Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten vähätuloisilla varaa matkustaa?

Vierailija
02.08.2013 |

Olen tässä ihmetellyt monen pienituloisen tai jopa työttömän ja sossun tuella elävän perheen matkusteluja. Oletko itse kenties pienituloinen? Onko perheessäsi työttömyyttä? Elätkö Kelan ja sossun tuella? Jos kuulut johonkin edellämainittuun ryhmään ja silti matkustelet tänä kesänä tai muulloinkin ulkomailla niin kerro ihmeessä miten se juuri sinun kohdallasi on mahdollista?

Meidän perheessä on työttömyyttä ja rahat ei todellakaan riitä mihinkään matkusteluun. Kaikki tuet on haettu ne mitä saa mutta niistä riittää vain peruskuluihin kuten ruokaan.

En ymmärrä kun tiedän monia ihmisiä joiden pitäisi olla köyhiä ja erittäin pienituloisia, eli työttömiä esim. yksinhuoltajia jotka elävät täysin tuilla tai sitten perheitä joissa toinen on työtön ja toinen saa melko huonoa palkkaa jotka kuitenkin matkustelevat. Pistää vaan miettimään että mistä ne rahat riittää kyseiseen elämään varsinkin yksinhuoltajien kohdalla. Tuleeko sossusta jotain säälirahaa perustukien päälle harkinnanvaraisena jos perhe tai lapset ovat moniongelmaisia tms.? 

Tiedän kuinka tiukkaa on elää tukien varassa ja pistää miettimään mistä ne extra rahat tulee että ulkomaanmatkoihinkin riittää rahat. Pimeää työtä vai mitä?

Jos kuulut itse edellämainittuun ryhmään eli tulojen perusteella sinun pitäisi olla köyhä (elät vaikka tukien varassa) mutta elintasosi ei ole niin kerropa hieman mikä on sinun taikasi kyseiseen elämäntyyliin.

Kommentit (68)

Vierailija
1/68 |
02.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äkkipäätään tulee mieleen, että ehkä vanhemmat kustantavat joskus matkoja köyhälle perheelle.

Vierailija
2/68 |
02.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne pienet tulot, vaan ne suuret menot!

Jos elää tuilla, niin ei voi kauheen ihmeellisiä ruokia kaupasta ostella. Jos osaa elää säästeliäästi, niin kyllä sitä rahaa jää säästöönkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/68 |
02.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän lomarahan matkustamiseen.

Yhden lapsen kanssa, etsimällä, pääsee edullisestikin reisssuun.

t. pienituloinen yh

Vierailija
4/68 |
02.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tiedän yhden maahanmuuttaja yksinhuoltajan joka menee joka kesä kotimaahansa pariksi kuukaudeksi viiden lapsensa kanssa. Kummasti ne rahat riittää lentolippuihin vaikka ehkä asuminen sielä sukulaisten nurkissa olisi ilmaista. Koko tämän loman ajan sossu maksaa kuuliaisesti perheen vuokran ja toimeentulotuki juoksee täysimääräisenä. Tuli vaan mieleen että entä jos sossu saisi selvillä että joku suomalaisperhe sukuloi pari kuukautta ulkomailla. Kyllä siitä varmaan tulisi vähintään jotain kyselyjä tai alenemista toimeetulotukeen.

Vierailija
5/68 |
02.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yh olen, muita tukia en tosin saa kuin as.tuen ja Kelalta minimi elatustuen 2 lapsesta, sekä l.lisän yh korotukset. Hassua mielestäni on kuitenkin se, että yh:t luokitellaan aina vähävaraisiksi. Rahaa jää pakollisten menojen jälkeen käteen 1200€. Tuosta jää kuukausittain säästöön 500€. Joten tämän yh:n taloudessa on varaa matkustellakkin )

Vierailija
6/68 |
02.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me emme polta tai juo alkoholia. Laitapa ne rahat syrjään. Emme käy ravintolassa syömässä, emme edes donaldsilla. Siitäkin tulee kiva siivu.

Vierailija
7/68 |
02.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on taas se sossun kesälomaraha, jonka voi ottaa matkana tai käteen. Meillä otetaan nyt käteisenä, kun joulun veronpalautukset menee suoraan perintään.

Vierailija
8/68 |
02.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äkkilähtöjä kytätään ja edullisempia matkoja.

Todellakin ei kyse ole tuloista vaan menoista. Koko vuoden säästelen ja laitan rahaa syrjään. Ikimaailmassa ei olisi varaa tupakoida tai alkoholia käyttää. Kaikki vaatteet kirppikseltä ja korjaan jos jotain menee rikki, en osta uutta. Sillä lailla sitten pääsee välillä matkallekin.

Vierailija
9/68 |
02.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isovanhemmat, pikavipit ja kulutusluotot tai vain hyvin sääteliäs elämäntyyli. Pimeät työt.

