Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten vähätuloisilla varaa matkustaa?

Vierailija
02.08.2013 |

Olen tässä ihmetellyt monen pienituloisen tai jopa työttömän ja sossun tuella elävän perheen matkusteluja. Oletko itse kenties pienituloinen? Onko perheessäsi työttömyyttä? Elätkö Kelan ja sossun tuella? Jos kuulut johonkin edellämainittuun ryhmään ja silti matkustelet tänä kesänä tai muulloinkin ulkomailla niin kerro ihmeessä miten se juuri sinun kohdallasi on mahdollista?

Meidän perheessä on työttömyyttä ja rahat ei todellakaan riitä mihinkään matkusteluun. Kaikki tuet on haettu ne mitä saa mutta niistä riittää vain peruskuluihin kuten ruokaan.

En ymmärrä kun tiedän monia ihmisiä joiden pitäisi olla köyhiä ja erittäin pienituloisia, eli työttömiä esim. yksinhuoltajia jotka elävät täysin tuilla tai sitten perheitä joissa toinen on työtön ja toinen saa melko huonoa palkkaa jotka kuitenkin matkustelevat. Pistää vaan miettimään että mistä ne rahat riittää kyseiseen elämään varsinkin yksinhuoltajien kohdalla. Tuleeko sossusta jotain säälirahaa perustukien päälle harkinnanvaraisena jos perhe tai lapset ovat moniongelmaisia tms.? 

Tiedän kuinka tiukkaa on elää tukien varassa ja pistää miettimään mistä ne extra rahat tulee että ulkomaanmatkoihinkin riittää rahat. Pimeää työtä vai mitä?

Jos kuulut itse edellämainittuun ryhmään eli tulojen perusteella sinun pitäisi olla köyhä (elät vaikka tukien varassa) mutta elintasosi ei ole niin kerropa hieman mikä on sinun taikasi kyseiseen elämäntyyliin.

Kommentit (68)

Vierailija
41/68 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu että monet ihmiset, jotka eivät onnistu säästämään, väittävät että ihan oikeasti rahat eivät vaan riitä mihinkään vaikka mitä tekisin!

Sitten kun kaivelee asiaa vähän syvemmin, niin taustalta paljastuukin jotain sellaista kuin "Pakkohan mun on nuo 4 bernhardinkoiraani ja kissani ruokkia, vai meinaatko että annan niiden kuolla nälkään!"

Ihmiset pitävät monia rahareikiään normaaliin elämään kuuluvina asioina...

Vierailija
42/68 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen miettinyt samaa. Minun tuloni kuukautta kohden ovat 500e/kk. Kesällä pääsen onneksi ristelylle, kun viimeinen opintolainan erä tulee kerralla! :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/68 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2013 klo 13:25"]

Kun pihistelee arjessa, niin helposti voi pienituloinenkin lomailla parikin kertaa vuodessa.

Säästötapoja arkeen:

-Asumisessa valitsee edullisemman ja "huonomman" asunnon

-Ei omista autoa

-Kulkee ison osan matkoista pyörällä/kävellen

-Ei lehtitilauksia, maksullisia tv-kanavia jne.

-Kirjaston hyödyntäminen. Ei siis tarvi ostaa kaikkea itselle.

-Ei tupakoi, ei käytä alkoholia (tai käyttää harvoin)

-Ei ulkona syömisiä. Ruoan kanssa muutenkin ostaa tarjouksia ja halppismerkkejä (esim. Pirkka)

-Ostaa vaatteet, huonekalut jne. käytettyinä kirppareilta

-Ei osta turhaa

-Ei värjää hiuksia ja kampaamokäynnit jättää muutenkin harvinaiseksi herkuksi

-Ei maksullisia harrastuksia: esim. juoksu vaatii pienen alkupanostuksen välineissä, mutta on sen jälkeen käytännössä ilmainen

Lisäksi lomamatkoillakin voi helposti rajoittaa rahantuhlausta kyttäämällä halpalentoja ja asumalla hostelleissa/retkeilymajoissa.

[/quote]

Noudatan kaikkia kohtia, eikä silti ole varaa matkustella :D

Vierailija
44/68 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 10:38"]

[quote author="Vierailija" time="02.08.2013 klo 13:25"]

Kun pihistelee arjessa, niin helposti voi pienituloinenkin lomailla parikin kertaa vuodessa.

Säästötapoja arkeen:

-Asumisessa valitsee edullisemman ja "huonomman" asunnon

-Ei omista autoa

-Kulkee ison osan matkoista pyörällä/kävellen

-Ei lehtitilauksia, maksullisia tv-kanavia jne.

-Kirjaston hyödyntäminen. Ei siis tarvi ostaa kaikkea itselle.

