WC-tilojen siisteys kotonanne
Onko teillä kotona vessatilat aina siistinä? Vai siivotaanko vieraiden tullessa, viikkosiivouksen yhteydessä, silloin tällöin, vai onko teillä joku oma systeemi?
Olen vaan alkanut ihmetellä erästä tuttavaperhettä. Heillä on nuorinkin lapsi (poika) jo melkein yläkoulussa ja yksi vessa talossa. Silti siellä on aina ihan uskomattoman saastaista, kamala virtsan haju ja roiskeita ympäriinsä. menee kylään kutsumatta tai kutsuttuna. Ihan terveitä aikuisia kaksi kappaletta perheessä ja kaksi kotona asuvaa teiniä lisäksi.
Onko tämä vessan sotkuisuus normaalia (ja minä hygieniahullu) vai onko yleensä tapana pitää vessat siisteinä? Tarkoitan ihan perus siisteyttä, ei mitään myrkyillä pelleilyä kuitenkaan.
Kommentit (12)
Kerran viikkoon + täsmäsiivousta. Olen tarkka vessasta.
Ei ole normaalia. Meillä pestään vessa pari kertaa viikossa eikä haise pissat eikä näy paskat.
Yleensä pyyhin n. kahden päivän välein lavuaarin+tason sekä wc-istuimen, lattia ja peili sitten viikkosiivouksen yhteydessä tai saatan muutenkin pyyhkäistä. Minusta vessan pitää olla aina ihan puhdas. Kaksi lasta (6 ja 2v.) ja kaksi aikuista. Muuten en ole niin siisteysfriikki, mutta keittiö ja vessat pitää olla puhtaita.
meillä pestään joka päivä vessanpönttö+allas. pari kertaa -kerran viikossa siivoan vessan muutoin.
Silloin kun tarvii, eli ehkä pari kertaa viikossa pesen vessan ja lavuaarit myös kun tarvii. Äkkiäkös sen tekee, samalla peilipinnat, välitilanlaatat ja ovenkahvat. Alakerran vessasta on tullut enemmän miehen valtakuntaa, sinne en eksy kuin ennen vieraita. :) Vierailla kyllä katson vessan siisteyttä jonkun verran, mutta en nyt juuri pöntön taakse kukottele tai pöntön alle tirkistele, puhtaat käsipyyhkeet ovat iso plussa.
Muistakaa muuten hyvät kanssaihmiset että virtsahapot leviävät ja lentelevät pytystä noin kahden metrin alueelle eli pitäkää ihmeessä hammasharjat vähintään kahden metrin etäisyydellä pytystä :-)
Lisäksi jos sairastatte flunssan tai muun pöpötaudin niin hammasharja vaihtoon heti taudin jälkeen koska muuten tartutatte sen sillä itseenne uudestaan.
[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 23:18"]
Muistakaa muuten hyvät kanssaihmiset että virtsahapot leviävät ja lentelevät pytystä noin kahden metrin alueelle eli pitäkää ihmeessä hammasharjat vähintään kahden metrin etäisyydellä pytystä :-)
Lisäksi jos sairastatte flunssan tai muun pöpötaudin niin hammasharja vaihtoon heti taudin jälkeen koska muuten tartutatte sen sillä itseenne uudestaan.
[/quot
Heh heh
Olen kaikin puolin vähän laiska siivoamaan, mutta vessaa siistin kerran-pari viikossa (kahden viikon siivousväli on ihan maksimi), ja yleensä ukon parranajon jälkeen.
