Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ovatko ainejärjestöt, osakunnat ja muut opiskelijoiden etujärjestöt ja ylioppilaskunnat aina ilkeää sisäpiirimeininkiä?

Vierailija
09.08.2020 |

Olen opiskellut elämäni aikana kahdessa AMK:ssa sekä yhdessä yliopistossa, ja valmistunut AMK:sta ja yliopistosta. Näin jälkeenpäin asioita miettien, oman kokemukseni mukaan kaikki tuollaiset opiskelijatoimintaan liittyvät järjestöt ovat käsittämätöntä sisäpiirimeininkiä, ei sitten niinkun millään tavalla "inclusive" joka taitaa olla jonkinlainen poliittinen muotisana nykyään. Tuntuu, että kaikki opiskelijajärjestöt ovat olemassa vain kahta asiaa varten:
1) jotta sisäpiiri eli toiminnassa vahvasti mukana olevat ja sisäpiiriin hyväksytyt pääsevät pitämään kivaa sekä käyttämään korkeakoulun ja opiskelijoiden rahoja, ja saavat samalla tästä merkintöjä CV:hen
sekä
2) jotta sisäpiiri pääsee kultakin vuosikurssilta sulkemaan kaikesta vuosikurssin opiskelijaporukasta sosiaalisesti ulos päättämäänsä porukkaa (yleensä niitä, jotka eivät sovi alan stereotypioihin)

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taas tää osakuntahullu avaa uutta ketjua. Saas nähdä mikä vääryys tällä kertaa iskee.

Aloitukseen vastauksena etten ole ainakaan isompien järjestöjen olevan kun noissa tuppaa vaihtumaan väkisin väkeä vuosittain osan valmistuessa ja toisten aloittaessa. 

Mikä osakuntahullu? Tämä on ensimmäinen kerta kun keskustelen tästä netissä. Taidat itse olla "hullu-hullu", kun täytyy jokaisesta aiheesta keksiä "taas xxxxxx-hullu on täällä" tyyppistä huutelua.

t. ap

ekaa päivää internetissä ja silti tiesit että täällä näitä x-hulluja liikkuu? melkoista

Vierailija
22/36 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taas tää osakuntahullu avaa uutta ketjua. Saas nähdä mikä vääryys tällä kertaa iskee.

Aloitukseen vastauksena etten ole ainakaan isompien järjestöjen olevan kun noissa tuppaa vaihtumaan väkisin väkeä vuosittain osan valmistuessa ja toisten aloittaessa. 

Mikä osakuntahullu? Tämä on ensimmäinen kerta kun keskustelen tästä netissä. Taidat itse olla "hullu-hullu", kun täytyy jokaisesta aiheesta keksiä "taas xxxxxx-hullu on täällä" tyyppistä huutelua.

t. ap

ekaa päivää internetissä ja silti tiesit että täällä näitä x-hulluja liikkuu? melkoista

Ensimmäinen kerta kun keskustelen _tästä aiheesta_ netissä.

t. ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei aavistustakaan. Olen valmistunut yliopistosta. Bilettänyt opiskeluaikana opiskelijabileissä. Hauskaa oli, en missään vaiheessa kuulunut mihinkään salaiseen suljettuun sisäpiiriin. Omat kaveriporukat ja opiskelijakaverit tarjosivat ihan riittävästi seuraa.

Vierailija
24/36 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. ap

t. ap

Etkä sattunut näkemään niitä sataa samanlaista katkeraa osakuntavuodatusta sisältävää ketjua seuratessasi palstaa ja oppiessasi x-hulluista?

Eipä sinänsä, en ole edelleenkään nähnyt mitään tuon kaltaistakaan yliopistojen ainejärjestöissä mutta ehkä se on joku humanististen alojen erityispiirre, tai ehkä syrjäseutujen pikkuyliopistojen. 

