Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko mieheni värisokea?

Vierailija
30.07.2013 |

Hän saattaa puhua vaatteestaan "vihreänä neuleena", vaikka se on ruskea. Samoin hän puhui kaupassa, että tuo mattohan sopisi meidän siniseen kylpyhuoneeseen, vaikka kylpyhuoneen kaakelit ovat valkoiset ja tumman harmaat. 

Onko epänormaalia, ettei muista asioiden väriä tuon tarkemmin? Esim. tässä asunnossa olemme asuneet jo kaksi vuotta, eikä hän muista minkä värinen kph meillä on.

Miehellä on muuten hyvä tyyli (vaatteiden materiaalien ja leikkausten suhteen) mutta hän saattaa ostaa todella omituisen värisiä vaatteita. Aiemmin kuvittelin, että hän vain tykkää kummallisista väreistä, mutta on kai mahdollista, että hän näkee ne aivan eri tavalla.

Onko muilla vastaavia kokemuksia?

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
30.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon mahdollista. Mun veljellä on puna-viherheikkous(?) ja sillä menee varsinkin ruskea, vihreä ja punainen sekaisin.

Joissain väreissä on paljon kyllä tulkinnanvaraakin, esim. harmaa saattaa näyttää sinisävyiseltä. Mulla oli joskus armeijanvihreä kaulaliina, joka näytti jossain valossa harmaalta ja isän mielestä jopa violetilta.

Vierailija
2/28 |
30.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset näkevät värit eri tavalla.

http://areena.yle.fi/tv/1956592

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
30.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan tyypillistä olisi värisokeille, tuo miehesi tyyli. Googleta colour blindness niin saat runsaasti testikuvia. Värisokeus on sitten periytyvä, eli tyttölapsienne poikalapsista puolet on värisokeita.

Vierailija
4/28 |
30.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan selkeästi on värisokea. Itselläni on heikko värinäkö (ei mitään puna-vihersokeutta, vaan jotain muuta), en erota toisiaan lähellä olevia sävyjä. Esim. vaaleanpunaisen ja oranssin tietyt sävyt menevät sekaisin, samoin violetti ja ruskea, sininen ja vihreä, ylipäänsä kaikki murretut sävyt ovat minun silmilleni hankalia. Perusvärit näen kyllä.

Vierailija
5/28 |
30.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just eilen tuli telkkarista (yle) tosi mielenkiintoinen ohjelma värien näkemisestä. Värit muodostuvat ihmisen aivoissa ja kaikki näkevät värit vähän eri tavalla. Luonnon värit yleensä nähdään aika samoin, mutta kaikkien teollisten värien näkemiseen vaikuttaa monet asiat.

Vierailija
6/28 |
30.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja siis nuo 4:n mainitsemat testikuvat minä näen kyllä (tutkivat puna-vihersokeutta), mutta jos pitäisi nimetä, minkä värisiä pisteitä kuvissa on, niin sitten ei enää onnistuisikaan.

-5

Vierailija
7/28 |
30.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä selittää kyllä paljon! Perusvärit hän nimittäin yleensä näkee, esim. sinipunaraidallisen neuleen värit hän tunnistaa. Sen sijaan murretut värit tuottavat isoja ongelmia. Kun joskus varovasti sanoin tästä asiasta erään erityisen hirveän solmion värien suhteen (ruskeaa, keltaista, oranssia) hän suorastaan loukkaantui. Hänen mielestään se oli ihan kaunis ja hillitty! :)

Vierailija
8/28 |
30.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ole värisokea. Se ei vain välitä, koska se ei ole tärkeää. t.mies

Vierailija
9/28 |
30.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 15:38"]

Tämä selittää kyllä paljon! Perusvärit hän nimittäin yleensä näkee, esim. sinipunaraidallisen neuleen värit hän tunnistaa. Sen sijaan murretut värit tuottavat isoja ongelmia. Kun joskus varovasti sanoin tästä asiasta erään erityisen hirveän solmion värien suhteen (ruskeaa, keltaista, oranssia) hän suorastaan loukkaantui. Hänen mielestään se oli ihan kaunis ja hillitty! :)

[/quote]

Testaapa joskus. Kysy mieheltäsi, minkä värisenä hän näkee jonkun tietyn murretun sävyn. Jos vastaa puuta heinää, niin ihan varmasti on värisokea.

