Ruotsinkielen pakollisuus esti koulutukseni - muita?
Ruotsinkielen asemasta keskultaessa jotkut eivät hyväksy pakkoruotsi termiä. Oma kauppaopiston läpikäyminen jäi kiinni ruotsin kielestä, tämä esti myös jatko-opintoni, muuten sain kiitettäviä arvosanoja. Vapaaehtoinen kielivalinta olisi mahdollistanut minulle edes yhden vieraan kielen oppimisen ja jatko-opinnot.
Olenko tyhmä, lahjaton? Kielellisesti en ole lahjakas, muuten kyllä koulut on sujunut ja elämä muutenkin.
Koulutuspohjani on pakottanut minut yrittäjäksi, hyvä asia näin jälkikäteen tarkasteltuna. Nykyään työllistän 50 henkeä ja maksamme veroja ihan hirveästi...
Yrittäjänä olen kuitenkin ollut todella tiukilla vuosia, lainsäädäntömme on jättänyt myös minut hyvin huonolle sosiaaliturvalle yrittäjyyden vuoksi. Konkurssin jälkeen en saanut edes työttömyyskorvausta, saati muuta sosiaaliturvaa.
Haluatteko te ruotsinkieliset tätä? Pelottaako mihin katkeruuteen ja vihaan tämmöinen voi johtaa? Entä jos en ole ainut...itse voisin kuvitella että jonain päivänä rahoittaisin jotain ilkeää toimintaa. Jos joskus syrjäytyisin, voisin hyvin kuvitella itseni kiertämässä tammisaaressa pahoilla teillä.
Kielikeskustelu on ollut värikästä - onko siihen ihan hyvät syyt?
Kommentit (85)
Kiitos sinulle äidinkielen opettaja... Rupes viha nousee kun väitetään provoksi...arvostellaan ensimmäisenä. Kuka luokasta on se jolla on sisua ja viekkautta rikastua? Mm toivo Sukari... Huono oppilas mutta hyvä ja rikas yrittäjä.
Lahjakkuutta on monenlaista ja lahjattomuutta. Tarvitaanko lisäksi syrjintää?
Ap
16, ehkä joo kyse on periaatteesta, mutta jos otsikossa väitetään, että "ruotsinkielen pakollisuus esti koulutukseni" niin se on kyllä ihan bullshittiä.
Ap on klassinen esimerkki projisoinnista.
Pateettista syyttää toista kotimaisista kielistämme omasta epäonnistumisestaan.
Nro 14 eli äikänope puhuu asiaa, mutta ap pelkkää paskaa.
[quote author="Vierailija" time="02.08.2013 klo 19:48"]
Nyt täytyy ensimmäistä kertaa puuttua tähän pakkoruotsikeskusteluun:
Olen äidinkielen opettaja yläkoulussa, ja minulla on paljon suomalaisia oppilaita, jotka eivät kykene kirjoittamaan yhtä kokonaan oikein olevaa virkettä kirjoitelmaan, joilla on niin valtavat kielelliset puutteet, että en usko heidän ikinä lukevan kokonaan esim. biologian koealuetta. Käsialakin on sellaista, että sanan sisällä on pieniä ja isoja kirjaimia miten sattuu. Voitte varmasti kuvitella, miten haastavaa vaikeampien asioiden opettaminen on tällaisille oppilaille.
MUTTA: En saa aina erityisopettajaa ottamaan näitä heikkoja oppilaita luokseen ja tekemään hommia heidän kanssaan kahdestaan, koska erityisope on täystyöllistetty niin matikan mutta myös ruotsin kielen tuntien kanssa. Hän ei voi aina auttaa äidinkielen tunneilla, koska ruotsin tunneilla on niin monta oppilasta, jotka ovat vaarassa saada nelosen ruotsista. Äidinkielestä kyllä heruu se vitonen, kunhan vain jotain raapustaa ja on paikalla.
Olen todella vihainen, että valtavat määrät verorahoja ja koulun resursseja valuu pitämään motivaatiopulaisia oppilaita pinnalla sellaisessa aineessa, jota he eivät tarvitse mihinkään ja jota he eivät koskaan tule motivaatiopulansa takia oppimaan niin että voisivat sitä käyttää! Ja perustaidot omassa äidinkielessä jäävät tämän jalon kielen jalkoihin!
Itse olen Pohjois-Suomesta, enkä ole ikinä kuullut kenenkään puhuvan ruotsia niissä kaupungeissa, joissa siellä olen asunut. Ensimmäisen kerran kuulin ruotsia kauppajonossa Helsingissä. Miksi pakottaa ihmisiä opiskelemaan jotain, jolla ei ole mitään tekemistä heidän elämänsä kanssa???
