Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten saisin tehtyä helpon, mutta juhlavan täytekakun yksinkertaisilla välineillä?

Vierailija
08.08.2020 |

Leivontaryhmissä, joissa pääasiassa kilpaillaan siitä kuka teke monimutkaisimman ja näyttävimmän tällaisia kysymyksiä tunnutaan katsovan pitkin nenänvartta. Mulla ei ole mitään tyllia tai erikoisveitsiä. Kädentaitojakaan ei ole. Pohjan osaan tehdä onnistuneesti, mutta koristelu tuottaa päänvaivaa. Viimeksi tilattu kakku oli pettymys, kaunis, mutta mauton. Itse osaan tehdä rumia ja maukkaita.

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
08.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tylla on se pursotinpussin päähän laitettava "muotti" eli jos sä ostat pursotinpussin on siinö yleensä mukana niitä tyllia.

Vierailija
22/30 |
08.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten olisi Brita-kakku? On tosi hyvää ja helppotehdä. Koristeluksi riittää marjat tai hedelmät, marengin päälle.

Itse olen myös tosi huono levittämään kermaan ja koristelemaan kakkuja. Yritän saada lastalla kermavaahdon suht. sileälsi ja laitan paljon marjoja tai hedelmiä siihen päälle, niin ei näy niin hyvin.

Kakun reunoille laitan jotain hippuja (suklaarouhe, nompparellit tms.)

Britakakku on munkin ehdoton suosikki nyt kesällä. Tein just tänään pellillisen pakastimeen ja huomenna vielä toisen. Olen valmiiksi puolittanut em. pohjat, koska tarvitsen peltejä, muuten olisin tehnyt ison kakun. Maanantaina vatkaan kermaa, puolet rahkaa, runsaasti marjoja sekä väliin että tosiaan myös päälle: mansikoita, vadelmia, pensasmustikoita/mustaviinimarjoja.

https://www.meillakotona.fi/reseptit/mansikkainen-britakakku

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
08.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

... ja noi suoraan pakastimesta otetut pohjat toimii hyvin, kakku pysyy raikkaana.

Vierailija
24/30 |
08.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo britakakku vois olla. Teen mökkiolosuhteissa itselle synttärikakun ja sinne tulee joitakin lähipiirin vieraita, juustokakku vois ehkä olla lisänä. Kiitos vinkeistä, mietin vielä. Juustokakkua mietin kun tarkoitus on pitää juhlat ulkona, sää näyttäisi suosivan. Kermaa en edes ajatellut, ei olla ystäviä kerman kanssa missään muodossa.

Vierailija
25/30 |
08.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Youtubesta löytyy kädestä pitäen -ohjeita, meille erilaisille oppijoille. :)

Vierailija
26/30 |
08.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta sellaiset kakut ovat kivan näköisiä, jotka ovat kauttaaltaan ja runsaasti kuorrutettu nonparelleilla. Voit googlata "cakes with sprinkles". Pintaan laitetaan sen verran kermavaahtoa, että nonparellit tarttuu, ja hyvä puoli on se, ettei vaahtoa tarvitse saada nätin näköiseksi, koska se peittyy.

Usein käytetään monivärisiä nonparelleja, mutta jos haluat kakkusi hieman tyylikkäämmäksi, niin käytä vain yhtä väriä.  

Jos kerran osaat tehdä maistuvan kakun muuten, niin nonparellit eivät peitä makua, eikä sinun tarvitse miettiä sopivatko mitkään koristeiden maut yhteen sisuksen kanssa. 

Vierailija
27/30 |
08.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

naku kake kyllä voisi olla juhlien huomion keskipiste.

Nään tuon jo silmissäni :D

-Se naku kaken ehdottaja

Vierailija
28/30 |
08.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla aina sama ongelma. Kakut maistuu tosi hyvitä, mutta olen aivan surkea koristelemaan. Teen silti itse kakut. Muutaman kerran saanut hyvännäköiset, mut useimmiten alkuperäinen ajatus ei toteudu käytännössä, kun en saa samanlaista mitä mielessäni ajattelin. En vaan osaa ja sit täytyy soveltaa.

Alla löytyi yksi kuva, jonka tyyppisen koristelun tein kerran kermakakkuun ja toimi hyvin. Mulla oli vielä hitusen runsaampi tuo päällä olevien keksien ja karkkien määrä. Vieraatkin tykkäs.

https://www.hameensanomat.fi/teema/hauskat-koristeet-tekevat-helposta-m…

Lohduttaudun ajatuksella, että parempi että kakku on hyvää ja tulee syödyksi, kuin että näyttää kauniilta mut maistuu kamalalta..

Vierailija
29/30 |
08.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juustokakkuun voi käyttää sabluunaa ja sitten ripottelee tomusokeria/kaakaojauhetta rakoihin.

Vierailija
30/30 |
08.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tykkään tehdä perus vaalean kakkupohjan, sitten varmaan kermaa ja lisään sulatettua suklaata. Kostutan maidolla ja laitan suklaa-kermaa väliin.

Pinta/koristelu sitten onkin aika paljon kiinni juhlista mihin kakkua teen.

Helppoja vinkkejä koristeisiin: osta sokerimassaa, kauli ja käytä ”jauhona” tomusokeria. Leikkaa esim perhosen mallisella piparkakkumuotilla perhonen ja aseta kuivumaan esim foliosta muotoilluun alustaan niin, että siivet nousevat koholleen. Anna kuivua ainakin vuorokausi. Voit kiinnittää siihen esim hopeahelmi kakkukoristeita ihan pipareiden koristeluun tarkoitetulla sokeritöhnällä.

Kun kakku on leivottu, anna pohjan jäähtyä tosi hyvin ennen täyttöä. Pinnalle laita ohuesti joko tuota suklaa-kermavaahtoa, kermavaahtoa tai voikreemiä. Kauli sokerimassaa, ei paksuksi muttei ihan ohkaiseksikaan, muista tomusokeria hyvin ettei liimannu pöytään. Nosta kakun päälle, painele pinnalle ja leikkaa ylinmääräiset pois. Mulle jää aina ryppyjä ja saattaa tulla reikiä, mutta ei ei hätää. Peität ne tekemilläsi koristeilla hetki ennen tarjoilua. (Jääkaapissa koristeet vetistyvät, eli aseta paikalleen tosiaan ennen tarjoilua ja kiinnittäminen onnistuu jälleen sillä pipareihin tarkoitetulla sokerimässöllä).

JOS et halua tai jaksa alkaa askartelemaan esim perhosia ja haluat kakkusi iskeä valmiina kaappiin, tee samoin, mutta käytä eri värisiä sokerimassoja. Kaulit niitä, leikkaat niistä palloja ja liimaat niitä sinne ja tänne. Voit tehdä hieman isomman pallon ja laittaa sen päälle toisen pienemmän pallon. Helpompaa, nopeampaa ja kätevää!

Siis miten teet tuon suklaakermavaahdon? Tarkoitan että se pysyy kuohkeana. Tyhmä kysymys, eli normaalisti vatkaat kerman ja siihen sulatettu suklaa ja se pysyy sitten kuohkeana? Olen joskus käyttänyt pelkkää sulatettua suklaata ja se tietysti sellaisenaan kovettuu niin, ettei tahdo saada leikattua.

Minkä verran suklaata suhteessa kermaa käytät? Tytär haluaa suklaakakun ja tätä haluaisin kokeilla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi viisi