Imetysmanifestini
Olen järkyttynyt viime päivien imetyskeskustelusta. Ihan kamalaa, että joku ajattelee imetyksestä noin. Mulle imetys on ollut lähinnä mukavaa ja helppoa alun hankaluuksia lukuun ottamatta. Imetin lähemmäs kaksi vuotta (kyllä, maailman terveysjärjestö muuten suosittaa länsimaissa imetystä kaksivuotiaaksi, kehitysmaissa nelivuotiaaksi), lopetin pari kuukautta sitten. Aika oli sopiva, tuskin huomasin sen loppumista.
Musta imettäminen oli aluksi hieman kiusallista toisten ihmisten seurassa, mutta ajattelin, että mun täytyy nyt vauvan takia vain päästä tämän asian yläpuolelle. Jos olisin alkanut miettiä, voinko imettää tässä ja tässä seurassa, olisi vastaan alkanut tulla aika monia seiniä, jotka eivät olisi ainakaan auttaneet imetystä.
Vauvaa imetetään, koska vauva tarvitsee ruokaa. Sen takia en koe, että äidin pitäisi kysyä muilta paikalta olevilta ihmisiltä, voiko tässä nyt imettää. Imettäminen ei ole huono tapa tai huonoa käytöstä. Koen, että jos seurasta pitäisi vetäytyä johonkin pilloon (vessaan), imetys näyttäytyy jonakin häpeällisenä tapahtumana.
Mun oli välillä tosi vaikea hyväksyä itseäni ja vartaloni muutoksia vauvansaannin jälkeen. En usko, että imetyksen (joka on kuitenkin aika keskeinen asia pienen vauvan äidin elämässä) siirtäminen pois silmistä auttaa ketään äitiä hyväksynnän prosessissa. Se ei myöskään auta luomaan sellaista yhteiskuntaa, joka tukee imetystä.
Olen palstalta lukenut, että "monet äidit" imettävät näyttävästi ja molemmat rinnat paljaana. Varmaan joku joskus on noinkin imettänyt julkisella paikalla, mutta enpä oikein usko, että kovin suuri osa äideistä toimii näin. Itse olen nähnyt varsin hillittyä imetystä, vilahtelevia tissejä en koskaan. (En ole myöskään kokenut asiakseni tuijottaa ketään imettävää.)
Mulla ei ole aikaa jäädä lukemaan mahdollisia kommentteja. Oletan, että niissä vilahtelevat paskallakäynnit ja suihinotot, jotka kuulemma ovat täysin verrattavissa imetykseen.
Kommentit (5)
[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 22:42"]
ONKO TÄMÄ JO VIIDESTOISTA KESKUSTELU AIHEESTA? Älkää enää jaksako vängätä vanhasta asiasta, ja käyttää siinä hyväksi vielä pieniä imeväisikäisiä lapsia! Älkää enää vastatko tähän provoon, please aikuiset ihmiset.
[/quote]
Älä nyt Irmeli ahdistu, jos et itse päässyt nauttimaan imetyksestä.
Itse pyrin imettämään "piilossa" siis niin että rinta pysyy harson alla piilossa. Ja käännyn vähän ympäri ettei kaikki näkis tissini.
Joskus on kuitenkin saattanut käydä niin että olen vetänyt koko tissin esille ja vasta hetken päästä muistanut että ainiin, olenkin julkisella paikalla =D
Kutsun tätä maitoaivo-syndroomaksi... (Siihen liittyy myös satunnaiset mielialamuutokset ja lievö dementia esim unohtaa mihin laittaa tavaroita)
No, kun taas muistan missä olen olen harsolla peittänyt rinnan.
Olen todella pahoillani jos olen jotakuta lukijaa loukannut verisesti kun se on joutunut raskausarpista tissiäni katsomaan =D
Tissit piiloon ja nurkkaan häpeämään siitä!
Olen nähnyt kymmeniä julkisesti imettäviä äitejä, mutta en koskaan "tissit tiskille" tyylillä imettäviä. Imetys on luonnollista =)
ONKO TÄMÄ JO VIIDESTOISTA KESKUSTELU AIHEESTA? Älkää enää jaksako vängätä vanhasta asiasta, ja käyttää siinä hyväksi vielä pieniä imeväisikäisiä lapsia! Älkää enää vastatko tähän provoon, please aikuiset ihmiset.