Vessanpöntössä ei ikinä ole meillä mitään vauhtiraitoja, wc-harjaa käytetään aina kakalla käymisen jälkeen jos pönttöön jäljet meinaa jäädä. Käytetään niitä wc-ankan ''pönttönappeja'' jotka siis tavallaan liimataan pöntön seinään kiinni, ja ne aika hyvin estää myös pöntön pohjan 'tummumisen' :)
Paljon hiuksia laittavana (ja melkoisen irtoilevista hiuksista kärsivänä!) ihmisenä lavuaariin ja lattialle kertyy nopeasti paljon hiuksia. Niitä suihkuttelen pideellä yleensä suihkun jälkeen, tai joskus hampaita pestessä, lattiakaivolle päin ja siitä kerään ne vessapaperin kanssa pönttöön. Ukolla on ärsyttävä tapa jättää partakarvat ajon jälkeen lavuaariin, kuin todisteeksi siitä että 'ajoin parran, huomasitko!', ja niitä saa kanssa putsailla sitten pois. Hiuslakka tekee helposti vessan kaikista pinnoista mattamaisen, ja niitä saakin sitten ihan tiskiharjan kanssa olla hinkkailemassa.
Eli siis vessan yleissiisteydestä pidän huolta lähes päivittäin, mutta kunnon siivouksen teen n.viikon välein. Ja siihen kunnon siivoukseenhan kuuluukin sitten kaikki kunnon kemikaalihoidot, kaakeleiden välien hinkkaus, seinien pesu yms mitä monet tutut ihmettelee ;)
Itse siivoan vessan paremmin kerran viikossa ja lisäksi tarpeen mukaan. Ihmetyttää tosiaan, kun vuosia jo tuossa perheessä vierailtu, eikä vessa (tai kylpyhuone) ole koskaan olleet siistejä.
Yllätysvierailulla, varsinkin pikkulapsiperheessä, ymmärrän helposti ettei aina ehdi eikä voi panostaa siisteyteen, mutta aina siivotonta. En muilla tutuilla ole tällaista havainnut, eli toivon ettei tämä sottaisuus ainakaan teineille tartu.
Mieheni ei niin paljon ole asiaan kiinnittänyt huomioita, hän ei kotonakaan huomaisi vessaa siivota ennen kuin lika näkyy, mutta hajun on hänkin pannut merrkille. (Asiakseni kysyin, kun itse olen vessassa niin herkkä hajulle, etten kotona voi 5v. pojan kakalla käynnin jälkeen mennä yökkimättä vesaan ollenkaan.
Eli en siis olekaan yliherkkä siivousnipo kun vaadin kotona siistejä wc-tiloja ja toivon nuutä muuallakin?
-ap-
Aina siisti. Pinnat, allas ja istuin pyyhitään joka päivä, wc-harjaa ja pesuainetta käytetään jopa useamman kerran päivässä. Lattialle ei ruikita mitään. Lattiakaivon päältä pyyhitään mahdolliset irtohiukset aina suihkun jälkeen. Tämä hoituu täysin vaivatta, kun välineet ovat käden ulottuvilla. Jälkiensä siivoamisesta tulee vain osa sitä "suoritusta".
Todella monessa kyläpaikassa on purkkeja ja purnukoita joka paikassa, likaa saumoissa ja pölyä istuimen vesisäiliön päällä paksu kerros. Tuntuu, että muuten aivan siisteissä kodeissa kylppäri jotenkin unohtuu. Ehkä se koetaan vastenmieliseksi siivota?
Aina siisti. Ruiskaisen joka päivä pönttöön puhdistusainetta ja pyöräytän harjalla. Muita pintoja siivoan tarpeen mukaan ja vaihdan käsipyyhkeen pari kertaa viikossa. Inhoan likaisia vessoja ja keittiöitä...
Mulla on myös yksi kaveri, jonka vessa on törkyinen AINA. Siis todellakin törkyinen. Ei ole varmaan koskaan puhdistettu. Pidätän vaikka 2 tuntia, mutta käyn siellä vain äärimmäisessä hädässä. Mikä kummallisinta, niin kyseinen vessa on ihan hiljaittain rempattu kauniiksi - luulisi, että kun kovalla rahalla on rempattu, niin olisi kiva pitää puhtaana?
Vaikka muuten vähän boheemi olenkin, vessan pidän kyllä aina siistinä. Ja kylässäkin kyllä kiinnitän huomiota siihen, onko vessa siisti (vaikka en mitenkään arvioi ihmisiä sen perusteella).