[/quote]
Ei ole ruotsinkielen vika, ettei teidän kunnassanne panosteta erityisopetukseen! Minulla on kolme kuvaamasi kaltaista lasta, kaikilla kolmella on lukihäiriö ja tämän vuoksi he ovat erityisopetuksen piirissä. Sinun äidinkielen opettajana pitäisi myös reagoida oppilaittesi selviin lukihäiriöihin / oppimisvaikeuksiin ja auttaa heitä saamaan tukitoimia. Tarkoittaa sitä, että lapsien vaikeudet selvitetään ja niihin haetaan tukitoimia ja RAHAA. Pelkästään erityisopettaja ei ole auttava henkilö, vaan myös kouluavustajat auttavat lapsia. Siitä huolimatta voin sanoa, että kuvaillun kaltaiset ongelmat eivät välttämättä koskaan poistu. Minua itseäni turhauttaa se, että sen äidinkielen opiskelussa väännetään ja käytetään aikaa, kun koskaan myöhemmässä elämässä ei ole tarpeen tietää, missä sijamuodossa jokin sana on. Erityisesti näille oppilaille, joille oppiminen on muutenkin vaikeaa, se on poissa kaikesta muusta hyödyllisemmästä. Esim. keskimmäiseni, jolla on äärimmäisen vaikea lukihäiriö - puhuu, siis ääntää englantia täydellisesti, ja hän kykenee siis oppimaan kaiken muunkin kuulemalla. Mutta hän ei tee mitää sillä tiedolla, että jokin sana on esim. adessiivi.
Tässä ketjussa laitetaan ruotsin kielen syyksi kaikki mahdollinen työttömyydestä ja sossutukien vähyydestä alkaen. En ole pakkoruotsin kannattaja, mutta tuo on nyt vähän liikaa noin yleisesti ottaen.
Äänestän seuraavissa vaaleissa RKP:tä vastalauseeksi tälle ruotsikeskustelun pakkotuputtamiselle.
Ei ruotsinkurssien suorittaminen kyllä lukiossa eikä yliopistossa mitään lahjakkuutta vaadi. Kuka tahansa joka viitsii vaivautua vähän pääsee ne läpi. Sama varmaan siellä kauppiksessa. Vai jäikö ruotsin läpäisy siitä kiinni ettet käynyt tunneilla? Ainoat lukiossa ruotsin vuoksi mokanneet olivat tuollaisia tapauksia silloin kun minä sitä kävin.
Olisit varmaan saanut pakollisten lisäksi otettua jonkun kivan kielen jos olisit halunnut ja viitsinyt, tuskin se ruotsin pakollisuus sitä esti.
Ei näköjään mitään rajaa taas satuilulla. Mikä sä ap seuraavan kerran olet, Suomen presidentti? Olet just niin tyhmä että voisit yrittää sitä.
Ei pakkoruotsi ole elämääni pilannut, olen ponnistellut kovasti ja elätän perheeni ihan hyvin. Ärsyttää silti pakkoruotsi, siitä on aiheutunut minulle haittaa. Kuvasin asiallisesti mitä vaikutusta pakkoruotsilla on minulle ollut. Ei näy kelpaavan nämä argumentit pakottajille. Keskustelu kääntyy siis mollaamiseksi ja syyttelyksi.
RKP äänestys uhkailijalle, miksi juuri tämä todellisia haittoja esittävä keskustelu ärsyttää sinua? Pitäisikö munkin uhata nyt jollakin? En uhkaa.
Avauksessani esittämäni "uhkailu" oli pelkkää kiukun purkua. Halutaanko tästä pakkoruotsista tehdä vihan ja uhkailun pesäke?
Ap
Kaverini ei aikoinaan päässyt läpi ruotsista yo-kirjoituksissa eikä päässyt ylioppilaaksi. Onneksi hänen haluamansa koulu muuttui jotenkin vasta sen jälkeen, ja hän pääsi vielä opiskelemaan seuraavana syksynä pelkällä lukion todistuksella. Eli oli lähellä, että hänellä olisi tullut pakollinen välivuosi pelkän ruotsin takia. Nykyisin hän on ollut vuosia koulutustaan vastaavassa työssä Itä-Suomessa, jossa ei kyllä ruotsia koskaan tarvitse. Muutenkin on kaikin puolin fiksu nainen, mutta ilmeisesti ei kielellisesti lahjakas.
Ap, lääkitys kuntoon. Enkä usko hetkeäkään että tuollaisessa henkisessä tilassa oleva ihminen olisi yrittäjä. Vai että lähdet Tammisaareen vainoamaan ihmisiä. Ammattiapua ja heti.
Ystäväni ei päässyt läpi lukion englannista. Toinen reputti matikassa. Silti kumpikaan ei vaadi näitä aineita poistettavaksi opetussuunnitelmasta.
Ruotsi on niin helppoa, että jos vähän yrittää, pääsee heittämällä läpi! Ihme selittelyä!
Tosiasia on, ettei pakkoruotsin haitoista saa puhua lainkaan. Hyödystä kyllä pauhataan, mutta jos sanallakaan sanot että ruotsinopiskelusta ei ollut hyötyä tai oli jopa haittaa, olet tyhmä ja ties mitä. Sulle saa ihan vapaasti nauraa ja sua saa pilkata. Ruotsi on niin helppoa ja blaa,blaa. Tämä asia on täysin tabu, yhä vieläkin. Niin uskomattomalta kuin se kuulostaakin, Suomessa v. 2013 ei saa puhua pakkoruotsin aiheuttamista haitoista, ei yksilötasolla eikä yhteisötasolla. Ne kielletään täysin, leimaamalla vastapuoli tyhmäksi tai persuksi. Sulla on sananvapaus vain jos olet pakkoruotsin puolustaja.
