...läikkyy siis vähän yli. Mutta eihän tuossa sanottu että näin toimitaan, enkä niin toimi.
Minkälaiset ihmiset eivät ole valmiita miettimään tätä kysymystä pakkoa vastustavien näkökulmasta? Se että keskustelua ei voida käydä, eikä pelisääntöjä muuttaa, ei lopeta vihaa eikä ehkäise väkivaltaa.
Kannattaako kielikysymyksestä ottaa turpaansa? (junttikielinen kysymys joka ei sisällä väkivaltaan kehoitusta).
ap
ap:n loppupuheenvuoro
Olette huomenneet että vihaa syntyy alistuksesta, pakottamisesta. Toivon että keskustelu jatkuu, jotta asiasta löytyisi tolkku. Kielipolitiikallamme on hyviä ja huonoja puolia, niistä pitää pystyä keskustelemaan.
Omalta osaltani lopetan keskustelun jotta tämä ei olisi vain yksipuolista minun haukkumista.
ap
Pakkoruotsi on olematon "ongelma" siihen verrattuna että ihmisille maksettaisiin toisten omaisuuden tuhoamisesta saati hengen uhkaamisesta. Tämä jälkimmäinen on ihan eri kaliberin asia ja enkä todellakaan halua asua sellaisessa maassa, otan mieluimmin vaikka tuplaten pakkoruotsia. Enkä halua tukea millään tavalla moista kehitystä.
Miten ihminen voi oppia muita kieliä hyvin mutta ruotsia ei ollenkaan???? Siihen ei ole syynä mikään muu kuin oma tahto ja asenne. Luuletko että jos olisit opiskellut venäjää ruotsin tilalla, olisit oppinut sen helpommin?
Höpö höpö. Pakollisista ruotsin opinnoista selvitytyy kuka tahansa täyspäinen ihminen, jos vain haluaa. Kauppaopistossa vaatimustasokin on huomattavasti esim. lukiota alempi ja ylioppilaaksikin valmistuu kaikenlaisia häröilijöitä.
Ei ole ruotsinkielen vika, että yrittäjät eivät saa sossusta rahaa pahan paikan tullen. Noloa edes yrittää yhdistää noita kahta asiaa toisiinsa.
Ruotsi on oikeasti ihan helppoa :D Kyllä siitä aina nyt läpi pääsee jos edes vähän yrittää.
[quote author="Vierailija" time="02.08.2013 klo 19:29"]
Miten ihminen voi oppia muita kieliä hyvin mutta ruotsia ei ollenkaan???? Siihen ei ole syynä mikään muu kuin oma tahto ja asenne. Luuletko että jos olisit opiskellut venäjää ruotsin tilalla, olisit oppinut sen helpommin?
[/quote]
Itse olisin opiskellut mielummin englannin kunnolla. Kielikysymyksellä estetään myös opiskeluja.
ap
Olet valmis astumaan pahoille teille ja tekemään ilkeyksiä, muttet opiskelemaan ruotsia? Nyt nyt ...jotain perspektiiviä asiaan.
Jos opinnot jäivät kiinni ruotsin kielestä, se on kyllä ihan oma vika. Se pakollinen ruotsin kielen kurssi (virkamiesruotsi vai mikä sen nimi nyt olikaan) on _todella_ helppo. Kun suurinpiirtein seiskaluokan ruotsinkirjan ekat sivut osaa (hej, jag heter Matti, vad heter du?) niin pääsee läpi. Jos olit kaikissa muissa aineissa hyvä, niin oli kyllä vain motivaation puute, joka esti sinua valmistumasta.
Ei ruotsi tai mikään muukaan sitä estänyt. Sinä estit sen ihan itse.
[quote author="Vierailija" time="02.08.2013 klo 19:27"]
Ruotsinkielen asemasta keskultaessa jotkut eivät hyväksy pakkoruotsi termiä. Oma kauppaopiston läpikäyminen jäi kiinni ruotsin kielestä, tämä esti myös jatko-opintoni, muuten sain kiitettäviä arvosanoja. Vapaaehtoinen kielivalinta olisi mahdollistanut minulle edes yhden vieraan kielen oppimisen ja jatko-opinnot.
Olenko tyhmä, lahjaton? Kielellisesti en ole lahjakas, muuten kyllä koulut on sujunut ja elämä muutenkin.
Koulutuspohjani on pakottanut minut yrittäjäksi, hyvä asia näin jälkikäteen tarkasteltuna. Nykyään työllistän 50 henkeä ja maksamme veroja ihan hirveästi...
Yrittäjänä olen kuitenkin ollut todella tiukilla vuosia, lainsäädäntömme on jättänyt myös minut hyvin huonolle sosiaaliturvalle yrittäjyyden vuoksi. Konkurssin jälkeen en saanut edes työttömyyskorvausta, saati muuta sosiaaliturvaa.
