Saako lapsi maksaa kaupassa vanhempien pankkikortilla jos tietävät koodin?
Olen aivan kauheassa kesäflunssassa ja olisi pakko kuitenkin käydä kaupassa. Mietin voinko laittaa 12v. lapsen matkaan ja antaa hänelle pankkikorttini ja kertoa tunnusluvun (pankkiautomaatille on puolet pidempi matka kuin lähikauppaan, asumme maalla).
Kommentit (107)
[quote author="Vierailija" time="01.08.2013 klo 10:39"]
[quote author="Vierailija" time="01.08.2013 klo 10:37"]
Saanko minä maksaa ostoksen sun kortilla, jos tiedän tunnusluvun?
Vastaus tulain lastasi koskevaan kysymykseen on täysin sama, kuin minun esittämääni: sukulaisuussuhde tai ikä eivät vaikuta toisen henkilökohtaisen kortin käyttöoikeuteen.
[/quote] Saat mun luvalla.
[/quote]
Ei sittenkään. Koska kortinhaltija on nimikirjoituksellaan vahvistanut pankin kanssa sopimuksen että EI ANNA toisten käyttöön korttiaan. Eikä kortin omistajalla ole oikeutta yksipuolisesti muuttaa PANKIN kanssa tekemäänsä sopimusta.
Ja lain mukaan lapsi ei saa kyllä nostaa automaatista sitä rahaakaan toisen kortilla jos tarkkoja ollaan. Entä jos samalla urkitaan tunnusluku ja varkaat vie kortin ja tyhjää tilin. Tuskinpa ap saa korvauksia mistään kun on antanut itse kortin ja tunnuksen toisen käyttöön ?
Itse soittaisin ap;n tilanteessa kauppaan ja kysyisin voisiko lapsi poikkeuksellisesti ostaa laskulle tämän kauppakerran. Ja jatkossa varasiin kotiin hätävararahaston tällaisia tilanteita varten tai lapselle jonkun oman kortin jossa rajoitetut käyttömahdollisuudet tiliin. (Ja kortti vain tarvittaessa lapsella ettei turhaan käytä tai hukkaa).
t. Nipottaja
Mun mies kerran epäröi lähteä mun pankkikortilla kauppaan kun ei löytänyt omaa lompakkoaan. Annoin vain koodin. Se oli ilmeisesti ok, koska ei mitään ongelmiakaan tullut....
Olisi muuten kätevää, että kun maksaa kortilla, niin myyjälle tulisi näyttöön niiden ihmisten valokuvat joilla on oikeus kyseiseen korttiin...
Jos annat pankkikortin niin kerjäät vaan vaikeuksia lapsellesi. Ensinnäkin kassa ottaa kortin pois ja ehkä pyytää vartijat paikalle joka sitten saattaa soittaa poliisille.
No eihän niin varmaan oikeasti saisi mutta itse ainakin kun olin 11-12v ja siskoni 14-15v käytiin isäni poissa ollessa lähikaupassa hänen pankkikortilla.. asia oli täysin sovittu myyjien kanssa ja kun oli lähikauppa ja tuttuja puolin ja toisin tämä kävi heille.. oliko nyt yhden vai kaksi kertaa käytiin siellä.. Nämä kaikki siis sovittu etukäteen..
On kyllä outoa. Mä voisin hyvin avata tilin ja laittaa sinne jonkin verran rahaa juuri tuollaista varten että lapsi voisi käydä pankkikortilla kaupassa.
Miksi ei voisi? Ei kassan tarvitse kysellä mitään, kenen kortti on jos on tunnusluku. Voihan se lapsi käydä automaatiltakin nostamassa rahaa.
Eikö teillä oikeasti ole koskaan kotona käteistä rahaa sen verran, että lapsen voisi laittaa setelin kera kauppaan?
Toisen pankkikortilla ei saa maksaa, vaikka tietää tunnuksen. Jos se olisi OK, voisin varastaa korttisi ja maksaa sillä eikä mitään seurauksia koituisi.
Miksi sinä et ole lukenut sen kortin käyttöehtoja? Siellä sanotaan aika selvästi, että jokainen kortti on henkilökohtainen, eikä sitä saa käyttää kukaan muu. Rinnaiskortteja voi sitten ottaa tarvittaessa vaikka jokaiselle perheenjäsenelle.
Käytännössä suurin haitta on se,että jo maksussa tulee jotain sählinkiä, kassa voi ottaa kortin pois kun huomaa, että on väärällä henkilöllä.
Ehkä tuollaisten tilanteiden takia kannattaisi pitää kotona aina käteistä vaikka parin sadan euron verran. Hätävarakassa kotona auttaa muutenkin, jos joskus tulee tiukka rahatilanne.
Et voi antaa. Jos kauppa ottaa kortin pois (kuten tuollaisessa tapauksessa pitäisi) niin pankii veloittaa siitä 150 euron poisottopalkkion. Haluatko kokeilla onneasi?
Mä en vaan ymmärrä, että mistä se kassa tietää kenen kortti pojallasi on? Kyllähän tuon ikäisellä voisi olla jo oma kortti, eikä kassa tiedä kenen kortti se on, kun poika työntää kortin kortinlukijaan...??
Niin, tuleeko kassan näytölle esim. kortinomistajan nimi, ikä tms. josta tietää ettei kortti ole hänen?
t. Se jonka mies kävi kaupassa mun kortilla
Voi maksaa toisen kortilla vaikka se ei olekaan laillista.
Korttia ei anneta kassalle, joten kassa ei tiedä kenen nimi kortissa lukee. Kortti vaan maksupäätteeseen ja näppäilee luvun. Olen maksanut mieheni kortilla monestikin.
Ennen ei voinut, kun kortti piti antaa kassalle.
Jos kaupassa on sirumaksupääte, eikä maksamisen kanssa tule mitään ongelmaa, ei kassa tiedä kuka kenenkin kortilla maksaa. Kuten ylempänä todettiin, voisihan lapsesi käydä myös nostamassa rahaa kortillasi. Eli ei saisi maksaa, mutta eipä ole kovin todennäköistä että siitä mitään seuraa.
Voi maksaa, koska tuon ikäisellä voi olla jo oma Electronkin = kassalla ei ole mitään syytä nipottaa kortin käyttämisestä.
Käytännössä voi, koska yleensä henkilöllisyyttä ei nykyään tarkisteta. Itselläni on joskus käynyt niin, että olen erehdyksessä näppäillyt väärän tunnusluvun liian monta kertaa tai laite ei ole jostain syystä meinannut toimia, jolloin kortti on luettu "vanhanaikaisella" tavalla ja henkilöllisyys on tarkistettu.
Kortti on kuitenkin henkilökohtainen, ja jos käy ilmi, että joku yrittää maksaa toisen henkilön kortilla, myyjällä on paitsi oikeus myös velvollisuus ottaa kortti pois.
[quote author="Vierailija" time="01.08.2013 klo 10:21"]
Hahhaa! Minäpä olen useamman kerran napannut 150€ poisottopalkkion kun urpot makselevat toistensa korteilla, kortin omistaja joutuu sen maksamaan ja pankinjohtaja kiittelee :D
[/quote]