Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten vähätuloisilla varaa matkustaa?

Vierailija
02.08.2013 |

Olen tässä ihmetellyt monen pienituloisen tai jopa työttömän ja sossun tuella elävän perheen matkusteluja. Oletko itse kenties pienituloinen? Onko perheessäsi työttömyyttä? Elätkö Kelan ja sossun tuella? Jos kuulut johonkin edellämainittuun ryhmään ja silti matkustelet tänä kesänä tai muulloinkin ulkomailla niin kerro ihmeessä miten se juuri sinun kohdallasi on mahdollista?

Meidän perheessä on työttömyyttä ja rahat ei todellakaan riitä mihinkään matkusteluun. Kaikki tuet on haettu ne mitä saa mutta niistä riittää vain peruskuluihin kuten ruokaan.

En ymmärrä kun tiedän monia ihmisiä joiden pitäisi olla köyhiä ja erittäin pienituloisia, eli työttömiä esim. yksinhuoltajia jotka elävät täysin tuilla tai sitten perheitä joissa toinen on työtön ja toinen saa melko huonoa palkkaa jotka kuitenkin matkustelevat. Pistää vaan miettimään että mistä ne rahat riittää kyseiseen elämään varsinkin yksinhuoltajien kohdalla. Tuleeko sossusta jotain säälirahaa perustukien päälle harkinnanvaraisena jos perhe tai lapset ovat moniongelmaisia tms.? 

Tiedän kuinka tiukkaa on elää tukien varassa ja pistää miettimään mistä ne extra rahat tulee että ulkomaanmatkoihinkin riittää rahat. Pimeää työtä vai mitä?

Jos kuulut itse edellämainittuun ryhmään eli tulojen perusteella sinun pitäisi olla köyhä (elät vaikka tukien varassa) mutta elintasosi ei ole niin kerropa hieman mikä on sinun taikasi kyseiseen elämäntyyliin.

Kommentit (68)

Vierailija
61/68 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2013 klo 12:04"]Me emme polta tai juo alkoholia. Laitapa ne rahat syrjään. Emme käy ravintolassa syömässä, emme edes donaldsilla. Siitäkin tulee kiva siivu.
[/quote]

Tuo on niin rasittava yleistys, että kaikki köyhät tuhlaavat ylenmäärin tupakkaan ja viinaan. Älä viitsi halventaa ihmisiä!

Itse en ole ollut köyhä sitten opiskeluaikojen, mutta näin työssäkäyvänäkään ei aina meinaa rahat riittää matkailuun, vaikken juo enkä polta.

Vierailija
62/68 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen ihmetellyt. Matkaan menee aina monta tonnia kuitenkin.. Ellei sitten ole paikan päällä tekemättä mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/68 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksin lintsireissu syö monta sataa nelihenkiseltä perheeltä. Sillä rahalla ostaisi kevyesti lentoliput etelään-itään-länteen.

Vierailija
64/68 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2013 klo 12:05"]

Se on taas se sossun kesälomaraha, jonka voi ottaa matkana tai käteen. Meillä otetaan nyt käteisenä, kun joulun veronpalautukset menee suoraan perintään.

[/quote]

Häh, saako sossusta muka oikein "kesälomarahaa"?

Minä olen pienituloinen omillani pärjäävä, mutta viimeisestä lomamatkasta on jo 25 vuotta.

Vierailija
65/68 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on varaa matkustaa vähintään kahdesti vuodessa, vaikka minä olen opiskelija vailla kesätöitä ja vaan mies käy töissä.

Nettona tulomme ovat n. 2200e/kk ja puolet menee jo vuokraan. Etsimme halvempaa asuntoa, mutta silti olemme pystyneet säästämään viikon pituiseen etelänlomaan, lähtö kk päästä!

Mutta siis me säästämme arjessa mm. näin:
- Ei enää autoa käytössä
- Kampaajalle/parturiin kerran puolessa vuodessa
- Emme käy baareissa/yökerhoissa kuin todella harvoin
- Vanhat vaatteet ovat käyttökelpoisia
- Siskon Netflix-tunnukset, yhteinen Spotify
- Ei lehtitilauksia
- Pyörällä pääsee töihin ja luennoille
- Suunnittelemme ruokaostokset (vaikka tästä lipsumme turhan usein...)
- Ruokaostoksia myös aasialaisista marketeista, monet tuotteet todella edullisia
- Ulkona syöminen on lähinnä sushibuffet kerran kuussa, ei hienoja illallisia

Matkalla säästöä kertyy näin:
- Halpojen lentojen metsästys incognito-tilassa
- Halvat hostellitkin kelpaavat (tosin nyt ollaan 1 yö kunnon hotellissa)
- Aamiainen hotellissa/hostellissa, lounas esim. subin tyylisessä "ravintolassa" tai vaikka kaupasta eväsleivät, vain päivällinen ravintolassa
- Maksullisia nähtävyyksiä/retkiä kohtuudella, ilmaistakin nähtävää kun yleensä riittää!
- Ei mitään tuliaisshoppailuja, lähinnä halvemmalla käyttötavaraa omaan tarpeeseen jos jotain tuomme

Asenteemme on, että mielummin halpa ulkomaanmatka kuin vähän korkeampi elintaso Suomessa.

Vierailija
66/68 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pienituloinen työssäkäyvä, en kuitenkaan suoranaisesti köyhä. Mitään tukia en saa. Matkustelu on mielestäni elämän suurimpia iloja ja se tuo minulle voimaa jaksaa eteenpäin. Siksi minusta on sen arvoista laittaa vähän rahaa sivuun matkoja varten, vaikka joutuisinkin elämään arjessa niukemmin.

Vierailija
67/68 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelen ja teen kesällä töitä, josta säästän elämiseen ja matkusteluun. Mies töissä ja ollaan vielä etäsuhteessa mutta huolehdimme omista kuluistamme ja matkakassasta. Lähdetään vuodenvaihteessa reissuun ja tiedän saavani veronpalautuksia, joista osa menee matkustamiseen. Mieluummin näen maailmaa kun ostan kalliita vaatteita tai tuhlaan muuten. En esimerkiksi kaipaa uusinta elektroniikkaa.

Vierailija
68/68 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan samaa ihmettelen kuin viestiketjun aloittaja! toinen meillä työtön ja toinen töissä, 2 lasta, ja varaa ei ole juuri koskaan matkustaa mihinkään. tuttavaperhe: toinen työtön, toinen äitiysvapaalla, 2 lasta ja joka vuosi ollaan kuukausia aasiassa yms. Ja toinen pariskunta, ei töitä, silti   painetaan ympäri maailmaa...ei voi käsittää!! ja omat rahat ei riitä juuri mhinkään. Tuntuu epäoikeudenmukaiselta!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi yhdeksän