Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Heikotus, huimaus, väsymys ja labrat normaalit. APUA?

Vierailija
09.08.2020 |

Olo on niin huono, että ihan hirvittää, miten jaksan parin viikon päästä palata töihin loman jälkeen. Olen 30v lievästi ylipainoinen nainen. Ennen jaksoin kävellä koiran kanssa reippaita puolentoista tunnin lenkkejä, mutta nyt korttelinkin kiertäminen tuntuu lähes ylivoimaiselta. Oireina mm. heikotus, huimaus, kylmä hiki, päänsärky, sydämen tykytys, väsymys... Oireet pahentuneet pikku hiljaa parin kuukauden aikana. Kävin lääkärissä eikä matalan verenpaineen (ollut aikaisemminkin) lisäksi löytynyt muuta poikkeavaa. Syön monipuolisesti vähän alle kulutukseni, jotta laihtuisin. Masentuneeksi en itseäni tunne. Onko muilla ollut samanlaista? Mikä auttanut? Vinkkejä pliis!

Kommentit (73)

Vierailija
61/73 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

kerroitko lääkärillesi, että syötä päivittäin monivitaaminia? Ne nimittäin voivat aiheuttaa vääriä labratuloksia.

kun itse koin tuollaisia oireita ja kerroin lääkärille, että olen lääkinnyt itseäni monivitaamineilla, hän käski ensin lopettamaan ne tietyksi aikaa ja sanoi ettei kannata ottaa verikokeita, kunei voida tietää minkä verran vitaaminitabut vaikuttavat niihin ja sanoi, etät hyvä että kerroit, jostain syystä potilaat haluaa aina salata itselääkinnän eivätkä ymmärrä, että niillä voi saada vääriä tuloksia kokeistaja sitten tulee pahimmillaan väärät diagnoosit.

tein niin ja otettiin verikokeet ja löydettiin sitten kilpparin vajaatoiminta ja pari muuta hivenainevajausta

Vierailija
62/73 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli 2 vuotta lievä/keskivaikea krooninen väsymysoireyhtymä. Oireet voivat liittyä kyseiseen sairauteen. Sairaus alkaa monilla virusinfektiosta, mutta usein alkaa myös ns. tyhjästä. Useimmiten alkaa yhtäkkiä, yhdessä tai parissa päivässä, mutta voi myös esim. joidenkin viikkojen kuluessa alkaa. Suomessa tämä ME-sairaus (ME-sairaus on oikeellisin termi, vaikka ei ole yleisin) luokitellaan toiminnallisiin häiriöihin, mikä on harmillista jos sinulla on se, koska toistaiseksi sairautta ei tunnusteta eikä hoideta lainkaan eikä sen perusteella saa sosiaalitukea. ME-sairaus ei näy missään tällä hetkellä käytössä olevassa verikokeessa tai muussa testissä. Toki ulkomailla tehdään tiiviisti tutkimusta, ja luultavasti biomarkkeri löytyy ennen pitkää jostakin kompleksisesta elinjärjestelmästä, näyttää siltä että rahoitus ja uudet tutkimuslinjat ovat nyt kiihtymässä. Tämä on siis biologinen sairaus (ei toiminnallinen), josta on todisteena tuhansia tutkimuksia. Kansainvälisessä linjauksessa ME-sairaus on erotettu toiminnallisista häiriöistä, eli ME-sairauden omaavalla ei voi samanaikaisesti olla toiminnallista uupumusta ja toisinpäin. Millions Missing Suomi -nettisivu on luotettava. Lukaise läpi diagnostiset kriteerit eli oirekuva tästä https://sites.google.com/view/millions-missing-finland/me-diagnostiset-… . Jos osuu ja uppoaa, selaile koko sivusto läpi. Monessa paikassa netissä puhutaan rasitushoidosta eli liikunnan asteittaisesta lisäämisestä, mutta sen suosittelu on vanhentunutta tietoa. ME on tiettävästi ainoa sairaus, jossa rasitus pahentaa sairautta, yleensä pysyvästi. Eli jos epäilet ME-sairautta, älä yritä lähteä repimään itseäsi liikkeelle jos se tuntuu hirveältä. Sulje tämä vaihtoehto ensin pois.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/73 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisään vielä, että kävin yksityisellä ja pyysin ottamaan mahd. laajat labrat, jotta selviäisi, mikä mättää. Epätoivoinen olo, kun mitään selittävää ei löytynyt. Nytkin makaan sängyllä heikotuksen ja ohimopäänsäryn takia. Olisi ihanaa jaksaa touhuta ja ulkoilla, mutta ei. ;(

Ap

On muka niin pää kipeä ja heikko olo, mutta silti jaksaa palstaa selata yms :D Vaikuttaa olevan enemmänkin lorvikatarri.

Jotenkin vaikeata ymmärtää näitä ilkeitä viestejä lähettäviä. Toinen ihminen haluaa apua ja neuvoja. Palstan 'selaamista' pystyy kyllä tekemään aloittajan kuvaamista oireista huolimatta. Ap, en osaa auttaa mutta itselläni on ollut samankaltaisia oireita muutama kuukausi. Olen jopa kaatunut heikotuksesta. Oireet pahenevat kuumalla. En jaksa olla paljoakaan ulkona päivisin, mutta iltaisin kävelen kyllä. Aloitin D-vit syönnin suurena annoksena. Juri sen vuoksi, että asuntoni on varjossa enkä saa paljoa aurinkoa. Tutkimuksiin menen myöhemmin. Minun on varottava alaspäin katsomista niskahermon puristuksen vuoksi. Tuntuu, ettei elimistö saa tarpeeksi happea ja olo on tällöin todella heikko. Sen vuoksi varottava erityisesti, etten esim.pidä kännykkää (jota nytkin käytän) liian alhaalla. Voimia sinulle ja toivott. saat apua tilanteeseesi.

