Onko ylireagointia jättää sukujuhlat väliin tässä tilanteessa?
Meillä tulossa miehen suvun juhlat parin viikon päästä. Paikalle tulee n. 25 ihmistä eri puolilta Suomea (ei pk-seudulta). Kukaan ei ole ollut ulkomailla kesän aikana. Juhlat ovat osittain sisätiloissa, tarjoiluna ilmeisesti buffet-ruoka.
Mä en halua mennä. Kaikkien mielestä ylireagoin, koska "eihän kukaan ei tule paikalle sairaana". Joo, ei varmaan, mutta kun aina korona ei oirehdi ja silti voi olla altistunut ja tartuttaa muita.
Olenko liian hysteerinen jos en mene paikalle enkä halua, että puolisokaan menee?
Kommentit (85)
Mies päättää itse meneekö.
Ap saa olla menemättä.
Ihmisiin ei voi luottaa. Joku on voinut tulla juuri turhalta turistireissulta tai risteilyltä mutta ei kerro asiasta, koska ei halua huomiota eikö halua jäädä juhlista pois. Minä minä minä.
En vaarantaisi omaa tai muiden terveyttä minkään juhlien takia.
Samaa pohdin, meillä olisi ensi viikonloppuna rippijuhlat ja kuun lopussa yo-juhlat. Koen pitkälti turhana riskinä osallistumisen mutta en nyt ole varma jätetäänkö perheenä menemättä.
Tunnen muutaman ihmisen jotka ovat kieltäytyneet esim.juhlista koronapelon takia, ja he ovat olleet sitten muutenkin mielenterveysongelmista kärsiviä. Tämä aika on varmaan hyvin raskasta heille joilla on jonkinlaisia mielenterveysongelmia, korona tuntuu pahentaneen niitä ongelmia paljon.
Vierailija kirjoitti:
Tunnen muutaman ihmisen jotka ovat kieltäytyneet esim.juhlista koronapelon takia, ja he ovat olleet sitten muutenkin mielenterveysongelmista kärsiviä. Tämä aika on varmaan hyvin raskasta heille joilla on jonkinlaisia mielenterveysongelmia, korona tuntuu pahentaneen niitä ongelmia paljon.
Niin ja tulee ottaa huomioon että tänne palstalle on kerääntynyt paljon juuri mielenterveysongelmista kärsiviä ihmisiä.
Jos tietäisin että on hauskat juhlat niin menisin, mutta jos tietäisin että juhlat ovat tavanomaiset tylsät pönötysjuhlat niin sanoisin että en tule ja vetoaisin vaikka sitten koronaan. Se on nykyään hyvä syy päästä osallistumasta tylsiin juhliin.
Vierailija kirjoitti:
On ylireagointia :D
Itse menossa ylioppilasjuhliin parin viikon päästä. Ei ole käynyt mielessäkään jättää väliin :D
Minulla oli perjantaina lämpöä, liki kuu.etta, lauantaina vatsa löysällä ja lihaskipua, nyt hieman nuhaa ja vatsa löysällä, muutamia kertoja olen aivastanut jo aamun aikana. Mitä jos vastaavanlainen tyyppi tulee juhliin mukaan, jolla on ollut nämä "oireet" vaikka samalla viikolla kuin juhlat ovat? Olen peruaatteessa ihan ok ja en tiedä mitä tämä on, testeihin ei näillä mennä vielä. Saatan olla kuitenkin se tartuttava, vaikka kaikki ulospäin hyvältä näyttääkin. Juhlissa saattaa olla useita samanlaisia tyyppejä.
Ei ole ylireagointia, pelkästään järkevää. Jättäisin itsekin välistä.
Vierailija kirjoitti:
Pitäisin kyllä tuota jo sairaalloisena ylihysterisointina. Joudut elämään loppuelämäsi paniikissa jollet ota itseäsi niskasta kiinni ja kokoa itseäsi.