-5/7, joka tarvitsee aina kaverin ostoksille jos pitää etsiä jotain tietyn väristä...

Vierailija
10/28 |
30.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apua en itsekäään näe kaikista testikuvista numeroita kunnolla. Näettekö te? Tarkoitan noita jossa on hyvin haalealla numero.

Vierailija
11/28 |
30.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse värisokea (kuten kai lähes 10 % miehistä) ja tunnistan itseni täysin tuosta aloittajan kommentista. Selvä asia.

Vierailija
12/28 |
30.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katso Ishiharan testi.

Vierailija
13/28 |
30.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies on ainakin jollain tasolla värisokea, etenkin sininen ja vihreä tuntuvat tuottavan vaikeuksia. Äskettäin huomasin, että miehellä menee ruutu ja raitakin ajoittain sekaisin. Muutaman kerran ihmetellyt, kun on kaupassa puhunut tuosta kivasta ruutupaidasta ja minä olen nähnyt vain raitoja :) En tiedä onko koskaan tuota värinäköään missään testannut.

Vierailija
14/28 |
30.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Värisokeutta on monenlaista. Joka kymmenes mies on jonkin asteen värisokea (ja nyt ei siis puhuta tyylitajuttomuudesta vaan ihan selkeästä kyvyttömyydestä erottaa värejä toisistaan).

Vierailija
15/28 |
30.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se!! JSSAP!!!

Vierailija
16/28 |
30.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 17:32"]

On se!! JSSAP!!!

[/quote]

kannattaa miettiä tarkkaan miten tästä eteenpäin. 

Vierailija
17/28 |
30.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melkein puolet värisokeista ei tiedä olevansa värisokeita. Hänen maailmansa on totta hänelle. Ei hän tiedä, että on olemassa jotain muuta kuin mitä hän näkee.

Vierailija
18/28 |
30.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

hei, mikä ihme on toi jssap, mitä täällä siellä täällä aina hoetaan?

Vierailija
19/28 |
30.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen lievästi puna-vihervärisokea. Vanhempani ja 2 sisarustani ovat myös, mutta meilläkin vaikeus vaihtelee, esim. minulla tuo ei ole niin vaikea kuin siskollani, tai isälläni. Itselläni tuo oireilee juurikin niin että ruskean ja vihreän sävyt on joskus vaikea erottaa, vaikka olenkin oppinut että jos tietty sävy näyttää minusta vaikka ruskealta, todennäköisesti se onkin vihreä. Joskus olenkin aiheuttanut hämmennystä esim. vaatekaupassa, kun kävellyt myyjän luokse kysymään, että anteeksi mutta minkä värinen tämä paita on :D Villalangat joissa pienet sävyerot tuottavat myös ongelmia..mutta musta tuo kyllä kuulostaisi että värisokeudesta kyse. eikä se ole mitenkään paha asia, itse olen ainakin "oppinut" elämän sen kanssa, enkä sitä häpeä. Usein asian tullessa ilmi saanki roppakaupalla hassuja kysymyksiä, kun ihmiset yrittävät arvailla miten se oikein ilmenee.

Vierailija
20/28 |
30.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä mahtaa olla se merkillinen syy, jonka vuoksi et voi kysyä sitä mieheltä itseltään?

Useimmat ihmiset kyllä jossakin elämänvaiheessa ovat havainneet oman värisokeutensa, vaikka ei olisi sellaisissa testeissä ollutkaan vaikka neuvolassa, koulussa, armeijassa. Se kun on yleesä olemassa jo hyvin varhain. Toisaalta kuten 20 kertoo, värisokeus ei läheskään ole täydellistä, vaan esimerkiksi rinnakkaisia sävyjä ei vaan erota toisistaan, mutta tumman ja vaalean erot näkee paremmin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kahdeksan