-Ei tupakoi, ei käytä alkoholia (tai käyttää harvoin)

-Ei ulkona syömisiä. Ruoan kanssa muutenkin ostaa tarjouksia ja halppismerkkejä (esim. Pirkka)

-Ostaa vaatteet, huonekalut jne. käytettyinä kirppareilta

-Ei osta turhaa

-Ei värjää hiuksia ja kampaamokäynnit jättää muutenkin harvinaiseksi herkuksi

-Ei maksullisia harrastuksia: esim. juoksu vaatii pienen alkupanostuksen välineissä, mutta on sen jälkeen käytännössä ilmainen

Lisäksi lomamatkoillakin voi helposti rajoittaa rahantuhlausta kyttäämällä halpalentoja ja asumalla hostelleissa/retkeilymajoissa.

[/quote]

Noudatan kaikkia kohtia, eikä silti ole varaa matkustella :D

[/quote]

Laittaisitko noita tuloja ja menoja näkyviin, niin tietäisi sit paremmin, mistä on kyse?

Vierailija
45/68 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tulot on alle 10000 vuodessa ja on varaa matkustaa noin kerran vuodessa, plus jotkut risteilyt. Kämppä halpa, syön noin 200e edestä kuukaudessa, laskuihin uppoaa pari kymppiä kuussa. Harrastan juoksua (ilmainen kunhan ostaa kengät), välillä käyn uimassa. Kirjastossa käyn usein, olenhan opiskelija. Ehkä kerran pari kuussa ravintolassa syömässä 10e annoksen. Matkoista: olen käynyt meksikossa, egyptissä, kanarialla, englannissa, saksassa, itävallassa, puolassa, tanskassa, islannissa, arabiemiraateissa, latviassa, virossa, venäjällä, ruotsissa, norjassa,... Oleellista on.myös se mitä tekee siellä perillä. Norjassa noustiin vuonoille, asuttiin teltassa ja autolla matkat. Bensaosuuteni oli noin 150euroa, siihen lisäksi ruoat, mutta olishan kotonakin syönyt. Kaikillehan tämä ei tietenkään kelpaa, pitää olla hotellia ja ravintolaa ja nähtävyyksiä. Mä tykkään luonnosta. Ajelu ympäriinsä vieraassa maassa on minusta myös kivaa. Auto ei ole mun, mut olis tarkoitus ostaa jossain vaiheessa, ehkä ensi kesänä kesätyörahoilla kun kohta valmistun niin on varaa vähän enemmän. Englannissa olin kaksi kuukautta, mutta töissä, samoin islannissa. Sain työkokemusta sekä matkailua. Ja rahaa, ulkomailla maksetaan paremmin.

Vierailija
46/68 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2013 klo 11:59"]Ei ne pienet tulot, vaan ne suuret menot! Jos elää tuilla, niin ei voi kauheen ihmeellisiä ruokia kaupasta ostella. Jos osaa elää säästeliäästi, niin kyllä sitä rahaa jää säästöönkin.[/quote]

ja kun kaikki työttömät ei lähellekkään ole kelan rahoilla. Liitolta voi työtön saada sen 2000 e kuussa joka on aika suuri verrattuna kelan 600 e

Vierailija
47/68 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

miehen palkka 1500 e kuussa ja minun kuntoutustuki 700 e. Ei saada asumistukea tai muuta ylimääräistä. Silti meille jää vuokran sähkön ja ruuan jälkeen 1200 e kuussa josta maksetaan noin joka toinen kuukausi 20 ex 2 puhe- ja nettiaikaa puhelimiin ja tietokoneen nettiin 30 e joka kestää 2 kk. Prepaidit siis kaikissa

arviolta pakollisuuksien jälkeen käytettäväksi jää 1000 euroa. Kaksi kuukautta kun säästää päästään jo hyville reissuille.

Vierailija
48/68 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkän ajan suunnittelu ja säästäminen. Itse suosin all inclusive matkoja, erityisesti turkkiin. All inclusivessa se hyvä puoli kun hyvän kohteen saat valkattua itelles niin ihan oikeasti et tartte reissuun rahaa jos haluat vaan löhöileen rannalle lasten kanssa, elämysmatkailu on erikseen.. all incissä ruokaa tulee joka tuutista, limsaa,vettä ja kaljaa  saa niin paljoko tykkää ja millon haluaa. 

yllättävän pienistä tulee säästöä tosi paljon, puhelin liittymät pikkusen halvempiin, lehtitilaukset pois, kalleimmat vanukkaat jää kauppaan ja säästötili johon ees 20 e kuussa nii kyllä se pitkän ajan suunnittelulla kummasti helpottaa

Vierailija
49/68 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pätkätöissä, työskentelen yleensä 2-4kk vuodesta. Menoni ovat todella pienet: pieni vuokra, ei autoa, ei lapsia jne. Matkustelen monta kertaa vuodessa. Osaan varata halvat lennot, asun hostelleissa ja olen ajatellut myös aloittaa sohvasurffailun. Olen tosiaan tottunut elämään opintotuella, kaikki siitä yli on minulle plussaa.