Haluatteko te ruotsinkieliset tätä? Pelottaako mihin katkeruuteen ja vihaan tämmöinen voi johtaa? Entä jos en ole ainut...itse voisin kuvitella että jonain päivänä rahoittaisin jotain ilkeää toimintaa. Jos joskus syrjäytyisin, voisin hyvin kuvitella itseni kiertämässä tammisaaressa pahoilla teillä.
Kielikeskustelu on ollut värikästä - onko siihen ihan hyvät syyt?
[/quote]
nyt en oikein ymmärrä, miten tuo ruotsin kieli liittyy sosiaalitukiin mitenkään?
On se kumma, että yhden ainokaisen kielen osaaminen / osaamattomuus kiristää tunteita näin paljon. Ruotsin kieli on kuitenkin helpoin yleisesti kouluissamme opiskelluista kielistä. Englantia luullaan helpoksi ja alkeellisella sanavarastolla pärjää tiettyyn rajaan saakka, mutta mitä pidemmällä kieltä opiskelee, sitä vaikeammaksi se osoittautuu.
Olen itse aloittanut kielten opiskelun ruotsilla, sitten tulivat englanti ja saksa. Ruotsia ja saksaa olen opiskellut varsin pitkälle koulujen jälkeen ja asunutkin sekä Ruotsissa että Saksassa. Ilman kielten osaamista elo olisi ollut aika ankeaa. Olen aina ollut sitä mieltä, että kielten osaaminen on rikkaus eikä vahingoita ketään. Useimmat, jotka väittävät, etteivät opi ruotsia, ovat vain asennevammaisia, vika on omien korvien välissä.
Hyvä provoiluyrityksen alku.
Ottamatta kantaa ruotsin kielen pakollisuuden puolesta tai vastaan, täytyy todet, että ruotsi on kyllä yksi maailman helpoimmista kielistä opiskella. Kenenkään opinnot eivät oikeasti jää kiinni siitä, ettei pystyisi ruotsia suorittamaan.
Se, että sen verran opettelee, että pääse pakollisista ruotsin opinnoista läpi kauppiksessa, ei todellakaan estä jonkin toisen kielen kunnollista opiskelua.
Nyt täytyy ensimmäistä kertaa puuttua tähän pakkoruotsikeskusteluun:
Olen äidinkielen opettaja yläkoulussa, ja minulla on paljon suomalaisia oppilaita, jotka eivät kykene kirjoittamaan yhtä kokonaan oikein olevaa virkettä kirjoitelmaan, joilla on niin valtavat kielelliset puutteet, että en usko heidän ikinä lukevan kokonaan esim. biologian koealuetta. Käsialakin on sellaista, että sanan sisällä on pieniä ja isoja kirjaimia miten sattuu. Voitte varmasti kuvitella, miten haastavaa vaikeampien asioiden opettaminen on tällaisille oppilaille.
MUTTA: En saa aina erityisopettajaa ottamaan näitä heikkoja oppilaita luokseen ja tekemään hommia heidän kanssaan kahdestaan, koska erityisope on täystyöllistetty niin matikan mutta myös ruotsin kielen tuntien kanssa. Hän ei voi aina auttaa äidinkielen tunneilla, koska ruotsin tunneilla on niin monta oppilasta, jotka ovat vaarassa saada nelosen ruotsista. Äidinkielestä kyllä heruu se vitonen, kunhan vain jotain raapustaa ja on paikalla.
Olen todella vihainen, että valtavat määrät verorahoja ja koulun resursseja valuu pitämään motivaatiopulaisia oppilaita pinnalla sellaisessa aineessa, jota he eivät tarvitse mihinkään ja jota he eivät koskaan tule motivaatiopulansa takia oppimaan niin että voisivat sitä käyttää! Ja perustaidot omassa äidinkielessä jäävät tämän jalon kielen jalkoihin!
Itse olen Pohjois-Suomesta, enkä ole ikinä kuullut kenenkään puhuvan ruotsia niissä kaupungeissa, joissa siellä olen asunut. Ensimmäisen kerran kuulin ruotsia kauppajonossa Helsingissä. Miksi pakottaa ihmisiä opiskelemaan jotain, jolla ei ole mitään tekemistä heidän elämänsä kanssa???
[quote author="Vierailija" time="02.08.2013 klo 19:47"]
On se kumma, että yhden ainokaisen kielen osaaminen / osaamattomuus kiristää tunteita näin paljon.
[/quote]
Niin. Miksi se teille pakkoruotsin kannattajille on niin helvetin tärkeetä, että jaksatte pakottaa muut tekemään jotain täysin hyödytöntä?
[quote author="Vierailija" time="03.08.2013 klo 11:04"]
Suuri osa suomalaisista on aitoa palvelijakansaa. Siksi piikaruotsin jatkuvaa menestystä ei uhkaa mikään.
[/quote]
Mitä mä sanoin että peilistä ei ainakaan lähdetä etsimään syytä.