Onko ylireagointia jättää sukujuhlat väliin tässä tilanteessa?
Meillä tulossa miehen suvun juhlat parin viikon päästä. Paikalle tulee n. 25 ihmistä eri puolilta Suomea (ei pk-seudulta). Kukaan ei ole ollut ulkomailla kesän aikana. Juhlat ovat osittain sisätiloissa, tarjoiluna ilmeisesti buffet-ruoka.
Mä en halua mennä. Kaikkien mielestä ylireagoin, koska "eihän kukaan ei tule paikalle sairaana". Joo, ei varmaan, mutta kun aina korona ei oirehdi ja silti voi olla altistunut ja tartuttaa muita.
Olenko liian hysteerinen jos en mene paikalle enkä halua, että puolisokaan menee?
Kommentit (85)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli rippijuhlat kuukausi sitten. Kaikki noin 30 kutsuttua tulivat paikalle. Kukaan ei kieltäytynyt kutsusta koronan takia. Jos joku olisi jättänyt tulematta siihen vedoten (varsinkin joku perusterve), olisin vähän ihmettelyt, mutta kukin tietysti tyylillään.
Mä jätän aika helpolla rippijuhlat väliin, jos ei ole ihan läheisestä kyse. Mielestäni ripiltä pääsy ei ole
mikään saavutus ja en tajua kun jotkut kutsuu hirveesti vieraita sinne. Ehkä osaltaan vaikuttaa sekkn, että me ei itse kuuluta kirkkoon
Olen siinä mielessä samaa mieltä, että mielestäni rippijuhlat (samoin kuin ristiäisetkin) on ihan vain lähimmille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli rippijuhlat kuukausi sitten. Kaikki noin 30 kutsuttua tulivat paikalle. Kukaan ei kieltäytynyt kutsusta koronan takia. Jos joku olisi jättänyt tulematta siihen vedoten (varsinkin joku perusterve), olisin vähän ihmettelyt, mutta kukin tietysti tyylillään.
Mistä te tiedätte toisten sairauksista? Esimerkiksi minulla on ollut autoimmuunisairaus keuhkoissa ja astmalääkityksiä ja keuhko-ongelmia, joista ei tiedä oikeastaan kukaan paitsi äitini, koska ketä ne edes kiinnostaisi.
Kirjoitinkin, että olisin vähän ihmetellyt perumista, siinä kaikki. En loukkaantunut verisesti tai ajatellut, että henkilö on mt-potilas, vain ihmetellyt. Ollaanpas sitä herkkiä.
Minusta viestissäni ei ollut mitään herkkää vaan ihan aidosti ihmettelin, mistä tiedätte ketkä ovat perusterveitä ja ketkä eivät. Ja nyt jatkoviestissäsi vedät esiin mahdollisen mt-potilaisuuden. Se, että edes mainitset tuollaista, tarkoittaa että pidät yhtenä mahdollisena selityksenä sitä, että ihmisellä on mt-ongelmia, kun koronaeristäytyy syistä, jotka eivät näy päälle päin. Ainakaan itse en ole diagonosoinut mielessäni ketään koronakäyttäytymisen mukaan mt-potilaaksi, ellei sellaisesta ole viitteitä aiemmassakin elämässä ja muissakin toiminnoissa.
Pointtini on, että en olisi ajatellut peruvasta mitään negatiivista tai jäänyt pohtimaan asiaa yhtään enempää. Tarkoitukseni oli pääasiassa kertoa, että oman kokemukseni perusteella ihmiset vastaavat tällä hetkellä tämäntyyppisiin juhlakutsuihin myöntävästi. Jos osallistuminen epäilyttää, kannattaa ehdottomasti jättää menemättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rippijuhla ei ole mikään juhla, se on vain ja ainoastaan rahankeruutilaisuus. Ripille pääsy ei ole vaatinut teiniltä mitään kummoista tekemistä, joten en ymmärrä miksi sellaista edes "juhlitaan".
Ymmärrän ammattiin valmistumiset, ylioppilasjuhlat, syntymäpäiväjuhlat esimerkiksi lapsilta ja 80, 85, 90 jne. ikäisiltä, samoin häät ja tietenkin hautajaiset, mutta jotkut rippijuhlat... Ne eivät ole mitään.
