Onko ylireagointia jättää sukujuhlat väliin tässä tilanteessa?
Meillä tulossa miehen suvun juhlat parin viikon päästä. Paikalle tulee n. 25 ihmistä eri puolilta Suomea (ei pk-seudulta). Kukaan ei ole ollut ulkomailla kesän aikana. Juhlat ovat osittain sisätiloissa, tarjoiluna ilmeisesti buffet-ruoka.
Mä en halua mennä. Kaikkien mielestä ylireagoin, koska "eihän kukaan ei tule paikalle sairaana". Joo, ei varmaan, mutta kun aina korona ei oirehdi ja silti voi olla altistunut ja tartuttaa muita.
Olenko liian hysteerinen jos en mene paikalle enkä halua, että puolisokaan menee?
Kommentit (85)
Vierailija kirjoitti:
Miten te jaksatte näistä iänikuisista juhlista täällä jauhaa, kuukaudesta toiseen? Olkaa menemättä, jos on noin vaikeata.
Miksi keskustella mistään keskustelupalstalla, ollaan kaikki hiljaa ja kirjoittelematta mitään.
Antaa niiden pelkäävien eristäytyä kotiin. Muut voidaan elää normaalisti ja nauttia elämästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On ylireagointia :D
Itse menossa ylioppilasjuhliin parin viikon päästä. Ei ole käynyt mielessäkään jättää väliin :D
Minulla oli perjantaina lämpöä, liki kuu.etta, lauantaina vatsa löysällä ja lihaskipua, nyt hieman nuhaa ja vatsa löysällä, muutamia kertoja olen aivastanut jo aamun aikana. Mitä jos vastaavanlainen tyyppi tulee juhliin mukaan, jolla on ollut nämä "oireet" vaikka samalla viikolla kuin juhlat ovat? Olen peruaatteessa ihan ok ja en tiedä mitä tämä on, testeihin ei näillä mennä vielä. Saatan olla kuitenkin se tartuttava, vaikka kaikki ulospäin hyvältä näyttääkin. Juhlissa saattaa olla useita samanlaisia tyyppejä.
Meillä tyttärellä on ollut samaa ja miehellä jotain myös. Peruskunto hyvä. Olemme liikkuneet kaupoissa jonkun verran täällä pääkaupunkiseudulla. En päästäisi heitä juhliin.
Niin, juuri tällaisia ihmisiä on paljon, että on nuhaa ja yskää ja nuutunutta oloa eikä malteta olla edes muutamaa päivää kotona. Eli en yhtään ihmettele, ettei ap halua juhliin ja on ihan ok jättää ne väliin. Tutkitusti korona leviää juuri erityisen hyvin juhlissa, kun ihmiset puhuvat ja laulavat samassa sisätilassa.
Meillä oli rippijuhlat kuukausi sitten. Kaikki noin 30 kutsuttua tulivat paikalle. Kukaan ei kieltäytynyt kutsusta koronan takia. Jos joku olisi jättänyt tulematta siihen vedoten (varsinkin joku perusterve), olisin vähän ihmettelyt, mutta kukin tietysti tyylillään.
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli rippijuhlat kuukausi sitten. Kaikki noin 30 kutsuttua tulivat paikalle. Kukaan ei kieltäytynyt kutsusta koronan takia. Jos joku olisi jättänyt tulematta siihen vedoten (varsinkin joku perusterve), olisin vähän ihmettelyt, mutta kukin tietysti tyylillään.
Mistä te tiedätte toisten sairauksista? Esimerkiksi minulla on ollut autoimmuunisairaus keuhkoissa ja astmalääkityksiä ja keuhko-ongelmia, joista ei tiedä oikeastaan kukaan paitsi äitini, koska ketä ne edes kiinnostaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä te tiedätte toisten sairauksista? Esimerkiksi minulla on ollut autoimmuunisairaus keuhkoissa ja astmalääkityksiä ja keuhko-ongelmia, joista ei tiedä oikeastaan kukaan paitsi äitini, koska ketä ne edes kiinnostaisi.
Kirjoitinkin, että olisin vähän ihmetellyt perumista, siinä kaikki. En loukkaantunut verisesti tai ajatellut, että henkilö on mt-potilas, vain ihmetellyt. Ollaanpas sitä herkkiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitinkin, että olisin vähän ihmetellyt perumista, siinä kaikki. En loukkaantunut verisesti tai ajatellut, että henkilö on mt-potilas, vain ihmetellyt. Ollaanpas sitä herkkiä.