Vierailija
25/36 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirveen vaikeeta päästä ineen kun menee vaan vaaleihin ehdolle, en minäkään tuntenut ketään edellisestä hallituksesta kun fuksina menin ja pääsin hallitushommiin heti. Meidän toimikunnissa on ollu aina paljo porukkaa, eli ainejärjestöhommat eivät kosketa vaan paria hassua ihmistä. Mukaan pääsee pitkin vuotta jos vaan haluaa. Avoimiin kokouksiin ei kyllä tule ikinä ketään mikä meille on ollut aina harmi kun olisi kiva jos muitakin kiinnostaisi itse järjestön asiat kun vaan hallituslaisia.

Avaus on turhaa yleistystä, ja vielä oletetulta korkeakoulutetulta.

Vierailija
26/36 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hirveen vaikeeta päästä ineen kun menee vaan vaaleihin ehdolle, en minäkään tuntenut ketään edellisestä hallituksesta kun fuksina menin ja pääsin hallitushommiin heti. Meidän toimikunnissa on ollu aina paljo porukkaa, eli ainejärjestöhommat eivät kosketa vaan paria hassua ihmistä. Mukaan pääsee pitkin vuotta jos vaan haluaa. Avoimiin kokouksiin ei kyllä tule ikinä ketään mikä meille on ollut aina harmi kun olisi kiva jos muitakin kiinnostaisi itse järjestön asiat kun vaan hallituslaisia.

Avaus perustuu elämänkokemukseen.

t. ap

Vierailija
27/36 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. ap

Mutta vielä ei ole tullut tarpeeksi maileja mittariin että ymmärtäisit ettei sinun kokemuksesi ole yleistettävissä?

Joka hiton kerhoon voi syntyä klikkejä mutta se ei tarkoita että kaikissa niitä on.

Vierailija
28/36 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. ap

Mutta vielä ei ole tullut tarpeeksi maileja mittariin että ymmärtäisit ettei sinun kokemuksesi ole yleistettävissä?

Joka hiton kerhoon voi syntyä klikkejä mutta se ei tarkoita että kaikissa niitä on.

Olet oikeassa, olisi pitänyt kirjoittaa "lähes aina" tai "useimmiten" sen sijaan, että kyselin pelkästään että ovatko järjestöt aina tällaisia.

t. ap

Vierailija
29/36 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. ap

t. ap

Etkä sattunut näkemään niitä sataa samanlaista katkeraa osakuntavuodatusta sisältävää ketjua seuratessasi palstaa ja oppiessasi x-hulluista?

Eipä sinänsä, en ole edelleenkään nähnyt mitään tuon kaltaistakaan yliopistojen ainejärjestöissä mutta ehkä se on joku humanististen alojen erityispiirre, tai ehkä syrjäseutujen pikkuyliopistojen. 

AMK:ista Metropolia ja Turun AMK, ja yliopistoista Turun yliopisto.

t. ap

Vierailija
30/36 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elämässä pärjää oikein hyvin myös ilman mitään opiskelun aikaisia järjestöjä.

No jaa. Kyllä ne opiskeluajan verkostoitumiset avaa ihan eri tavalla mahdollisuuksia elämään

Vierailija
31/36 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jaa. Kyllä ne opiskeluajan verkostoitumiset avaa ihan eri tavalla mahdollisuuksia elämään

Joo se on kyllä huomattu, että lahjattomimmat nostelee toisiaan työelämässä, ja sopii molemmille, kun ei ole mitään aitoa osaamista jonka perusteella olisi nostetta ilmankin ns. verkostoa.

Vierailija
32/36 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kokemuksia kuppikuntaisuudestakin, mutta pääosin opiskelijatoiminta on näyttäytynyt hyvinkin vieraanvaraisena ja kaikille avoimena. (Olen kyllä itse hyvin ulospäinsuuntautuva ja kai sitten "sosiaalisesti lahjakas": kavereiden mukaan löytäisin juttuseuraa vartissa autiolta saarelta. :D)

Oma huomioni on, että toiveet ja odotukset toiminnalta ovat ihmisillä erilaisia. Ehkä ne, jotka kokevat usein ulkopuolisuutta odottavat liikaa toisilta ihmisiltä? Mukaan pitää mennä itse, pitää aktiivisesti tehdä oma tila ja löytää paikkansa. Harvoin kukaan tulee raahaamaan toimintaan mukaan.

