Palautuvatko rinnat entsiin mittoihinsa synnytyksen ja imetyksen jälkeen?
Heti raskauden alussa rintani kasvoivat huimasti: B-kupista jouduin siirtymään D-kuppiin, mistä en todellakaan ollut ilahtunut. Ottaisin mielelläni takaisin ne pienemmät ja käytännöllisemmät rinnat. Nyt olen raskauden viimeisellä kolmanneksella ja tuntuu, että rintojen kasvu on ainakin pysähtynyt. Palautuvatko rinnat takaisin entiseen kokoonsa synntyksen ja imetyksen jälkeen, pysyykö rintojen koko tällaisena pitkän aikaa vai kasvavatko rinnat tästä vielä? Millaisia kokemuksia teillä on? Painoni ei ole noussut mitenkään erityisen rajusti, joten erityisesti kiinnostavat ne äidit, jotka ovat palanneet samaan painoon kuin ennen raskautta.
Kommentit (25)
HOHOHOH
Ehkä Rolfilla käynnin jälkeen.
Tämä on varmasti yksilöllistä, mutta minulla kyllä.
Mulla on normisti d-kuppi ja ryhdikkäät rinnat, yhtään eivät roiku ja ovat sellaiset luonnostaan pyöreät ja tosi kiinteät. Olen silti aina toivonut pienempiä, ihan nimenomaan käytännöllisyyssyistä. Nuo isot kun eivät koskaan mahdu nätisti vaatteisiin, vaan aina kinnaavat topeissa, kauluspaidoissa nappien kohdalta, olkaimettomat mekot ja rinnan kohdalta leikatut mallit ei koskaan istu jne. Kyllästyttää, ja vaikka ne katseita keräävät ja kehuja saavat niin en silti pidä niistä.
Synnärillä harhauduin katsomaan peiliin suihkussa ja purskahdin itkuun siihen paikkaan. Ne olivat aivan järkyttävät melonit, ihan sinertävät ja kamalat, suonet näkyi ja iho kinnasi. Luulin, että jäisivät sellaisiksi koko loppuelämäksi. Onneksi kyse olikin vain maidon noususta ja tuo melonivaihe tasaantui muutamassa päivässä. Varoituksen sanana vain tästä mainitsin, älä vaivu epätoivoon kun olet tuossa tilanteessa :)
Nyt on imetys jo puoli vuotta ollut loppu ja olen tosi tyytyväinen. Ei yhtään raskausarpea ja rinnat edelleen ryhdikkäät. Vähän ovat "laskeutuneet", mutta eivät todella lähellekään riippumista. Ja vähnä ovat pienentyneet, ei kuitenkaan ihan kuppikoon verran. Mutta siis ovat nyt minusta sopusuhtaisemmat ja luonnollisemman näköiset, sellaiset tavalliset. Itse pidän niistä nyt paljon enemmän. Aivan sama mitä mieltä muut ovat, minä tykkään ja mies tykkää, se riittää mulle :)
Mä olin hoikka ennen ja olen hoikka nyt kahden raskauden jälkeen. En muista paljonko kiloja tuli raskausaikana, muistaakseni ensimmäisessä hieman alle 15kg ja toisessa ainakin sen verran.. Rinnat kasvoivat c-kupista d-kuppiin, tai ehkä jopa vähän yli. Ensimmäisen raskauden aikana rintoihin tuli myös raskausarpia tästä äkillisestä kasvusta johtuen.
Imetyksen jälkeen en pitänyt rinnoistani. Ne mahtuivat c-kuppiin, mutta olivat arpiset ja roikkuivat. Ikää oli tuolloin 27v. Mietin ihan vakavissani jo kirurgisia toimenpiteitä. Ihme kyllä ehkä vuoden päästä imetyksen lopetettuani rinnat olivat jo ihan hyvännäköiset. Eivät yhtä kiinteät kuin ennen, mutta olihan ikääkin jo enemmän. Raskausarvetkin olivat haalistuneet. Mies väittää ettei edes näe niitä, mutta itse näen kyllä. Eli vastaukseni on että voi palautua entisiin mittoihin, mutta kyllä se raskaus useimmiten (kai) jättää jäljet tavalla tai toisella.
Pienenivät takaisin ja muuttuivat pyöreistä litteiksi patalapuiksi.
Pienenivät takaisin ja muuttuivat pyöreistä litteiksi patalapuiksi.
Ilmeisesti aika yksilöllistä. Mulla oli ennen raskauksia B kupit, sitten imettäessä D kupit ja kaikki päättyi oikein simpsakoihin A kuppeihin! painoa lähti tosin imettäessä muutenkin.
