Onko 300 neliön asunto liian iso?
Vaikuttaa aika kärsimättömän kokoiselta. Mitä mieltä?
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täysin käsittämätön kysymys, koska tähän ei ole universaalia vastausta. Kukin tyylillään.
Lapsuuteni asuin 450 neliöisessä pikkukartanossa. Meitä lapsia oli kaksi. Käytettiin talosta keittiötä, tv -huonetta, omia huoneitamme ja vanhemmat makuuhuonettaan. Lisäksi tietysti vessoja ja pesutiloja, sekä kodinhoitohuonetta. Mm sali ja kaikki ne omituiset välitilat nojatuoleineen ja kakluuneineen jäivät käyttämättä, tai niitä käytettiin vain jouluna. Mielestäni talo oli siis aivan turhan iso.
Nykyään asun mieheni ja lapseni kanssa 70 neliöisessä rivarissa ja viihdymme hyvin. Kaikki mahtuu mitä tarvitaan, eikä turhaa tilaa ole.
Ihanan kuuloinen kartano 😍 Saako kysyä, missäpäin (suunnilleen) se sijaitsi/sijaitsee?
En sen tarkemmin viitsi sanoa, kuin että Keski-Suomessa.
Minulle olisi liian iso. En jaksaisi siivota ja lämmittäminen ja kiinteistövero olisi kallista. Eikä ihminen voi olla kuin yhdessä huoneessa kerrallaan.
No, onhan se kärsimättömän kokoinen, 20 neliöin olis kärsityn kokoinen.
Mulle on tärkeetä että kaikilla huoneilla on joku käyttötarkoitus ja että huoneet ovat siihen nähden sopivan kokoisia, tai hiukan ylimitoitettuja. Olohuone saa olla iso, eikä keittiössäkään ylimääräisestä tilasta ole haittaa. Sama eteiset, mieluummin liian suuret. Suihkutiloihin on turha tuhlata juurikaan neliöitä. Siis toki sopivasti, niin että mahtuu suihku ja poreamme ja sopivan kokoinen sauna.
Jokaisella lapsella on kiva olla oma huone. Lisäksi erilaiset harrastehuoneet, itselläni se on ompeluhuone. Ylimääräisiä makuuhuoneita ei tarvita tai jotain älyttömiä elokuvahuoneita tai vierashuoneita. Turhia neliöitä vaan siivottavana.
Ei todellakaan ole.
Meitä on kolme 260 neliöisessä yksitasoisessa talossa, eikä haittaisi Vaikka olisi metrin, puolitoista venyttänyt talon runkoa ulospäin suunnitteluvaiheessa.
Huoneita on vain viisi+k+khh ja sauna ja ne ovat kohtuullisen avaria, mutta lisätila ei haittaisi yhtään.
Itse tykkään kun on väljää eikä kaikkia mööpeleitä tarvitse tunkea seiniin kiinni mahtuakseen kulkemaan ahtaissa huoneissa.
Asun toisessa maassa, ja suomalaisten talojen neliömäärät tuntuvat ihan käsittämättömiltä.
Täällä 100-neliöinen talo/asunto kaupunkialueella on jo iso, eivätkä maaseudun isot taloakaan ole useimmiten 150 neliötä isompia. Eräs lähipiirini kuuluva osti juuri hieman alle sadan neliön talon, ja kaikki ovat päivitelleet, miten iso se on. Talossa on keittiö, olohuone, ruokailuhuone ja kolme makuuhuonetta, sekä asuintilaksi muutettavissa oleva ullakko.
Täällä on ihan tyypillistä, että nelihenkinen perhe asuu 80-neliön kodissa, eikä tunnu yhtään ahtaalta.
Kun olen kertonut, että Suomessa on ihan tavallista rakentaa 250-300-neliön talo 3-4 hengelle, täkäläiset ovat olleet ihmeissään. Se on heistä hirveää neliöiden ja energian tuhlausta.
Asun itse pienessä yksiössä. Mies on, mutta me ei asuta yhdessä. Kukin taaplaa tyylillään, mutta mä laiskana ihmisenä rakastan tätä helppoutta: lattian imuroin kolmessa minuutissa, ikkunan pesaisen vaikka teeveden kiehumista odotellessa, tavaraa ei ole, koska en pidä tavararöykkiöistä eikä sellaisille olisi tilaakaan. Yksinkertaista, avaraa, siistiä, helppoa. Sielu lepää.