Vierailija
50/68 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se ole tuloista kiinni onko "varaa" matkustella vaan prioriteetista. Jos haluaa tuhlata rahansa ruokaan, ulkona syömiseen, vaatteisiin, tavaroihin,  kosmetiikkaan ym. turhuuteen niin eihän siitä mitään jää edes normaalituloisella.

Itse köyhänä YHinä olen laittanut matkustelun henkireikänä oman prioriteettilistan huipulle ja siksi me voidaan matkustella.

Tämä tarkoittaa sitä, että ostan 1-2 kertaa vuodessa jotain halpaa vaatetta itselleni, en osta ikinä huonekaluja tai pienempää kodin krääsää (tietenkin jos entinen menee rikki pitää säästää) hiukset värään 2x vuodessa itse, en ole käynnyt parturissa 5 vuoteen, lapsen hiukset leikkaan itse. Laskuja kuukaudessa on vain: puhelin + netti, matkakortti ja vuokra. 2 kk välein tulee sähkölasku.

Vierailija
51/68 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valmistumisen jälkeen olen saanut vain satunnaisia pätkätöitä, joten opiskeluaikainen kitkuttelu ja nuukailu on jäänyt päälle. Olen myös aina ollut säästeliäs. Saan Kelan päivärahaa, eli verojen jälkeen tilille putoaa vähän päälle 500 euroa kuussa. Muita tukia en ole hakenut. Tuolla 500 eurolla maksan osuuteni vuokrasta, ruoasta ja juoksevista kuluista + henkilökohtaiset menoni. Asun mieheni kanssa. Huvitukset maksan pätkätöistä kertyneillä säästöillä.

Käyn kerran, joskus kaksikin, vuodessa jossain eurooppalaisessa kaupunkikohteessa alle viikon kestävällä reissulla. Metsästän edulliset lennot ja hotellit, en tuhlaa paikan päällä, eli matkabudjetti pyörii jossain 500 euron pinnassa.

- Minulla ei ole autoa

- Olen lapseton

- En polta tupakkaa ja juon vain vähän alkoholia (huono viinapää tulee halvaksi)

- Asun keskustassa eli kuljen jalan joka paikkaan

- Tarvittaessa saan auton lainaan vanhemmiltani bensakulujen hinnalla

- En harrasta säännöllisesti mitään maksullista

- Olen alkanut pyrkiä kohti maltillista minimalismia ja lopettanut huvin vuoksi shoppailun. Ylimääräistä olen myynyt kirpparilla.

- Käyn kampaajalla viisi kertaa vuodessa

- Teen edullista ruokaa ja pakastan jämät

- Ulkona syödessä käyn pitsalla (20 euroa riittää)

- Puhun vain vähän puhelimessa

- En osta mitään osamaksulla tai luotolla (luottokorttia käytän netistä ostamiseen ja maksan heti kaiken pois), vaan säästän AINA etukäteen ja ostan sitten vasta kun on oikeasti varaa

- Minulla ei ole juurikaan sosiaalista elämää vaan viihdyn kotona :D

Summaten: olen vähätuloinen, mutta minulla on säästöjä. Lähes joka kuu menee miinukselle (siten että Kelan 500 euroa ei riitä ja käytän säästöjäni) mutta vain vähän ja hallitusti. En ole velkaa kenellekään.

Vierailija
52/68 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

kannattaa hyödyntää finnmatkojen, mitkä ne päivät nyt on, tarjouksia. 2 yhden hinnalla.

Vierailija
53/68 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On muitakin matkoja kuin ne Aurinkomatkojen Thaimaa-paketit. Tänään esim. näin mainoksen lennot Meksikoon 330 & Kuuba 150!

Vierailija
54/68 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin näin tänään halvan lennon. Matkustusaika vaan oli kaksinkertainen 2 vaihdon takia.

Vierailija
55/68 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen opiskelija ja elän opintotuella eli saan 469e/kk käteen. Viime vuonna reissuja kertyi kuusi, mutta yleensä matkustelen ehkä 3-4 kertaa vuodessa.

Miten? No kesätyöt tietenkin, mutta näin opintovuoden aikanakin voi säästää aika monessa asiassa.

Asun halvassa opiskelija-asunnossa poikaystäväni kanssa pyöräilymatkan päässä keskustasta, mutta tarpeeksi kaukana jotta vuokra on tosiaan halpa.

