Masentaa olla töissä ylikiltti, näkymätön ja turha ihminen
Olen väsynyt ja uupunut työelämään, koska olen liian kiltti ja ylijoustava. Olen sijainen ja kierrän paikasta toiseen. En pääse osaksi mitään työyhteisöä. Minulla ei ole näissä paikoissa mitään mahdollisuutta vaikuttaa työhöni. Sijaisilta odotetaan enemmän joustamista ja minun on periaattessa pakko suostua kaikkeen tai loppuu työt kokonaan.
Tunnen olevani työpaikoilla pidetty työkaveri ja saan hyvää palautetta työstäni. Hyvät työporukat ovat ainoa syy, miksi olen edes jaksanut jatkaa. Olen silti vähän ulkopuolinen joka paikassa. Olen liian kiltti ja vähän liian ylijoustava ja pomot käyttävät sitä hyväkseen. Vihaan itseäni todella syvästi, kun hyväksyn kaiken kuin joku alhainen kynnysmatto. Tunnen olevani arvoton, näkymätön ja huono työntekijä. En saa enää mitään iloa työstäni. Kukaan ei kuuntele mielipiteitäni. Palavereissa muut huutavat suureen ääneen ja puhuvat toistensa päälle, enkä saa ääntäni kuuluville. Jos pomo kysyy suoraan minulta, niin joku äänekkäämpi alkaa huutamaan ennen kuin saan suutani auki. Olen turha, mitätön ja ylimääräinen ihminen. Luulen, että kukaan ei huomaisi, jos en menisi huomenna töihin enkä ilmoittaisi siitä kenellekään.
Kommentit (6)
Varmaan terapia auttaisi. En kuitenkaan enää tiedä, auttaako sekään pelkästään vai kannattaisiko vaihtaa työpaikkaakin. Pääsisi aloittamaan puhtaalta pöydältä, eikä minulla olisi mitään "kiltin tytön" mainetta. Tunnen olevani pelkkä itsestäänselvyys täällä.
Millainen sun esihenkilösi on? Entä henkilöstöpäällikkö? Vaikka lähtisit poiskin, voisi olla hyvä työpaikan tunnistaa kaltaisesi väliinputoojan puutteellinen sisällytys työyhteisöihin. Uskoisin että tuota ei edes tehdä tahallaan, kukaan ei vain ole ajatellut asiaa. Jos pelkäät tulevien työpaikkojen puolesta, tee edes hyvät muistiinpanot. Voit ehkä toimittaa ne perille kun olet jo seuraavassa työpaikassa.
Hakeudu sairaslomalle työuupumuksen vuoksi. Ehkä esimiestäkin alkaa kiinnostaa työhyvinvointisi ja jatkossa mielipiteitäsi kuunnellaan. Tuo samalla ilmi nuo asiat, joihin olet tyytymätön (päällepuhuminen, ulkopuolisuus).
Vierailija kirjoitti:
Hakeudu sairaslomalle työuupumuksen vuoksi. Ehkä esimiestäkin alkaa kiinnostaa työhyvinvointisi ja jatkossa mielipiteitäsi kuunnellaan. Tuo samalla ilmi nuo asiat, joihin olet tyytymätön (päällepuhuminen, ulkopuolisuus).
Totta.
Kela maksaa sairaspäivärahan koska työnantaja ei ole suunnitellut työvuoroa jolta maksaa palkkaa.
Samalla pääset avun piiriin.
-ohis
Mulla on vähän sama tilanne. Nyt vasta olen herännyt siihen että teen vain vähimmäismäärään niinkuin muutkin. En kiittele enkä pyytele anteeksi turhanpäiten ja vaadin pomoltakin toimia. 30 v siinä on mennytkin ja eläke häämöttää 5 v:n päästä mut parempi myöhään. Pitää vaan opetella pitämään puolensa ja olla tuntematta siitä huonoa omaatuntoa.
Kannattaisi varmasti hakea apua lyhytterapiasta.
T. Myös kiltti, mutta opettelen pitämään puoliani