Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen lääkäriperheen lapsi ja meillä syötiin aina eväitä

Vierailija
02.08.2013 |

huvipuistoissa, retkillä, matkoilla. Yövyttiin retkeilymajoissa eikä hotelleissa. Ostettiin vaatteita ja tavaroita kirpputoreilta jo ennen kuin siitä tuli yleisesti hyväksyttyä jne.

 

Kasvatustapa vaikutti minuun. Siksi minusta tuntuu todella omituiselta, että täällä osa halveksuu esim. eväiden syöntiä säästösyistä huvipuistoissa. Samoin tuttavapiirissäni. Ihan ääneen ihmetellään, että miksi viitsimme lähteä jollain pihistelylinjalla esim. Ruotsin automatkalle. Emme syö pääsääntöisesti ravintoloissa, vaan samoin kuin lapsuudessani, retkeilymajoissa asuessamme laitamme ruoan itse. Eväät aamulla mukaan, toisen ruoan joskus syömme ulkona.

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
02.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sitten kerrotte kavereille sen mihin te sitä rahaa käytätte, kun te näköjään siitä keskenänne puhutte. Ja se siitä.

Vierailija
22/47 |
02.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on toimittu aina samoin ja nyt oman perheen kanssa toimitaan edelleen. Lapsista on hauska syödä eväitä, huvipuistojen tarjonta on yl. ylihinnoiteltua moskaa eikä hamppari- pizzapuffa - linja oikein iske.

 

Kahviloissa toki käydään ja jätskiä kuluu, siinä meidän panoksemme huvipuistojen ja viihdekeskusten tarjontaan.

 

Esim Italiassa ollessamme kuittasimme yleensä lounaan kaupasta ostetuilla erilaisilla juustoilla/leikkeleillä, leipomotuotteilla ihanilla tomaateilla ja hedelmillä ja vain päivällisen söimme ravintolassa. Monet kauhistelivat meidän köyhäilylinjaamme itse olimme kuitenkin tyytyväisiä.

 

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
02.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän sipuleita vanhoissa sukkahousuissa, ettei niille tarvitse ostaa omaa purkkia.

 

t.Tuomari

Vierailija
24/47 |
02.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin on yleensä aina omat eväät esim. huvipuistoissa. TÄmä siksi, että en suostu maksamaan ylihintaa pahasta ruoasta. Sillä samalla rahalla saa todella herkulliset eväät.

 

Käydään kyllä ulkonakin syömässä, mutta silloin paikoissa, joista saa hyvää ruokaa. Hinnasta viis. Viimeksi miehen kanssa Chez Dominiquessa (ilman lasta tietty). Lastakaan ei viitsitä opettaa huonon ruoan makuun, joten ihan oikeissa rafloissa tämänkin kanssa käydään.

Vierailija
25/47 |
02.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän ikäisten lapsuudessa eväät oli ihan normi juttu. Meilläkin oli automatkoilla aina kahvit termarissa ja voileivät ja äidin leipomat pullat mukana. Siihen aikaan ei ollu ruokapaikkoja maanteillä joka välissä, huoltoasemat oli niitä Esson kuppiloita, joista sai munkkia ja kahvia. Mitään ABC huoltamoita ei ollut. Maanteillä oli pysähdyspaikkoja tosi kivoissa paikoissa järvien rannoilla ja siellä sitten pidettiin evästaukoa.

 

 

Vierailija
26/47 |
02.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2013 klo 11:46"]

[quote author="Vierailija" time="02.08.2013 klo 11:37"]

Mennään lastenvaunun kanssa aina bussiin, vaikka kirurgeja ollaan molemmat. Kyllä ilmaiset jutut on käytettävä.

[/quote]

 

Eikö lääkärien lapsilla saisi olla vaunuja? Vai eivätkö he saisi käyttää julkista liikennettä?

[/quote]

tottahan nyt kirurgien pitäis kulkea taksilla joka paikkaan, kun on varaa. olisi sit rahvaalle enemmän tilaa bussissa. ;) 

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
27/47 |
02.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2013 klo 11:43"]

[quote author="Vierailija" time="02.08.2013 klo 11:36"]

Käydään ilmaisissa museoissa ja taidenäyttelyssä, vaikka lompakko pullottaa niin ettei pas....taivu.

[/quote]

 

Juuri tällaisia  kommentteja tarkoitan. Miksi se on jollekulle niin suuri punainen vaate, että vaikka rahaa olisi, niin sitä ei halua ehdoin tahdoin syytää joka paikkaan?

 

Minkä takia rkas, varakas tai kohtalisesti toimeentuleva ei saisi käydä ilmaisessa museossa tai ilmaisessa taidenäyttelyssä? Miksi pitäisi mennä juuri silloin, kun museokäynti maksaa?