Vierailija
33/36 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta kai kaikkiin järjestöihin syntyy joku sellainen oma ydin ja sisäpiiri, mutta kyllä niihin ainejärjestöihin varsinkin pitäisi olla aika helppo päästä sisään ja tapahtumat järjestetään niin, että niissä viihtyy kaikki. Voi toki olla, että ylioppilaskunnissa pitää osallistujalla olla jonkinlaista opiskelijapoliittista kiinnostusta ennen kuin pääsee sisälle. Kuitenkin ainejärjestöt, killat, osakunnat ja mitä näitä nyt on, ovat opiskelijoita varten ja periaatteessa kaikki toiminnasta kiinnostuneet ja valintakriteerit täyttävät (opiskelijastatus) otetaan useimmiten avosylin vastaan.

Itse en opiskeluaikana ollut siellä"sisäpiirissä" eli aktiivinen toiminnassa, mutta osallistuin kyllä tapahtumiin. Koskaan en ainakaan omassa killassa havainnut mitään ilkeilyä sieltä aktiivien taholta.

Usein, ainakin omien havaintojeni mukaan, järjestöihin syntyykin tietynlainen sisäpiiri, joka joko risteää vuosikurssin bilettäjäsisäpiirin kanssa, tai joskus on jopa käytännössä täysin sama asia kuin bilettäjäsisäpiiri. Yleisemmin kuitenkin niin, että bilettäjäsisäpiiriin kuuluu joitain ihmisiä, jotka kuuluvat myös järjestöjen sisäpiireihin. Tällä tavalla järjestöporukkaan voi kuulua myös ulkojäsenenä, vaikka ei olisikaan järjestöjen toiminnassa mukana.

Ne, jotka sitten jätetään kokonaan kaiken opiskelijatoiminnan ja kaveriporukoiden ja ihan minkätahansa laisen ajanvieton ulkopuolelle, ovat siitä joukosta opiskelijoita, jotka eivät kuulu sen paremmin järjestöjen kuin bilettäjienkään sisäpiireihin.

En täysin ymmärtänyt. Meillä oli aikoinaan hauska oma kaveriporukka saman aineen opiskelijoiden kanssa, ravattiin bileissä ja juhlittiin muuten, harrastettiin. Opiskelijabileethän ovat yleensä kaikille, siellä kävi satoja ihmisiä eikä mitään sisäpiiriä ollut. Yksikään meistä ei toiminut ainejärjestöissä tai vastaavissa. Emme huomanneet myöskään ruokalassa syrjintää ja juttelimme avoimesti myös muille eli ryhmä oli löysästi määritelty porukka eikä salaseura.

Vierailija
34/36 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo se on kyllä huomattu, että lahjattomimmat nostelee toisiaan työelämässä, ja sopii molemmille, kun ei ole mitään aitoa osaamista jonka perusteella olisi nostetta ilmankin ns. verkostoa.

No tämäpä juuri. Naurettavaa hommaa.

Vierailija
35/36 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman humanistisen alan kokemuksen mukaan on, mutta ei nää inside-piiriläiset mitenkään erityisen verkostoituneita työelämässä ole.

Vierailija
36/36 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on kokemuksia kuppikuntaisuudestakin, mutta pääosin opiskelijatoiminta on näyttäytynyt hyvinkin vieraanvaraisena ja kaikille avoimena. (Olen kyllä itse hyvin ulospäinsuuntautuva ja kai sitten "sosiaalisesti lahjakas": kavereiden mukaan löytäisin juttuseuraa vartissa autiolta saarelta. :D)

Oma huomioni on, että toiveet ja odotukset toiminnalta ovat ihmisillä erilaisia. Ehkä ne, jotka kokevat usein ulkopuolisuutta odottavat liikaa toisilta ihmisiltä? Mukaan pitää mennä itse, pitää aktiivisesti tehdä oma tila ja löytää paikkansa. Harvoin kukaan tulee raahaamaan toimintaan mukaan.

omakehu

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi neljä