Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ruotsinkielen pakollisuus esti koulutukseni - muita?

Vierailija
02.08.2013 |

Ruotsinkielen asemasta keskultaessa jotkut eivät hyväksy pakkoruotsi termiä. Oma kauppaopiston läpikäyminen jäi kiinni ruotsin kielestä, tämä esti myös jatko-opintoni, muuten sain kiitettäviä arvosanoja. Vapaaehtoinen kielivalinta olisi mahdollistanut minulle edes yhden vieraan kielen oppimisen ja jatko-opinnot.

Olenko tyhmä, lahjaton? Kielellisesti en ole lahjakas, muuten kyllä koulut on sujunut ja elämä muutenkin.

Koulutuspohjani on pakottanut minut yrittäjäksi, hyvä asia näin jälkikäteen tarkasteltuna. Nykyään työllistän 50 henkeä ja maksamme veroja ihan hirveästi...

Yrittäjänä olen kuitenkin ollut todella tiukilla vuosia, lainsäädäntömme on jättänyt myös minut hyvin huonolle sosiaaliturvalle yrittäjyyden vuoksi. Konkurssin jälkeen en saanut edes työttömyyskorvausta, saati muuta sosiaaliturvaa.

Haluatteko te ruotsinkieliset tätä? Pelottaako mihin katkeruuteen ja vihaan tämmöinen voi johtaa? Entä jos en ole ainut...itse voisin kuvitella että jonain päivänä rahoittaisin jotain ilkeää toimintaa. Jos joskus syrjäytyisin, voisin hyvin kuvitella itseni kiertämässä tammisaaressa pahoilla teillä.

Kielikeskustelu on ollut värikästä - onko siihen ihan hyvät syyt?

Kommentit (85)

Vierailija
1/85 |
02.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettekö pakottajat tajua miksi minun elämänkokemuksien jälkeen voi miettiä vihaisia ajatuksia suomenruotsalaisia kohtaan? Pakkoruotsi on vaikeuttanut elämääni todella paljon. Kuten myös muiden tarinoista huomaamme, vahinkoa on ollut muillekkin. Miksi tästä ei saisi puhua?

vähättelette kielellisiä vaikeuksia, samaan aikaan palstalla on avaus siitä kun jotkut ei opi ajamaan autoa. Moniko pääsis lähihoitajaksi jos pitäis osata % laskut koska ryhmä x vaatii?

En vaadi että koulutuksesta pitäisi ottaa pois tärkeitä asioita, ruotsin osaaminen ammatteihin valmistumisen edellytyksenä on politiikkaa. Aluksesta pitää olla oikeus valmistua ilman ruotsin opiskelua.

Pyydän anteeksi kun en osannut kirjoittaa aloitusta juuri oikein sanoin. keskustelua herättävästi ja asiallisesti. Voisko joku kielellisesti lahjakkaampi kirjoittaa uuden aloituksen fiksummin, kunhan suomeksi=).

Ap

Vierailija
2/85 |
02.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2013 klo 23:08"]

Eli olet jonkin sortin ääliö, jos et kyennyt ruotsia opettelemaan.

[/quote]

Kiitos, ihan fiksuna ihmisenä kylillä pitävät. Ymmärrätkö että kun lahjani on erinlaiset, ei kielelliset. Yritykseni pyörittää monen miljoonan liikevaihtoa ja työllistää 50 suomalaista.

Yleensä kauhistellaan jos nuorten pitäisi kantaa vastuuta esim. Kouluttautumisesta oikealle alalle, halutaanko pakkoruotsia vastustavat nuoret vastuuseen? 

Kovasti halutaan tarttua vain minuun ja minun tarinaani, eikö pakottavia huolestuta muiden keskeytyneet opinnot?

Tuntuuko ruotsinkielisistä hyvältä tämmöinen piilo iha teitä kohtaan?

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/85 |
02.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärsinkö oikein että ap on Suomen mittakaavassa ison yrityksen toimitusjohtaja ja hän itkee täällä miten pakkoruotsi on pilannut hänen elämänsä. Huokaus. Voi ap. Kyllä me tiedetään että sieltä kaupungin vuokrayksiöstäsi kirjoittelet työmarkkinatuella. En usko että sua voi auttaa enää yhtään mikään.

Vierailija
4/85 |
02.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2013 klo 23:08"]

Eli olet jonkin sortin ääliö, jos et kyennyt ruotsia opettelemaan.

[/quote]

Tässähän se on oikein asiallinen peruste pakkoruotsille. Kiitos! Joko kohta ajattelit taas vähän itkeä kuinka teitä pakkoruotsittajia aina kiusataan ja vainotaan?

