Hitto mikä asiakas tuli tänään vastaan!
Olen asiakaspalvelutyössä ja tänään erään asiakkaan käytös oli todella ala-arvoista. Haukkui, huusi, mekasti jne. ja vaikka tiedän ettei henkilökohtaisesti minua haukkunut niin silti tuli tosi paska fiilis tuosta. Asiakkaalla kun ei ollut ensinäkään mitään syytä raivoamiseen, kukaan ei ollut mokannut yms. vaan hän ei halunnut myöntää omaa virhettään.
Jos en olisi ollut töissä, kyseinen henkilö olisi saanut kuulla kunniansa mutta "asiakashan on aina oikeassa" ja minä vain kuuntelin ja yritin saada asiakkaan rauhoittumaan.
Mulla meni jotenkin maku koko työhön... Ei huvita mennä enää huomenna, en edes ymmärrä miksi otin tämän niin itseeni, sillä tässä työssä kuulee jatkuvasti jos jonkinmoista urpusta. Kaikkia idiootteja sitä tuleekin vastaan...
Kommentit (34)
Työskentelen tutkijoiden kanssa yliopistolla. Käyttäytyvät päivittäin noin. Viisi vuotta riitti ja loman jälkeen aion irtisanoutua, koska en jaksa katsella kolmivuotiaan uhmaikäisen tasoista käytöstä.
Kakkonen, oletko Sari? Tutulla täsmälleen sama kokemus tutkijoista.
Haluaisin tietää mitä sanoit asiakkaan rauhoittamiseksi.
En ole Sari enkä itse tutkija. Eiköhän se ole ihan yleisesti tiedossa, että kirjaviisaat ovat sosiaalisesti täysin kyvyttömiä T. nro 2
Yleensä kannattaa kysyä, mitä asiakas haluaisi tapahtuvan. Siihen ei monella ole vastausta, kunhan valittavat.
Myös kannattaa ohjata pomolleen, jos ei itse viitsi kuunnella.
Totesin rauhallisesti, että en voi keskustella kanssasi, jos vain huudat, ja että minun ei tarvitse sietää tuollaista kielenkäyttöä, jos et muuta asennettasi niin en keskustele tästä asiasta enää. Lopuksi sanoin napakasti että jos tämä ei lopu niin soitan poliisit. Sillä onneksi hiljene vähäksi aikaa ;) -ap
Ap miettii miksi otti tämän itseensä vaikka hankalia asiakkaita on aina. Miettisin samaa.
Hankalia työkavereita, hankalia päiväkotitätejä, hankalia naapureita, hankala sukulainen, hankala puoliso....lista on loputon. PÄÄ PYSTYYN, SINÄ ET TEHNYT MITÄÄN VÄÄRIN! Huomenna menet tyytyväisenä töihin, koska sinä et alentunut huutamaan ja riehumaan.
Minulla ihan vastaava kokemus tältä viikolta. Sain haukut syyttä suotta, vaikka tein vain työtäni. Päivä meni pilalle. Onneksi on ihanat työkaverit, jotka auttavat ja ymmärtävät. Lopulta tulimme siihen tulokseen, että tällä henkilöllä oli ihan muita ongelmia, jotka luultavasti vain pääsivät purkautumaan.
Itseä harmittaa eniten se, että koko homma tuli niin "puskista", että en tajunnut keskeyttää sitä aikaisemmin, vaan kuuntelin ja yritin selittää - siitähän tyyppi vain sai lisää vettä myllyynsä.
Kuulostaa siltä, että teit ihan oikein. Joten yritä kestää ;)
Kammottavimpia asiakkaita pankissa olivat ilkeät ja dementoituneet vanhukset.
Täällä vastaavaa kokenut asiakaspalvelija!
Melkein päivittäinhän tulee vastaan ainakin yksi asiakas joka ei osaa ilmaista itseään muuta kuin huutamalla ja mekastamalla, milloin mistäkin turhaakin turhemmista asioista.
Suurin osa noista valituksista menee mulla toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos, mutta joskus kun on muutenkin pinna kireällä tai muuten vaan huono päivä, niin perseilevät asiakkaat kyllä menee niiin ihon alle.
Koita pärjäillä kohtalontoveri!
