Nyt se olis, unelmien asunto...mutta sähkölämmitys!
Olen koettanut vältellä sähkölämmitystä, mutta tämä asunto on ihana, hyvällä paikalla ja juuri mitä olen etsinyt. Yhtiövastike on kutienkin aika alhainen, varmaan tuon lämmityksen vuoksi juuri kun taloyhtiölle ei ole siitä kuluja. Uskaltaako näinä aikoina ostaa sähkölämmitteisen rivarinpätkän? Kolmio kyseessä.
Kommentit (32)
[quote author="Vierailija" time="03.08.2013 klo 09:58"]
Ilmeisesti rivitalo? Sähkölämmityshän on sellaisessa ihan parasta, ei tarvitse maksaa naapurin mummon järjetöntä lämmittämistä eikä toisen naapurin suihkuhysteriaa. Jokainen maksaa itse omat lämmittämisensä ja voi halutessaa säästää lämmityskuluissa.
Sähkölämmitystä demonisoidaan aivan suotta.
[/quote]
Samaa mieltä.
Itselläni on varaava sähkölämmitys 105m2 erillistalossa, takka on. Talo on muutaman vuoden vanha, energialuokka A.
Nyt kesällä tulee 30-40 euron sähkölaskuja kuukaudessa, kylmimpinä talvikuukausina lasku ollut suurimmillaan 250 euroa. Talvella pidämme sisälämpötilan 22 asteessa. Koska maksamme sähkömme ja vetemme itse kulutuksemme mukaan, on vastike todella alhainen.
Lähistöllä on iältään ja kooltaan vastaavia kaukolämmöllä lämpiäviä taloja, ja niiden vastikkeet ovat jopa 500 euroa, ympäri vuoden. Tuohon päälle tulee sitten käyttövesi ja -sähkö. Tuollaiseen en minä koskaan muuttaisi, ei olisi varaa.
Sellaista ap:kin koettaa etsiä, että vesi olisi kulutuksen mukaan. Olen itse aika säästeliäs veden käytössä enkä halua maksaa siitä, että joku on tunnin suihkussa. Kiitos vastanneille, taitaa se tarjous kyllä lähteä, mutta tosiaan sitä takkaa ei ole eikä tuohon taloon taida pystyä laittamaankaan.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2013 klo 01:51"]
En ostais. Sähkö ei tule halpenemaan.
[/quote]
Mikä energia on halpenemassa tulevaisuudessa?
Nykyaikainen asunto lämpenee tietokoneilla ja telkkareilla, jotka toimii sähköllä, varsinaiseen lämmittämiseen ei ihan hirveästi energiaa kulu.
"Esitteen mukaan edellisellä asukkaalla lämmityskulut, siis pelkkä lämmitys, on arviolta ollut vajaa pari tonnia vuodessa."
Miten sähkölämmitteisessä asunnossa on voitu muka erotella lämmitys muusta sähkön kulutuksesta?
Pyydä nähtäväksi nykyisen asukkaan sähkölasku ja katso mitä siinä on arvioitu vuosikulutukseksi, siinä näet kokonaiskulutuksen ja muista että ilman sähkölämmitystäkin sähköä voi kulua noin tonnin edestä vuodesta, riippuu tietysti asunnosta ja omista kulutustottumuksista.
Euron vastike on vähän, keskimääräinen vastikehan alkaa olla nelisen eruoa neliölle, eli lämmityskuluissa säästö on siis yhtiövastikkeessa kolmisen erua neliölle. 3€ 80 neliön asunnossa tekee 2880€ vuodessa, takuulla ei sähköt lämmitykseen maksa lähellekkään noin paljon.
Faktahan on se että lämmitysenergiaa kuluuu paljon vähemmän kun sen joutuu maksamaan oman kulutuksen mukaan. Jos lämmitysenergia sisältyy vastikkeeseen, niin se tulee loppupeleissä kalliimmaksi, vaikka energia olisikin halvempaa, koska sitä kuluu enemmän.