 

[/quote]

Ja miksei hyvin toimeentuleva saisi tehdä itse? On ihan punainen vaate, jos lääkäriäiti leipoo itse perheen leivät tai harrastaa käsitöitä. Miksi pitää "köyhäillä" jos ei oo pakko? Entäs jos on koulutuksestaan huolimatta käytännöllinen ihminen, josta on mukavaa tehdä kaikkea ihan itse?

Vierailija
28/47 |
02.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on ihana lukea, että on muitakin kaltaisiani. Ei olla lääkäreitä, mutta minusta on ihan järjetöntä maksaa monta euroa huvipuiston ranskalaisista, kun en niistä oikeasti pidä. Kyllä se on jo 20-30 euroa maksaa kun ostaa koko perheelle ne kuivat ranskalaiset ja colat päälle. Mieluummin omat eväät, joskus on termarikin mukana :) Miehen mielestä omien eväiden raahaaminen on järjetöntä, mutta minusta se on pikemminkin fiksua. Käydään kyllä ravintolassa välillä syömässä ja tykkäään siitä, mutta tuo grilliruoka on minusta vaan niin ylihintaista ja pahaa, etten oikeasti haluaisi käyttää siihen euroakaan, jos vain on vaihtoehto.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
29/47 |
02.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen joka haluaa, saa syödä eväitä huvipuistossa. Näin. Helpottiko. JA kyllä, sinäkin varakas saat niitä syödä. Kyllä, ihan tosi.

 

On se kumma, että jotkut ovat niin herkkähipiäisiä, että kun joku louskuttaa täällä nimettömänä jotain, niin herneet on nenässä. Huh huh. Joku joka haukkuu eväiden syöjiä köyhiksi...niin rikkaat hermostuu ja luulee, että apuva näytetäänkö me köyhältä .. HOHHOIJAA.

Vierailija
30/47 |
02.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen lääkäripereeen äiti ja ostin itselleni juuri uuden uimapuvun; käytettynä! Ostan pienempien lasten vaatteen lähes aina käytettyinä (kuitenkin hyväkuntoisina ja "oikeaa tyyliä"). Matkustamme paljon, mutta yövymme usein teltassa tai retkeilymajoissa. Eväät ovat itsestäänselvyys. Jätskejä ostetaan sitten paikan päällä.

 

Eikä kyse ole pihiydestä, vaan järkevyydestä. Ihan hölmöä olisi ostella jotain ylihinnoiteltuja pizzoja. Eikä meillä monen lapsen kanssa paljon muuhun ole varaakaan, ammateista ja tuloista huolimatta -mikäli haluamme jatkossakin matkustella paljon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
31/47 |
02.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsuudessa ei ollut ABC:ita joka kulman takana jossa olis voinut syödä. Siksi eväät jos nyt joka toinen kesä edes mentiin muualle kuin mökille.

Vierailija
32/47 |
02.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2013 klo 11:43"]

 

Minkä takia rkas, varakas tai kohtalisesti toimeentuleva ei saisi käydä ilmaisessa museossa tai ilmaisessa taidenäyttelyssä? Miksi pitäisi mennä juuri silloin, kun museokäynti maksaa?

 

[/quote]

 

Mä en ole nähnyt täällä (tai kuullut missään) tuollaisia väitteitä, tosin vietän av:lla vain 23h/vrk, joten jokunen ketju on voinut jäädä lukematta.

 

Minä olen pienituloinen ja joskus hyödynnän noita ilmaisia päiviä, mutta tungos saattaa olla sellainen, ettei museosta tai näyttelystä voi kunnolla nauttia. Siispä maksan mieluummin kuin kuljen karjalauman mukana taululta toiselle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
33/47 |
02.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli myös aina eväät. Vanhemmat vieläkin reissaa eväiden kanssa jopa laivalla. Saattavat pärjätä viikon matkan Nizzassa alle 300 Eurolla, koska närsivät patokia hotellissa ja ehkä pari kertaa viikon aikana "tuhlaavat" Mäkkärissä. Tuohon rahaan käyvät nähtävyyksissä ja kiertelevät. Puolet budjetista menee varmaan kulkemisiin, koska niistä eivät pihistä paitsi taksia ei koskaan käytetä.

 

Vanhemmat ei ollu lääkäreitä vaan lukion opeja, mutta palkka oli tosi hyvä niillä tuntimäärillä, äiti painoi iltaisin toista työtä iltalukiossa ja heillä on perintönä tullut sijoituksia, joista tuli pääomatuloina kolmas palkka. Rahasta siis ei ollut kiinni. Se vaan oli se tyyli. Lapset saattoi reissussa saada hampparit, mutta itselleen eivät ostaneet koskaan. Enimmäkseen kuitenkin eväillä mentiin kaikki reissut. Matkustavat aika paljon nykyään, mutta aina erittäin edullisessa hotellissa ja tosiaan ulkona ei syödä pahemmin. Viimeksi Italian reissulla punkkasivat sellaisessa hotellissa, jossa ei ollut edes omaa kylppäriä huoneissa.