Niin mies kuin minäkään emme kuulu edes kirkkoon, joten emme edes viitsisi ajatella jonkun rippijuhliin menemistä. Ja nyt korona-aikaan varsinkaan emme menisi pieniin tiloihin, jossa on ties mitä räkäpäitä ja sapuskaa, johon on aivasteltu ja joita on lämpimässä pidetty. Ne olisivat kyllä sellaiset korona-ruokamyrkytysbileet, että ei kiitos. Ihmettele rauhassa vaan.
Luettelemasi juhlat eivät siis ole mitään rahankeruutilaisuuksia? Toki hautajaiset poislukien 🙄
Mitä teini on tehnyt ripille pääsyn hyväksi? Ei mitään. Mitä ammattiin valmistunut on tehnyt viimeiset vuodet? Hyvin hyvin paljon. Naapurin mummolla oli 90 vuotisjuhlat pari vuotta sitten ja hän ei saanut lahjaksi rahaa, ei myöskään viisi vuotias kummilapseni. Siskoni häissä emme antaneet rahaa, sillä osallistuimme valmisteluihin niin paljon, että se kattoi kyllä kaiken. Sinusta en tiedä.
Jokin aika sitten oli erään sukulaisen siunaustilaisuus. Jos aika olisi ollut toinen, olisin osallistunut, mutta nyt riskiryhmään kuuluvana jätin menemättä. Kotiin jäämistäni pidettiin järkevänä, vaikka sillä alueella ei tiettävästi ole ollut tartuntoja vähään aikaan. Joku osallistujista olisi kuitenkin voinut tuoda tartunnan kauempaa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi näitä pitää täällä jauhaa? Jokainen tehköön omalla tavallaan, ei keneltäkään täällä voi edellyttää, että tietäisi tasan, millaiset ne bakkanaalit on, onko niissä mahdollista pitää turvavälejä jne. Joten ei kukaan täällä voi myöskään sanoa juu tai ei. Käyttäkää päätänne.
Eikös se ole vähän tämän palstan tarkoitus, että kuule eri näkemyksiä ja ehkä parhaimmillaan jopa oppii, että ihmiset kokee samat asiat hyvin eri tavalla. Jospas vaikka turhat herneen nenään vetämiset vähens.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rippijuhla ei ole mikään juhla, se on vain ja ainoastaan rahankeruutilaisuus. Ripille pääsy ei ole vaatinut teiniltä mitään kummoista tekemistä, joten en ymmärrä miksi sellaista edes "juhlitaan".
Ymmärrän ammattiin valmistumiset, ylioppilasjuhlat, syntymäpäiväjuhlat esimerkiksi lapsilta ja 80, 85, 90 jne. ikäisiltä, samoin häät ja tietenkin hautajaiset, mutta jotkut rippijuhlat... Ne eivät ole mitään.
Niin mies kuin minäkään emme kuulu edes kirkkoon, joten emme edes viitsisi ajatella jonkun rippijuhliin menemistä. Ja nyt korona-aikaan varsinkaan emme menisi pieniin tiloihin, jossa on ties mitä räkäpäitä ja sapuskaa, johon on aivasteltu ja joita on lämpimässä pidetty. Ne olisivat kyllä sellaiset korona-ruokamyrkytysbileet, että ei kiitos. Ihmettele rauhassa vaan.
Luettelemasi juhlat eivät siis ole mitään rahankeruutilaisuuksia? Toki hautajaiset poislukien 🙄
Aika monet tasavuosia juhlivat kieltävät lahjojen tuomisen.
Raha kelpaa lähes aina. Tosin itse en ole edes järjestänyt vieraskutsusynttäreitä aikuisena, niitä on juhlistettu oman perheen kesken.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On ylireagointia :D
Itse menossa ylioppilasjuhliin parin viikon päästä. Ei ole käynyt mielessäkään jättää väliin :D
Minulla oli perjantaina lämpöä, liki kuu.etta, lauantaina vatsa löysällä ja lihaskipua, nyt hieman nuhaa ja vatsa löysällä, muutamia kertoja olen aivastanut jo aamun aikana. Mitä jos vastaavanlainen tyyppi tulee juhliin mukaan, jolla on ollut nämä "oireet" vaikka samalla viikolla kuin juhlat ovat? Olen peruaatteessa ihan ok ja en tiedä mitä tämä on, testeihin ei näillä mennä vielä. Saatan olla kuitenkin se tartuttava, vaikka kaikki ulospäin hyvältä näyttääkin. Juhlissa saattaa olla useita samanlaisia tyyppejä.