Vierailija
5/85 |
02.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata yrittää tällaisia vedätyksiä jos on niin typerä ettei pysty yhtään arvioimaan minkäkokoisen yrityksen toimari kannattaa teeskennellä olevansa. Ei ihme ettei pakkoruotsi sujunut eikä kyllä varmasti yhtään mikään muukaan.

Vierailija
6/85 |
02.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan yläasteelta jo, minkälaista pakkopullaa ruotsin opiskelu oli suurimmalle osalle. Lähes puolet luokasta sai vitosen aineesta. Kolme vuotta opiskelivat, ja osasivat juuri sanoa kiitos ruotsiksi. Kun ei kiinnostanut eikä kukaan kokenut tarpeelliseksi. 

Hirveää yhteiskunnan varojen tuhlausta. Ruotsia ei tarvitse yhtään Suomessa, englannilla hoituu kaikki. Myös ruotsalaisten kanssa.

t. kolme vuotta yläasteella ja lukiossa kaikki kurssit ruotsia lukenut, ällän aineesta kirjoittanut. En aio KOSKAAN puhua (tai kirjoittaa) ruotsia, en ikinä, ihan siksi koska vituttaa tuollainen pakkotuputus ja yhteiskunnan varojen haaskaus. Montakohan sataa euroa minunkin ruotsin taidon kehittämiseen on käytetty, aivan turhaan. Näin useimpien kohdalla. (Kirjoitin ruotsin, koska sain siitä hyvät pisteet yliopistoon hakiessani.) Mieluummin olisin nekin tunnit käyttänyt johonkin hyödylliseen.

Vierailija
7/85 |
02.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2013 klo 23:29"]

Ymmärsinkö oikein että ap on Suomen mittakaavassa ison yrityksen toimitusjohtaja ja hän itkee täällä miten pakkoruotsi on pilannut hänen elämänsä. Huokaus. Voi ap. Kyllä me tiedetään että sieltä kaupungin vuokrayksiöstäsi kirjoittelet työmarkkinatuella. En usko että sua voi auttaa enää yhtään mikään.

[/quote]

Ei toi mikään suomen mittakaavassa iso ole. Miks sun pitää hyökätä persoonaan? Suomi on pullollaan koulunsa keskeyttäneitä menestyviä yrittäjiä. Kiitos asiallisista argumenteista.

Ap

Vierailija
8/85 |
02.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, mene jo nukkumaan. Muista pillerit.

Vierailija
9/85 |
03.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2013 klo 23:06"]

[quote author="Vierailija" time="02.08.2013 klo 19:54"]

[quote author="Vierailija" time="02.08.2013 klo 19:42"]Jos opinnot jäivät kiinni ruotsin kielestä, se on kyllä ihan oma vika. Se pakollinen ruotsin kielen kurssi (virkamiesruotsi vai mikä sen nimi nyt olikaan) on _todella_ helppo. Kun suurinpiirtein seiskaluokan ruotsinkirjan ekat sivut osaa (hej, jag heter Matti, vad heter du?) niin pääsee läpi. Jos olit kaikissa muissa aineissa hyvä, niin oli kyllä vain motivaation puute, joka esti sinua valmistumasta.[/quote]

Mutta kysymys kuuluu: Miksi sitä ruotsia pitäisi ylipäätään edes opetella, vaikka olisikin niin helppoa? Kyse on periaatteesta..

Mites itäsuomalaiset sitten? Mitä ihmettä he tekevät pakkoruotsilla?

[/quote]

Itäsuomalainen täällä opiskeli ruotsia ihan mielellään. Kumma kun me 80-luvulla Pohjois-Karjalassa onnistuimme opiskelemaan englannin ja ruotsin lisäksi myös saksaa yläasteen kahdeksannelta. Lukiossa sai vielä ottaa venäjän. Miten se nyt ei oppilailta onnistuisi, vaikka ollaan muuten muka niin viisaita?

[/quote]

Itäsuomalainen täällä myös. Kyllä minäkin sen ruotsin luin, vieläpä menestyksekkäästi, mutta jos saisin järjestyksen vaihtaa, niin ottaisin sen viimeisimpänä lukiossa. Miksi tätä ei voi minulle (lapsilleni) suoda? Pakkoruotsi kiusaa eniten juuri meitä, jotka haluaisivat panostaa muihin kieliin ja oppia ne hyvin.

Vierailija
10/85 |
03.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täälläkin yksi ruotsia aina pakkopullana pitänyt ja ihmetellyt. Korkeakoulututkinto on ja kaikki muut numerot 8-10, mutta ruotsi kutonen ja kirjoituksista B. Ei vain tunnu hyödylliseltä käyttää aikaa niin turhan opiskeluun, ei kuulu mun elämään. Säälittää ne jotka on huonoja koulussa ja joutuvat tankkaamaan sellaista potaskaa kuin ruotsin kieli. Vapaaehtoiseksi ja äkkiä kiitos.