Mutta erittäin tyytyväinen olen päästyäni niistä tankeista! ja mies on myös :-)
Mulla palautuivat täysin samanlaisiksi kuin ennen raskautta ja yli vuoden kestänyttä imetystä. Raskauden aikana mitään muutosta ei oikeastaan ollutkaan edes, imettäessä tuli ainakin yksi kuppikoko lisää silloin, kun rinnat olivat täynnä maitoa. Nyt olen taas samassa kuosissa kuin ennen, teinitytön reipas (ei roikkuva) A-kuppirintainen. :)
Mulla raskauden aikana rinnat kasvoivat koosta B kokoon C. Imetin lasta puolivuotiaaksi, eli imetys loppui pari kuukautta sitten. Painan nyt vähemmän kuin ennen raskautta, mutta rintojen koko on edelleen C. En mahdu vanhoihin rintaliiveihin. Näköjään aika yksilöllistä tämä rintojen koon muuttuminen.
Mulla tuli esikoisen jälkeen ilmeisesti joku hormonihäiriö, ja vaikka imetys loppui, rinnat vaan kasvoivat. Vielä silleen ihanasti pituutta alaspäin, eli kaikki ryhti lähti, ja rinnat riippuivat suoraan alaspäin ihan ihoa myöten. Voitte kuvitella miltä näyttää tuollaiset rinnat kuppikoossa g/h.... Onneksi pääsin pienennysleikkaukseen, rinnat nimittäin vain kasvoivat ja venyivät, vaikka laihduin paljon raskauden jälkeen jne. Harvinaista mutta totta.
Mulla ei kasvanut raskauden aikana rinnat ollenkaan eikä oikeestaan yhtään imettäessäkään, olivat vaan sellaisen pinkeät ja kovat, jos täynnä maitoa. Tämä 4 kertaa. Ehkä nyt roikkuvat enemmän kuin aiemmin, mutta ei juuri sitäkään. Tosin ne on aina olleet sellaiset "suippomalliset" eikä varsinaisesti pyöreät. Koko B tai C liiveistä riippuen. Eikä painon nousu eikä laskukaan juurikaan ole vaikuttanut - rinnanympärysmittaan vaan. Muutos mulla oli se, että nännipiha oli suht vaalea aiemmin ja raskaus muutti tummaksi, se on pysynyt. Samoin nännit on paljon pystymmät koko ajan.
[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 20:15"]
Ilmeisesti aika yksilöllistä. Mulla oli ennen raskauksia B kupit, sitten imettäessä D kupit ja kaikki päättyi oikein simpsakoihin A kuppeihin! painoa lähti tosin imettäessä muutenkin.
Mutta erittäin tyytyväinen olen päästyäni niistä tankeista! ja mies on myös :-)
[/quote]
Minkälainen mies on tyytyväinen kun D-tissit kutistuvat A:ksi?
Niistä tulee ihan kivat riipukset imetyksen jälkeen... :D IHAN JOKAISELLA, se on ihan fakta ihan kuin painovoimanlaki jota ei pysty mitenkään huijaamaan, sori nyt vaan... En usko että kenenkään mies todellisuudessa tykkää niistä riippuvista pienistä rinnoista niiden uhkeiden ja pyöreiden sijaan, vaikka kuinka vakuuttelisitte. Mä ainakin hommasin lapsen jälkeen silarit koska itteekin inhotti vaikka ei ollut pahimmasta päästä edes
Mulla oli ennen lapsia 70 B ja sen jälkeen jäi 70 C kokoisiksi. En valita, kun ei riipukaan yhtään vaikka kahta olen pitkään imettänyt.
Ei muuttunut minulla B/C-kupista turposi DD:n ja on ja pysyy. Enkä myöskään ollut onnellinen
Kyllä mulla palautui 10 kk imetyksen jälkeen rinnat aika hyvin. Nyt imetän toista ja toivottavasti tämä imetys kohtelee yhtä hyvin.
Kasvoivat raskausaikana, muuttuivat Dolly Partonin rintavarustusta muistuttaviksi palloiksi imetyksen alkuaikoina, ja imetyksen loputtua palautuivat sellaisiksi, mitä olivat ennen raskautta. Luulen, että kyse on perintötekijöistä, siitä, kuinka monta lasta synnyttää ja imettää - sekä puhtaasti tuurista, millaiseksi rinnat lopulta jää.
Mulla hjäi yhtä kuppikokoa isommiksi (C->D)
No kyllä ne pussit siitä jää... Koko varmaan maks. se B.