Meillä tyttärellä on ollut samaa ja miehellä jotain myös. Peruskunto hyvä. Olemme liikkuneet kaupoissa jonkun verran täällä pääkaupunkiseudulla. En päästäisi heitä juhliin.
Niin, juuri tällaisia ihmisiä on paljon, että on nuhaa ja yskää ja nuutunutta oloa eikä malteta olla edes muutamaa päivää kotona. Eli en yhtään ihmettele, ettei ap halua juhliin ja on ihan ok jättää ne väliin. Tutkitusti korona leviää juuri erityisen hyvin juhlissa, kun ihmiset puhuvat ja laulavat samassa sisätilassa.
Olemme olleet nyt vain ja ainoastaan kotona ja omaa pihaa kaurmmaksi emme ole menneet useampaan päivään. Lapsilla on vielä muutama päivä kesälomaa ja minä teen mieheni kanssa etätöitä, sapuskaa on kaapit pullollaan. :)
Niin siis tarkoititko, että olette liikkuneet kaupoissa ennen oireita, tuosta sai helposti sen kuvan, että myös oireellisena.
Jep, kävimme tyttären kanssa ostoskeskuksessa puolitoista viikkoa sitten ja kerran olen käynyt sen jälkeen ruokakaupassa nopeasti ennen mitään oireita, eli jos se olisi koronaa, niin ostoskeskuksesta tauti olisi tullut. Espoossa olemme. Nyt olemme jäköttäneet kotosalla vain.
Sivuasia mutta nuori pääsee RIPILLE eli konfirmoidaan eli vahvistaa kristillisen uskonsa ja pääsee ensimmäisen kerran itsenäisesti ehtoolliselle. Kukaan ei siis pääse RIPILTÄ.
Sama tilanne täällä :( Miehen sukulaisen häät ensi kuussa ja en haluaisi, että lähdemme. Nämä häät vieläpä Helsingin lähellä!
Kaikki sukujuhlat pitäisi kieltää tänä vuonna THL:n ja hallituksen taholta! Sukujuhliin tullaan ympäri Suomen ja jopa ulkomailta. Jokainen osallistuja voi tuoda koronaviruksen tai hengitystieinfektion mukanaan. Sukujuhlissa käy etupäässä vanhoja ihmisiä, jotka ovat perussairaita ja yli 70-vuotiaita - siis koronaviruksen pahinta riskiryhmää. Istutaan sisällä ahtaissa tiloissa. Kätellään, vaikka on kielletty. Aivastellaan ja yskitään. Ei noudateta turvavälejä. Otetaan ruokaa samoilla ottimilla noutopöydästä. Joku on ensin aivastanut ja pyyhkinyt sitten räkää käsiinsä. Sitten haetaan ja käpälöidään noutopöydässä ottimia, kannuja ja astioita. Hyi hel##tti!
En varmasti menisi miehen suvun sukujuhlaan menisi enkä veisi sinne lapsia! En ymmärrä, miksi joku haluaa järjestää sukujuhlia koronapandemian aikana! Järki ei paljon päätä pakota!
No mutta missä kaikki palstan maskikiljujat nyt ovat?
Kyllä minä menisin sukujuhliin, mutta pysyisin ulkotiloissa ja kiinnittäisin huomion turvaväleihin ja käsihygieniaan niin kuin kevätkaudellakin. Landesukulaisilla ei varmasti ole mitään pöpöjä paitsi landepöpöjä.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki sukujuhlat pitäisi kieltää tänä vuonna THL:n ja hallituksen taholta! Sukujuhliin tullaan ympäri Suomen ja jopa ulkomailta. Jokainen osallistuja voi tuoda koronaviruksen tai hengitystieinfektion mukanaan. Sukujuhlissa käy etupäässä vanhoja ihmisiä, jotka ovat perussairaita ja yli 70-vuotiaita - siis koronaviruksen pahinta riskiryhmää. Istutaan sisällä ahtaissa tiloissa. Kätellään, vaikka on kielletty. Aivastellaan ja yskitään. Ei noudateta turvavälejä. Otetaan ruokaa samoilla ottimilla noutopöydästä. Joku on ensin aivastanut ja pyyhkinyt sitten räkää käsiinsä. Sitten haetaan ja käpälöidään noutopöydässä ottimia, kannuja ja astioita. Hyi hel##tti!
En varmasti menisi miehen suvun sukujuhlaan menisi enkä veisi sinne lapsia! En ymmärrä, miksi joku haluaa järjestää sukujuhlia koronapandemian aikana! Järki ei paljon päätä pakota!