Todennäköisesti haluaa vaan sääliä ja huolenpitoa, vaikka mitään ei ole oikeasti vialla. Huomionhakuinen persoonallisuus a.k.a. huomioh'ora.

Olen kärsinyt vastaavista oireista 5kk:tta, syytä ei ole löydetty. Pari krt jo vaaratilanteita työssä huimauksen vuoksi. Mutta mistään ei löydy vikaa. Liikunta on vähentynyt minimiin, koska se lisää huimausta ja hengenahdistusta. Vuosi sitten omin todella hyvässä kunnossa.

Vierailija
64/73 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun rintaranka kunnolla jumissa tai rintalasta tulehtunut tms.

Niin se voi aiheuttaa vähä kaikkea,ahdistusta,huimausta,pahoinvointia .. lista on pitkä.

Ja tuo tulee joko kovasta treenistä,tai sitte ku istuu huonosti ja/tai liian kauan liikkumatta.

Vierailija
65/73 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ollut tänään vastaava olo. Toivotaan, että paranen. Tiedän tunteen. Kilppari ja raudat kantsii tosiaan ekana heti tutkia.

Vierailija
66/73 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ihan ekana kannattaa miettiä omat elintavat .

Vierailija
67/73 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Adrenaalit alhaalla. Tähän löytyy lisävalmisteita.

Vierailija
68/73 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

MS-tauti. Googlaa täsmääkö oireet. Se ei näy verikokeissa ja ainakin oma MS-tautini oireilee kuvaamallasi tavalla. Juo paljon ja syö 100 mikrogrammaa d-vitamiinia päivässä. Sitten koita päästä neurologille

Vierailija
69/73 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heippa, ap taas paikalla. Kävin juuri koiran kanssa ulkoilemassa tunnin ja kaupassa. Päänsärky hiukan hellitti raikkaassa ilmassa. Kotona on kuuma ja sisällä alkoi heikottaa ja lopulta itkettää tämä olo. Siivotakin pitäisi, mutten jaksa. Tulin parvekkeelle lepäämään ja nyt, kun nostin jalat ylös, alkoi olo taas kohentua. Elintavat ovat kunnossa. Olen aikaisemmin ulkoillut päivittäin pari tuntia ja tehnyt pari kertaa viikossa salilla lihaskuntoa. Olen aina syönyt monipuolisesti ja terveellisesti. Ylipainoa kertyi, kun töissä oli stressaava kausi ja iltaisin herkuttelin suklaalla. Söin kuitenkin suklaan lisäksi myös kunnon ruokaa. Nyt olen vähentänyt herkkuja ja laihdutan pikku hiljaa suht pienellä kalorivajeella. Eivät kaikki ylipainoiset syö epäterveellisesti ja ole rapakunnossa.

Ap

Vierailija
70/73 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

MIten ryhti ?istuen/seisten/kävellen yms.

Vierailija
71/73 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli tollanen tilanne kolme vuotta sitten. Isot kuukautisvuodot ja varastoraudan puutos todettiin. Samalla todettiin myös kilpirauhasen vajaatoiminta. Hengenahdistus helpotti, kun kohtu leikattiin pois ja annettiin kunnolla rautaa sekä aloitettiin thyroxin. Mulla helpotti, kun ferritiini arvo nousi yli 100 ug/l. Käy lukee puhti sivua.

Vierailija
72/73 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko mahdollisesti raskaana tai työuupunut/burn outissa?

Oireet ei kyllä varsinaisesti raskaudelta kuulosta. Muita syitä voisi olla samat, joita muutkin epäilee

- raudanpuute/alhainen ferritiini,

- migreeni ja siihen liittyvä tai sen aiheuttamat niskan, selän ja rintarangan jumit ja jäykkydet -> OMT-terapiaan (fysioterapiaa, jossa rusautellaan) voi mennä varmaan ilman lähetettä jos kokee kropan jäykkyyksi

- alhainen verenpaine

Vierailija
73/73 |
21.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kerroitko lääkärillesi, että syötä päivittäin monivitaaminia? Ne nimittäin voivat aiheuttaa vääriä labratuloksia.

kun itse koin tuollaisia oireita ja kerroin lääkärille, että olen lääkinnyt itseäni monivitaamineilla, hän käski ensin lopettamaan ne tietyksi aikaa ja sanoi ettei kannata ottaa verikokeita, kunei voida tietää minkä verran vitaaminitabut vaikuttavat niihin ja sanoi, etät hyvä että kerroit, jostain syystä potilaat haluaa aina salata itselääkinnän eivätkä ymmärrä, että niillä voi saada vääriä tuloksia kokeistaja sitten tulee pahimmillaan väärät diagnoosit.

tein niin ja otettiin verikokeet ja löydettiin sitten kilpparin vajaatoiminta ja pari muuta hivenainevajausta

Siis siitä sun itsehoitovalmisteesta oli ollut enemmän haittaa kuin hyötyä? Mitä se oli?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä neljä