Minusta viestissäni ei ollut mitään herkkää vaan ihan aidosti ihmettelin, mistä tiedätte ketkä ovat perusterveitä ja ketkä eivät. Ja nyt jatkoviestissäsi vedät esiin mahdollisen mt-potilaisuuden. Se, että edes mainitset tuollaista, tarkoittaa että pidät yhtenä mahdollisena selityksenä sitä, että ihmisellä on mt-ongelmia, kun koronaeristäytyy syistä, jotka eivät näy päälle päin. Ainakaan itse en ole diagonosoinut mielessäni ketään koronakäyttäytymisen mukaan mt-potilaaksi, ellei sellaisesta ole viitteitä aiemmassakin elämässä ja muissakin toiminnoissa.
Mielestäni jotkut rippijuhlat ovat niin tyhjänpäiväiset juhlat että niiden väliin jättäminen voi tässä tilanteessa olla ihan fiksua. Jos taas on jotkut oikeasti merkitykselliset juhlat niin voi ottaa riskin, että menee ja siellä on sitten joku muka-oireeton koronalinko mukana juhlimassa.
Vierailija kirjoitti:
Emme ole tehneet suvulle tiedotteita perheemme terveydentilasta. Ei kannata olettaa perusterveydestä yhtään mitään. Verenpaine, astma ja rytmihäiriöt eivät näy päällepäin.
Vierailija kirjoitti:
Rippijuhla ei ole mikään juhla, se on vain ja ainoastaan rahankeruutilaisuus. Ripille pääsy ei ole vaatinut teiniltä mitään kummoista tekemistä, joten en ymmärrä miksi sellaista edes "juhlitaan".
Ymmärrän ammattiin valmistumiset, ylioppilasjuhlat, syntymäpäiväjuhlat esimerkiksi lapsilta ja 80, 85, 90 jne. ikäisiltä, samoin häät ja tietenkin hautajaiset, mutta jotkut rippijuhlat... Ne eivät ole mitään.
Niin mies kuin minäkään emme kuulu edes kirkkoon, joten emme edes viitsisi ajatella jonkun rippijuhliin menemistä. Ja nyt korona-aikaan varsinkaan emme menisi pieniin tiloihin, jossa on ties mitä räkäpäitä ja sapuskaa, johon on aivasteltu ja joita on lämpimässä pidetty. Ne olisivat kyllä sellaiset korona-ruokamyrkytysbileet, että ei kiitos. Ihmettele rauhassa vaan.
Miksi näitä pitää täällä jauhaa? Jokainen tehköön omalla tavallaan, ei keneltäkään täällä voi edellyttää, että tietäisi tasan, millaiset ne bakkanaalit on, onko niissä mahdollista pitää turvavälejä jne. Joten ei kukaan täällä voi myöskään sanoa juu tai ei. Käyttäkää päätänne.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni jotkut rippijuhlat ovat niin tyhjänpäiväiset juhlat että niiden väliin jättäminen voi tässä tilanteessa olla ihan fiksua. Jos taas on jotkut oikeasti merkitykselliset juhlat niin voi ottaa riskin, että menee ja siellä on sitten joku muka-oireeton koronalinko mukana juhlimassa.
Mikä on oikeasti merkityksellinen juhla, jossa ottaisit korona riskin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä enää selittele. Uppoat joka selityksellä syvemmäksi suohosi.
Itse järkkäsin kesällä juhlat ja minä ainakin kunnioitin jokaisen omaa päätöstä. Tiedän että toiset pelkää koronaa ihan tosissaan ja mielestäni se on ihan hyvä syy jättää juhlat väliin. Eipä muutenkaan mun kuulu toisten syitä kyseenalaistaa, koronatilanteessa vielä vähemmän. Ihan fiksua on kuitenkin pistää onnittelut ja mahdollinen lahja vaikka jonkun muun matkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rippijuhla ei ole mikään juhla, se on vain ja ainoastaan rahankeruutilaisuus. Ripille pääsy ei ole vaatinut teiniltä mitään kummoista tekemistä, joten en ymmärrä miksi sellaista edes "juhlitaan".
Ymmärrän ammattiin valmistumiset, ylioppilasjuhlat, syntymäpäiväjuhlat esimerkiksi lapsilta ja 80, 85, 90 jne. ikäisiltä, samoin häät ja tietenkin hautajaiset, mutta jotkut rippijuhlat... Ne eivät ole mitään.