Entäs pakkobiologia? En oo ikinä tarvinnut mihinkään. Pakkokemia? Vitun turhaa. Pakkomaantieto? Inhosin joka tuntia.
[quote author="Vierailija" time="02.08.2013 klo 21:18"]
[/quote]
Ei ole ruotsinkielen vika, ettei teidän kunnassanne panosteta erityisopetukseen! Minulla on kolme kuvaamasi kaltaista lasta, kaikilla kolmella on lukihäiriö ja tämän vuoksi he ovat erityisopetuksen piirissä. Sinun äidinkielen opettajana pitäisi myös reagoida oppilaittesi selviin lukihäiriöihin / oppimisvaikeuksiin ja auttaa heitä saamaan tukitoimia. Tarkoittaa sitä, että lapsien vaikeudet selvitetään ja niihin haetaan tukitoimia ja RAHAA. Pelkästään erityisopettaja ei ole auttava henkilö, vaan myös kouluavustajat auttavat lapsia. Siitä huolimatta voin sanoa, että kuvaillun kaltaiset ongelmat eivät välttämättä koskaan poistu. Minua itseäni turhauttaa se, että sen äidinkielen opiskelussa väännetään ja käytetään aikaa, kun koskaan myöhemmässä elämässä ei ole tarpeen tietää, missä sijamuodossa jokin sana on. Erityisesti näille oppilaille, joille oppiminen on muutenkin vaikeaa, se on poissa kaikesta muusta hyödyllisemmästä. Esim. keskimmäiseni, jolla on äärimmäisen vaikea lukihäiriö - puhuu, siis ääntää englantia täydellisesti, ja hän kykenee siis oppimaan kaiken muunkin kuulemalla. Mutta hän ei tee mitää sillä tiedolla, että jokin sana on esim. adessiivi.
[/quote]
Hei! Valitettavasti sitä rahaa ei kaikissa kunnissa ole, ja yhdellä erityisopettajalla voi olla valtava määrä oppilaita. Kouluavustajaa minun on turha kuvitella saavani, koska he ovat melkein täysipäiväisesti koulumme erityisluokissa. Toki minä kiinnitän huomiota oppimisvaikeuksiin, ja niin tekevät erityisopetkin (mehän jutellaan heikkojen oppilaiden edistymisestä monta kertaa viikossa), mutta kun heillä on tunteja rajallinen määrä kalenterissa niin minkäs teet! Heidän on pakko koittaa auttaa niitä samoja oppilaita siellä ruotsissa, etteivät jää ruotsin nelosen takia luokalle.
Voi helvetti nyt sentään.... Ap kirjoittaa todella SAIRAITA uhkauksia. Ja sitten kanssapersut uhriutuu että ei saa sanoa blaa blaa. Vittu mitä paskaa.
En jaksa lukea koko ketjua, mutta ihmettelen kuka ei opi ruotsia jos on hyvä kielipää. Sehän on ehkä helpoimpia kieliä maailmassa. Ja ihan vaan tiedoksi, tässä maassa on myös paljon töitä joissa ruotsin kielen taidosta on hyöytä erittäin paljon. Itsekin olen sellaisessa ja voin vain kiitellä tätä ns. pakkoruotsia että sain tämän työn.
[quote author="Vierailija" time="02.08.2013 klo 22:39"]
Entäs pakkobiologia? En oo ikinä tarvinnut mihinkään. Pakkokemia? Vitun turhaa. Pakkomaantieto? Inhosin joka tuntia.
[/quote]
Joo, aletaan nyt vetää ne kaikki muut kouluaineet tähän mukaan. Unohdit muuten pakkomatematiikan, sehän se yleensä on se aine joka aina muistetaan. Sorry nyt vaan mutta kun noiden "pakko"aineiden vertaaminen ruotsiin ei onnistu, ei sitten millään. Jos vähän mietit niin älyät sen kyllä itsekin. Noita luettelemias aineita sä tarvit, vaikka sitten vain yleisivistyksen kannalta, ruotsia et välttämättä koskaan.
[quote author="Vierailija" time="02.08.2013 klo 19:42"]Jos opinnot jäivät kiinni ruotsin kielestä, se on kyllä ihan oma vika. Se pakollinen ruotsin kielen kurssi (virkamiesruotsi vai mikä sen nimi nyt olikaan) on _todella_ helppo. Kun suurinpiirtein seiskaluokan ruotsinkirjan ekat sivut osaa (hej, jag heter Matti, vad heter du?) niin pääsee läpi. Jos olit kaikissa muissa aineissa hyvä, niin oli kyllä vain motivaation puute, joka esti sinua valmistumasta.[/quote]
Mutta kysymys kuuluu: Miksi sitä ruotsia pitäisi ylipäätään edes opetella, vaikka olisikin niin helppoa? Kyse on periaatteesta..
Mites itäsuomalaiset sitten? Mitä ihmettä he tekevät pakkoruotsilla?