Maalämpökinhän vaatii sähköä, tätä ei moni muista. Eiköhän tuo ole ihan arvio tuo lämmityksen osuus, uskoisin että on laskettu paljonko ko. kokoinen perhe vastaavassa asunnossa muualla kuluttaa sähköä. Öljyhän tulee loppumaan jossain vaiheessa, ja toisaalta sähkö on vaivaton, joskin sähkökatkojen aikaan voi tulla kovalla pakkasella kylmä, kun ei ole vaihtoehtoista lämmitysjärjestelmää. Tämä ehkä mietityttääkin eniten. Kyllä tuo vastike on tosi pieni. Pitää selvittää, hoitaako osakkaat huoltohommatkin itse, voi olla näin. Sitä en ole vielä selvittänyt eikä ainakaan esitteessä ole huoltofirman nimeä. Kiitos vastanneille, sain paljon tietoa. AP.
Meillä uudehko sata neliöinen rivitalo sähkölämmityksellä. Sähkölaskut koko vuodelle tasattuna alle 150€/kk. Ei ilmalämpöpumppua, takkaa poltetaan melko vähän.
Esimerkki sähkölaskusta: talomme on 145m2, lattialämmitystä on toiminnassa noin 50 neliön alueella (2 kylpyhuonetta, iso lastenhuone). Käytämme sähkösaunaa melkein päivittäin. Kodinelektroniikka vie paljon, meillä on useampi TV ja tietokone päällä, samoin kodinkoneet paljon käytössä.
Lämmityksen apuna on leivinuuni ja ilmalämpöpumppu, joka pitää miellyttävänä ehkä reilun puolet talosta. Käytämme sitä säästeliäästi jäähdytysmielessä, mutta kosteudenpoistossa ahkerasti.
Sähkölaskumme/ siirtokulut ovat noin 650e/2kk, eli hintaa on!
En silti vaihtaisi taloamme mihinkään. Jos olisi varaa, satsaisin vanhojen ikkunoiden tiivistämiseen ja maalämmön laittamiseen.
Meillä n. 150 m2 vanha puutalo, jossa sähkölämmitys. Lattialämmitys talvella kylpyhuoneissa ja yläkeittiössä, emme sauno, ei ole ilmalämpöpumppua. Kolme ihmistä, joista yksi teinityttö, joten pyykkiä ei nyt ihan kauheasti tule (ja kuivausrumpua käytämme vain lakanoille ja pyyhkeille). Suihkussa käymme kuitenkin kaikki päivittäin, ja varsinkin tytär harrastaa pitkiä, kuumia suihkuja, tähän varmaan menee aika paljon sähköä.
Sähkölasku ollut pahimmilaan talven kovilla pakkasilla n. 750 eur/2 kk, halvimmillaan nyt kesällä, n. 75 eur/ 2kk.
Kallistahan se on, mutta toisaalta jos olisi halvempi lämmitysmuoto, se olisi näkynyt talon hinnassa. Tai minä ainakin ajattelen niin, että säästimme ostohinnassa sen mitä nyt maksamme sähköstä, niin ei sähkölaskut niin harmita
Kyllä sähkölämmityksestäkin saa edullisen, jos käyttää Optiwattia. :)
[quote author="Vierailija" time="03.08.2013 klo 11:55"]
Minä olen katsellut myös asuntoja. Ne muutamat ihanuuden hyvällä sijainnilla, asunnon koko yms niin kappas van öljylämmitys. Ei kiitos.
Meillä on nyt omakotitalo 140m2 ja sähkälaskut talvisin 2kk noin 350€.
[/quote]
Itse asiassa mulle kelpaisi vain kaukolämpö tai maalämpö...jos maalämpö on valmiina.AP. Siis olen unohtanut laittaa, viestit 13 ja 24 on myös ap. Rivitalokämppä on ensisijaisena, mutta sopivan pienellä tontilla oleva ei kovin iso omakotitalo tai luhtitalokin kelpaa. Tilanne siis se, että paikkakunta vaihtumassa ja lapset lähdössä kotoa, eli ei olla ihan nuorta porukkaa enää.