Vierailija
34/47 |
02.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan sitten vaikka insinööriperhe ja hyvätuloinen sellainen. Lapsia meillä on 3. Ja mekin syömme eväitä. Tällä tavalla meillä on ensinnäkin varaa useampaan reissuun vuodessa. Me olemme reissussa joka vuosi vähintään kerran, kun taas esim. esikoiseni isän perhe (siis exäni uusi perhe) ei reissaa likikään joka vuosi.

 

Meillä matkat ovat usein olleet automatkoja pohjoismaissa, ollaan käyty esim. Kolmårdenissa, Astrid Lingren Världissä, Legolandissa, Öölannissa ja Gotlannissa jne. Eväiden ansiosta meillä on varaa matkustella useammin.

 

Ja kyllä meilläkin käytetään rahaa, perheen isoimmat kuluerät ovat varmasti asuminen, lasten harrastukset ja ruoka. Vasta sitten tulee matkailu, jota meillä kuitenkin kaikki rakastavat.

 

Mulle on ihan sama miten muut reissaavat, mutta jos me eväitä syömällä voidaan tehdä useampi matka vuodessa, niin toimtaan jatkossakin. Ja ihan varmasti huvipuistoreissullekin tulee eväät mukaan, vaikka toki siellä syödään jätskit tai hattarat. Niillä eväillä kun säästetään yhden rannekkeen hinta. Meillä on ainakin lapset niin erilaisia huvittelijoita, että yhdellä aikuisella on pakko olla ranneke.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
35/47 |
02.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäin miettimään, onko lääkäriperheen äiti lääkäri vai lääkärin puoliso?

Vierailija
36/47 |
02.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2013 klo 12:35"]

Jäin miettimään, onko lääkäriperheen äiti lääkäri vai lääkärin puoliso?

[/quote]

 

Ap:n lapsuuden perheessä äiti olis sekä lääkärin puoliso, että lääkäri.

Vierailija
37/47 |
02.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2013 klo 12:35"]

Jäin miettimään, onko lääkäriperheen äiti lääkäri vai lääkärin puoliso?

[/quote]

 

Joko, tai tai molempia?

 

Minä kirjoittelin tonne ylemmäs harrastavani käsitöitä ja syöväni eväitä ja olen itse lääkäri, puolisoni on toisella alalla.

Vierailija
38/47 |
02.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuo eväiden syönti nyt oikeastaan liity meidän kolmi-nelikymppisten lapsuudessa mitenkään tuloluokkaan tai mihinkään muuhunkaan. Se oli ihan yleinen käytäntö tuohon aikaan. Ravintoloissa ei käyty lasten kanssa yleisesti syömässä, koko ravintolakäsityshän oli ihan toinen kuin nykyään (syntinen viinanjuontipaikka....) ja huoltoasemille ei yleensä tupakansavuun menty paikkakunnan maatalonisäntien ja vanhojenpoikien kanssa kahvikupin ja munkin ääreen istumaan, ei ollut mitään ABC-tyyppisiä perheille suunniteltuja ravitsemusasemia tuohon aikaan. Sotien aikana ja jälkeen syntyneillä vanhemmilla oli muutenkin tarkka asenne rahaan ja ruokaan. Jos kotoa sai leipää, pullaa,mehua ja kahvia mukaan, ei sitä matkalta tarvinnut ostaa - itse asiassa oli vähän tyhmä, laiska ja saamaton, jos näin teki. 

Vierailija
39/47 |
02.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me matkustamme New Yorkiin kerran vuodessa ja yövymme siellä teltassa syöden kuivaa leipää.

 

Olemme yritysjohtaja ja toimitusjohtaja

Vierailija
40/47 |
02.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas inhosin jo lapsena syödä lämpimiä, nahistuneita eväsleipiä metsässä hyttysten seassa, enkä tiedä ällömpää kuin pehmeähkön banaanin tai kuorittujen kananmunien löyhkä junavaunussa...

 

Olen myös akateeminen ja nautin istuutua mieheni ja lasten kanssa lomilla hotellin (mieluiten väh. 4:n tähden) valmiiseen aamiaispöytään. Kunnon lounas ja iltaruoka ravintolassa kuuluvat myös olennaisina osina lomanautintoon!

 

Käymme tosin myös arkena mieluummin kunnon ravintolassa syömässä kuin tekisimme eväsretken lähimetsään.