Sanoin naapurin lapsille, etteivät soittaisi ovikelloamme ennen klo 10.
Loma-aikana me ja kouluikäiset lapsemme nukumme noin yhdeksään, syömme ja vietämme rauhallista aamua. Naapurin lapset soittelevat kelloa jopa kahdeksan jälkeen. Nämä perheet heräävät aiemmin, koska heillä on myös pienempiä lapsia. Oletteko sanoneet samasta asiasta kenellekään tai mihin aikaan omat lapsenne saavat mennä pyytämään kavereita?
Kommentit (7)
Oikein hyvä, että sanoit, koska tuosta lapset ottavat ns. onkeensa ja kaikki ovat tyytyväisiä. Tosin luulisi, että tuollaisen päivänselvän asian nyt hokaisivat naapurit sanomattakin - mutta jos ovat oikein puupäisiä, tarvitaan selvä suomenkielinen ohje...
mä en päästä omia lapsia hakemaan ennen kymppiä kavereita ulos lomilla enkä viikonloppuisin. Olen myös sanonut lasten kavereille, että meille voi tulla kymmeneltä hakemaan ulos.
Joo meillä jouduttu myös sanomaan.
Naapurin lapsella oli tapana tulla meillä koputtelemaan jo klo 8 ja sitten 15min päästä lähtikin jonnekkin hoitoon, kun äitinsä meni töihin. Kouluikäinen lapsi. Sai herätettyä meidät kaikki ja sitten lähtikin pois. Tähän laitettiin kyllä stoppi aika nopeasti.
Meillä tykätään nukkua pitkään, silloin kun siihen mahdollisuus. Esikoinen herää jo klo 7 aikoihin ja häntä olen kieltänyt ennen 9 menemästä mihinkään.
Meillä saa mennä klo 10 hakemaan ja naapureilla näyttää olevan samat säännöt. Edellisen kodin naapurit tulivat rimputtelemaan välillä 6-24 milloin lystää, "lainasivat" myös kaikkea omaisuuttamme mikä irti lähti alkaen postilaatikossa olevista posteista ja tunkivat kaiken aikaa seuraan ilman hetkenkään taukoa kaikesta ystävällisestä ja vähemmän ystävällisestä sanomisesta huolimatta ja jos aina ei sopinut haukkuivat huonotapaisiksi, kun ei anneta tosille ruokaa syö vaan itte, menee vaan itte uimaan meidän äidille sopii että me tullaan teidä mukaan :-) Huoh!
Miten sait pienet ymmärtämään kellon ja ajankulumisen?
muinoin laitoin post it lapun ovikellon viereen, johon oli piirretty ovikellon soitto kielto. (toki keskusteluakin oli) Sitten alkoivat koputtamaan, kun ymmärsivät ovikellon olleen rikki... ;)
tänä kesänä ollaan saatu pötkötellä rauhaksiin puolille päivin. Jos ovikello on soinut, niin kaikki on ottanut sen kyljen käännön merkeissä. Ne Jotka siihen havahtui.
Ei ne pienet juuri soitelleetkaan, vaan kouluikäiset lasten kaverit. Ymmärsivät kellon siis. Ovat vaan aiemmin hereillä, kun heillä aikaisempi rytmi taaperoikäisten sisarusten vuoksi.
Hyvä että sanoit. Kommunikointi on aina hyvästä ei hammasten kiristely yksin.
Mä olen ohjeistanut lapsia ettei ennen yhdeksää mennä hakemaan kavereita ulos. Usein kyllä tapaavat kaverit pihalla ilman hakemistakin. Meillä alakoululaiset heräävät jo seitsemän pintään kesälomallakin ja heille tuottaa tuskaa odotaa siihen yhdeksäänkin.