En ole ap. En elä paniikissa, enkä eristäydy loppuelämäkseni. Mutta tällä hetkellä, jonkin aikaa eteenpäin, vältän väkijoukkoja, varsinkin tilanteita, joissa iso joukko väkeä eri puolilta maata kokoontuu sisätiloihin pidemmäksi aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse menossa ylioppilasjuhliin parin viikon päästä. Ei ole käynyt mielessäkään jättää väliin :D
Minulla oli perjantaina lämpöä, liki kuu.etta, lauantaina vatsa löysällä ja lihaskipua, nyt hieman nuhaa ja vatsa löysällä, muutamia kertoja olen aivastanut jo aamun aikana. Mitä jos vastaavanlainen tyyppi tulee juhliin mukaan, jolla on ollut nämä "oireet" vaikka samalla viikolla kuin juhlat ovat? Olen peruaatteessa ihan ok ja en tiedä mitä tämä on, testeihin ei näillä mennä vielä. Saatan olla kuitenkin se tartuttava, vaikka kaikki ulospäin hyvältä näyttääkin. Juhlissa saattaa olla useita samanlaisia tyyppejä.
Meillä tyttärellä on ollut samaa ja miehellä jotain myös. Peruskunto hyvä. Olemme liikkuneet kaupoissa jonkun verran täällä pääkaupunkiseudulla. En päästäisi heitä juhliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulla on ihan riittävästi oireita mennäksesi koronatestiin tai edes olla erillään muista ihmisistä nyt.
Ap, jokainen tekee päätöksensä itse ja kantaa vastuun päätöksensä seurauksista.
Se kuka on ylireagoinut ja kuka ei, selviää vasta vuoden-parin päästä kun nähdään kuka on elossa, kuka on vammautunut loppuelämäkseen ja kuka on tappanut läheisiään tuomalla infektion heille.
Vierailija kirjoitti:
Ap, jokainen tekee päätöksensä itse ja kantaa vastuun päätöksensä seurauksista.
Se kuka on ylireagoinut ja kuka ei, selviää vasta vuoden-parin päästä kun nähdään kuka on elossa, kuka on vammautunut loppuelämäkseen ja kuka on tappanut läheisiään tuomalla infektion heille.
No just, tuolla tavalla ajatellen pitäisi istua foliohattu päässä sisätiloissa loppuelämä. Itsekin suhtaudun erittäin varoen koronaan ja en ota mitään turhia riskejä, mutta tuollainen vouhotus ja syyllistäminen on kyllä outoa.
Ne vastaavat pois jäävät, jotka eivät ole riskiryhmää, luokittelen jompaan kumpaan alla olevaan ryhmään (tulee automaattisesti, kumpuaa tuolta omasta alitajunnasta):
- Hysteerinen/pelkoinen, mahdollisesti mielenterveyden osalta ei ihan normaali. Voi olla myös vähän yksinkertainen, joka ”ei näe metsää puilta”.
- Hyvä syy kieltäytyä, kun ei juhlat ja sukulaiset kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teitkö omaolo testin THL:n sivuilla? Lapsen kaveri oli vatsataudissa ja todellakin pääsi koronatestiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko valmis olemaan näkemättä näitä ihmisiä mahdollisesti vuosiin? Jos olet, niin jätä menemättä. Jos taas he ovat sinulle sen verran tärkeitä, ettet voi elää näkemättä heitä vuosiin, kannattaa mennä paikalle.
Ihan sama vaikka en näkisi tyyppejä enää ikinä. Puhelin on keksitty, ei meidän ole pakko olla naamatusten hymistelemässä. Sitä paitsi puolet tyypeistä ainakin meidän juhlissa on tuntemattomia periaatteessa. Ohis.
Tämä taitaa yhdistää koronahysteerikkoja. He voivat olla vaikka lopun elämäänsä näkemättä läheisiään, mielellään eristäytyvät ikuisesti ja nauttivat siitä.
Ylireagoit minusta.