Vierailija
10/68 |
02.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on tullut puolittunut muutamassa vuodessa. Mä jäin pois töistä opiskelemaan toista ammattia ja miehen firma alkoi samaan aikaan mennä alamäkeen. Ollaan tosi pihejä nykyään, mutta matkoista ei tingitä paitsi otetaan halvempi hotelli kuin ennen. Mä en ole pariin vuoteen ostanut itselleni yhtään vaatetta, tukan värjään itse toisin kuin ennen, en harrasta mitään maksullista jne. Matkustetaan 2-3 matkaa vuodessa. Esimerkiksi viime vuonna oltiin maaliskuussa pitkä vkl Roomassa, kesäkuussa Kreikassa ja syyslomalla Kanarialla. Kekseliäisyys on kasvanut , kun ei ole varaa enää ottaa tuosta vaan reissuja. Esimerkiksi syysloma Kanarialla onnistui Norwegianin lennoilla alle 1000 Eurolla neljältä ja huoneistohotelli oli vain reilut 300 Euroa/vko. Tuohon hintaan ei syyslomasesonkina ikinä saisi matkatoimiston kautta matkaa. Roomaan lennettiin Ryanairlilla ja säädin lähtöpäiviä niin, että lopulta lennot maksoi neljältä alle 300 jne. Eli nykyään on pakko osata säätää ja säästää, jotta reissuun pääsee. Paikan päällä pyritään elämään järjellä, mutta syödään toki ulkonakin paljon ja lapset pääsee huvipuistoihin ja vesiliukuihin kyllä.

Vierailija
11/68 |
02.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on tulot hieman alle toimentulonormien. Olen yh. Toimeentulotukea en kuitenkaan hae, koska samat syyt, jotka mahdollistavat matkustelun aiheuttaisi sossussa ainakin osaksi  kielteisen päätöksen:

Vanhempani lahjoittavat meille lapsille välillä rahaa. Tuon rahan sitten laitan osaksi säästöön, osaksi matkustelemme.

Keräämme pulloja ja pullorahoista tulee matkustelun käyttörahat.

Joinain vuonna olemme lasten kanssa keränneet marjoja myyntiinkin.

Asumme joskus leirintäalueilla. Olemme hankkineet jälleen siskon perheen kanssa yhteisomistukseen kunnon teltat ja muut retkitarvikkeet.

Käytämme paljon myös hostelleja ja retkeilymajoja. Tulee edulliseksi, kun aamulla ja illalla voi syödä itse laitettua ruokaa. Päiväksi otetaan pienet eväät mukaan. Yleensä kuitenkin syödään ulkona kerran päivässä.

Matkustetaan maihin, joissa hintataso on edullisempaa kuin Suomessa. jos matkalta ostetaan jotain, niin ostetaan vain sellaista, mikä on tarpeellista.

Kaupunkilomilla saatetaan myös vuokrata huoneisto. Jälleen siksi, että saa laittaa sitä omaakin ruokaa.

Yövytään tuttavien tai tuttavien tuttavien  luona. Samoin tuttavat ja heidän tuttavansa saavat asua meidän luonamme. Olemme itse asiassa harkinneet soffasurffaustakin.

En osta lähes mitään oikealla hinnalla. Mausteita ja maitoa ei saa yleensä saa tarjouksesta, mutta muut tuotteet yleensä saa.

Yleinen säästäväisyys muutenkin. tavaroita hankitaan okieastaan vasta sitten, jos ilman ei tulla toimeen. Toisaalta myös ennakoidaan näitä välttämättömiä tarpeita.

Vierailija
12/68 |
02.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2013 klo 12:04"]

Yh olen, muita tukia en tosin saa kuin as.tuen ja Kelalta minimi elatustuen 2 lapsesta, sekä l.lisän yh korotukset. Hassua mielestäni on kuitenkin se, että yh:t luokitellaan aina vähävaraisiksi. Rahaa jää pakollisten menojen jälkeen käteen 1200€. Tuosta jää kuukausittain säästöön 500€. Joten tämän yh:n taloudessa on varaa matkustellakkin )

[/quote]

Eihän yh:t aina luokitella vähävaraisiksi mutta  vähävaraisten joukossa yh:t on suurin edustettu ryhmä koska heissä on oikeasti paljon työttömiä, kotihoidontuella eläviä tai todella pienipalkkaisia jolloin he oikeasti ovat vähävaraisia. Sinä todennäköisesti siis olet työssä ja jos palkkasikaan ei ole todella surkea niin et tietenkään kuulu vähävaraisten joukkoon vaan siksi että olet yh.

Vierailija
13/68 |
02.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsokaa mitä kaikkea teillä on ympärillänne ja laskekaa mitä voisi kuvasta poistaa. Meillä ei osteta koristepurnukoita tai mitään turhaa, ei lehtitilauksia, kirjastot on olemassa. Vaatteita ei osteta kaappiin pölyttymään, eikä kenkiä, kaikki käyttöön tai ei osteta. Tupakka, alkoholi : Ei tietenkään. Ruoka tehdään itse, emme mene ravintolaan. Luonnosta marjoja, pulloja, sieniä.