Asiakkaat voivat todellakin olla tosi julmia. Työni puolesta tulee usein hankalia tapauksia vastaan, ja välissä todella tekisi mieli huutaa että mihin hittoon olet jättänyt käytöstapasi kun astuit tänne. 50-60.v miehet on yleensä kaikkein pahimpia, siis noin yleistettynä! Ovat niin euroopan omistajia ja koko ajan jotain helvetin vänkäystä ja vikinää että miksi miksi miksen minä, miksi....Siis nuo vänkääjät ovat ihan oma luokkansa, en sano että kaikki miehet ovat tuollaisia!
Asiakaspalvelutyö syö uskomattoman määrän energiaa. Vaikka valtaosa asiakkaista onkin ihan mukavia tai vähintäänkin asiallisia, niin voi yksi paska asiakas pilata koko päivän -ja pari, kolme seuraavaakin päivää!
Työskentelin yli kymmenen vuotta parturi-kampaajana ja pakko myöntää, että muutaman kerran vuosien varrella mulla keikahti noiden k***pää asiakkaiden kanssa kuppi nurin. Yhdelle vänkälle en yksinkertaisesti antanut ajanvarauskalenteristani enää uusia aikoja. Toiselle narisijalle sanoin, että leikkaa seuraavan kerran ihan itse, kun niin hyvin tuntuu asian osaavan. Kolmannelle ja neljännelle valittajalle leikkasin ihan tarkoituksella mallin päin persettä. Ja sille viidennelle tapaukselle sanoin muuten vaan suorat sanat...kaunistelematta kaiken sen, mitä hänestä olin mieltä!
Tällähetkellä nautin kotiäitiydestä ja mietin jaksanko palata enää ollenkaan asiakaspalvelutyöhön. Taidan ennemmin ruveta ajamaan jäteautoa tai opiskelen metsuriksi, ettei tarvitse työssään jaksaa valittavia, kaikkitietäviä maailman napoja!
Olen töissä Fonectan asiakaspalvelussa ja kyllähän noita raivoajia kohtuullisen usein tulee. Milloin kuuluu linjassa häiriö, milloin on parin sekunnin viive aloituksessa, milloin en puhu tarpeeksi sujuvaa ruotsia, milloin on edellisellä soittokerralla löydetty numero nopeammin ja sitten tietysti pahaa oloaan purkavat ja muuten vain raivoavat. Känniset örisijät joiden puheesta ei ota selvää ja raivoajat sitten erikseen, näitä on erityisesti viikonlopun yövuoroissa tilaamassa taksia ravintolan 120 desibelin musiikin ja melun seasta. ööööröhöhrhhöö taakkksssi hesinki. Anteeksi, sanoitteko taksi ja mikä se paikkakunta oli? TAKSI VITTUUUUUUU!!! Ja niin edelleen tuosta sitten ongitaan vähitellen vittuilun, sekoilun ja mölyn seasta tiedot.
Pahimpia ovat keski-ikäiset naisomaishoitajat tai lähihoitajat. Nuo heidän hakemat hoitokotien nimet muuttuvat todella usein ja numerot ovat yleensä salaisia tai muuttuneet kesken kaiken salaisiksi tai haettu työntekijä ei enää työskentele ko. paikassa. Omaishoitajat ovat yleensä stressaantuneita ja kasvottomaan asiakaspalvelijaan se on helppo purkaa. Ei ole kivan kuuloista kun keski-ikäisen naisen hieman pettävä harakanääni huutaa korvaan: "kyllä se saatanan numero jumalauta viime kerralla tolla nimellä löyty. Ootko sä joku vitun harjoittelija siellä!? Mä en lopeta tätä puhelua ennen kun se numero löytyy kun se viimeksikin löyty. Nyt kirjotat sen nimen sinne minkä sanon, meneekö jakeluun?". (Fonectan työntekijä ei saa itse katkaista puhelua, joten siinähän sitä ollaan kymmeniä minuutteja). Tosiaan noiden kanssa noin joka viides alkaa huutamaan ja kiroilemaan ja usein se johtuu siitä, että hoitokodin nimi on sanottu väärin tai numero on muuttunut salaiseksi, ja sitten kun se silloin puoli vuotta sitten löytyi nopeasti.
Toisesta korvasta uloshan nuo menee eikä itseensä pidä ottaa, muuten olisi joka työvuoron jälkeen nyyhkyttämässä, kun satoja puheluita käsittelee päivässä ja kyllä sinne aina vähintään muutama raivoaja ja hankala tapaus sekaan mahtuu.