Niin mies kuin minäkään emme kuulu edes kirkkoon, joten emme edes viitsisi ajatella jonkun rippijuhliin menemistä. Ja nyt korona-aikaan varsinkaan emme menisi pieniin tiloihin, jossa on ties mitä räkäpäitä ja sapuskaa, johon on aivasteltu ja joita on lämpimässä pidetty. Ne olisivat kyllä sellaiset korona-ruokamyrkytysbileet, että ei kiitos. Ihmettele rauhassa vaan.
Luettelemasi juhlat eivät siis ole mitään rahankeruutilaisuuksia? Toki hautajaiset poislukien 🙄
Vierailija kirjoitti:
Mä jätän aika helpolla rippijuhlat väliin, jos ei ole ihan läheisestä kyse. Mielestäni ripiltä pääsy ei ole
mikään saavutus ja en tajua kun jotkut kutsuu hirveesti vieraita sinne. Ehkä osaltaan vaikuttaa sekkn, että me ei itse kuuluta kirkkoon
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On ylireagointia :D
Itse menossa ylioppilasjuhliin parin viikon päästä. Ei ole käynyt mielessäkään jättää väliin :D
Minulla oli perjantaina lämpöä, liki kuu.etta, lauantaina vatsa löysällä ja lihaskipua, nyt hieman nuhaa ja vatsa löysällä, muutamia kertoja olen aivastanut jo aamun aikana. Mitä jos vastaavanlainen tyyppi tulee juhliin mukaan, jolla on ollut nämä "oireet" vaikka samalla viikolla kuin juhlat ovat? Olen peruaatteessa ihan ok ja en tiedä mitä tämä on, testeihin ei näillä mennä vielä. Saatan olla kuitenkin se tartuttava, vaikka kaikki ulospäin hyvältä näyttääkin. Juhlissa saattaa olla useita samanlaisia tyyppejä.
Meillä tyttärellä on ollut samaa ja miehellä jotain myös. Peruskunto hyvä. Olemme liikkuneet kaupoissa jonkun verran täällä pääkaupunkiseudulla. En päästäisi heitä juhliin.
Niin, juuri tällaisia ihmisiä on paljon, että on nuhaa ja yskää ja nuutunutta oloa eikä malteta olla edes muutamaa päivää kotona. Eli en yhtään ihmettele, ettei ap halua juhliin ja on ihan ok jättää ne väliin. Tutkitusti korona leviää juuri erityisen hyvin juhlissa, kun ihmiset puhuvat ja laulavat samassa sisätilassa.
Olemme olleet nyt vain ja ainoastaan kotona ja omaa pihaa kaurmmaksi emme ole menneet useampaan päivään. Lapsilla on vielä muutama päivä kesälomaa ja minä teen mieheni kanssa etätöitä, sapuskaa on kaapit pullollaan. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luettelemasi juhlat eivät siis ole mitään rahankeruutilaisuuksia? Toki hautajaiset poislukien 🙄
Aika monet tasavuosia juhlivat kieltävät lahjojen tuomisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Häh mitä? Onko syntymäpäivät sitten mitään? Eihän niidenkään takia mitään tehdä, annetaan vain ajan kulua.
Rippijuhlat on juhlat, jotka voi viettää vain yhden kerran elämässä. Ja tekeehän se rippilapsi siinä sen, että käy sen rippikoulun, sehän siinä on edellytyksenä.
Taitaa olla vain taas yhden kirkkoa vihaavan ja vastustavan lässyn-lässyn mielipide. Juu älä sinä mene kenenkään rippijuhliin, ei sinua siellä tarvita nyrpistelemässä nenääsi ja ajattelemassa, että ei tuo rippilapsi ole tehnyt yhtään mitään.
Niin, siis mitähän ne hääparit sitten on "tehneet," muuta kuin päättäneet mennä naimisiin? Onko se joku saavutus sitten, josta palkaksi saa pitää hääjuhlat?
Ai kamala 😂
Ajattele, että on ihmisiä, jotka menevät ns. puokikuntoisenakin juhliin. Ilmeisesti ihania ihmisiä? Sukujouluista on tullut flunssa haettua, kun kipeidenkin on pakko päästä paikalle. Nykyään juhlitaan joulut oman perheen voimin.