En harrasta sisustamista/koriste-esineitä, meillä on aika pelkistettyä mutta omasta mielestäni viihtyisää.

Käytän julkisia kulkuvälineitä, enkä ikinä kulje vaikkapa taksilla.

En tupakoi koskaan, ja juon hyvin harvoin (ja silloinkin vähän, ehkä nelisen annosta alkoholia illlan aikana).

En siis käy baareissa, ravintolassa syömässä kyllä joskus, mutta en mitään kallista silloinkaan.

Emme syö lihaa (olettaisin aika isoksi säästöksi) ja ostamme asioita tarjouksesta ja sesongin mukaan. Esim. appelsiineja saa tällä hetkellä aika kivaan hintaan, niistä saa maitorahkan ja syksyllä kerättyjen ja pakastettujen marjojen kanssa hyviä smoothieita (=hyvä ja edullinen lounas niille päiville kun opiskelee kotona).

Emme muutenkaan osta kaupasta mitään hintalappua ja kilohintaa katsomatta, saatika mitään valmisruokia tai valmissalaatteja.

Ostan laadukkaita vaatteita pari kertaa vuodessa alennusmyynneistä (=melkein ketjuliikkeiden hinnat, mutta parempi laatu).

En harrasta mitään maksullista, käyn juoksemassa ja kävelyllä, joogaan kotona ja käyn talon kellarikuntosalilla.

En tilaile mitään lehtiä tai ostele kirjoja vaan käyn kirjastossa.

Leikkaan itse hiukseni, värjäämättä ne ovat olleet jo monta vuotta. En myöskään käy kosmetologilla tai laita kynsiä tms.

En shoppaile meikkejä tai ihonhoitotuotteita, käytän ihonhoitoon kookosöljyä päästä varpaisiin, se sopii myös hiuksille vaikka saunaan.

Eikä mulla ole siis lapsiakaan.

Ylläolevat yhdistettynä halpalentoyhtiöihin + halpaan perusmajoitukseen, ja kohteessa järkihintaisten ravintoloiden/kahviloiden valitsemiseen ja välillä eväiden syömiseen, niin kyllä onnistuu matkustelu ihan mainiosti ainakin mulla!

Mutta joo eli siis priorisointi on avainsana täälläkin!

Vierailija
56/68 |
08.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En matkustele, koska olen pätkätyöläinen. Kun työsuhde loppuu, toisen täytyy alkaa. Ei ole lomaa. En uskalla käyttää säästöjä, koska ikinä ei tiedä saako sittenkään töitä. Onko seuraavassa kuussa varaa elää? Saan tästä touhusta rytmihäiriöitä.

Vierailija
57/68 |
08.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nuori äiti hoitovapaalla. Matkustetaan lapsesta ja pienistä tuloista huolimatta. Se on se miten rahaa käyttää ja mikä itselle on tärkeää. Käytän peruskosmetiikkaa ja sillointällöin ostan vaatettakin. Ja kun matkustetaan käytetään hyödyksi äkkilähdöt ja mahdolliset ulkomailla asuvat tutut..

Vierailija
58/68 |
08.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.02.2014 klo 23:40"]

En matkustele, koska olen pätkätyöläinen. Kun työsuhde loppuu, toisen täytyy alkaa. Ei ole lomaa. En uskalla käyttää säästöjä, koska ikinä ei tiedä saako sittenkään töitä. Onko seuraavassa kuussa varaa elää? Saan tästä touhusta rytmihäiriöitä.

[/quote]

Mulla sama, mutta en koskaan saa töitä heti kun edellinen pätkä päättyy. Ja koska elämäni on tällaista odotushuoneessa istuskelua, matkustan surutta aina työttömyysjaksoilla. Ostan halpoja äkkilähtöjä ja hyödynnän sen, että voin lähteä keskellä viikkoa. Nautin näin elämästä, kun siihen "normaalielämään" ei ole pääsyä vaikka olen koulutettu, osaava, pätevä ja mukava.

Vierailija
59/68 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En juo, en polta, EN OMISTA AUTOA!, ei mene rahaa vaippoihin tai lasten ruokiin, en tee heräteostoksia, ei ole naisen oikkuja maksettavana, oikeastaan en osta mitään muuta kuin jokapäiväisen ruuan ja jotain vaatteita kirppareilta.

Näin pystyy pistämään vähän sivuunkin. Kaiken lisäksi olen täydellisen tyytyväinen tähän elintasoon.

Vierailija
60/68 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulot 650-850 kuussa. Matkustaminen on henkireikä, joten pihistelen muussa ja väijyn tarjouksia. Toisaalta en vaadi luksusta matkoilta, vaan asun hostelleissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi viisi