Vierailija
11/85 |
03.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2013 klo 23:14"]

Ettekö pakottajat tajua miksi minun elämänkokemuksien jälkeen voi miettiä vihaisia ajatuksia suomenruotsalaisia kohtaan? Pakkoruotsi on vaikeuttanut elämääni todella paljon. Kuten myös muiden tarinoista huomaamme, vahinkoa on ollut muillekkin. Miksi tästä ei saisi puhua?

[/quote]

Nostetaanpa nyt sitten kissa pöydälle! Miksi te turhanvalittajat lietsotte ihmisryhmien välistä vihaa netissä 24/7? Ettekö jo saaneet kaipaamanne uhrin (Helsingissä työkyvyttömäksi hakattu nuori suomenruotsalainen bussikuski)? Lisääkö pitäisi saada? Entäs jos joku teikäläisistä pahoinpideltäisiin samalla tavalla puolikuoliaaksi? Alkaisiko teidän leiristä kuulua: uliuliuliuli...? Tiedät varmaan että viittaan herraasi ja Mestariisi ;C

Vierailija
12/85 |
03.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.08.2013 klo 00:40"]

[/quote]

Nostetaanpa nyt sitten kissa pöydälle! Miksi te turhanvalittajat lietsotte ihmisryhmien välistä vihaa netissä 24/7? Ettekö jo saaneet kaipaamanne uhrin (Helsingissä työkyvyttömäksi hakattu nuori suomenruotsalainen bussikuski)? Lisääkö pitäisi saada? Entäs jos joku teikäläisistä pahoinpideltäisiin samalla tavalla puolikuoliaaksi? Alkaisiko teidän leiristä kuulua: uliuliuliuli...? Tiedät varmaan että viittaan herraasi ja Mestariisi ;C

[/quote]

No jos joku nyt edes sanoisi hyvän syyn, jonka takia sitä ruotsia pitää opiskella. Leikisti kaksikielinen maa ja "minäkin olen tarvinnut" eivät ole niitä syitä. Kuten ei myöskään historia tai kullttuuri.

Vierailija
13/85 |
03.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.08.2013 klo 00:58"]

[/quote]

[/quote]

No jos joku nyt edes sanoisi hyvän syyn, jonka takia sitä ruotsia pitää opiskella. Leikisti kaksikielinen maa ja "minäkin olen tarvinnut" eivät ole niitä syitä. Kuten ei myöskään historia tai kullttuuri.

[/quote]

Palstoiltako luulet saavasi vastauksia hallinnonalan kysymyksiin? Lopeta ruikutus ja ala tekemään jotain hyödyllistä ylläpitosi eteen. Jos nämä ohjeet eivät riitä niin mietipä minkälaista sen puolikuoliaaksi pahoinpidellyn nuoren miehen nykyinen elämä on. Eipä ole mahdollisuuksia roikkua ja ruikuttaa keskustelufoorumeilla.

Minä puolustan heikkoja koska olen VAHVA nainen. 

Vierailija
14/85 |
03.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.08.2013 klo 01:03"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Palstoiltako luulet saavasi vastauksia hallinnonalan kysymyksiin? Lopeta ruikutus ja ala tekemään jotain hyödyllistä ylläpitosi eteen. Jos nämä ohjeet eivät riitä niin mietipä minkälaista sen puolikuoliaaksi pahoinpidellyn nuoren miehen nykyinen elämä on. Eipä ole mahdollisuuksia roikkua ja ruikuttaa keskustelufoorumeilla.

[/quote]

No enpä ole kuullut hakatusta bussikuskista, en asu Helsingin lähistölläkään. Ihmisiä hakataan monista syistä eri puolilla Suomea, mitä sä täällä siitä paasaat, syyttömiä me siihen ollaan. Ja minä nyt kysyn sitä täällä, kun hirveästi täällä(kin) sitä pakkoruotsia puolustetaan, mutta ei koskaan kerrota, että miksi.

Vierailija
15/85 |
03.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.08.2013 klo 01:03"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Ja miten sä niitä heikkoja puolustat? Haukkumalla muita netissä? Kieltämällä heiltä sananvapauden kun kyse on pakkoruotsista? On tosiaan puolustamista, se bussikuskikin varmaan kiittää. Sai sulta tosi paljon apua.

Vahva nainen sä olisit jos oikeasti kykenisit asiallisesti, muita haukkumatta, keskustelemaan tästä asiasta. Mutta eihän se onnistu, sä kykenet vaan haukkumaan muita ja päätät keskustelun sillä että käsket vastapuolen olla hiljaa. Hys, hys, koska pakkoruotsista ei saa puhua, muuten paljastuisi ettei sille oikeasti ole mitään järkevää perustetta. Sorry nyt vaan mutta tästä aiheesta saa keskustella. Ei ole mitään syytä lakaista asiaa maton alle.