Kuulut varmaan siihen porukkaan, jonka mielestä koulussakäynti ja töissäkäynti pitäisi myös kieltää samoista syistä. Ehdottomasti myös ravintolat yms kiinni. Parasta kun kaikki olisi vain kotona.
Jännä sinänsä että mainitset että et varmasti menisi MIEHEN suvun juhlaan. Näinhän se näillä hysteerikoilla tuntuu olevan. Oman suvun juhlat onkin ihan eri asia, paljon turvallisemmat.
Mä katsoisin, mikä on tartuntatilanne kyseisenä ajankohtana. Jos sellainen, että hyvillä mielin voisin mennä baariin, menisin myös sukujuhliin.
Eiköhän aikaihminen voi itse päättää, minne menee. Ei ole ylireagointia ollenkaan.
Mulla ihan sama homma mietinnässä enkä halua mennä:( Pelkään loukkaavani juhlittavaa ellen mene. Narskusukulaisia paikalla useita, senkään takia en halua ja takuulla yksikään heistä ei välitä, jos "vähän"koronaoireita olisikin ja tartuttavansa muutkin siellä, yksi ainkaan tuskin piittaa edes turvaväleistä, vaan tule naamaan kiinnisylkemään ja jauhamaan erinomaisuudestaan. Ahtaasti sisätiloissa oltaisiin ja osallistujia varmaan +20 vähintään. Mun pitäisi vielä kulkea julkisillakin sinne...En myöskään jaksaisi näitä ihmisiä nähdä nyt muutenkaan, pääsevätpähän sit joukolla taas lynkkaamaan ja haukkumaan minut siellä keskenään, jos en mene. Mut itse säästyisin edes mahdollisilta koronabileiltä ja pahimmalta ahditukselta näiden ihmisten seurassa.
Kyllähän psykoosi on jo pahasti päällä, kun pitää miettiä, että ylireagoiko. Todellisuus hämärtynyt. Ensiavuksi voisit ottaa mielialalääkkeitä, niitä sinulla jutuista päätellen on kotona valmiina? Seuraavaksi kirjaudut mielisairaalaan.
Uskallatteko muutenkin vierailla tuttavienne luyona siten, että olette jopa useita öitä heidän luonaan? Mua apainostetaan tähänkin, en haluaisi mennä ja useita ihmisiä perheeseen kuuluu vieraspaikassa. Käydään kouluissa(no pian siis alkavat)ja töissä fyyisesti työpaikoilla. Eli riskejä tuoda korona muualtakin kuin esim-kaupasta heillä päin olisi. Eikö tämä toinen aalto ole jo selkeästi käynnissä ja ihmiset vaan sykkii paikasta toiseen kuin ei mitään? Ja painostvat muitaki ntähän päättömään säntäilyyn kaikkialle! Ehkä olen sit itse pitkäaikaissairaana vaan hysteerinen, mutta en ymmärrä itse tätä menoa:/
Vierailija kirjoitti:
Et ole, vaan järkevä. Lisäksi on mukavampi olla kotona kuin lähteä miehen sukulaisten juhliin. En menisi ilman koronaakaan.
Tässä se on pähkinänkuoressa koronafanaatikon ajatusmaailma. Olkaa hyvät.
Vierailija kirjoitti:
Meilläkin olisi parin viikon päästä sukujuhla, johon olisi tulossa suurinpiirtein se 25 ihmistä ja tarjoilu tietenkin buffettyylistä. Kaikki porukka on pääkaupunkiseudulta ja joukossa on on useampi riskiryhmäläinen. En tiedä vielä järjestetäänkö koko juhlia, mutta jos järjestetään, niin meidän perhe ei ole menossa. Minä teen vanhustyötä ja mieheni on riskiryhmässä, joten yhtien juhlien takia en ota riskejä. Tottakai lapset ovat menossa tässä välissä kouluunkin, mutta se on koulu ja juhlat ovat juhlat, eli eivät todellakaan mitkään välttämättömät.
Riskiryhmä riskiryhmä riskiryhmä. Eli miehesi on yli 80v hoitokodissa makaava kuolemaa tekevä vanhus?
Tiedätkö. Kun on tuossa pisteessä niin aivan hyvin voi vielä tuttuja ja sukulaisia nähdä. Lähtö on jo lähellä.
Niin siis tarkoititko, että olette liikkuneet kaupoissa ennen oireita, tuosta sai helposti sen kuvan, että myös oireellisena.