Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko sulla, migreenistä kärsivä, tällainen oire?

Vierailija
24.07.2026 |

Mulla ei ole pitkään aikaan ollut migreeniä, mutta nyt tuli, oikein oksennuksen kera. Mutta siitä huolimatta, oksennanko vai enkö, mulle tulee aina "tyhjennys", eli pitää käydä kakalla niin kauan, että suoli on varmasti tyhjä, tyyliin 4 - 5 kertaa putkeen. Onko muilla tätä oiretta?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
24.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei migreenissä vaan sitten kun kohtaus hellittää niin kyllä. Johtuu siitä migreenistä. Se pysäyttää aineenvaihdunnan melko tehokkaasti. Olet ehkä itsekin huomannut, ettei tarvitse käydä vessassa kovin usein vaikka joisit nesteitä reilustikin. Naamasta näkee turvotuksen ja itse sen tunnenkin miten naama ja sormet ovat turvoksissa. Kohtauksen hellittäessä aineenvaihdunta normalisoituu ja elimistö alkaa tyhjentää ylimääräisiä ulos. 

Vierailija
2/14 |
24.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa voi olla mukana IBS:ää eli toiminnallista vatsavaivaa. Tarkkaile liittyykö stressaavat tilanteet samankaltaiseen ulostusongelmaan. Migreenikohtaus on selkeä stressori ja itsellänikin on hieman samaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
24.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei migreenissä vaan sitten kun kohtaus hellittää niin kyllä. Johtuu siitä migreenistä. Se pysäyttää aineenvaihdunnan melko tehokkaasti. Olet ehkä itsekin huomannut, ettei tarvitse käydä vessassa kovin usein vaikka joisit nesteitä reilustikin. Naamasta näkee turvotuksen ja itse sen tunnenkin miten naama ja sormet ovat turvoksissa. Kohtauksen hellittäessä aineenvaihdunta normalisoituu ja elimistö alkaa tyhjentää ylimääräisiä ulos. 

Tämä aineenvaihdunnan hidastuminen on aivan totta. Jo kauan sitten työterveydessä tuosta minulle sanottiin kun ihmettelin miten turvottaa kun migreeni iskee.

Vierailija
4/14 |
24.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kokonaisvaltainen autonomisen hermoston reaktio. Hermostohan kietoutuu myös suolistoon ja vatsamigreenikin on ihan diagnoosi.

Vierailija
5/14 |
24.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ennen migreeniä ummetus ja sitten migreenin jälkeen taas toimii. Mutta kaikenlaiset suolisto-oireet voi kuulua migreeniin. 

Vierailija
6/14 |
24.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Migreenistä: Itsellä oli n. 10 vuotta sitten tosi paha, päänsärky ja aura. Googlasin siitä ja bookmarkkasin linkin, vertaiskokemuksista. Ne oireet hävisi ja poistin sen bookmarkin :(

No, yksi vertaiskokemus oli: miesoletettu vaihtanut/lopettanut fluorihammastahnan käytön, päässyt sillä siitä eroon. Kokeilin sitä itsekin - ei apua. Aika oudolta kyllä kuulosti (et joku fluori aiheuttaa .....).

Eli tuota voi kokeilla, ei maksa mitään, mulle se ei tuonut apua.

Vierailija
7/14 |
24.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi. Migreenipotilas täälläkin. Ei ole suolentyhjennysongelmaa, mutta mun migreenini alkavat aina selän ja hartioiden lihasjumista. Lääkäri tutkikin pitkään. Vagus-hermo kuulemma syynä.

Vagus-hermo lähtee vatsasta ja kulkeutuu aivoihin. Olisiko arvoituksen avain siinä?

Vierailija
8/14 |
24.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei ole tuollaista, vaan juuri siinä kohtauksen aikana on jatkuva kakkahätä.

Ap

Vierailija
9/14 |
24.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuossa voi olla mukana IBS:ää eli toiminnallista vatsavaivaa. Tarkkaile liittyykö stressaavat tilanteet samankaltaiseen ulostusongelmaan. Migreenikohtaus on selkeä stressori ja itsellänikin on hieman samaa.

Ei ole IBS:ää.

Ap

Vierailija
10/14 |
24.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kokonaisvaltainen autonomisen hermoston reaktio. Hermostohan kietoutuu myös suolistoon ja vatsamigreenikin on ihan diagnoosi.

Joo. Luulen, että mulla alkoi migreeni vatsaoireilla jo pari päivää sitten, kun oli koko ajan sellainen etova olo, pienikin mielikuva jostain ällöttävästä ja tuntui, että kohta lentää laatta.

Ap

Vierailija
11/14 |
24.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moi. Migreenipotilas täälläkin. Ei ole suolentyhjennysongelmaa, mutta mun migreenini alkavat aina selän ja hartioiden lihasjumista. Lääkäri tutkikin pitkään. Vagus-hermo kuulemma syynä.

Vagus-hermo lähtee vatsasta ja kulkeutuu aivoihin. Olisiko arvoituksen avain siinä?

Helposti on. Mulla migreenikipu on tosi paljon niska- ja kallonpohjapainotteista.

Ap

Vierailija
12/14 |
24.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt tulikin mieleen. Tyttärelläni vähän samaa. Sanoi kerran, että aina migreenissä vatsa löysällä ja saa käydä monta kertaa vessassa sen takia. 

Vierailija
13/14 |
24.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua alkaa pissittää ihan hulluna! Kun joudun ottamaan sumatriptaanin menen yleensä lepäämään mutta aika pian on noustava ylös ja mentävä vessaan - ja kusta tulee ihan älytön määrä kerralla.

Vierailija
14/14 |
24.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helposti on. Mulla migreenikipu on tosi paljon niska- ja kallonpohjapainotteista.

Ap

Hep täällä toinen jolla nimenomaan on tuota niska/kallonpohjakipua. TODELLA ärsyttävä, ottaisin mieluummin sen ohimojyskytyksen kuin tämän. 

Migreeni monesti laukaisee itsellä myös ibs-kohtauksen, on sitten kaksi kohtausta samaan aikaan päällä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kaksi