Vierailija
16/85 |
03.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2013 klo 21:23"]

Tässä ketjussa laitetaan ruotsin kielen syyksi kaikki mahdollinen työttömyydestä ja sossutukien vähyydestä alkaen. En ole pakkoruotsin kannattaja, mutta tuo on nyt vähän liikaa noin yleisesti ottaen.

[/quote]

Älä myöskään unohda heikkoa libidoa ja huonoa flaksia vastakkaisen sukupuolen keskuudessa ;).

Vierailija
17/85 |
03.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2013 klo 19:27"]

Ruotsinkielen asemasta keskultaessa jotkut eivät hyväksy pakkoruotsi termiä. Oma kauppaopiston läpikäyminen jäi kiinni ruotsin kielestä, tämä esti myös jatko-opintoni,[/quote]

Kannattaa hankkia yksityisopettaja ja olla itse aktiivinen tunneilla. Tsemiä.

Vierailija
18/85 |
03.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, olet tyhmä ja lahjaton (vaikka hyvä mielikuvitus keksimään tällaisia tarinoita)! Muttta oli kuka tahansa, niin jos on koulussa hyvä ja vielä haluaisi opetella yhden vieraan kielenkin, niin kyllä siitä ruotsista olisi päässyt läpi ja ihan ok numerolla.

[quote author="Vierailija" time="02.08.2013 klo 19:27"]

..

Olenko tyhmä, lahjaton? Kielellisesti en ole lahjakas, muuten kyllä koulut on sujunut ja elämä muutenkin.

..

[/quote]

Vierailija
19/85 |
03.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi kieliääliö ilmottautuu.

Kyllä, olen surkea kielissä. Matemaattisesti olen lahjakas, yliopistossa opiskeltava matematiikka ja fysiikka ovat minulle helppoja. Osaan myös rakentaa taloja, vetää niihin sähköt ja tehdä miljoona muuta asiaa. Mutta en osaa ruotsia. Englantia on tarttunut vain ja ainoastaan sen takia päähän, kun sitä tulee joka paikassa vastaan, varsinkin netissä. Suomen opin suhteellisen hyvin koska lapsena olin kirjojen suurkuluttaja. Koulussa olin hyvä, siis niissä aineissa joissa olin lahjakas. Kielten kohdalla sitten komeilikin ne kuutoset kymppien ja ysien välissä. 

Niin, ja kaiken huipuksi olen ollut muutaman kuukauden Ruotsissa töissä. Enkä tarvinnut sielläkään ruotsia ensimmäistäkään sanaa. Suomessa pitää osata ruotsia jotta saa työpaikan, Ruotsissa ei tarvitse osata ruotsia että saa töitä.

(Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu ihan siitä että kello on kuusi aamulla ja olen taas kipujen takia nukkunut hurjat 0 tuntia, grr)

Vierailija
20/85 |
03.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.08.2013 klo 06:05"]

Yksi kieliääliö ilmottautuu.

Kyllä, olen surkea kielissä. Matemaattisesti olen lahjakas, yliopistossa opiskeltava matematiikka ja fysiikka ovat minulle helppoja. Osaan myös rakentaa taloja, vetää niihin sähköt ja tehdä miljoona muuta asiaa. Mutta en osaa ruotsia. Englantia on tarttunut vain ja ainoastaan sen takia päähän, kun sitä tulee joka paikassa vastaan, varsinkin netissä. Suomen opin suhteellisen hyvin koska lapsena olin kirjojen suurkuluttaja. Koulussa olin hyvä, siis niissä aineissa joissa olin lahjakas. Kielten kohdalla sitten komeilikin ne kuutoset kymppien ja ysien välissä. 

Niin, ja kaiken huipuksi olen ollut muutaman kuukauden Ruotsissa töissä. Enkä tarvinnut sielläkään ruotsia ensimmäistäkään sanaa. Suomessa pitää osata ruotsia jotta saa työpaikan, Ruotsissa ei tarvitse osata ruotsia että saa töitä.

(Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu ihan siitä että kello on kuusi aamulla ja olen taas kipujen takia nukkunut hurjat 0 tuntia, grr)

[/quote]

Tuohon voisi vielä lisätä, että Suomessa pitää olla paperissa tieto, että osaa ruotsia, käytännössä sitä ei monikaan osaa. Ja jos jossakin työssä oikeasti ruotsia tarvitaan, niin suomenkielinen ei sitä paikkaa saa, vaikka osaisi kieltä hyvinkin, vaan se menee suomenruotsalaiselle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi seitsemän