Ja kaiken kukkuraksi tämä ei edes tunnu kituuttamiselta, olemme niin tottuneet tähän elämän tyyliin.

Vierailija
14/68 |
02.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2013 klo 12:05"]

Se on taas se sossun kesälomaraha, jonka voi ottaa matkana tai käteen. Meillä otetaan nyt käteisenä, kun joulun veronpalautukset menee suoraan perintään.

[/quote]

Öö, onko tuo vitsi, provo tai joku muu sarkastinen heitto vaan onko sossulta todellakin mahdollista saada jotain kesälomarahaa perheen matkusteluun tai virkistäytymiseen?

Vierailija
15/68 |
02.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

11 jatkaa

Eräs tärkeimmistä asioista on se, että niin suvussamme kuin ystäväpiirissämme käytämme paljon yhteisiä tavaroita tai lainailemme tavaroita toinen toisillemme. Koska asumme kohtuullisen lähekkäin, niin homma hoituu todella helposti. Kaikilla ei tarvitse olla omia matkalaukkuja, rinkkoja ym.

Juhlissa ei tarvitse kaikki olla omia astioita. Siskon kanssa kun oli suurinpiirtein samanlainen maku, nin yhdessä valittiin astiasto. Näin, jos jommalla kummalla on juhlat, niin toisen astioista saa hyvän lisän.

1-2 kertaa vuodessa pidän kohta vanhenevien tuotteiden bileet. Ennen sinne tuloa, jokainen käy oman ruokakaappinsa, hygieniatuotteensa ja käsikauppalääkkeensä lävitse. Jos on itsellä jotain sellaisia tuotteita, joita ei todennäköisesti ehdi käyttämään ennen päivämäärän mentyä umpeen, niin tuo ne tuotteet sitten vaihdettavaksi johonkin muuhun.

Vierailija
16/68 |
02.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2013 klo 12:25"]

[quote author="Vierailija" time="02.08.2013 klo 12:05"]

[/quote]

Öö, onko tuo vitsi, provo tai joku muu sarkastinen heitto vaan onko sossulta todellakin mahdollista saada jotain kesälomarahaa perheen matkusteluun tai virkistäytymiseen?

[/quote]

Kyllä huono-osaisillakin on samanlainen oikeus matkustella ulkomaille sosialismi-suomessa. Jos ei ole omaa rahaa, niin otetaan se muilta. Kysykää omalta asemaltanne.

Vierailija
17/68 |
02.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen jo muutaman vuoden ottanut työpaikalta kaiken paperin joka pitää tuhota. Omistan lukollisen kaapin, vien kansion kerralla ja poltan paperit normaalin valkean joukossa. Tämän takia saan joka 2 vuosi työpaikan auton + tankin täyteen bensaa viikoksi käyttöön. Hyvissä ajoin varaan omenahotelleja, seuraan kampanjoita ja käytiin myös ystävän mökillä.

Ystävän sukulaisella on kirpputori muutaman sadan km päässä. 2 krt vuodessa hakee myytävät kotoa, hinnoittelee ne ja myy kunnes ovat myyty. Provikkaa ottaa 65 % . Sain kesäkuussa 500 e ja tämä summa riitti äidille ja 2 lapsen kotimaan matkaan.

Vierailija
18/68 |
02.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen matkustellut köyhyysrajan alapuolella. Silloin tärkeintä oli pitää säännölliset menot mahdollisimman pieninä: asuttiin pienessä edullisessa vuokra-asunnossa, ajettiin vanhalla autonrämällä, jota pystyi korjaamaan itse ja johon sai varaosat romuttamolta puoli-ilmaiseksi, ei ollut televisiota jne. Lisäksi kuukausittainen kulutus oli vähäistä, koska oltiin tarkkoja ruokaostosten kanssa, ei ostettu mitään kodin tavaraa ja vaatteitakin hankittiin vain tosi tarpeeseen. Matkatkin tehtiin tiukalla budjetilla: lennot Ryanairilta (siihen aikaan tarjoukset olivat tosi hyviä eikä niihin tullut päälle kaikkia mahdollisia ja mahdottomia lisämaksuja niin kuin nykyään) ja majoituskin mahdollisimman edullisesti.

Vierailija
19/68 |
02.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelija vastaa: voin säästää matkustusrahoja kesätyöpalkasta. Valitsen kohteen sen mukaan, että se on halpa, matkustan keskellä viikkoa, matkakohteessa syön paljon eväitä. En matkusta täysin halvimmalla tavalla (reppumatkailu) mutta kuitenkin selvitän edulliset vaihtoehdot.

Vierailija
20/68 |
02.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Komppaan numeroa 18. Joka säästää saadessansa se ottaa tarvittaessa. Toimeentulotuestakin voi säästää, etenkin jos välillä on jotakin palkkatuloakin, katsos ap kun jopa työssäkäyväkin voi saada toimeentulotukea. Ja lapset voivat voida silti ihan hyvin. Ja köyhällä voi olla vaikka rikas mummo, joka ei itse pysty matkustamaan enää, niin suo sen ilon perillisilleen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi seitsemän